Aurinko on ystävä

Kyllä, luit otsikon oikein. Aurinko on ystävä. Niin minä hurjimus rohkenin kirjoittaa. Aika anarkistista näinä aikoina, eikö? Mutta totuus on, että minä en pelkää aurinkoa, itseasiassa rakastan sitä, enkä pelkää myöntää sitä.

Aurinko on ystävä, ei vihollinen. Aurinko on elämän elinehto, terveyden elinehto ja ylivoimaisesti paras D-vitamiinin lähde. (niin, kyllähän ne jotkut sanovat, että keinotekoisten vitamiinilisien d-vitamiini on vastaava kuin auringosta luonnollisesti saatava. noh, käyttäköön kukin tässä sitten sitä omaa armasta maalaisjärkeään.)

Oma maalaisjärkeni ja intuitioni sanovat yhteen ääneen, että auringossa fiilistely ja sen säteiden langettaminen iholle on yhtä tärkeä osa terveyttä kuin puhtaan ruuan ja veden nauttiminen tai raikkaan ilman hengittäminen. Kyse on kuitenkin jälleen kohtuudesta, siitä hienosta hyveestä, joka tuntuu niin usein puuttuvan nykyihmisen toiminnasta. Ei siis ole tarkoitus, että auringossa killotetaan koko pitkän päivän tai että ultraviolettisäteilyssä paistateltaisiin pahimmassa paahteessa noi kello 10-16 aikaan. (kuten näissä kuvissa esiintyvä nimeltä mainitsematon henkilöhahmo näyttää tekevän) Sen sijaan pienet, noin 15-30 minuuttiset vitamiinikylvyt paljastetulla iholla aamulla tai alkuillasta ovat lempeitä mutta tehokkaita tapoja buustata hyvinvointiaan, riippuen toki ihon vaaleus- ja herkkyysasteesta.

Ymmärrän, että ihosyövällä pelottelu on säikyttänyt monet ylivarovaisiksi, ja siksi toiset kavahtavat auringon säteitä kuin taivaalta satelevia puukkoja ja kuorruttavat itsensä suojavoidepanssareilla. Tässä voidaan valitettavasti mennään kuitenkin ojasta allikkoon. Jos kuljet aurinkovoiteet iholla ja aurinkolasit nenällä aamusta iltaan, missaat paljon hyvää, sillä aurinkosuojat estävät ihon luonnollisen toiminnan D-vitamiinin muodostumisessa. Sama pätee kaikki säteet blokkaaviin aurinkolaseihin, jotka joidenkin tutkimusten mukaan haittaavat ihon melaniinituotantoa uskottelemalla aivoille, että koska silmä ei aisti kirkasta valoa, suojausta ei tarvita. Ja kannattaa huomioida, että D-vitamiinin puutoksen, josta tiedätte turhan monien täällä pimeillä perukoilla kärsivän, on todettu kohottavan selvästi muun muassa syöpä- osteoporoosi- ja masennusriskejä.

Itse olen tehnyt valinnan olla käyttämättä kemiallisia aurinkosuoja-aineita, useasta syystä. Yksi syy on, että en ole onnistunut löytämään voidetta, joka ei ärsyttäisi tai tukkisi ihoani tai aiheuttaisi aurinkoihottumaa. Kemiallisten aurinkosuoja-aineiden mahdolliset terveys- ja ympäristöriskit myös mietityttävät. Mm. kauppojen ekosuojat sisältävät puolestaan ns. fysikaalisia suoja-aineita, eli titaani- ja sinkkioksideja, jotka heijastavat valon pois iholta. Kyseisten nanopartikkeleiden turvallisuudesta ollaan tosin myös montaa mieltä. Itse en hyppää siihen suohon tällä kertaa, mutta tsekkaa hyvää aurinkorasvapähkäilyä esim. Uusi Musta -sivustolta

Koska kyseessä on melkoinen kuuma peruna, en halua neuvoa ketään suuntaan jos toiseenkaan aurinkosuojavoiteiden käytössä. Koska kuitenkin epäilen, että iso osa blogini lukijoista on kiinnostunut täysin luonnollisista tavoista suojata ihoa auringolta, niin tässä muutama vinkki naturellin suojautumisen tiimoilta:

Luonnollisista aurinkosuojista mainitaan usein kaakaovoi, kookosöljy ja shea-voi sekä joskus jopa Aloe Vera. Mikään edellä mainituista ei vastaa lähellekään aurinkorasvojen suosituimpia 20 tai 30 suojakertoimia, vaan suojakertoimet pyörivät muutamissa bojoissa. Näissä luonnon omissa suojissa teho perustuu niiden antioksidantteihin ja mekaaniseen suojaan, eli ihon pinnalle jäävään suojaavaan kerrokseen.

Kaakaovoi, niin ihanan hoitavaa kuin se onkin, antaa vain hyvin minimaalisen suojan, eli en kehottaisi lähtemään pelkkä kaakaovoi iholla koko päiväksi rannalle. Kuitenkin jos ihosi on tumma tai sen auringonsietokyky on muuten hyvä, voi kaakaovoi olla mahtava vaihtoehto kevytsuojaksi. Olettaen siis jälleen, että et loikoile auringossa kohtuuttomia aikoja.

Kookosöljy, kuten ei mikään muukaan öljy, ole välttämättä sitä parasta kamaa hyvin vaalealle iholle aurinkoon laitettavaksi. Öljy voi jopa pahentaa palamisriskejä auringossa. Tiedän kuitenkin ihmisiä, jotka vannovat kookosölyyn aurinkosuojana, ja olen itsekin käyttänyt kookosöljyä kyseiseen tarkoitukseen, mutta vain silloin kun hipiälläni on ollut jo valmiiksi rusketuspohjaa.

Shea-voissa eli karitevoissa sen sijaan on jo hieman enemmän suojaominaisuuksia, eli sitä suosittelisin ensisijaiseksi luonnonsuojaksi, mutta jälleen kerran vain aurinkoa hyvin sietävälle iholle.

Aloe Vera puolestaan voi kuivattaa ihoa huomattavasti auringossa, eli sen jättäisin pelkästään after sun -tuotteeksi, jona se kyllä sitten hoitaakin tehtävänsä brilijantisti.

Eräät tuttavani sotkevat omia aurinkosuojiaan seuraavista raaka-aineista: kookosöljy, kaakaovoi, spirulina ja sheavoi. Ainekset hämmennetään sekaisin kulhossa ja kaavitaan siitä iholle. Kevyt viherrys iholla auttaa cityhippiä kätevästi maastoutumaan puiston nurmikkoon.

Mikäli tilanteesi on niinkin kompleksinen, että pelkäät auringon haittoja, et luota luonnonsuojiin ja haluat käyttää kemiallisia suojia, mutta pelkäät myös niiden vaikutuksia, niin kokeile tällaista pientä ”jälkiehkäisyä”: Pese synteettiset aurinkovoiteet iholtasi huolellisesti aina päivän päätteeksi ja vedä vaikka kunnon hikijumppa tai lenkki tai ota löylyt, jolloin hiki poistaa huokosista sinne kertyneitä mömmöjä.

Mutta mennäänpä seuraavaksi asiaan, jonka itse koen yhdeksi tärkeimmistä tekijöistä auringolta suojautumisessa. Eli kuten kaikki tiet, johtaa tämäkin aurinkoinen polku ravintoon.

On sanottu, että auringon aiheuttama tuho iholla ei pelkästään johdu siitä mitä iholle säteilee ulkopuolelta, vaan siitä, mitä sisuksistamme puskee ulos ihon kautta. Kaikki syömämme ruokahan tunkee ulos meistä kuona-aineiden muodossa, kuten hikoillessa. Voit vaan kuvitella miten ihosi reagoi, jos syöt runsaasti kemikaaleja ja käristettyjä rasvoja ja tiesmitämömmöjä sisältävää ruokaa ja sitten hikoilet tuota kaikkea ihollesi auringossa. Ei ole ihme että auringonsietokyky heikkenee ja saat erilaisia herkistymiä. Voisiko kasvavien melanoomatapausten yksi syy löytyä ennemmin kehnosta ravinnosta ja muusta kemikaalikuormasta kuin itse auringosta?

Sen sijaan runsaasti tuoreita ja puhtaita raaka-aineita ja antioksidantteja sisältävä ravinto auttaa ihoa suojautumaan itse ulkopuolisilta rasitteilta, kuten ultraviolettisäteilyltä. Antioksidanttipommit, kuten marjat, levät ja tummat ja värikkäät kasvikset luovat loistavia sisäisiä suojakertoimia. Samalla ne suojaavat ihoa ennenaikaiselta vanhenemiselta. Aurinkoisina kausina voi myös nauttia reilusti E-vitamiineja sisältävää Tocotrienolsia ja superantioksidanttia Astaksantiinia. tse olen huomannut  värinsaantikykyni tehostuneen selvästi tänä keväänä ja uskon syynä olevan runsas tuoreiden kasvisten nauttiminen.

Omat aurinkosuojateesini:
-Vahvista ihon sisäistä suojaa laadukkaalla ravinnolla. Syö päivittäin runsaasti antioksidantteja, marjoja, leviä ja värikkäitä kasviksia tai juo vihermehuja. Vältä ruuan epämääräisiä kemikaaleja ja prosessoitua ”ruokaa”, näin pienennät herkistymis- ja palamisriskejä.
-Vältä auringossa oleskelua klo 10-16 aikaan.
-Ota luonnollinen D-vitamiiniannostus esimerkiksi jokapäiväisellä kävelylenkillä aamulla tai illalla ilman meikkiä, voiteita ja aurinkolaseja. Pidä aurinkokylvyt 15-45 minuutin mittaisina, riippuen ihosi tummuusasteesta. Voit kokeilla myös seuraavaa David Wolfen Eatig For Beauty -kirjassa mainittua siedätyshoitoa: Altista ensimmäisenä päivänä suojaamaton ihosi auringolle kymmeneksi minuutiksi makaamalla viisi minuuttia mahallasi ja viisi minuuttia selälläsi. Lisää aikaa pikkuhiljaa puoleen tuntiin molemmille puoliskoillesi. Tee tämäkin aamulla tai alkuillasta, ei kovimmassa paahteessa.
-Suojaa iho ensisijaisesti väljillä peittävillä vaaleilla vaatteilla ja esimerkiksi leveälierisellä hatulla.
-Valitse varjo. Keskipäivän kieppeillä roudaa mukanasi vaikka pientä aurinkovarjoa tai kulje kadun varjoisaa puolta.
-Älä vietä aikaasi paahteessa. Jos sinun on ehdottomasti pakko päästä päiväksi esim. rannalle, niin käytä parhaaksi katsomaasi aurinkosuojaa. Itse käytän Jane Iredalen Powder-Me -kuiva-aurinkosuojaa, joka on tosi kätevä ja jees.

Entäpä millaisia aurinkosuojavinkkejä sieltä lukijakunnasta löytyy? Aiheesta on varmasti jos jonkinmoista mielipidettä, joten kuulisin mieluusti jälleen kertomuksia ja kokemuksia kentältä.

♥ Virpi

Share

Kommentit

Anonyymi (Ei varmistettu)

Mutta ruskettuminenhan (tai päivettyminen, miten vaan) ON ihon puolustusreaktio uv-säteilylle.

Marja (Ei varmistettu)

Musta tuntuu, että aika monet on unohtaneet yhden helpoimmista aurinkosuojista - tomaatin! Raakaruokailuun se ei käy, mutta n. 50 g tomaattipyreannos päivässä vähentää ihon palamista reilusti, n. puoli kiloa tomaatteja päivässä ajaa kait saman asian(raakagazpacho?). Pitäis vaan aloittaa tuo suojan nauttiminen kuukautta ennen rantalöhöilyä ja auringonottoa, eli nyt on aikaisimmille auringonpalvojille jo myöhäistä.

Virpi Mikkonen

Anonyyni, ruskettuminen on ihon luonnollinen suojareaktio, kyllä. Päivettyminen eli suoja ei siis itsessään ole huono juttu, palaminen on huono juttu. Täällä muuten mielenkiintoinen video aiheesta: http://naturalnews.tv/v.asp?v=5A62FC73922FD51A88E62E42C5A0AD5E

Virpi (Ei varmistettu)

Marja, hyyyvä pointti! kypsennetyssä tomaatissa on tosiaan reippaasti lykopeenia, joka on tosi huippu suoja iholle. Yleisesti, mitä enemmän kasviksessa on väriä, sitä paremmin se suojaa ihoa. Muita hyviä on mm. parsa, pinaatti ja porkkana. Omega-3 ja etenkin EPA-rasvahapot pienentää ihosyöpäriskiä, eli kalaöljyjä kans kitaan. Mutta tosiaan, kuten sanoit, tankkaaminen on hyvä aloittaa ajoissa, ei edellisenä iltana. ;) Mutta koskaan ei oo liian myöhäistä aloittaa.

Salainen ihailija (Ei varmistettu)

.

r. (Ei varmistettu)

mistäpä ostat oman suojamineraalipuuterisi? onko kokemusta ruskeammasta vaihtoehdosta, onko kovinkin 'tanned'?

entä käytätkö muita merkin tuotteita?

ps. olisi huippua jos voisit esittellä hgin helmiä, eli paikkoja raakaruoasta/ekologisuudesta/joogasta/jne innostuneille... nimim. ensi viikolla 'etelään' ;)

Virpi (Ei varmistettu)

Salainen ihailija, heh, no hyvä jos edes kuvat resonoi. :)

Virpi (Ei varmistettu)

r, Jane Iredalen jälleenmyyjät löydät täältä: /www.estelina.com/beauty/jalleenmyyjat.php . Kannattaa varmaan testata itselle oikea sävy paikan päällä. Omani olen saanut kevättalvella Trendiin testiin ja Thaikku-reissulla pelitti oikein mainiosti. Ja joo, muutkin sarjan tuotteet nauttivat kyllä suosiotani, esim PurePressed Base -mineraalimeikkipohja, PurePressed Blush -poskipuna, sävy Bronzer, ja Sunbeam ja Moonglow -hohdevärit. Myös EyeSteppes -luomiväri-/poskipunapaletti ja Bitty Brow Kit -kulmakarvapaletti ovat aktiivisessa käytössä. Ja mitä tulee noihin Helsinki-vinkkeihin, niin varmaan kannattaa tsekata ainakin Kampin Ruohonjuuri & CocoVin smoothiebaari + siinä lähellä Mannerheimintiellä oleva Maatilatori. Töölön Anton&Anton -ruokakauppa on myös aika ihana. Kallion Toiselta linjalta löytyvä kasvsiravintola Silvoplee on ruuan puolesta ihan ok, viihtyvyydeltään ei ihan mun juttu, mutta aivan huippu raakaruokamesta (tai jokin edes sinne päin) täältä kyllä puuttuu...

Virpi (Ei varmistettu)

Lähteekö muilta hyviä HKI-vinkkejä?? Itse olen jotenkin niin huono tällaisissa turisti-infoissa, enkä ikinä keksi mitään suositeltavaa. Mutta infoan, jos tulee jotain vielä mieleen!

r. (Ei varmistettu)

kiitos!

Pirkko (Ei varmistettu)

Hei kaikki! Ensinnäkin ihana kiitos kirjoittajalle. Löysin blogisi sattumalta muutama päivä sitten ja se muistuttaa kaikin puolin omaa sielunmaisemaani; olen siis lukenut innolla juttujasi. Ihana blogi; ihana löytää ihmisiä, joilla samanlaisia ajatuksia. Ja lukijoille: ihania kommentteja teilläkin, kiva lukea näitä!

Mitä Helsingin turistijuttuihintulee, Helsingissä on joogaajalle vaikka mitä. Kiva joogakauppa löytyy Eerikinkadulta (tarkemmin http://www.joogakauppa.com/). Samalta kadulta löytyy teen harrastajille aivan ihana théhuone (lisää http://www.thehuone.com/), jossa voi pysähtyä nauttimaan laadukkaista ja terveellisistä teelajeista pienen purtavan kera. Ruohonjuuri-liike on varmasti tosiaan myös hyvä, ja Punnitse & Säästä -liikkeestä löydät myös kaikkia ihania herkkuja (katso tarkemmin http://www.punnitse.fi/), esim. raakasuklaata. Mielelläni annan lisääkin vinkkejä. Myös Turusta löytyy kyseisiä liikkeitä, jos sinne päin eksyt.

Ihanaa kesää kaikille, nautitaan auringosta!

Virpi (Ei varmistettu)

Pirkko, tervetuloa lukemaan! ja mahtava kuulla että samaistumispintaa löytyy. Ihanuuksia ja aurinkoa sinnekin!

Merja (Ei varmistettu)

Suosin ruuassani luomua, enkä syö teollisia einesruokia. Käytän myös mineraalimeikkejä silikoniparabeenisörsseleiden sijaan. Mutta ymmärrän, että myös kemikaalien välttelyssä poikkeus vahvistaa säännön. Auringonotossa (vaikka sitten 15 minuutin kävelyllä, ei keho tiedä, milloin ottamalla otetaan arskaa) kemikaalit ovat valitettavasti ainut tie välttää ihosyöpä. Se iskee tyypillisimmillään valkoihoiseen ja keski-ikäiseen naiseen. Alaraajaan vielä useammin, koska jalkoja ei malteta suojata voiteella. Toivottavasti tämän postauksen lukevat vain punäpääpisamageeneiltä välttyneet, suomalaisiksi varsin tumman ihon omaavat. Muiden kannattaa jättää väliin. Mitä edes tekee kemikaalittomalla elämällä, jos se päättyy jo 25-vuotiaana melanoomaan ja etäispesäkkeisiin? Valintoja kai sitten, itse puen mieluusti paljon vaatetta ja käytän kemikaalikiintiöni aurinkotuotteisiin.
Sanoinko jo, että läheiselläni on ollut melanooma? Tai että hänen asenteensa oli aika samanlainen bloggarin kanssa?

Virpi (Ei varmistettu)

Merja, kiitos mielipiteestäsi. Arvostan sitä, vaikka omani on toisenlainen.
Järkeeni ei käy millään, että ihmisen "kuuluisi olla" vuorattuna kemikaaleilla aamusta iltaan, ja että se olisi ainoa keino välttää melanooma. Kyllähän ne syyt ihosyöpään löytynee jostain aivan toisaalta kuin auringosta. Se on varmasti se laukaisija, mutta ei pohjimmainen syy. Työskentelen tiiviisti kosmetiikkateollisuuden parissa ja huomaan kuinka siellä pyritään enenemässä määrin etsimään vaihtoehtoja kemikaalisuojille, eikä vain kuluttajien toivomuksesta. Se kertonee jo jotain. Viimeksi tänään erään ison kansainvälisen kosmetiikkafirman edustaja kertoi, kuinka he eivät halua lisätä voiteisiinsa suojakertoimia, koska eivät suosittele kemikaalisuojien päivittäistä läträämistä. Mutta kuten postauksessanikin sanoin, en ala neuvomaan ketään aurinkosuojien käytössä. Toin vain esille oman näkemykseni, sisältäen sen että ravinnolla on myös suuri merkitys ihon suojautumiskykyyn. Kukin oman harkintansa mukaan.

Anonyymi (Ei varmistettu)

Riskit aurinkosuojavoiteissa ovat silti pienemmät kuin siinä säteilyn määrässä, jota suojaamaton iho osakseen saa.

Virpi Mikkonen

En kehottanut missään olemaan suojaamatta ihoa. Suojaamisen vaan voi tehdä muutenkin kuin kemiallisilla suojilla. Varjolla, vaatteilla, pysymällä pois paahteesta ym. Mutta kantanihan olen jo tehnytkin varsin selväksi, joten juupas-eipäs-väittely on tässä turhaa. Eli tämä olkoon viimeinen ”puolustukseni”. :) Tässä vielä ote eilen postiluukusta tupsahtaneesta, uusimmasta Tiede-lehdestä, artikkelista, joka esittelee 7 parasta tekijää, jotka ovat hyväksi iholle: ”4. Aurinko - Aurinkokylpyjä iho ottaa mielellään - mutta ei liian pitkiä aikoja kerrallaan. Aurinko lisää ihon oman kosteuttajan keramidin sekä D-vitamiinin tuotantoa. Annosmäärä ratkaisee aurinkokylvyissä. Kesällä parikymmentä minuuttia kolme kertaa viikossa on tarpeeksi D-vitamiinituotannolle." Eli sama pointti kuin minulla, aurinko on hyväksi – kohtuudella nautittuna.

Anonyymi (Ei varmistettu)

Jos tosiaan laittaa vaatetta päälle, niin eihän se säteily tietenkään vaatteiden läpi mene, eli tämähän se paras suojautumiskeino on, eikä tarvitse niillä voiteilla läträtä :D Mutta miten voi auringosta sitten todella nauttia, jos on suojautunut päästä varpaisiin ja ottaa aurinkoakin vain klo 10-16 ulkopuolella vain hetken kerrallaan? Tai pysyttelee koko ajan varjossa? Ruskettuminen ainakin ihan mahdotonta. Ja näillä helteillä ei ole kiva vetää pitkähihaista päälle...

Itse kyllä ilolla läträän niiden voiteiden kanssa, sillä omaa ihoani ei kyllä suojaa kaakaovoit tai tomaattien popsimiset. 15 minuuttia auringossa riittää ihon kärähtämiseen. Ja itsekin rakastan aurinkoa ja tykkään sitä valitettavasti ihan ottamalla ottaakin, VAIKKA Tiede-lehden artikkeli jatkui mm. myös näin:
"Rusketus maksetaan ryppyriskin lisäyksellä." :(

Josefina (Ei varmistettu)

"Kemiallisten aurinkosuoja-aineiden mahdolliset terveys- ja ympäristöriskit myös mietityttävät." ihanaa, että kauneustoimittajana mietit tällasia, mutta kauneustoimittajana taidat tunkee ihoos päivittäin kaikenlaista, mikä mietityttää :D

Virpi Mikkonen

Ano, teet niinkuin parhaaksi koet. se on varmasti oikein. Josefina, Itse asiassa en tunge iholleni yhtikäs mitään epäilyttävää. Kiva kuitenkin että ajatus nauratti.

aliisa (Ei varmistettu)

no ei mulla muuta, kun että
1. otan aurinkoa 10-16 koska silloin ruskettuu nopeinten
2. en suojaa millään
3. tähän mennessä palanut kerran, koska kevätaurinko oli vähän turhan rajuna palvontaan

palamattomuudesta saan varmaan kiittää antioksidanttirikasta ruokavaliotani ja geenejä. Melanooma ei muuten tule, ellei pala.

Mut ihmetyttää tää bullshitti ja vikinä, et miten ihmisen muka pitäisi suojautua auringolta. No miten ne ihmiset on luonnossa eläessään sit pärjännyt? Lukittautunut luolaan ja astunut ulos vasta pimeän tultua?

hmm (Ei varmistettu)

Minulle käy Eucerin -merkkinen aurinkorasva. Monet muut aurinkorasvat aiheuttavat iholleni allergisen reaktion, mutta tuo tökötti on itselleni käynyt.

Kaisa (Ei varmistettu)

Kiitos neuvoista! :) Saako kysyä semmosta ku olen raskaana ja haluaisin ostaa laadukasta kalaöljyä mutta mihin sitä luottaa ku on kaiken näköisiä pakkauksia? Onko sulla kokemuksia esim.fitlinestä?

Tiina (Ei varmistettu)

Hei!
Mitä mielipiteitä/ajatuksia sinulla on näiden pienten palleroiden eli lasten suojaamisesta auringolta?

Kommentoi