Chips gone good

Ladataan...
Kiitos hyvää

Rrrousk. Sainpas vihdoin kokeiltua tätäkin klassikkoreseptiä, jota jokaisen itseään kunnioittavan terveyshörhön täytyy testata. Kaalisipsit, saanen esitellä.

Tiedän, kuulostavat ihan liian terveellishenkisiltä ollakseen oikeasti maukkaita, mutta kokeilepa huviksesi ja ylläty positiivisesti. Fiilis on tavallaan kuin söisi syksyisen kuivia puunlehtiä, mutta maku stemmaa pitkälti perinteisistä perinteisimmän turvaruuan, sipsien kanssa.

Valmistin ensimmäisen satsin peruskaavan mukaan, pelkällä oliiviöljyllä ja merisuolalla höysettynä. Toinen pellillinen (joka muuten valmistui alle vartti edellisen satsin jälkeen, kulhon tyhjennyttyä) sai juustomaista lisämakua ravintohiivahiutaleista.

Seuraavalla kerralla ryhtyessäni sipsitehtailuun ajattelin kokeilla jotain tämän kaltaista. Kaalin ravintoarvot saa pysymään huipussaan kun kovan luokan uunipöhättämisen sijaan valmistaa sipsit kuivattamalla kaalilehdet kuivurissa tai noin 45 asteisessa uunissa 12 tunnin ajan uuninluukku raollaan.

Kaalisipsit

Iso nippu lehtikaalia

2 rkl oliiviöljyä

½ tl merisuolaa tai maun mukaan

+valinnaisia mausteita, kuten ravintohiivaa juustoista makua antamaan.

Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen. Pese lehtikaali ja kuivaa se erityisen huolellisesti, esimerkiksi puristelemalla talouspaperilla. Mikäli lehdet jäävät kosteiksi, tulee sipseistä sitkeitä. Revi lehdistä sipsinkokoisia paloja. Käytä vain lehtiosat, älä paksuja varsiosia. Laita kulhoon oliiviöljy ja mausteet ja pyörittele kaalinlehtipaloja mausteseoksessa. Levittele palat leivinpaperilla päällystetylle uunipellille. Paista 5 minuutta, kääntele paloja ja paista vielä 5 minuuttia, kunnes sipsit ovat rapsakoita ja ruskeahkoja reunoista. Mikäli sipsit tuntuvat vielä pehmeiltä, kuivata niitä lisää paistamalla, kunnes niistä tulee paperimaisen hauraita ja rapisevan ohuita.

♥ Virpi

Share

Kommentit

minna (Ei varmistettu)

Olen myös aivan koukussa näihin "sipseihin"! Viimeksi eilen tuli tehtyä ensin yksi satsi ja perään toinen. Taivaallisia ja koukuttavia :) Itse olen paistanut 175 asteessa. Kiitos maustamis vinkistä kun olen käyttänyt vain öljyä ja merisuolaa.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Kyllä, yllättävän koukuttavaa kamaa! Ehkä sen tekee se ohuen rapea koostumus. Ja tuosta maustamisesta, niin ainakin tuo ravintohiiva toimi mielestäni noissa kivasti, en tosin laittanut kovin paljoa, eli maku olin hyvin mieto. 

H (Ei varmistettu)

haha, mikä sattuma tein näitä juuri eilen illalla itsekin ensimmäistä kertaa :D ja hyviä tuli, yllättävän hyviä!

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Nyt ovat tähdet olleet ilmeisesti sellaisessa asennossa, että ovat ajaneet ihmiset kaalisipsien tekoon. :D

ella (Ei varmistettu)

Heippa Virpi! Tuli mieleen kysäistä sinulta, että oletko joskus kirjoittanut aiheesta ravinnon/elämäntapojen vaikutus kuukautiskiertoon? Tai osaisitko ohjata jonkun toisen kirjoitukseen? Lopetin vuosi sitten pillerit ja sen jälkeen elämä menkkojen kanssa on ollut todella hankalaa, on epäsäännöllinen kierto, kipuja, arvaamatonta tiputteluvuotoa jne. Voisikohan tätä asiaa korjata jotenkin vaikka tietyillä ruoka-aineilla?

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Olen kirjoitellut kyllä jotain aiheeseen liittyvää joskus muinoin, mutta valitettavasti juttuarkistot ovat edelleen kateissa. Voisinkin tehdä uuden postauksen tämän aiheen tiimoilta... Mutta tähän hätään keksin pari tsekkaamisen arvoista linkkiä aiheesta:

Tasapainoa hormoneille ( Jaakko Halmetoja) 

What is really interfering with women´s hormones? (Dr. Mercola)

+ Pari kiinnostavaa blogausta omakohtaisista kokemuksista pillereiden lopettamisesta ja hyviä vinkkejä:

Kaunotar vai hormonihirviö (Ilotulituksia)

Kokemuksiani E-pillereiden lopettamisesta (Pieniä juttuja elämästä)

 

Kaisa Jaakkolan Hormonidieetti-kirjasta löytyy myös kattavasti tietoa tästä aiheesta. Suosittelen lukaisemaan!

kiira (Ei varmistettu)

Hmm. Kuulostaa ihaninta. Et koskaan Virpi vastaillut kun hormonineuvo?(mikää, kuulostaa hölmöltä) kommenttiin... Tuolla aiemmin joskus huutelin apua ja vinkkejä tasaamaan hormonisekamelskaa :/. Osaisitko vaikka vinkata johonkin artikkeliin tai vanhaan tekstiisi jos tällaiseen siis yleensä apua on saatavilla...

kiira (Ei varmistettu)

Ei kun vaan mun :P

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Oi, nyt on mennyt kysymyksesi sivu silmien! Mutta kurkkaas noita linkkejä, jotka laitoin tuohon ylempään kommenttiin!

Suvi (Ei varmistettu)

Moikka, nyt kun syksy on selkeesti tullu ja talvikin jossain vaiheessa tulee, niin tekisistö jossain vaiheessa jutun ruuista, jotka piristäis syksyn ja talven pimeydessä? Oon ajatellu et Sanasol (D-vitamiini) pitää kohta taas ottaa käyttöön, mut ois kiva tietää jotain muutakin, mikä piristäis.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Kiitos ideasta. Laitan hautumaan! :)

SaR (Ei varmistettu)

Oi näitä pitänee kokeilla perjantaina itsekin!!:)

Kommentoi

Ladataan...