Haudutettuja hedelmiä voittajalle

Ladataan...
Kiitos hyvää

Maanantaina päättynyt ruokakilpailu sai mahetsusti vastauksia ja reseptitoiveistanne riittää kyllä nyt ammennettavaa. Useimpien toiveissa välkkyi raakaruoka, helpot lounaat ja välipalat, brunssit ja aamiaiset, edullinen ja terveellinen ruoka perusraaka-aineista, laatuliha- ja riistareseptit, kotimaisuus ja lähiruoka, sesonkiruoka ja energisoiva ruoka. Oikein kannatettavia toiveita siis, ja todennäköisesti tulevat näkymään postauksissani.

 

Mutta sitten siihen jännittävimpään osuuteen, eli voittajan julistamiseen. Täysin irrationaalisesti, vain välähdysmäiseen fiilikseen nojaten, poimin voittajaksi kommentin numero 95, josta löytyi nimimerkin kryp toive, joka kuului näin:

 

”Hei Virpi, ja kiitos täältäkin huipusta blogista! Viime talvena tuli luettua blogiasi ahkerasti, ja nyt taas palasin hellään huomaasi. Asun tällä hetkellä ns. poissa kotoa, eli keittiö tamineet ovat minimissään. Toivoisin siis aamupala/iltapala reseptejä ILMAN BLENDERIÄ! Vaikka kuinka yrittää smoothie ei ihan toimi erillisinä palasinaan.. ;) Mukavaa syksyä!”

 

Onnea onnea onnea voittajalle! Laita minulle osoitteesi sähköpostiini virpi.mikkonen (ät) forma.fi, niin lähetän palkintokirjan matkaan.

 

Päätin myös toteuttaa voittajan toiveen samalta seisomalta. Valmistin nimittäin aamiaiseksi haudutettuja hedelmiä, joiden ohjeen ytimen olen poiminut joskus muinoin jostain ayurveda-oppaasta ja varioinut sitä sitten aina fiiliksen mukaan. Tähän helppoon aamiaiseen ei tarvita blenderiä, pärjäät perusraaka-aineilla ja lisäksi aamiainen antaa ihanan lämpöisen tunteen sisuksiin, tuo mukanaan mukavasti kuituja ja on ruuansulatukselle lempeä. Maku ja tuoksu ovat kieltämättä melko jouluisia, mutta sehän antaa vain kodikasta tunnelmaa aamiaispöytään.

 

Lempeänlämpöiset haudutetut hedelmät

1 luomuomena
1 luomupäärynä
1-2 viikunaa ja/tai
1-2 luumua ja/tai
1 rkl luomurusinoita (valitse aina luomurusina, perusrypäleet kun ovat melkoisia torjunta-ainepommeja)
maustamiseen 1 mausteneilikka tai pinnalle ripaus kanelia.
Pinnalle halutessasi manteli- tai pähkinärouhetta
1 dl vettä

 

Kuori ja pilko omena ja päärynä, jos käytät luomua, voit vain huuhdella hedelmät ja säilyttää kuoret. Lisää kattilaan vesi, omena- ja päärynäpalat, rusinat/paloitellut viikunat/luumut. Voit lisätä joukkoon myös yhden mausteneilikan, joka vahvistaa ja lämmittää kehoa ja jonka sanotaan toimivan luonnon antibioottina. Anna veden kiehahtaa kevyesti, pienennä sen jälkeen lämpöä ja anna hedelmien hautua ja pehmetä hiljalleen noin 15 minuuttia. Kaada kulhoon ja ripottele halutessasi päälle kehoa lämmittävää kanelia ja kevyesti rouhittuja manteleita tai pähkinöitä. Nauti lämpimänä.

♥ Virpi

Share

Kommentit

Hosuli / hosuli.blogspot.com (Ei varmistettu)

Näyttääpä herkulliselta! Kelpaa varmasti ainakin jouluisen luumusopan ystäville. Nam.

Kryp (Ei varmistettu)

Voi että, superia! <3

Ja kiitos myös maukkaasta reseptistä!

Laura (Ei varmistettu)

Taidan olla rakastunut tähän blogiin! Voih, miten paljon ihania, helppoja reseptejä ja mahtavan kiinnostavia aiheita. Kiitos Virpi, ihanaa!

puuroa :D (Ei varmistettu)

Hei Virpi!
Voisitko kertoa oletko testannut Speltti-tuotteita ja onko speltti mielestäsi hyvää ravintoa? Itse pidän kovasti spelt-mannapuurosta ja olen saanut sellaisen mielikuvan, että sillä on fiksua korvata tavalliset puurot. Aikaisemmassa kirjoituksessasi olit vinkannut tattarista, joten haluaisin tietää onko speltti yhtä "hyväksi" :) Kiitos jos vastaat!

Heidi (Ei varmistettu)

Moi! Törmäsin blogiisi muutama päivä sitten tutun vinkkaamana. En tiedä, onko oma blogini Quinoaa! (http://www.evitalehti.fi/blogit/quinoaa) sulle tuttu, mutta olen kirjoitellut raw food, superfood, kehon puhdistus, mielen tasapaino ym. jutuista nyt 2,5 vuotta ja nyttemmin enemmän mielen toiminnoista ja tietoisuuden kasvusta. Halusin kirjoittaa, koska huomasin, että odotat ja että olet lähes samalla rv:llä kanssani ja olemme käsittääkseni samaa ikäluokkaakin (olen 30v). Olen tehnyt pari bloggausta raskauteen liittyvistä jutuista, jotka saattavat kiinnostaa: http://www.evitalehti.fi/blogit/quinoaa/kysymyksiä-äideilleisille (tämän kommenttiosio, tarkoitus ehkä tehdä jotain koostetta sikäli kun pystyy, oon saanut myös meilitse vastauksia asiaan) sekä tämä: http://www.evitalehti.fi/blogit/quinoaa/lisäravinteita-raskaana-ja-muutenkin
Tuohon lisäravinnejuttuun olen saanut etenkin raudan suhteen raskauden myötä uudenlaista näkemystä, kun hemoglobiinini on laskenut alarajoille ja jatkuu...

Heidi (Ei varmistettu)

jotkut neuvolantädit tyrkyttäneet synteettistä rautaa ja muutenkin se lisärauta on ihan yleinen suositus. Mittautin sitten rauta-arvoni, jotka olivat ihan normaalit. Tämän jälkeen lääkäri ei suositellut lainkaan lisärautaa. Olen jonkinverran lukenut että lisärauta (joka on lähes aina synteettistä) voi olla haitaksi sikiölle. Tunnustelen oloani ja sen pitäisi kertoa enemmän, mitä tarvii, sanoi hemppa-arvo mitä tahansa. No, nyt olen kuitenkin flunssassa ekaa kertaa 3 vuoteen johtui sitten yleisestä vastustuskyvn heikkenemisestä raskaana vai nyt vaan about 50-60% raa'asta ruoasta. Itselleni aika raskasta aikaa ollut tämä odotus, mutta todella kasvattavaa. Tsemppiä sinulle <3 ja ehkäpä törmätään joskus!

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Kiitos kommenteista! Puuroa -nimimerkille, speltti on jo oikein kiva vaihtoehto perusvehnälle. Tosin se ei ole gluteenitonta, eli niiden, jotka saavat oireita gluteenista, kannattaa käyttää esim tattaria tai hirssiä.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Heidi, kiva kun laitoit kommenttia! Itselläni oli nimittäin tarkoitus laittaa sulle mailia, kun huomasin blogisi raskausaiheiset postaukset kotva sitten ja kuulin yhteiseltä tutultamme, että olemme kovin samoilla metreillä menossa raskaudessa. Tuosta rauta-asiasta: minullekin suositeltiin neuvolasta rautalisää, ja hommasinkin Floravitalin rautamehua, mutta sitten tuli sellainen olo, että haluan kääntyä luonnollisempien lähteiden äärelle ja siksi aloin syömään riistaa ja luomulammasta. Osoittautui itselläni toimivaksi valinnaksi. Ylipäätään olen huomannut että intuitio mm. ruokien suhteen on kasvanut huimasti ja olen pääasiassa edennyt nyt raskausaikana johonkin eläimelliseen vaistoon nojaten, kuin seurannut vaikka opuksia tai suosituksia. Mutta olisi tosiaan kiva vaihtaa ajatuksia enemmänkin näihin juttuihin liittyen. Heitän vaikka spostia ja laitan privan spostiosoitteeni, Palaamisiin! :)

Heidi Kuusisto (Ei varmistettu)

Se on totta, että intuitio on voimistunut ja keho on herkistynyt entisestään. Tänään esim. kokeilin maistaa pakuriteetä ensimmäistä kertaa raskaana ja siitä tuli heti huono olo. Siitä ei nimittäin ole selkeitä suosituksia/kieltoja koskien raskautta. Itsekin olen maistanut vuosien tauon jälkeen luomulihaa muutaman kerran, kun keho on sitä halunnut. Kasvis- ja kalapainotus tuntuu silti toimivan paremmin, mutta miksei lihaakin joskus ja jouluna :)

sara (Ei varmistettu)

olen melko uusi lukija ja kovasti tykästynyt blogiisi kun itseänikin tällasiet aiheet kiinnostavat:) ja kiitti kivasta reseptistä! on tullu kokeiltua jo ja hyvää on:)

Laura (Ei varmistettu)

En ehtinyt kisaan mukaan, mutta olisiko sinulla mitään ideaa terveelliseen ja hyvään aamiaiseen, joka ei sisällä makeita hedelmiä tai marjoja? Taistelen sitkeän hiivatulehduksen (/ -syndrooman) kanssa, ja elämä on kovin kurjaa ilman hedelmiä, marjoja ja vihersmoothieita... :/

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Laura, pistetään mietintään!

Kommentoi

Ladataan...