Hedelmällinen herätys

Tässä eräs raikas aamiaissalaatti, joka sopii kevätaamuihin kuin paluumuuttavat pääskyset toukokuun taivaalle.

Ja taas pukkaa papaijaa. Eikö se ikinä kyllästy. No ei! Paitsi että intohimoiselle luonteelleni tyypillisesti todennäköisesti yltiökäytän kyseistä hedelmää vielä hetken, jonka jälkeen saan siitä niin överit, että painan sen pannaan noin vuodeksi. Näin se yleensä menee. Mutta enpä murehdi jääväämättömästä eron hetkestä nyt, vaan nautin täysin rinnoin rakkauden keväästä ja papaijasuhteeni kukoistuskaudesta!

Hyvän huomenen hedelmäsalaatti (kahdelle - tai yhdelle suursyömärille)
ruukullinen rucolaa
1 papaija
1-2 avokadoa
1 pomelo
kourallinen kurpitsan siemeniä
1 tl luomukanelia 
puolikkaan sitruunan mehu
vajaa ruokalusikallinen juoksevaa luomuhunajaa

Revi rucola vadin pohjalle ja viipaloi päälle kuorittu avokado ja papaija, josta on poistettu siemenet. Sekoita sitruunamehuun juoksevaa hunajaa ja lorottele neste hedelmien päälle. Paloittele pomelo ja lisää salaattiin. Ripottele päälle kurpitsan siemeniä ja sirottele kevyesti kanelia pinnalle. Voit myös sekoittaa kanelin sitruunamehun ja hunajan kanssa kastikkeeksi. Kaneli antaa hedelmäsalaattiin jännän lämpimän makuvivahteen. Lisäksi kaneli auttaa ruuansulatuksessa ja tasapainottaa verensokeria.

Tästä hedelmäpotista saat mukavasti hyviä hiilareita ja rasvoja koneiden käynnistämiseen ja vahvoja entsyymejä suoliston toiminnan virkistämiseen. Eräiden teorioiden mukaan ennen puolta päivää kannattaa suosia vain hedelmä- ja marjavoittoisia aterioita, sillä kehon toiminnot keskittyvät tuolloin (n. klo 04-12) jätteiden eliminointiin, ja kaikki iisisti ja nopeasti sulavat ja aineenvaihduntaa tehostavat ruuat auttavat kroppaa tässä prosessissa. Itse olen viime aikoina pyrkinyt vetämään pitkälti hedelmälinjalla aina puolille päivin saakka, ja täytyy sanoa, että olo on ollut mitä kepein ja energisin!

Erilaisia hedelmämiksejä on siis tullut nyt testailtua tässä taloudessa. Ja hyvin ovat nämä äkkiseltään kevyeltä tuntuvat aamupalat maistuneet myös tuolle jykevämmällekin osapuolelle. Vedettiin boifrendin kanssa kyseistä salaattia tänään aamulla rennon romanttisesti samalta lautaselta. Maukkaan yhteisannoksen varjopuolena tosin on, että joutuu pitämään syömisessä suhteellisen kiivasta tahtia, että ehtii saamaan omansa. Ellei sitten satu omaamaan hyviä kristillisiä tasajakotaitoja - tai turtunutta makuaistia. Meidän pöydässä meinasi mennä haarukkataisteluksi...

Rauhanomaista ja relaksoivaa viikonloppua! Taitaakin olla viikendiksi koko maahan luvassa upeaa auringonporotusta ja mahetsuja D-vitamiinikuuroja, eli sinne vaan pihamaalle tyytyväisenä tillottamaan. Näin meikämandoliino aikoo ainakin toimia. 

♥ Virpi

Share

Kommentit

Katja (Ei varmistettu)

Inspiroiduin uudelleen papaijasta kun postailit siitä ja oon nyt vetänyt kohta viikon 1-2 papaijaa päivässä siemenineen päivineen smoothiessa aamuisin ja joogan jälkeen ja lounaalla salaatissa. Vatsassa huomaa todellakin eron, mutta ihossa vaikutukset eivät ainakaan vielä näy. Pikkiriikkistä tukkeumaa on posket pullollaan. Oon rasvannut kaakaovoilla tai Madaralla.. mutta hei, ehkä alan nyt hieroa sitä papaijaa suoraan nassuun! No juu, pitänee raportoida mitä tapahtuu. Lisäks on vehnänorasmehukuuri meneillään. Pitääkin postata siitä. Söpöä viikonloppua! Ainiin, ja kiitos muuten rakkauden toivotuksista vappuun.... <3 ;) t.Moments-Kake

F (Ei varmistettu)

Tuo pomelon kuorinta on muuten eräänlainen operaatio, mutta tekemällä oppii? Ja tässä tapauksessa työ todellakin kantaa hedelmää :) Suosittelen.

nonnis (Ei varmistettu)

Mä vedin jonku 12 päivää putkeen papaija-aamiaista taannoisella reissulla, ja joo, kyllä se vähän alkoi jo kyllästyttää :D

ilona (Ei varmistettu)

papaijan siemenetkin on ilmeisesti hyödyllistä käyttää (jos ei maistu salaatissa, niin jossain muodossa kuitenkin).

http://vegaanikahvila.blogspot.com/2011/03/kun-vatsa-valittaa.html

Minerva (Ei varmistettu)

Hei, kun kaipailit niitä palkkariohjeita niin itsellä toimii hyvin tällainen yksinkertainen viritelmä: http://aistitasolla.blogspot.com/2011/05/suklainen-palautusjuoma-herkutt... .

Maistuu tosin muutenkin vain herkkuhetkinä :)

Hanna (Ei varmistettu)

Hei! Pakko kommentoida otsikkoasi tässä aiheessa. Ymmärtääkseni papaijalla on ainakin lievästi ehkäisevä vaikutus, joten sen hedelmällisyydestä en olisi ihan varma :)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Kake, hyvä vehnäoraspostaus oli muuten! mulla lähti viimeksi niin himmeet detoxit kyseisestä mielestä, että oon nyt vähän karttanut sitä. Ehkä vois jotain minisnapseja uskaltautua taas testaan. Mullakin vaan taas jotain ihan ihme pikkunäppyä kirvonnut leukaan, vaikka ensin tuntui että papaijat ja muut freeailut sai hipiän tasapainottumaan. Mutta olo on muuten mitä mainioin, joten ei parane murehtia. Kaipa se ihokin tajuaa joku kaunis päivä kans rauhoittua. Ja eipä kestä kiittää rakkaustoivotuksista, toivottavasti ne tekivät tehtävänsä. :)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

F, true dat! Pomelo leikkii melko ansiokkaasti vaikeasti tavoiteltavaa.
Nonnis, heh, ymmärrän. Mulla ei vielä näy kyllästymisen merkkejä, mutta toisaalta mulla on saatavuusongelmista johtuen ollut tässä taas muutaman päivän papaijatauko. :)
Ilona, Totta! Ne kannattaa kyllä hyödyntää, jos keksii niille hyvän sijoituskohteen ja tykkää niiden pippurisesta mausta.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Minerva, Kiitos paljon linkistä ja vinkistä! Vaikuttaa herkulliselta. Hanna, olet oikeassa, hieman ontuva otsikointi meitsiltä tässä suhteessa. ;) Papaijaa on tosiaan käytetty muinoin ehkäisyssä ja jälkiehkäisyssä, mutta en sitten osaa sanoa sen todellisesta tehokuudesta kyseisellä saralla. Ehkä jos suht raakoja papaijoita kiskoo useita päivittäin niin saattaakin olla jo jotain vaikutusta. Ihan mielenkiintoinen aihe sinänsä, vois perehtyä paremminkin...

Kaisa (Ei varmistettu)

Hei Virpi! Osaatko sanoa mikä olisi hyvä/turvallinen aurinkovoide/öljy (etenki kasvoille)? En halua ostaa marketin mömmöjä jotka sisältää mitä sattuu. Onko kookosöljy hyvä vai? :) Kiitos etukäteen.

Virpi (Ei varmistettu)

Kaisa, Jos haluat siis ihan 100% luonnollista suojaa, niin silloin kannattaa testata esim. kookosöljyä, sheavoita ja kaakaovoita. Itse olen käytänyt tuota kaakovoita kasvoille, koska sopii omalle ihotyypilleni täydellisesti. Sitten vain ruuasta runsaasti antioksidantteja, jotka buustaavan ihon omaa suojamekanismia auringon säteitä vastaan. Tummia lehtivihanneksia, leviä, porkkanaa...Tästä voisinkin tehdä ihan oman postauksen pian.

Kaisa (Ei varmistettu)

No hyvä tietää. Minulla onki tuota kaakaovoita mutta en ole vielä kerennyt auringossa testaamaan. Haluan kumminki että kasvotki ruskettuu mutta kaippa tuo kaakaovoi ei estä sitä? Olen monesti jättänyt kaakaovoin yöksi naamalle. Kannattaako? Kiva jos jaksat tehdä oman postauksen tästä aiheesta. :)

Virpi (Ei varmistettu)

Ei kaakaovoi ruskettumista estä, eli varmasti saat väriä. Itse asiassa sen suoja on yksinään melko pieni, eli en uskaltaisi neuvoa lähtemään vain kaakaovoi kasvoilla koko päiväksi rannalle. Tämäkin toki tapauskohtaista, että kuinka helposti palaa. Shea-voissa eli karitevoissa sen sijaan on jo enemmän suojaominaisuuksia. Tiedän ihmisiä jotka vannovat seuraavan mikstuuran nimeen: Kookosöljyä, kaakaovoita ja spirulinaa sekaisin kulhossa ja siitä seos iholle. Kevyt viherrys saattaa toki kasvoilla hieman häiritä… Niin ja jos ihosi tuntuu yöllisestä kaakaovoista tykkäävän, niin ehdottomasti kannattaa jatkaa. Itsekin käytän sitä usein yövoiteena.

Ethica (Ei varmistettu)

Extremely helpful atircle, please write more.

Jase (Ei varmistettu)

Glad I've finally found seomthnig I agree with!

Patch (Ei varmistettu)

AFAIC that's the best anwesr so far!

Kommentoi