Hellivä herätys maidottomalla mansikkajukurtilla

Kiitos hyvää

Hyvää huomenta ja toiveikasta tiistaita!
Viime viikolla tekemäni Kuinka minusta tuli terve -postauksen jälkeen olen saanut lukuisia kyselyitä ruokavaliostani. Yksi usein tiedusteltu asia on, että mitä voi syödä aamiaiseksi, jos haluaa jättää pois leivän ja jukurtin. No, vaihtoehtojahan on aivan huikeasti. Vain mielikuvitus on rajana, kun vain pääsee oikeille urille.

Omien aamujeni yksiä vakkareita ovat tuorepuurot. Erään tuorepuuroreseptin olenkin jo täällä jakanut. Siemenistä, hedelmistä ja vihreästä soseutetut puurot ovat mahtavan ravintorikkaita ja antavat pirtsakan potkaisun päivään. Toinen yhtä helppo ja herkullinen aamiaistapa ovat smoothiet - toimivia reseptejä täällä, täällä ja täällä

Tämän hetken aamiaislempparini on maidoton mansikkajukurtti ja omatekemä tuoremysli. Suosittelen oikeasti kokeilemaan tätä suloista vaaleanpunaista sosetta, oikeaa prinssessaruokaa. (sopii myös prinsseille. Ja kuninkaille ja kuningattarille:) Päihittää kauppojen mansikkajukurtit tuhat-nolla.


And this is how the magic happens:

Maidoton mansikkajukurtti syntyy mantelimaidon pohjalle. Laita edellisenä iltana noin desi luomumanteleita likoamaan kylmään veteen (mieluusti lähdeveteen tai suodatettuun hanaveteen). Huuhtele mantelit aamulla ja heitä ne tehosekoittimeen ja perään pari desiä puhdasta vettä. Sekoita maitomaiseksi seokseksi. Lisää joukkoon pehmeitä taateleita ja sekoita. Taateleiden puuttuessa makeutukseen sopii myös luomuhunaja. Lisää tämän jälkeen noin desi mansikoita ja banaani. Huristele tehosekoittimella seos samettisen pehmeäksi. Lisälempeyttä saat sekoittamalla joukkoon vielä hippusen aitoa vaniljaa.

Kaada seos kulhoon ja ripottele päälle yön yli liotettuja luomupähkinöitä ja -siemeniä, kokeile esimerkiksi para-, cashew-, hasselpähkinöitä ja auringonkukansiemeniä. Liotetut ja paloitellut kuivahedelmät, kuten viikunat, sopivat myös sekaan mainiosti. Ai miksi kaikki pitää liottaa? No siksi, että vatsasi ottaisi kuivapöperöt paremmin vastaan, jotta ruuansulatus helpottuisi, eikä herkkävatsainen saisi vatsanväänteitä. Liotuksessa pähkinät ja siemenet myös ikään kuin elävöittyvät ja niiden entsyyminestäjät poistuvat. Sama tapahtuu kun siemen pääsee kosteaan maaperään, jolloin sen elinvoima ymmärtää puhjeta täyteen kukkaansa. Ja tämän kaiken elinvoimapotentiaalinhan me haluamme tietenkin kroppamme hyötykäyttöön! Liotuksen jälkeen saat hyvin irti pähkinöiden ja siementen vitamiinit, hivenaineet ja mineraalit. Itse olen vasta viime aikoina omaksunut liotuksen jalon taidon. Nykyään onkin sitten hyllyjen reunukset täynnä liotuskippoja ja -kuppeja.

Maidoton mansikkajukurtti
1 dl liotettuja manteleita
2 dl vettä
3 taatelia
1 dl mansikoita
1 banaani
(kaikki mahdollinen luomuna)
Näin siis syntyy ihanan makoinen aamupala herkkusuille. Kokeile etenkin niinä aamuina, jolloin kaipaat eniten hemmottelua.

♥ Virpi 

(kuvat 1-3: omia, 4: unknown)

Share

Kommentit

Janika (Ei varmistettu)

hämmästyin, riemastuin, ihastuin. Raakaravintoreseptejä harvoin lukee muotilehdistä (joo eihän tämä lehti ole, mutta Trendikästä kuitenkin) tai jos "terveellisiä" reseptejä julkaistaan, ne on useimmiten täyttä paskaa :) kiitos tästä, teen tätä huomisaamuksi! <3

Sari (Ei varmistettu)

Tää lähti kokeiluun heti! Nami!!

Faarao (Ei varmistettu)

Tää korjaa vaikka olis sattunu nousemaan ylös väärällä jalalla.

Samuli Pahalahti (Ei varmistettu)

Kuulemma manteleita kannattaa liottaa vuorokauden verran ja vaihtaa liotusvesi puhtaaseen noin kahdeksan tunnin välein, jotta kaikista entsyymi-inhibiittoreista pääsee eroon.

j (Ei varmistettu)

haaahahahaa :O voi ei, menkää ny kouluun. Mutta totta, ilman leipää ja minimillä tai täysin ilman maitoo on hyvä olla. Mutta entsyyminestäjät...

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Hei Mahtavaa, että tyypit innostu kokeilemaan! Kertokaa sitten mitä tykkäsitte. :)
Samuli, Niin, 24-48 h olis ilmeisesti paras liotusaika useille pähkinöillekin. Näistä liotusasioista vois kyllä tehdä ihan oman postauksen.

Täällä vielä melko hyvin ja selkeästi selitetty noista pähkinöiden ja siementen fytiinihapoista ja entsyyminestäjistä:
http://naturalbias.com/a-hidden-danger-with-nuts-grains-and-seeds/

Katariina (Ei varmistettu)

Tää oikeasti toimi :) Olen etsiskellyt korviketta jugurtille (kun en pidä soijajugurteista) ja tää toimii kyl 1-0! Tosin laitoin vaan puolikkaan banaanin ja vähän enemmän mansikkaa.

Kiitos vinkistä!

Anniina (Ei varmistettu)

Mitä kummaa on puurossasi tuo vaalenapunainen/harmaa klöntti ihan oikeammaisena puoliksi uponneena? Näyttää kieleltä mutta tuskin se sitä on.:) Kiitos muuten ihanasta, asiallisesta blogistasi.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Katariina, ollos hyvös. :)
Anniina, hahaa, joo en nauti minikieliä aamiaisekseni! Kyseinen vaaleanpunainen koukero on cashew-pähkinä, joka muuttuu jännän väriseksi liotettaessa. Kuvassa myös hieman pinkihkö värifiltteri.

kukkuu (Ei varmistettu)

moikka! sun blogi on aivan mahtava ja upee, tulee rento fiilis kun tätä lueskelee ja kauhee vimma myös päästä kokeileen reseptejä. oon itekkin raakapuuroja tehnyt ja mua kiinnostaisi toi sun reseptisi ja myös smoothie-ohjeet, mutta noita tummennettuja sanoja painaessa ei pääse niitä näkeen...... vosiitko tehdä asialle jotain niin pääsis testaileen. (siinä siis aukeaa uus sivu jossa sanotaan että osoitetta ei löydy, tai muuta vastaavaa)

Brandie (Ei varmistettu)

At last! Someone who understands! Thanks for poisntg!

Marnie (Ei varmistettu)

Kudos! What a neat way of thnkiing about it.

fränk (Ei varmistettu)

tyhmä kysymys taasen mutta eikö ne juuri pitäis esittääkin aina ? :) suodatatko manteli"hippuset" pois sen jälkeen kun oot blendannu pelkän veden ja mantelit?

Journey (Ei varmistettu)

You know what, I'm very much ilncined to agree.

Gytha (Ei varmistettu)

That saves me. Thanks for being so snsebile!

Kommentoi