Hengityskoulu - Osa 2

Voi hertsileijaa, huomasin juuri että olen unohtanut tyystin muutama viikko sitten aloittamani hengityskoulun. Siellä te raukat opiskelijat olette nyt pullistelleet pelkän palleahengityksenne kanssa kun hajamielinen opettajanne ei ole suvainnut edetä harjoituksissa. Ai ai, no mutta onpahan ainakin pallean toiminta ehtinyt tulla tutuksi, mikäli sitä on jaksanut treenailla.

 

Mutta nyt tulee jatkoa. Ja kuten viimeksi lupailin, tällä kertaa suuntaamme huomion armaisin ilmanvaihtoventtiileihimme, eli sieraimiimme.Hyvä hengityshän kulkee nenän kautta sisään ja ulos, jolloin hengitysilma suodattuu, lämpenee ja kostuu. Tukkoisesta nenästä kärsivät hengittävät usein etenkin öisin suunsa kautta, jolloin seurauksena voi olla mm. kurkkukipua ja kuiva suu, josta voi puolestaan seurata mm. hampaiden reikiintymistä.

 

Sierainten aukinaisuuden voi tarkistaa hyvin esimerkiksi huuhtelemalla sieraimet nenäkannulla, joka avaa tukkoisuudet, vähentää mahdollista limakalvojen turvotusta ja helpottaa hengitystä. Nenäkannu auttaa myös allergisia, nuhaisia ja poskiontelotulehduksesta kärsiviä ja kosteuttaa limakalvoja, mikä tulee monelle tarpeeseen talvisin. Nenäkannuja voi ostaa luontaistuotekaupoista ja apteekeista. Omani olen hankkinut Life-myymälästä.

 

Itse olen huomannut sierainten kevyen tukkoisuuden aukeavan hyvin myös pitkillä ja vahvoilla nenän kautta kulkevilla hengityksillä aamuisin joogan yhteydessä. Mikäli nenä on enemmän tukossa, voit kokeilla seuraavaa harjoitusta:

Tee pieniä ja rauhallisia sisään- ja uloshengityksiä sierainten kautta istualtaan. Vedä syvään henkeä, ota nenästä kiinni ja pidätä hengitystä avaamatta suutasi samalla heijaten päätä polviin niin kauan kun pystyt pidättämään hengitystäsi. Irrota sitten ote nenästä ja hengittele rauhallisesti sisään ja ulos nenän kautta. Toista sama parin minuutin kuluttua. Nenän pitäisi aueta noin viidessä minuutissa.Kun olet saanut ilman virtaamaan sieraimissa sutjakkaasti, voit kokeilla seuraavaa rentouttavaa vuorosierainhengitystä:

Ota mukava istuma-asento ja aseta toisen käden peukalo kevyesti toiselle sieraimelle ja keskisormi toiselle sieraimelle. Sulje oikea sierain painamalla sitä peukalolla ja ota syvä koko keuhkot täyttävä sisäänhengitys vasemmalla sieraimella laskien hitaasti viiteen. Pidä tauko sisäänhengityksen jälkeen, laske viiteen ja sulje keskisormella vasen sierain. Avaa oikea sierain ja hengitä rauhallisesti ulos oikean sieraimen kautta laskien viiteen. Vedä henkeä oikean sieraimen kautta laskien viiteen, pysähdy, laske viiteen ja sulje oikea sierain. Vapauta vasen sierain ja hengitä ulos sen kautta, jälleen laskien viiteen. Jatka tätä 2-5 minuutin ajan.

Kas, siinä tämänkertainen hengityskoulu. Seuraavalla kerralla taas jotain uusia hapetuksia. Tällä kertaa en lupailekaan mitään tarkkaa ajankohtaa, koska olen näköjään tällainen huitshapeli unelma-anelma, enkä pysy aikatauluissa. Mutta pysy sinä kanavalla, joskus kohta taas tuhistaan!

♥ Virpi

(kuvat:unknown)

Share

Kommentoi