Hirveet himot

Kiitos hyvää

Tein tammikuussa ilmestyneeseen Trendiin jutun erilaisista ruokahimoista ja siitä mitä ne voivat mahdollisesti kieliä kehon ja mielen tarpeista. Koska aihe on mielestäni hyvin kovin mielenkiintoinen ja varmasti montaa lukijaani läheltä liippaava, ajattelin jakaa ruokahimoista hieman informaatiota myös tämän kanavan välityksellä.

 

Kirjoitan usein täällä blogissani siitä kuinka omaa kehoaan kannattaa kuunnella ja sen tarpeisiin vastata.  Väittämän varmasti ymmärtää moni -periaatteessa, mutta käytännön tasolla ne kropan toiveet saattavat joskus olla jokseenkin outoja, sellaisia jotka pistävät kyseenalaistamaan koko kehon kuuntelun järkevyyden. Vai mitä siitä tulisi ajatella jos joka päivä tekee mieli cokista, irtokarkkeja, ranskalaisia tai pullaa?

 

Tsekkaa alta yleisimpiä syitä kummallisiin, häiritseviin ja toistuviin mielitekoihin ja kokeile josko saisit helpotusta jollain mainituista nikseistä.

 

Jano. Nestehukka aiheuttaa janon tunteen, joka usein tulkitaan virheellisesti lieväksi näläksi. Kun mielesi tekee ahmaista kokonainen suklaalevy, juo ensin iso lasillinen vettä ja tunnustele hetken päästä lievittikö se himoasi.

 

Ruokavalion epätasapaino. Joskus tietynlaisia ruoka-aineita tulee huomaamattaan kulutettua todella paljon, mikä saattaa aiheuttaa epätasapainotiloja kehoomme. Esimerkiksi jos syöt paljon raskasta energiaa sisältävää lihaa, voit saada himokohtauksia nostattavia, kevyen tunteen antavia ruoka-aineita, kuten alkoholia ja sokeria kohtaan. Hyvin kuivan, kuten leivän ja reilusti kypsennettyjen ruokien suurkulutus voi aiheuttaa himoa erilaisiin nesteisiin ja liiallinen raakojen ruokien nauttiminen suuntaa himot puolestaan ylikypsennettyihin ja lämpimiin ruokiin. Vahvasti suolainen ruoka heittää himopuuskat makeisiin herkkuihin ja päinvastoin. Vähennät himojasi, kun tasapainotat perusruokavaliotasi siten, että siitä löytyy tarpeeksi eri elementtejä sisältäviä ruokia.

 

Tottumukset. Himojemme juuret voivat juontaa ruokiin, joita olemme syöneet lähipäivinä tai lapsena tai joita esi-isämme ovat syöneet – sanotaan, että DNA:ssamme on jäljet vanhempiemme ja isovanhempiemme syömisistä. Hyvä tapa tyydyttää tällaiset tarpeet, on nauttia terveellisemmät versiot lapsuutemme tai vanhempiemme ruokavaliosta. Jos elit lapsena pelkällä spagetilla, kokeile nyt täysjyvänuudelia tai vaikka kesäkurpitsasta höyläämääsi raakapastaa. Jos vanhempasi ja isovanhempasi olivat kovia pullan pupeltajia, tee ruokaa, josta saat samoja makuja, kuten kanelia, kardemummaa ja hyviä rasvoja.

 

Ravinnevajeet. Jos et saa ruuastasi kaikkia kroppasi tarvitsemia ravintoaineita, on erilaisten ruokahimojen esiin putkahtelu lähes taattu. Esimerkiksi suolaisen ruuan himo voi johtua mineraalivajeista. Pyri tekemään arkiruuistasi mahdollisimman monipuolisia ja ravinteikkaita ja nauti tarvittaessa laadukkaita ravintolisiä.

Hormoonit. Naisten hormonitoiminnan heitellessä kuukautisten, raskauden ja vaihdevuosien aikaan ovat erikoiset ja voimakkaat mieliteot useiden kiusana. Elämäntapojen ja ruokavalion tasapainottaminen voi helpottaa monia hormonitoiminnasta aiheutuvia ongelmia, myös himoja. Erilaiset ravintovajeet ovat usein raskaana olevienkin mielihalujen takana. Nauti sopivaa ravintolisää ja etsi terveelliset korvaajat paheillesi. PMS-himojen riivatessa kokeile sinkkilisää ja nauti punaista lihaa, sisäelimiä, mereneläviä ja juureksia. Anna itsesi sortua mielihalullesi vain esimerkiksi joka viides kerta, näin opit mielenlujuutta ja himosi voivat heiketä.

 

Elämäntilanteet. Usein ihmisillä ei suinkaan ole syömisongelma vaan elämäntapa-, työ- tai parisuhdeongelma. Vai osaatko kuvitella syöpötteleväsi jääkaapin tyhjäksi jos vieressä olisi joku jota halata, jos työsi olisi mielekästä, elämässä riittävästi virikkeitä (TV:n tuijottelua ei lasketa) ja fyysinen kuntosi olisi kunnossa? Ruualla koetetaan täyttää henkinen tyhjiö, joka oikeasti täyttyy vain tekemällä konkreettisia muutoksia omassa elämässä. Turvaruuat, kuten leivokset, leipä ja jäätelö stimuloivat dopamiinin tuotantoa ja niillä on rentouttava vaikutus kehoomme. Mielensä pahoittanut ihminen hakee helposti lohdutusta näistä ruuista, sillä runsaasti nopeita hiilihydraatteja sisältävä ruoka rauhoittaa ja keventää mielen muutamassa minuutissa. Seuraavalla kerralla nappaa suuhusi pistaasipähkinöitä, omena tai juustopala. Mieti mikä stressaa sinua ja tee asialle jotain tai pura tunteesi vaikka liikuntaan. Pelkästään siirtymällä tekemään työtä jota rakastat, voit päästä irti monista addiktioista.

 


Jos himoitset häiritsevän paljon jotain alla olevista, kokeile korvata himojen kohteet oikeita ravinteita sisältävillä terveellisillä vaihtoehdolla tai elämäntapamuutoksilla.

 

Suklaa
Mahdollinen ravinnevaje: Magnesium ja B-vitamiinit
Kokeile: Pähkinöitä, siemeniä ja linssejä sekä pellavansiemenöljyä
Muuta: Suklaa stimuloi dopamiinin ja endorfiinin tuotantoa, jotka ovat voimakkaimmat hyvänolontunteen tuovat kemikaalit, joita kehomme tuottaa. Rakkaus, läheisyys ja seksi voivat auttaa asiaan.

 

Karkki
Mahdollinen ravinnevaje: Kromi, fosfori, rikki tai trptofaani
Kokeile: Viinirypäleitä, karpaloita, piparjuurta, rusinoita, juustoa, parsakaalta, kalaa, kanaa ja kananmunia.
Muuta: Karkkihimo voi johtua hellyyden puutteesta ja värikkäiden irtokarkkien napostelu tylsyydestä ja erilaisten kokemusten puutteesta. Osoita tunteesi, halaa, silitä, etsi uusia kokemuksia, lue kirjoja, käy näyttelyissä tai tapaa ihmisiä.

 

Jäätelö
Mahdollinen ravinnevaje: B2- ja B12-vitamiinit, kalsium ja proteiini
Kokeile: Laadukkaita maitovalmisteita, kuten luomujukurttia tai raakamaitoa ja -juustoa.
Muuta: Liian kuumentava elämänrytmi voi kohdistaa himot kylmiin ja jäisiin ruokiin. Hiljennä tahtia, nauti viilentäviä ruokia, kuten salaatteja ja juo runsaasti vettä.

 

Leipä
Mahdollinen ravinnevaje: Typpi
Kokeile: Paljon proteiinia sisältävää kalaa, lihaa, pähkinöitä ja papuja
Muuta: Hiilihydraattien himo kertoo usein oleellisten ravintoaineiden, kuten rasvahappojen puutteesta. Nämä himot on helppo nujertaa nopeasti, nauttimalla päivittäin omega-3:sta sisältävää ravintolisää tai esimerkiksi ruokalusikallinen pellavansiemenöljyä pari kertaa päivässä.

 

Rasvainen ruoka
Mahdollinen ravinnevaje: Kalsium ja hyvät rasvat
Kokeile: Sinappi, parsakaali, kaali, linssit, juusto ja öljyt.
Muuta: Talvella keho kaipaa lämmittävää ja raskasta ruokaa, jolloin erilaiset rasvaiset herkut ja roskaruoka voivat alkaa houkuttaa. Lisää ruokiin reilusti hyviä öljyjä ja luomuvoita.

 

Limukka ja hiilihappoiset juomat
Mahdollinen ravinnevaje: Kalsium
Kokeile: Parsakaali, kaali, lanttu ja nauris, juusto ja seesami.
Muuta: Limuhimon iskiessä kokeile mineraalivettä, johon puristat sekaan sitruunaa tai limeä. Nauti paljon nestettä sisältäviä tuoreita ruokia, kuten hedelmiä.

 

Suolainen ruoka, spisit ja naksut
Mahdollinen ravinnevaje: Kloridi ja natrium
Kokeile: Raakaa vuohenmaitoa, kalaa, puhdistamatonta merisuolaa ruuanlaitossa.
Muuta: Suolaisen ruuan himo kertoo voi kertoa nestevajeesta. Juo päivän aikana noin 8 lasia vettä ja korvaa suolainen roskaruoka esimerkiksi juustopalalla, jugurtilla, tuoreilla marjoilla tai kourallisella pähkinöitä. Sipsien rouskuttelulla haetaan joskus alitajuisesti helpotusta stressiin tai vihaan. Pureskele sen sijaan kurkkua, porkkanoita tai pähkinävoihin dipattua sellerinvartta.

 

♥ Virpi

(kuva1:unknown,kuva2:sfophoto,kuva3:luxirare.com)

Share

Kommentit

Minttu (Ei varmistettu)

"Pelkästään siirtymällä tekemään työtä, jota rakastat" - idealistin vaaleanpunaisten silmälasien läpi se työ tupsahtaa lähes itsestään! ;)

Jännä muuten, että et kommentoinut edellisen kommenttilootan kommenttia siitä, miten sitä teidän kahden yhteistä persoonallisuustyyppiä jossakin muussa yhteydessä kuvataan.

Kertookohan se haluttomuudesta myöntää, että itsessä on myös "huonoja" piirteitä?

Olen inhorealisti - tuossa tyypityksessä guardian protector, siis sama kuin Äiti Teresa, pitäisiköhän julistautua pyhimykseksi - koska en koskaan ja missään ja milloinkaan halua siloittaa itselleni sitä kuvaa, mikä minulla itsestäni on. Siis haluan nähdä myös ne persoonallisuuteni puolet, joita voisi kuvata myös negatiivisiksi.

Vain sen voi muuttaa, minkä tiedostaa.

Virpi (Ei varmistettu)

hiiieman ylianalysoinnin makua, en nimittäin vain yksinkertaisesti ole ehtinyt vastata - kuten en noin 90 prossaan muistakaan kommenteista viimeiseen pariin viikkoon. mielestäni myönnän kyllä omat heikkouteni jopa poikkeuksellisen auliisti. niiden muuttaminen ei tietenkään aina ole niin helppoa.

Minttu (Ei varmistettu)

Sehän näiden maksettujen blogien kirjoittajille on luonteenomaista, että uutta tekstiä pukkaa ja keskustelu edelliseen tekstiin jää bloginpitäjän osalta joskus kesken.

Mutta sehän ei koskenut nyt sinua, kun olit käynyt sittemmin kuittaamassa edellisen keskustelun!

Virpi (Ei varmistettu)

Minttu, näinhän se valitettavasti saattaa jossain tapauksissa helposti käydä. Itse olen halunnut aina osallistua aktiivisesti kommenttiboksin keskusteluihin, mutta nykyisin tämä vauva-arki vie ajan niin kortille, että hyvä kun ehtii kissaa sanoa päivän aikana perusaskareiden lisäksi.

kesäheinä (Ei varmistettu)

...hohhoijaa, löytyihän se trolli tästäkin rentouttavan rauhallisesta blogista :/ älä minttu jaksa pilata hyvän mielen palstaa vinoilullasi. voisin kuvitella että Virpillä on näinä päivinä vähän muutakin tekemistä kuin kirjoittaminen.

Virpi, ihania mammapäiviä jatkoonkin ja kiitos todella kivasta blogista, se on innoittanut vaikka mihin muutoksiin niin ruokavaliossa kuin elämässä yleensäkin :)

eppee (Ei varmistettu)

Tosi hyvä postaus! Kiitti siitä, tuli tarpeeseen, vaikka olenkin useimmista himoruuista päässyt jo eroon, onneksi! :) Olet yksi mun suosikkibloggaajista

Kiki (Ei varmistettu)

Oon seurannut blogiasi jo jonkun aikaa, ja täytyy sanoa että olen koukussa. Olen kiinnostunut ravinnosta ja elämästä ihan uudella tavalla. Kiitos. :)
Juurikin tuosta trendin tammikuisesta jutusta innostuneena pitikin kysymäni että osaisitko suositella mitään ravinnosta/ruokavaliosta kertovaa kirjallisuutta keltanokalle jonka käsitys terveellisestä ruokavaliosta on jäänyt koulun terveystiedon oppien tasolle?

Pia (Ei varmistettu)

Olisi mahtista saada joskus jotain asiaa kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja ruokavalion vaikutuksesta siihen. Tuntuu olevan aika yleinen, ja harmillisesti kaikkeen vaikuttava vitsaus tämä aineenvaihduntasairaus. Itselläni myös laiska kilpirauhanen ja maca ainakin on auttanut.
Ihana blogi :) Kiitos!

Virpi Mikkonen

kesäheinä ja eppee, kiitos kaunis. :) . Pia, juu, hyvä idea, kyseistä aihetta on muuten ennenkin toivottu. Ja mukava kuulla että maca on toiminut sulla! se on kyllä ihme aine, josta monet on saaneet apua muihinkin sairauksiin.

dingdong (Ei varmistettu)

entä jatkuva salmiakin- tai lakritsinhimo? tiedätkö siitä jotain? se iskee hyvin vahvana etenkin urheilusuoritusten jälkeen. vettä kuitenkin tulee juotua tarpeeksi...

Virpi (Ei varmistettu)

¨Kokeilepa lisätä treenin jälkeen nauttimaasi veteen hieman puhdistamatonta merisuolaa (litraan vajaa neljäsosa tl) ja vaikka tiraus sitruunamehua. Hikoillessa kun menettää paljon suoloja, mikä voisi selittää lakritsi- ja salmiakkihimoasi.

Soile (Ei varmistettu)

Oon vakaasti sitä mieltä, että nykyinenvehnän ja sokerin tunkeminen joka paikkaan sammuttaa ihmisen luontaiset himot niihin ruoka-aineisiin, joita elimistö kaipaisi. Onnea, voimia ja iloa sulle vauvaa-arkeen <3

AaTee (Ei varmistettu)

Olen miettinyt, mikäköhän puutos minulla mahtaa olla, kun koen valtavaa himoa SAVEN syömiseen..? Jos vaikka laitan savikasvonaamion, haluaisin syödä sen suihini! Himo koskee myös esim laastia, taululiitua, hiekkaa.... Aika kummallista! :-/ Syön perus monipuolista sekaruokaa kasvispainotteisesti, en kyllä kauheasti mieti ruokaani, joten en ihmettelisi, jos ravinnosta kuitenkin joku puute tai epätasapaino löytyisi.

maria (Ei varmistettu)

Magnesium! Kiireesti hyvälaatuista imeytyvää mg:a (esim soria natura nestemäinen, ei kannata tunkea väkisin kehoonsa täyteaineellisia versioita joita myytävistä Mg:sta pääosa). Mg-Ca -suhdetta kannattaa myös miettiä. Mene hivenainetestiin, sillä selviää. Maksaa muutaman satasen mut voit säästää sillä paljon. Pienehköt puutokset voi hoitaa ruokavaliolla, suuret (vaikuttaa siltä tämäkin) tarvii jo ravintolisää tasoittuakseen.

Kommentoi