Hyvinvointini aakkoset - osa 1

Kiitos hyvää

Saralla oli vuoden alussa mukava postaus nimeltä Alkuvuoden aakkoset, jossa hän listasi teemoja, jotka ovat hänelle tärkeitä tänä alkaneena vuotena. Ajattelin hyödyntää tätä kivaa aakkoskonseptia ja listata asioita, jotka ovat itselleni oleellisia oman hyvinvointini kannalta.

 

Jaon aakkoseni kolmeen eri postaukseen, huomenna ja ylihuomenna tulee loput.

 

A
Aurinko. Nämä luonnon ilmaiset hyvinvointisäteet ovat elämän ja terveyden elinehto. Tein auringosta ja ruskettumisesta viime keväänä postauksen, joka herätti monenlaista mielipidettä. Kuten silloinkin kirjoitin: Aurinko on ystävä

 

B
Beauty. Kauneus. Asia, jonka haluaisin olevan aina läsnä ympärilläni, puheessani, teoissani ja ajatuksissani. Todellinen, aito Kauneus on lähes synonyymi Rakkaudelle. Visualistina myös asioiden, esineiden ja yksityiskohtien kauneus, sellaisena kuin minä sen koen, on itselleni tärkeää. Värien tasapaino, puhtaat ja elämän koskettamat muodot ja pinnat hoitavat sekä silmää että sisintä.

 

C
Chia-siemenet. Huikeasti omega-3:sta ja ravintokuituja sisältävät pikkuruiset mustat siemenet kuuluvat jokapäiväiseen ruokavaliooni, noin 10 minuuttia lionneena smoothien tai tuorepuuron seassa. Suosittelen Chian siemeniä kaikille, etenkin hidasvatsaisille.

 

D
D-vitamiini. Uskomattoman tärkeä terveystekijä ja hyvinvointivakuutus omalle tulevaisuudelle. Valitettavasti sisätyötä tekevät ja pimeillä periferioilla, kuten Suomessa asuvat kärsivät pahoista vajeista tämän vitamiinin osalta. Riittävä ja laadukas D-vitamiinilisä on siis ehdoton, ja oman kropan D-vitamiinipitoisuuksien mittauttaminen suositeltavaa. Vaikka asiasta on puhuttu onneksi mediassa enenemässä määrin, on tiedonpuute tällä saralla edelleen suuri - Viralliset D-vitamiinisuositukset ovat meillä aivan liian varovaiset, puheet yliannostuksista ovat pääsääntöisesti turhaa pelottelua ja useat myytävistä tuotteista imeytyvät kehnosti. Itse käytän lähes päivittäin laadukasta Now Foodsin 5000 IU -vahvuista (125 mikrogrammaa) D-vitamiinia, jota tilaan iHerbistä. Helsingistä Now Foodsin D-vitamiineja myy ainakin Natura Zone, mutta iHerbissä hinnat ovat huokeammat. Suuhun suihkutettavat D-vitamiinit ovat myös suositeltavia hyvän imeytyvyyden takia. Tutustu Dr. Mercolan hyvään D-vitamiinitietokantaan täällä.

 

E
Elämänjano. Yksi tärkeimmistä tekijöistä hyvinvointini ja onnellisuuteni kannalta on säilyttää sisälläni elämänjano, mikä pitää sisällään oppimisen ja kehittymisen tarpeen, uudesta kiinnostumisen ja eteenpäin menemisen. Elämänjano pysyy yllä tarjoamalla sille sopivat puitteet, eli tekemällä rohkeita valintoja, kuuntelemalla sydäntään ja luottamalla siihen että elämä kantaa.

 

F
Finn. Rakkaani, mies joka täydentää minut ja saa silmäni, suuni ja sydämeni hymyilemään.

 

G
Greens, eli lehtivihannekset. Näitä on saatava päivittäin ja reippaasti, muuten loppuu happi.

 

H
Henkisyys. Itselleni henkisyys on pääasiassa läheisyyttä itseen, omaan sisimpään, oman tietoisuuteni tason ja henkisen tilani tutkimista, itseni oivaltamista. Ihmisen luomilla uskonnoilla ja niiden hierarkioilla, säännöillä ja oppi- ja uskomusrakennelmilla ei ole liiemmin sijaa omassa henkisyydessäni.

 

H on myös Huumori. Itselleen ja maailmalle pitää osata nauraa. Yhtä suurta leikkiähän tämä kaikki on.

 

I
Intuitio. Tiedostamaton tiedetty tieto, korkein älyn muoto, ”kuudes aisti”, oivallus, välähdys jne. Kaikki elämäni päätökset, jotka olen tehnyt intuitiooni nojaten, ovat vieneet hyville teille. Kun pitää mielen tyynenä ja sydämen avoinna, pääsee intuitio ohjaamaan parhaiten - Sen viitoittamalla polulla tietää olevansa aina turvassa.

♥ Virpi

Share

Kommentit

Pirkko (Ei varmistettu)

Hei Virpi, ja ihania uuden vuoden hetkiä sinulle! Ihana postaus, kiitos siitä. En ole aakkoslistaa itse väännellyt, mutta aikaslailla samoilla aakkossisällöillä mennään. On hyvä miettiä oman elämän aakkosia, ne saattavat joskus yllättääkin. Kaikkea ihanaa sinulle, voidaan hyvin! <3

nelli (Ei varmistettu)

Hei Virpi, tuhannesti kiitoksia mahtavasta blogista! Tein ruokavalioremontin muutama kuukausi sitten ja blogisi on ollut siinä suurena apuna. Kärsin kuitenkin vielä vatsakivuista, vaikka syön mm. suosittelemiasi probiootteja. Olisiko sinulla ehdotuksia kenen puoleen voisin kääntyä ongelmissani, sillä olen lopen kyllästynyt vastavaivoihini.

Mary (Ei varmistettu)

Heippa Nelli!
Itselläni kymmenen vuotta kestäneet vatsakivut loppuivat vilja-allergia diagnoosiin (ei keliakia). Olen allerginen kaikille suomalaisille viljoille. Nyt kun en enää syö mitään viljoja tai niiden johdannaisia, oloni on mitä mainioin - kevyt ja tasapainoinen. Joku voi olla tietämättään allerginen maidon proteiinille. Tutki erilaisia vaihtoehtoja. Lääkärit eivät usein ota vatsaongelmia tosissan. Toivottavasti löydät avun pian. :)

Emmili (Ei varmistettu)

kyllähän minä olen tiennyt että nykyiset D-vitamiini suositukset on alhaisia, mutta että sitä voi/pitää oikeasti syödä noin paljon..!

Nnukka (Ei varmistettu)

Moi Virpi!
Kysyisin tuosta D-vitamiinista: ootko käyttänyt tuota 125 mikrogrammaista annosta myös raskauden ajan? Yritän luovia ristiriitaisen tiedon ja omien järkeilyjeni ristiaallokossa ja miettiä sopivaa annostelua, kun sitä samaa annosta vetää nyt joku muukin kuin minä.

minä minä minä (Ei varmistettu)

Henkisyys ja hengellisyys on Virpi kaks IHAN eri asiaa. Tuo H-kohta ällöttää suunnattomasti minäkeskeisyydellään. Sori, mut oli pakko huomauttaa.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Pirkko, Kiitos! :) Tällä metodilla tulee tosiaan kiteytettyä helposti ne itselleen tärkeät jutut, välillä jopa yllättävät. Hyvää vointia myös sinne! . Nelli, tuo Maryn idea maitotuotteiden ja gluteiinin testiluontoisesta poisjättämisestä voisi olla ihan varteenotettavaa. Monille kun ne aiheuttavat vatsaoireita. Toki jos vatsa on tosi hankala, ja ollut pitkään, kannattaa käydä lääkärillä varmuudeksi tutkituttamassa että paikat ovat kunnossa. . Emmili, Tämä on minun kantani ja uskomukseni sopivasta määrästä sen tiedon valossa mitä olen asiasta hankkinut. En siis lähde sanomaan että kaikkien pitäisi ehdottomasti syödä tuo sama määrä. :) Mikäli kiinnostaa, kannattaa tehdä hieman tutkimusta ja lueskella asiaan perehtyneiden kirjoituksia, Dr. Mercolan sivusta voi vaikka aloittaa ja jatkaa muihin lähteisiin.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Nnukka, Olen syönyt D:tä noin 4000-5000 IU / päivä raskausaikana, mitä esim monet jenkkiasiantuntijan suosittelevat raskaana oleville. Mercolan suositus raskauden ajalle on 5000 IU. . minäminäminä, no sehän riippuu miten asiat ja termit määrittelee. Henkisyys on minulle juuri tietyn ”totuuden” etsimistä omasta sisimmästä. Itselleni se ei oikein voi lähteä mistään muustakaan. Omaa kokemusmaailmaansahan sitä lopulta sitten suhteuttaa ja peilaa ympäröivään maailmaan ja muihin. Ei siinä ole mitään negatiivisesti minäkeskeistä, ja ennen kaikkea, ei siitä kannata kenenkään ällöttyä, minun henkilökohtainen näkemyshän se vain on. :)

Mari (Ei varmistettu)

Tekstisi H-kohta ei ole yhtään ällöttävä eikä minäkeskeinen. Jokaiselle meistä suotakoon oma lempeä näkemykseensä omaan maailmaan.

Mary (Ei varmistettu)

Heippa Nelli ja Virpi!
Pieni lisäys Virpin Nellille kirjoittamaan viestiin. Vilja-allerginen joutuu usein vielä keliakikkoakin tiukemmalle dietille, sillä hänen elimistönsä ei siedä viljan proteiineja, joita voi olla vehnätärkkellyksen muodossa jopa teollisesti valmistetuissa marjahilloissa. Tästä syystä vilja-allergikko ei usein voi syödä edes gluteenittomiksi merkittyä tuotteita, kuten joitain gluteenittomia leipävalmisteita. Tutki mitä, sinun pitää välttää ja kokeile kiellettyjen aineiden jättämistä pois ruokavaliostasi. Käänny myös lääkärisi puolleen ja pyydä keliakian, vilja-allergian ja maitoallergian testaamista. Onnea :)

:) (Ei varmistettu)

kun avaan koneen, katson aina ensimmäisenä onko tänne tullut mitään uusia kirjoituksia. Juttusi saavat minut aina hymyilemään ja hyvälle mielelle, kiitos siitä! kuvissasi on tietty tunnelma ja mielestäni ihana pehmeys, siksipä kysynkin näinkin "tärkeän" kysymyksen kuin miten saat kuvasi tuon mallisiksi ja värisiksi, käytätkö jotain tiettyä muokkausohjelmaa? :)

Kommentoi