Kaksi kaverusta ja heidän vaikeat vatsansa

Kiitos hyvää

Saanen esitellä teille kaksi kaverusta, Ummetus-Ullan ja Ripuli-Riitan. Molemmat ovat oikein verrattomia naisihmisiä, mutta heitä kumpaakin kalvaa ongelma. Yhteistä heidän ongelmilleen on hieman poikkeuksellinen vessakäyttäytyminen, joskin heidän oireilunsa ovat kovin erilaatuisia.

Siinä missä Ulla istahtaa isolle hädälle vain kahdesti viikossa, ravaa Riitta wc-istuimella useita kertoja päivässä. Ullan harvakseltaan tapahtuvat vessaistunnot muistuttavat painonnostajan ponnisteluita, Riitan varpusparvi sen sijaan pyrähtää viemäriverkostoon melkein nopeammin kuin hän ehtii kiskaista housut kinttuihin. Kiusallista, kertakaikkiaan, kumpaisellekin.

Siksipä laadin heille, ja teille tosielämän ullille ja riitoille pienoisen vinkkilistan. Syyt vatsan epätavanomaiseen käyttäytymiseen voivat toki olla hyvinkin moninaiset, onhan kroppamme melkoisen monimutkainen systeemi, mutta alta löytynee sinulle kuitenkin muutama testaamisen arvoinen vinkki, mikäli samaistut jompaan kumpaan tarinamme neitosista.

Ummetus-Ulla

Oireet: Harvoin, pari-kolme kertaa viikossa tapahtuvat isothädät, kovaa pinnistelyä vaativat vessakäynnit. Turpoileva vatsa ja ilmavaivat.

Kokeile:
-Unohda selitteltyt luontaisesti hitaasta aineenvaihdunnasta. Mikäli vatsasi ei toimi päivittäin, kärsit jonkinasteisesta ummetuksesta, piste. Syynä saattaa olla höttöinen, prosessoituja ruokia, sokereita ja muuta mössöä sisältävä ruokavalio. Muuta siis tapasi. Tuoreet hedelmät ja kasvikset ovat hyvä ottaa vakioeväiksi, sillä niistä saat sisuksiisi hyviä kuituja, joilla vauhdittaa suolen toimintaa. Osittainen raakaruokiin siirtyminen voi auttaa. Kokeile myös päivittäisiksi eväiksi seuraavia: päärynä, viikuna, salaatti ja varsiselleri.

-Juo tarpeeksi vettä. Toiset suosittelevat juomaan vain silloin kuin on jano, toiset väkipakolla ainakin 2 litraa joka päivä. Jos et tiedä mikä on riittävä vesimäärä, kokeile juoda lasillinen aina ennen jokaista ruokailua tai välipalaa ja aloita päivä isolla lasillisella vettä.

-Lähde liikkeelle. Liikkumattomuus, sisällä kököttäminen ja tietokoneella nakottaminen saavat ruuan jämähtämään helposti sisuksiimme. Liikkuminen ikään kuin hieroo suolia ja auttaa näin jätteiden eliminoimisessa. Pitkä kävelylenkki, venyttelyliikkeet ja jooga ovat hyviä vaihtoehtoja silloin kun tavara on jämähtänyt kellariin.

-Nauti laadukkaita probiootteja päivittäin, ja jatka käyttöä usean kuukauden ajan. Itse suosittelen Dr. Ohhiran probiootteja, myös esimerkiksi VSL#3 on paljon kehuttu tuote. Konsultoi esimerkiksi luontaistuotekauppiastasi ja pyydä häneltä suosituksia.

-Anna ruuansulatussysteemillesi taukoja. Toiset vannovat päiviä tai jopa viikkoja kestävien paastojen nimeen, mutta jo pelkkä ilta- ja yösyöntien lopettaminen antaa keholle aikaa levätä ja kerätä voimia. Kokeile ajoittaa päivän syömiset ennen kello seitsemää illalla.

-Testaa magnesiumlisän nauttimista päivittäin.

-Kokeile kylmäpuristetun kookosöljyn ottamista mukaan ruokavalioon. Lisää aluksi puoli teelusikallista esimerkiksi smoothien sekaan ja katso mitä vatsasi tuumaa. Vatsa voi mennä aluksi löysälle, mutta tottuu ajan myötä, jolloin annosta voi nostaa esimerkiksi ruokalusikalliseen päivässä.

-Testaa vatsan toimintaa tasapainottavia ja vauhdittavia Chia-siemeniä. Lisää pari ruokalusikallista Chia-siemeniä vesilasilliseen vettä ja jätä yöksi jääkaappiin hyytelöitymään. Nauti aamulla chiahyytelöä sellaisenaan tai lisää smoothien tai puuron joukkoon.

-Nopeaa apua vatsan vauhdittamiseen voit hakea esimerkiksi liotetuista luumuista ja kaali- luumu- tai porkkanamehuista tai kotimaisen luomuhunajan nauttimisesta ruokalusikallisen verran kolme kertaa päivässä.

-Mieti myös mentaalista puolta. Ummetuksella on todettu olevan yhteys masennukseen tai ahdistuneisuuteen. Pidätteletkö sisälläsi jotain, tunteita tai sanoja tai oletko juuttunut jollain tavalla menneeseen? Kokeile seuraavaa mantraa: ”Päästän irti, annan elämän virrata lävitseni, olen turvassa.”

Testaa myös näitä suolistoa hierovia kikkoja vatsan toimintaa vauhdittamaan!

*KIERTO
-Asetu istumaan lattialle jalat risti-istunnassa. Nosta vasten polvi ylös koukkuun, pidä jalkapohja lattiassa. Siirrä vasen jalka oikean reiden ulkosyrjälle, jalkaterä kiinni lattiassa. Halaa oikean käden kyynärtaipeella vasenta jalkaa kohti vartaloa. Hengitä sisään, suorista ryhti, siirrä vasen kätesi selän taakse suoraksi kämmen lattiassa, hengitä ulos ja kierrä vartaloasi vasemmalle, katse kohti takaviistoa. Tee sama toiselle puolelle. Katso tarkemmat ohjeet tältä, hieman hupaisalta videolta.

*RULLAUS
-Rullaa pyyhe tai esimerkiksi joogamatto rullalle, mene makaamaan vatsallesi lattialle ja aseta rulla vatsasi alle, navan alapuolelle. Makaa paikoillasi rulla vatsasi alla noin kolme minuuttia ja hengittele samalla syvään ja rauhallisesti. Siirrä sen jälkeen pyyhe- tai mattorulla napasi yläpuolelle ja makaa jälleen aloillasi muutaman minuutin ajan rauhallisesti nenän kautta hengitellen.

Ripuli-Riitta

Oireet: Poikkeuksellisen tiheät, useita kertoja päivässä tapahtuvat vessakäynnit ja löysät ja vetiset tuotokset. Vatsan väänteet ja ilmavaivat. Kyseessä voi olla joko äkillinen tai pitkään, yli kaksi viikkoa kestänyt oireilu. Äkillinen ripuli-riittailu voi johtua ruokamyrkytyksestä, vatsataudista, liiallisesta kuivattujen hedelmien, leseiden tai muiden suolen toimintaa vauhdittavien ruokien nauttimisesta. Kroonisen ripulin syinä voivat olla ruoka-aineallergiat tai herkistymät, huono suoliston kunto, lääkkeet, jotkin sairaudet tai henkiset tekijät.

Kokeile:
-Ota päivittäiseksi tavaksi hyvät maitohappobakteerit. Probiootit auttavat sekä ummetuksesta että ripulista kärsiviä. 

-Kokeile sinkkiä sisältäviä ruokia. Sinkin sanotaan voivan auttaa ripulioireissa ja myös buustaavan vastustuskykyä, mikäli kyseessä on virusten tai bakteerien aiheuttama ripuli. Sinkkirikkaita ruokia ovat muun muassa pinaatti, parsakaali, herneet, merilevät, kurpitsansiemenet, luomu naudanliha ja maksa. Tarvittaessa kokeile laadukasta sinkkilisää.

-Kokeile Carob-jauhetta. Lisää tätä luontaista ripuliläkettä pari ruokalusikallista veden tai smoothien sekaan. Nauti noin 6 ruokalusikallista päivän aikana.

-Jätä gluteiini. Toisilla ripulin syy johtuu gluteiiniviljojen nauttimisesta. Gluteiiniherkkien kannattaa jättää ruokavaliostaan pois vehnä-, ohra- ja ruistuotteet. Myös muut ruoka-aineyliherkkyydet voivat aiheuttaa ripulia. Mikäli epäilet olevasi yliherkkä tai allerginen jollekin ruualle, käy testeissä.

-Jätä maitotuotteet. Gluteiinin lisäksi myös maitotuotteet ja niiden laktoosi ovat toisinaan pitkittyneen ripulin taustalla.

-Jätä ksylitoli ja sorbitoli. Kyseiset purukumeissa yleiset makeutusaineet voivat olla toisinaan syyllisiä ripuliin.

-Jos ripuli on äkillinen, kokeile nauttia banaania, omenasosetta, mustikoita, valkoista riisiä tai perunamuusia. 

-Testaa myös kamomilla-, piparminttu- tai vadelmanlehtiteetä. Vältä vahvasti maustettuja, rasvaisia ja käristettyjä ruokia, maitoa sekä alkoholia ja kahvia.

-Juo tarpeeksi. Nesteiden ja suolojen korvaaminen on aina ripulin aikana tärkeää. Nauti siis pari litraa vettä päivässä ja sekoita tarvittaessa oma ripulijuoma lisäämällä teelusikallisen puhdistamatonta merisuolaa ja ruokalusikallisen hunajaa litraan vettä. Kyseinen juoma korjaa nestehukkaa paremmin kuin pelkkä vesi.

-Mieti mentaalista puolta. Pelko, stressi ja ahdistus voivat aiheuttaa ripulia. Tee rentoutusharjoituksia, meditoi ja hengittele syvään. Kuulostele kehoasi ja mieti miksi se ei halua sulattaa asioita, mitä et voi hyväksyä elämässäsi?

Ullalle ja Riitalle molemmille loppuhuomioksi, että mikäli oireet jatkuvat itsehoidosta huolimatta, kannattaa tilanne käydä tutkituttamassa lääkärillä. Kummastakaan vaivasta ei kannata jäädä kärsimään, vaan syyt tulee selvittää.

Ja jakakaa ihmeessä jälleen omatkin vinkkinne näiden kahden kaveruksen jeesimiseksi!

Kaunista alkanutta viikkoa ja vapauttavia vessahetkiä!

♥ Virpi

(kuvat: egon schiele)

Share

Kommentit

Katja (Ei varmistettu) http://www.jolie.fi/moments

Ripuli-Riitalle Regulat on korvaamaton apu! Normalisoi vatsan toiminnan parissa päivässä ja vatsaan saapuu Rauha. Myös vihreä savi jeesii, Riittaa sekä Ullaa. :)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Hyvät vinkit Katja! Tuo savi on kyllä niin hyvä vinkki, että sen voisin lisätä ihan tekstiinkin. Päässyt moinen itseltä ihan unohtumaan. Mutta että kiitos! :)

Jaana (Ei varmistettu)

Juuri tulin kirjoittamaan kiitokseni edelliseen postaukseesi mutta kirjoitankin sen tähän, kun samaa aihetta sivuan.
Raskaus toi minulle mukanaan kovan ummetuksen, eikä auttanut kuitujen, hyvien rasvojen eikä liikunnan lisääminen. Vaa'ankielen taisi siirtää kuitenkin juuri tämä aamuinen sitruunavesi - viitenä aamuna olen nyt sen hulauttanut sisuksiin ja neljänä viimeisenä päivänä on suoli toiminut paremmin kuin hyvin!
Kiitos siis sinulle vinkistä, nyt en enää viidennellä raskauskuukaudella näytä siltä että synnyttäisin ensi viikolla ;)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Oi miten ihanaa kuulla! Siis ihan mahtavaa, että löysit avun, jess! Ja kiitos kun jaoit tämän kokemuksen. Toivottavasti joku samassa tilanteessa oleva löytää sen. 

Blue_Sky (Ei varmistettu)

Oi että, tämä postaus tuli ihan tilauksesta! Olen "kärsinyt" jo pidempään löysästä ulosteesta. Ei se sinänsä ole häirinnyt, mutta nyt taas olen viime aikoina huolestunut - ettei vaan ole keliakiaa, tosin en omaa kuin "vain" kolme oiretta: ilmavaivat, löysä uloste ja välillä/harvemmin vatsaan koskee.

Syön hieman juustoa ja ehkä kerran viikossa fetaa maitotuotteista (useimmiten luomua!) ja leipää en syö välillä ollenkaan ja välillä aamuisin ja/tai iltaisin yhden palan. Sekin luomua ja vähintään täysjyvää (täällä saksassa ei saa ruisleipää, ainakaan kunnollista). Tulen ehdottomasti kokeilemaan vinkkejäsi, sinkkiä, maitohappobakteereita voisi taas ostaa ja ehdottomasti kun palaan 1,5 viikon päästä koto-Suomeen niin menen vihreä savi ostoksille!

Voi että, kiitos niin paljon tästä! <3

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Hyvä että postaus tuli tarpeeseen! Ja hyviä vointeja vatsallesi. :)

ERY (Ei varmistettu) http://www.facebook.com/ElavanRavinnonYhdistys

Aiheeseen liittyvä luento 21.2.2013 Elävä raakaravinto ry:n tiloissa Helsingissä! Klo 18.00 alkaen.

Sekä terveys että sairaus alkavat suolistosta!

"Suolisto kertoo meille sanoitta tarinoita terveydestä ja sairaudesta, kehonhallinnasta ja väärinkäytöstä, tasapainoisesta ravinnosta ja addiktioista."
( http://www.pirjopentti.com/ )

Vuodesta 1988 lähtien paksusuolen koneellisia vesipesuhoitoja tehnyt Pirjo Pentti luennoi ja vastaa kysymyksiin torstaina 21.2.2013 klo 18.00 alkaen.

Elävä raakaravinto ry
Museokatu 9 C 25 00100 Helsinki

Käynti ERY:n tiloihin Vänrikki Stoolin katu 1:n porttikäytävästä. Osallistumismaksu luennolle jäseniltä 2 euroa ja muilta 4 euroa.

Mia (Ei varmistettu) http://miakuusisto.nettisivu.org

Olen miettinyt vuosia että mikä täällä on muuttunut niin, että ihmiset joutuvat Isosti miettimään syömisiään, allergiat vain lisääntyvät, kokeillaan kaikki "maastataivaaseen", vaikka vielä muutama vuosikymmen takaperin väestö oli normaalipainoisia, allergiat todella harvalukuisia, diabetesta tuskin kellään tms. tms. Kun eikö kuitenkin ole johdonmukaista ajatella että ihminen on tarkoitettu syömään sekaruokaa, lämmintä ruokaa (varsinkin kylmissä maissa ehdoton edellytys) ja ylipäätään sitä mikä tulee maasta, mitä maa ravitsee (sika, nauta, lammas, kanat yms.) eikä sitä että vain yksi ja ainoa tapa syödä on pelastus ? Nauttiminen ruuasta on yksi hienoimpia asioita kun elää täällä pallolla :) Ja, uskon että meidän kehomme tarvitsee lämmöntuottoon paljon enemmän kuin pelkkiä kasviksia tai pelkkää raakaravintoa. Stressinpoistoon kun keskityttäisiin enemmän, tiedän että olisimme maailman tervein kansa :) (tämä nyt oli vastaus tuohon ed.)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Olen samaa mieltä siitä, ettei ole olemassa yhtä ja ainoaa, kaikille sopivaa tapaa syödä. Raakaruokailu sopii varmasti toisille erinomaisesti, mutta epäilen, että monet täällä meidänkin lakeuksilla kaipaavat hieman kypsennettyä, lämmintä ruokaa, toiset eläinkunnantuotteita jne.

Ymmärrän kyllä miksi ihmiset innostuvat raakaravinnosta, kyllähän se freessaa monen tukkoista ja ravinnevajeista kroppaa ja voi toimia kuuriluontoisesti monille mainiona virkistäjänä. Useat ovat löytäneet paremmat ruokailutavat tutustuttuaan raakaruokailuun. Tiedän tosin myös ihmisiä, jotka ovat ehkä ihastuneet liiaksi tähän ideologiaan, eivätkä osaa päästää irti tai höllentää otetta vaikka heidän kroppansa oireilee. Syytetään sitten milloin "detoxia", milloin vahingossa nautittua epäpuhdasta tai huonolaatuista ruokaa.

Joskus itsekin ajattelin raakaruokailun olevan autuaaksi tekevä ruokavalio, mutta mitä enemmän olen opiskellut ja puhunut ihmisten kanssa heidän ruokavalioistaan, sitä enemmän uskon nimenomaan yksilöllisyyteen ja siihen, että kaikille esimerkiksi 80-100% raakaruokavalio ei todellakaan sovi. Itse kuulun tähän ihmisryhmään. Palautettuani mm. satunnaisen lihan (pääasiassa riistan) ruokavaliooni, olen ehdottomasti voinut paremmin kuin ennen kasvissyöjänä. Kalaa olen tosin lähes aina syönyt. Kroppani ei puolestaan siedä juuri lainkaan gluteiinia eikä lehmänmaitotuotteita. En kuitenkaan lähtisi markkinoimaan tätä itselleni tällä hetkellä sopivaa ruokavaliota muille täydellisenä ruokavaliona. 

Silti, täytyy sanoa, että todella monella olisi opittavaa raakaruokailijoilta. Se ei tarkoita, että tarvitsisi identifioida itseään tietyn ruokailuismin mukaan, tai toteuttaa täysin raakaruokailun periaatteita, vaan ottaa hieman vaikutteita ja lisätä raakaruuan määrää ruokavaliossaan. Myös raakaruokaherkut sopivat varmasti monen vatsalle paremmin kuin perinteiset herkut. Itse en kuitenkaan lähtisi kieltäytymään totaalisesti niistä "pahisherkuistakaan". :)

Ja tosiaan, kuten sanoit, tuo stressi se taitaa lopulta olla se kaikkein pahin mörkö ja sairastuttaja. Ruoka on kuitenkin aina niin sanottua sekundääriravintoa. Se millä mielialalla me sitä ruokaa syömme ja elämäämme elelemme vaikuttanee kaikkein eniten hyvinvointiimme. 

Ilsa (Ei varmistettu)

Kärsin vuosia ärtyneestä paksusuolesta, jolloin oireina oli vuoroin ummetus, vuoroin löysä vatsa. Vatsan kipristely piti minua usein hereillä myös öisin. Kokeilin vuorotellen viljatonta ja maidotonta ruokavaliota sekä karppausta. Sokerin ja vehnän poisjättäminen ruokavaliosta auttoi vähän, mutta en saanut oireita koskaan pysyvästi loppumaan.

Lopetin e-pillerit migreenipäänsärkyjen vuoksi 1,5 vuotta sitten, ja sen jälkeen vatsaoireeni katosivat kuin taikaiskusta. Olin käyttänyt samoja pillereitä 19-vuotiaasta asti, mutten koskaan osannut yhdistää niitä oireisiini. Tulin raskaaksi viime kesänä, ja vatsavaivat ovat pysyneet poissa myös raskausaikana. Kannustan siis etsimään syitä epämääräisiin oireisiin myös hormoneista!

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Huh, e-pillerit voivat olla kyllä melkoisia myrkkyjä. Mutta hienoa että sait helpotuksen vatsavaivoihin! Ja ennen kaikkea suuronnittelut raskaudesta! Hyviä juttuja sulla meneillään. :) 

Sun (Ei varmistettu)

Pakko hehkuttaa vähän noita chia-siemeniä, aloin niitä jonkun aikaa sitten lisäämään milloin mihinkin välipalaan ja voin sanoa, että ero mahan toiminnassa on huomattava :D En kärsinyt mistään kovin häiritsevistä ongelmista tosin ennen siemeniä, mutta nyt sitä tajuaa miten huonosti vatsa toimikaan. Todella helppo ja miellyttävä esim. puurojen ja välipalojen joukossa, allekirjoitan kyllä tehon!

Hanna (Ei varmistettu)

Hei Virpi ja kiitos hyvästä kirjoituksesta. Molemmat lapseni, 8- ja 10-vuotiaat, kärsivät ummetuksesta. Syövät paljon kasviksia ja hedelmiä sekä leipää. Puurosta ei kumpikaan piittaa. Juovat vain todella vähän vettä, aina pitäisi olla mehua. Jos vaan sinulla on tai jollain lukijalla, vinkkejä, kuinka lasten ruokavalioon saisi mukavasti ujutettua esim. chian siemeniä, olisin kiitollinen vinkeistä.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Heippa! Kokeilepa vaikka lisätä chia-hyytelöä esimerkiksi smoothien sekaan. Laita illalla muutama ruokalusikallinen chia-siemeniä lasipurkkiin, päälle pari lasillista vettä, sekoita, kansi kiinni ja purkki jääkaappiin. Aamulla voit ottaa purkista reilun ruokalusikallisen chia-hyytelöä ja tehdä lapsille siitä mustikoiden ja banaanin kanssa tehosekoittimessa makoisaa smoothieta aamupalaksi. Voit toki kokeilla myös muita marjoja tai hedelmiä! Ummetuksen taustalla voi toki olla monta eri tekijää, joten varmoja vinkkejä on hieman hankala näin sokkona heittää, mutta tuota chia-smoothieta voit ainakin kokeilla. Muutenkin nuo omatekoiset smoothiet ja esimerkiksi kookosvesi ovat hyviä tapoja nesteiden saamiseen. Prosessoituja viljoja (vaaleita leipiä ym.) ja sokereita kannattaa ainakin välttää. Toivottavasti löydätte helpotusta! :)

make (Ei varmistettu)

Hyviä ohjeita. Itselläni on tyypillinen IBS, eli sekä Ripuli-Riitta että ummatus-Ulla ovat tulleet tutuiksi.

Magnesiumlisän ottaminen ei omalle kohdalleni sopinut. Laadukkaana pidetty magnesiumglysinaatti/-tauraatti valmiste vaikutti ilmeisesti suolahappotasoihin negatiivisesti, sillä kuukauden kuurin jälkeen vatsaa on turvottanut hullusti melkein koko päivän eikä ruoansulatus toimi kunnolla. Ennen magnesiumkuuria tilanne oli paljon, paljon parempi.

Sittemmin olen siirtynyt trendikkäisiin magnesiumsuihkeisiin ja ottanut suolahappotabletit (Solgar) avuksi, mutta vielä eivät ole juurikaan helpottaneet. Eivätkä liioin entsyymitkään (Enzymedica Digest Gold).

Paljon hehkutetut superfooditkaan eivät ole itselle sopineet, esimerkiksi maca turvottaa ja pistää vatsan muutenkin sekaisin, jo pienen pieninä annoksina. Inca-marjat ovat ihana kirpeitä, mutta kiusallisen laksatiivisia. Gojit pieninä määrinä ok. Kookosöljyn vaikutus vatsavaivoihin on ollut lähinnä + - 0.

Jos jotain pitäisi suositella, niin hyvää kotimaista puolukkaa ja mustikkaa! Niidenkin kanssa joutuu olemaan tarkkana, sillä ripuli vaihtuu ummetukseksi kiusallisen "helposti".

Yleisesti allekirjoitan sen, että maito- ja viljatuotteiden määrä kannattaa pitää minimissä.

Harmi, että noita Dr. Ohhiran probiootteja vieläkään myydä Suomessa, kai?

Virpi Mikkonen

Ohhiroita saa ainakin Helsingistä Natura Zonesta Lönnrotinkadulta. Sieltä itse nykyisin haen. 

make (Ei varmistettu)

Loistavaa, kiitos Virpi tiedosta!

Kommentoi