Kuin rasvattu - Osa 2

Kiitos hyvää

Rasvan tiristys jatkukoon! Kuten eilen, rasvapostaus osa 1:ssä lupailin, tänään on luvassa herra Riekin ja herra Halmetojan rasvavinkit. En etsinyt tarkoitushakuisesti näihin rasvakyselyihin tietyn kannan omistavia vastaajia, silti melko samansuuntaisia vinkkejä näytti tyypeiltä tulevan.

 

Joku kyseli edellisessä postauksessa, että miksi en hommannut vastaajaksi jotain lääkäriä. Selitys on niinkin yksinkertainen, että näihin asioihin perehtyneitä lääkäreitä on melkoisen vähän ja heidän saaminen vastaajaksi blogiin ja tavoittaminen lyhyellä varoajalla on todella vaikeaa. Toki jos olisin tehnyt aiheesta esimerkiksi lehtiartikkelin, olisin koonnut jutun hieman toisin. Mutta täällä omassa pehmoisessa blogissani saan onneksi nostaa kunnianarvoisiksi asiantuntijoiksi keitä itse mielin ja keiden koen asiasta jotain tietävän. Luotan fiksujen lukijoideni lukutaitoon, tulkintakykyyn ja siihen että he osaavat itsenäisesti etsiä tietoa myös muualta.

 

Muuten, tsekatkaa Jussin ja Jaakon vinkkien jälkeen myös rasvaiset kirjasuositukset!

 

Ravitsemus- ja terveysblogaaja Jussi Riekin rasvanäkemys:

 
”Rasvojen jakaminen hyviin ja pahoihin rasvoihin on naiivia. Kaikilla ravinnon rasvoilla on oma aikansa ja paikkansa terveyttä ajatellen: Monityydyttymättömät omega-3 -rasvahapot huoltavat aivoja ja hillitsevät elimistön tulehdusta. Tyydyttyneet rasvahapot taas ylläpitävät elimistön hormonitasapainoa. Kertatyydyttymättömät rasvahapot mm. parantavat kolesteroliaineenvaihduntaa. Teollisia transrasvoja on syytä välttää, mutta esim. maitotuotteiden luonnolliset transrasvat näyttäisivät olevan harmittomia. Nämä ovat toki vain yksittäisiä poimintoja, mutta hahmottavat hiukan rasvojen moniulotteista roolia.


Suosimalla yksinkertaisia ja minimaalisesti prosessoituja elintarvikkeita mitään rasvoja ei tarvitse erityisesti välttää. Poimi kaupasta mukaasi esim. kylmäpuristettua rypsiöljyä, neitsytoliiviöljyä, neitsytkookosöljyä, rasvaista kalaa ja avokadoja. Eläinkunnantuotteiden osalta kannattaa suosia luomua, sillä niiden rasvahappoprofiili on usein tavanomaista parempi.


Muista kuitenkin kohtuus kaikessa: Sillä ei ole mitään väliä, vaikka vetäisit joskus huiviisi härskiintyneillä kasviöljyillä marinoidun korvapuustin, jos suurin osa rasvavalinnoistasi on laadukkaita. Päivitä arjen valintasi kuntoon, äläkä murehdi pisaroita meressä.”

 

Ravintovalmentaja Jaakko Halmetojan rasvavinkit: 

 

Lisää:
-Omega 3 -sarjan pitkäketjuisia rasvahappoja (EPA, DHA, DPA). "Niitä saat kalasta, kalaöljyistä, krillistä, kasviplanktonista ja mikrolevistä."
-Omega 3 -sarjan lyhytketjuisia rasvahappoja (ALA). "Omat suosikkini ovat chia, hamppu ja pellava. Näillä on suotuisia vaikutuksia erityisesti kognitiiviset kykyihin, hermostoon ja hormonitoimintaan."
-Eläinkunnan rasvoja. "Niillä on usein paikka pidemmässä juoksussa varsinkin hormonitoimintaa ajatellen. Riittävä kolesterolin saanti takaa hormoneiden riittävän rakentumisen. Tärkeitä ovat myös niistä saatavat K2-vitamiini, fosfolipidit jne. rasvaliukoiset vitamiinit (kuten A ja D-vitamiinit), jotka ovat usein haasteena kasvisruokavaliossa."

 

Muista myös:
-Kiinnitä huomiota rasvahappojen tasapainoon. "Moni saa liikaa omega 6 -sarjan rasvahappoja suhteessa omega 3 -sarjalaisiin. Vaikka omega 6 -rasvat olisivatkin itsessään hyviä rasvoja, aiheuttaa rasvojen epätasapaino vähitellen kroonista tulehdusta kehossa. Kaikki riippuu rasvahappojen välisistä suhteista, ei niinkään rasvojen määrästä."
-Älä vedä övereitä pähkinöistä ja siemenistä. "Vaikka niissä onkin paljon hyviä rasvoja, niiden rasvat ovat usein härskiintyneet heikkolaatuisen kuljetuksen ja säilytyksen johdosta."

 

Käytä paistamiseen:
-Kookosöljyä
-Gheetä (kirkastettu voi)
-Luomulaatuista kirnuvoita

 

Vältä:
-Haitallisia transrasvoja, kovetettuja ja osittain kovetettuja kasvirasvoja (sipsit, munkit, einekset jne.) . "Nämä "tuhoavat" soluaineenvaihduntaa ja vaikuttavat negatiivisesti "kaikkeen"."

 

Jaakon rasvasuosikit:
-Udo's DHA -luomukasviöljy. "Reissuissa kulkee mukana usein Udo´sin kapseloitu muoto."
-Kylmäpuristettu kookosöljy. "Etenkin Dr. Goergin öljy, joka on saatu kookoksen lihasta, ei koprasta, eli kookoksen kuivatusta siemenvalkuaisesta, kuten useat kookosöljyt." 
-Biodynaaminen, kylmäpuristettu hamppuöljy. "Auttaa tulehdustiloihin."
-Styrian-lajikkeesta kylmäpuristettu kurpitsansiemenöljy. "Hyvä sinkkilisä, hellii lisämunuaisia."
-Huippulaadukas oliiviöljy. "Selkeä linkki pitkäikäisyyteen. Voittamaton salaatin kanssa."
-Spesiaalimmat hifiöljyt aina kun saatavilla: Tyrniöljy, mustaherukansiemenöljy ja reishinitiöljy.

 

Jaakon kirjasuositukset:
-Udo Erasmus - Fats that heal, fats that kill
-Mary Enig - Know Your Fats

 

Christer Sundqvist: PaRas Ruokavalio – Luonnolliset rasvat kunniaan!
Kysyin rasvasuosituksia myös Suomen suosituimman terveysblogin pitäjältä, Christer Sundqvistilta ja hän antoi minulle vastaukseksi kirjoittamansa kirjan, joka on juuri julkaistu: PaRas Ruokavalio.

 

Sundqvist suosittelee kirjassaan muun muassa riistaa ja luomulihaa, joiden rasvahappojen koostumus on ihmiselle hänen mukaansa erinomainen, luonnon kalaa, kalanmaksaöljyä tai kalaöljykapseleita, täysrasvaisia maitotuotteita, oliiviöljyä, voita, auringonkukansiemeniä, avokadoa, hampunsiemenöljyä, kylmäpuristettua neitsytkookosöljyä, tyrnimarjoja ja rasvaisia juustoja sekä paistamiseen kookosöljyä tai voita. Margariinia, kevytlevitteitä ja -juustoja, tehotuotettuja lihoja ja eineksiä, joissa on käytetty kovetettuja kasvirasvoja/osittain kovetettuja kasvirasvoja eli transrasvoja hän kehottaa karttamaan.

 

Sundqvistin kirjoittaa: ”Nykytiedon mukaan meillä on varsin vähän aihetta pitää tyydyttyneitä rasvoja kovinkaan epäterveellisinä. Ne eivät ehkä sittenkään aiheuta sydän- ja verisuonitauteja, kuten tähän asti on luultu.” Hän viittaa tekstissään mm. Harvardin yliopiston ja muiden huippuyliopistojen tutkijoiden (Ronald Krauss, Frank Hu, Walter Willett, Dariush Mozaffarian, Jeff Volek, Eric Westman jne.) tutkimustuloksiin, joiden mukaan tyydyttyneen rasvan kulutuksen ja sepelvaltimotautien, verenkiertohäiriöiden ja sydän ja verisuonitautien väliltä ei ole löydetty yhteyttä.

 

Taija Somppi & Jani Somppi: Parantavat rasvat 
Toinen vastikään julkaistu suomalainen teos rasvoista on Parantavat rasvat, jonka on kirjoittanut yleis- ja verisuonikirurgi Taija Somppi ja liikuntafysiologi Jani Somppi. Kirjassa hyviksi rasvoiksi listataan muun muassa voi (”Aivot, sydän ja suolisto rakastavat voita”), neitsytkookosöljy (”Lisää luonnollisella tavalla vastustuskykyäsi (…) auttaa luonnonmukaisesti ja turvallisesti painonhallinnassa ja kehon kiinteytymisessä.), oliiviöljy ja kalaöljy (”Tutkimusten mukaan turvallisin ja tehokkain tapa turvata sekä täydentää omega-3-rasvahappovarastojaan ja näin parantaa omega-6:n ja omega-3:n suhdetta on nauttia hyvin imeytyviä, GMP-laatustandardilla merkittyjä kalaöljyvalmisteita). Huonoiksi rasvoiksi nimetään transrasvat ja margariini sekä kevytlevitteet.

 

Suosittelet aiheesta kiinnostuneiden tsekkaamaan molemmat opukset.

 

Kas tällaista tällä erää. Rakastakaa ja rasvatkaa itseänne!

♥ Virpi

Share

Kommentit

eeva (Ei varmistettu)

hauskaa miten viime postauksen kommenteissa toitotettiin miten yksikään lääkäri ei allekirjoittaisi näitä vinkkejä, mutta tuossapa se sitten kirurgi suositteli kookosöljyä ja voita ;) jatkan siis hyväksi havaitsemallani linjalla.

Minni (Ei varmistettu)

Itse lisäsin rasvankäyttöä ja makeanhimo kadonnut : ) Varsinkin kookosöljy täyttää mukavasti. Suosittelen kaikille!

Pirkko (Ei varmistettu)

Hei Virpi! Mielenkiintoista, miten ruokakeskustelu on mediassa nyt entistä enemmän esillä, esim. TV:ssä (viimeisin mm. eilinen A2 Teema: Ruokailta > http://areena.yle.fi/video/1321388740931 kiinnostuneille). Mielipiteitä ja näkökulmia on puolin jos toisin. Kuten olen ennenkin kommentoinut, jokainen tietää terveellisen elämän peruselementit; miten kukakin elää, onkin sitten oman harkinnan varasta. Ruoasta käytävä keskustelu liikkuu usein aivan väärissä uomissa keskittymättä siihen kaikkein oleellisimpaan - ja usein keskustelu pomppii myös aivan vääriin suuntiin. Mielestäni on mukavaa, että blogissasi tuot esille sitä yleistä linjaa eri variaatioin (perusjutuista superfoodeihin), josta kukin saa valikoida itselleen sopivat elementit. Kirjoitat hyvin yleisellä tasolla, kritiikki kirjoituksiasi kohtaan on mielestäni aiheetonta. Jatka samaan malliin! Ihania loppusyksyn päiviä sinulle, ja halauksia!

Susuka (Ei varmistettu)

Heipä heipä!
Kiitos näin alkuun aivan mahtavasta blogista! Eksyin tänne muutama viikko sitten aivan vahingossa Trendin kautta ja olen hyvin iloinen harhailustani! Ihka ensimmäinen blogi jota olen koskaan seurannut, mutta tämän myötä olen innostunut etsimään muitakin itseäni kiinnostavia bogaajia. Tilasin myös pari kirjaa sivuiltasi löytämien vinkkien innoittamana ja olen myös aloittanut ruokaremontin! (:
En aivan ensimmäisiä postauksiasi ole vielä ehtinyt lukea, siispä mietin oletko käsitellyt liikuntaa vielä millään tavoin? Olisi kiva tietää miten itse pidät kuntoa yllä, noin niinkuin normaalioloissa. Massun kanssa ei ihan samoin voi huhkia.. (:
Kiitos vielä hurjasti inspiroimisestani (lieköhän tavasin oikein) ja oikein ihanaa syksyä!

Susuka (Ei varmistettu)

heh, bogaajia. huugiguugi!

Ätsäplöö (Ei varmistettu)

Eevalle tiedoksi, että kirurgi on lääketieteen alojen asiantuntijoista ehkä huonoin arvioimaan rasvojen vaikutusta yhtään mihinkään. Muistan eräänkin keskusteluohjelman, jossa tämä blogissa mainittu kirurgi kolisutteli muovipurkissa valtimosta poistamaansa plakkia ja sanoi "tämä täällä on kalkkia, ei rasvaa". Ihan lääkiksen ykköskurssilla opetetaan, että se on juuri rasva, joka kalkkeutuu vapaiden radikaalien ansiosta valtimoiden seinämään. Sompin mukaan kalkki joutuu sinne suoniin varmaan sitten maidonjuonniin ansiosta, tai kalkkitablettien.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Kiitos kaikille kommenteista! näitä on kovin kiinnostavaa lukea. Mihinkään juupas-eipäs-kiistaan on ihan hassua lähteä asian tiimoilta, koska molemmille kannoille (jos nyt haluaa nähdä tämän kaksinapaisena taistona) löytyy yhtä lailla koulutetut asiantuntijansa ja puolustajansa. Ja kummankin tahon toitottajat helposti sortuvat vähättelemään toisen kannan edustajien ammattitaitoa tai tutkimustulosten paikkansa pitävyyttä. Kommenteissa mainitun verisuonikirurgin opuksesta sen verran, että kirjan lopusta löytyy näköjään yli parikymmentä sivuinen lähdeluettelo kansainvälisiin tutkimuksiin, joten luulisi häneltä jonkin verran kättä pidempää löytyvän väitteilleen aiheen tiimoilta. Kirjasta ja aiheesta muuten mielenkiintoista keskustelua täällä (etenkin kommenttiosiossa): http://www.pronutritionist.net/tyydyttynyt-rasva-ei-paranna/

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Tohtori Tolosen sivuilla myös aivan kiinnostavaa asiaa ja runsaasti tutkimuksia aiheesta: http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=173 . Esim. jenkeissä asiantuntijoiden köli alkaa käsittääkseni enemmän kääntyä juuri tähän blogissanikin esiteltyyn suuntaan, poiketen esim Suomen THL:n kannasta, jonka mukaan edelleen kovat rasvat ovat pahasta. Suunnan omille syömisilleni otan usein mieluummin kansainvälisten arvostamieni asiantuntijoiden/tutkijoiden/lääkäreiden suosituksista, kuin kotimaan virallisen kannan neuvoista, jotka tuntuvat toisinaan olevan hieman ”vanhahtavia”, kaikella kunnioituksella.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Ja vielä omista rasvasyömisistäni. Itse syön suht. monipuolisesti rasvoja, lähteinä mm. avokado (n. 1 päivässä), viileässä säilytetyt pähkinät (muutama päivässä), viileässä säilytetyt siemenet (n.puolikourallista päivässä), neitsytoliiviöljyä & hamppuöljyä (n. muutama ruokalusikallinen päivässä salaatin kanssa), Udo´s Oil -luomukasviöljysekoitusta (2-3 ruokalusikallista päivässä), kananmunia (n. 1-2 päivässä), neitsytkookosöljy (n. 0,5 rkl päivässä), kirnuvoita (n. 1 tl - 1rkl päivässä) ja kalaa (n. 1-2 krt viikossa). hmm, unohtuikohan joku... Mutta kannattaa tosiaan huomioida, että rasvantarve on kovin yksilöllistä, tosilla tulee esimerkiksi jo yhdestä avokadosta kuvottava olo kerralla syötyä, toisten kroppa lähes janoaa runsaasti rasvoja polttoaineekseen. Kuten Parantavat rasvat -kirjan takakannen loppukaneetissa sanotaan: ”Jos vielä mietit, ketä uskoa, kuuntele kehoasi, se ei valehtele. ”

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Vielä yksi linkki maailman johtavan kolesterolitutkijan & tiimin tutkimukseen, puoltaen edelleen kantaa, jonka mukaan tyydyttyneen rasvan käytöllä ei minkäänlaista yhteyttä sydän- ja verisuonitautien kehittymiseen: http://www.ajcn.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract .

VP (Ei varmistettu)

Tänä vuonna on julkaistu sekä ESC:n (European Society of Cardiology) suositus rasva-aineenvaihdunnan häiriöiden hoidosta, jossa käsitellään ruokavalioasioita laajemminkin, http://www.escardio.org/guidelines-surveys/esc-guidelines/GuidelinesDocu... ja American Heart Associationin suositus naisten sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisystä http://circ.ahajournals.org/content/123/11/1243.full.pdf. Molemmissa suositellaan tyydyttymättömien rasvojen käyttöä ja kehotetaan vähentämään tyydyttyneiden rasvojen käyttöä. Lääketieteessä ja biotieteissä yleensä tehdään hyvin paljon ja hyvin monen tasoista tieteellistä tutkimusta. Melkein minkä tahansa väitteen voi perustella tutkimustuloksiin vedoten, tarvitsee vain valita omaan näkemykseen sopivat tutkimukset. Vaikka voi on ihanaa ja siitä tulee hyvä mieli, ei se automaattisesti tarkoita että se olisi ihmiselle erityisen terveellistä suurissa määrissä käytettyinä.

Sanni (Ei varmistettu)

Hei, mistä ostatte pähkinöitä ja mikä on paras paikka säilyttää niitä? Usein ne tosiaan maistuvat siltä, että ne ovat jo parhaat päivänsä nähneet...

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

VP, totta, toisistaan poikkeavia tutkimustuloksia löytyy maailman sivu. Olen usein miettinyt että mikä lopulta vaikuttaa siihen mitkä tutkimustulokset ja näkemykset ihminen haluaa omaksua itselleen ns. faktaksi, kaikelle kun löytyy asiantuntijansa ja enemmän tai vähemmän tieteelliset näyttönsä.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Sanni, Itse en osta koskaan pähkinöitä tai siemeniä ns. bulkkitavarana, eli myytynä isoista avosäiliöistä, mistä niitä esim. useissa luontaistuotekaupoissa myydään. Kun vertaa sellaisten pähkinöiden ja vaikka ilmatiiviiseen pakkaukseen pakattujen pähkinöiden eroa, huomaa maun todella selvästi. Avopakatut maistuvat todellakin härskiintyneille. Omat pähkinäni ja siemeneni hommaan pääasiassa Helsingistä lönnrotinkadulla sijaitsevasta Natura Zonesta, jossa kaikki rasvapitoiset kamat säilytetään jääkaapissa. Se miten ne on varastoitu ennen sitä ei kuitenkaan ole tiedossa. Voisikin tiedustella asiaa joskus.

Hannamaria (Ei varmistettu)

Mua kiinnostaisi tietää pk-seudun ekokaupoista ja muista vastaavista, mitä suosittelet ja mistä löytyy hyvin mitäkin? Aina välillä tulee tehtyä vkoloppureissuja Helsinkiin ja silloin on hyvä hamstrata kotivarastoon kaikenlaista mitä täältä Karjalohjalta ei saa. Esimerkiksi huomenna olen menossa hkiin, jos kerkiät vastailemaan ennen sitä niin jee, mutta esim. kokonainen postaus aiheesta olis kiva myös :) Mukavaa viikonloppua!

ap (Ei varmistettu)

Antti Heikkilä on kirjoittanut monta kirjaa jossa käsitellään myös rasvaa: diabetes, pari keittokirjaa jne.Antin linjaukset ovat saman suuntaisia kuin yllämainituit.Aki Loikkanen on on myös lääkäri joka on poikkiteloin yleisesti hyväksytyn ravinto suosituksen kanssa.

Kommentoi