Kynsien kertomaa

Ladataan...

Pieni katsaus kynsiin voi antaa yllättävän paljon informaatiota henkilön terveydentilasta. Kynnet nimittäin kärsivät kehonosistamme ensimmäisten joukossa mahdollisista ravintovajeista, olipa syynä sitten jokin sairaus, elimistön kyky imeyttää mineraaleja tai puutteellinen ruokavalio. Voivatpa kynnet juoruilla joissain tapauksissa jopa myös ihmisen mentaalisesta tilasta.

 

Mikäli omat kyntesi eivät ole terveen tasaiset, vahvat ja vaaleanpunaiset, kurkkaa alla olevaa listaa, josta löytyy mahdollisia syitä joihinkin kynsiongelmiin ja muutama kokeilemisen arvoinen hoitovinkki.

Ohuet ja kuopalla olevat kynnet. Etenkin peukalon kynsissä esiintyvä ns. kuoppamaisuuden yksi syy voi olla sinkin ja raudan puutos. Lisää rautaa ravintoonsa saa mm. kalasta, lihasta, sisäelin- ja veriruuista, vihreistä lehtikasviksista, spirulina-levästä ja täysjyväviljasta. Kiinnitä myös huomiota siihen mitä nautit rautaa sisältävien ruokien kanssa. Esimerkiksi teen sisältämä tanniini heikentää raudan imeytymistä, kun taas C-vitamiinipitoiset ruuat tehostavat sitä. Oma suosikkini C-vitamiinipommeista on tällä hetkellä Amla-uutejauhe. Muita erityisen hyviä C-vitamiinilähteitä ovat mm. Acerola ja Camu camu, tyrni ja ruusunmarja sekä sitrushedelmät.

 

Hauraat kynnet. Liuskottuvat, ohuet kynnet voivat kertoa sinkin puutoksesta. Sinkkiä saa mm. lihasta, äyriäisistä, kalasta (etenkin ruotoineen syötävistä kaloista), maitotuotteista, pähkinöistä, siemenistä, pavuista ja herneistä, täysjyväviljoista ja leseistä sekä raakakaakosta.

 

Kynsiä ympäröivän ihon tulehdukset. Jatkuvasti ärtyvä, punoittava ja tulehtuva kynsivalli tai kynnen reunamat voivat myös johtua sinkin puutoksesta. Katso sinkkisuositukset ylhäältä. Myös muut mineraalivajeet ja diabetes voivat altistaa krooniselle kynsivallitulehdukselle. Kynsivallitulehdus voi olla seurausta myös bakteeri- tai hiivatulehduksesta. Hiivantorjuntaohjeet löydät kohdasta Kynsisieni.

Valkoiset täplät. Kynsissä esiintyvät vaaleat laikut voivat juontaa juurensa sekä kynteen kohdistuneesta kolhusta että sinkin puutoksesta. Useimmiten täplät katoavat hyvän sinkkivalmisteen ja sinkkipitoisten ruokien lisäämisen myötä.

 

Raidat ja kohojuovat. Leveät raidat ja kohoumat kynsissä saattavat johtua seleenin puutoksesta. Seleeniä saa mm. pähkinöistä, etenkin parapähkinästä, munasta, lihasta ja kalasta, maito- ja viljatuotteista.

 

Kynsisieni. Kynnen sienitulehdus eli silsa voi kertoa suoliston bakteerikannan epätasapainotilasta ja liiasta hiivasta elimistössä. Tällöin suositeltavaa olisi nauttia laadukkaita maitohappobakteereita sisältäviä tuotteita ja unohtaa ruokavaliosta runsaasti nopeita hiilihydraatteja ja sokereita sisältävät ruuat, kuten leivät, riisi, pasta, karkit, limppari, kuivatut hedelmät jne.

 

Kynsien pureskelu. Nysiksi jyrsittyjä kynsiä harvoin näkee sillä kaikkein rennoimmalla tyypillä. Yleensä kynnenpureskelijat tuppaavat huolehtimaan ja stressaamaan asioista enemmän kuin olisi ehkä tarpeen. Myös kehon liian happamuuden on sanottu aiheuttavan kynsien pureskelua. Emäksisten ruokien, kuten vihreiden lehtivihannesten, yrttien, kurkun, parsan, sellerin ja sitrushedelmien lisäämistä kannattaa kokeilla.

Muita kokeilemisen arvoisia kynnenkunnonkohottajia ovat Pii (Silica) ja Msm-jauhe. Ruuasta piitä saa nauttimalla merileviä, vihreitä lehtivihakkenksia, selleriä ja kurkkua.

 

Myös stressi ja kehno ruokavalio voivat näkyä kynsien yleiskunnossa, sillä ne heikentävät kehon omien ruuansulatusentsyymien muodostusta. Tällöin ruokien mineraalit ja vitamiinit eivät pääse imeytymään tehokkaasti elimistön hyötykäyttöön. Entsyymivalmisteet voivat tällöin tulla tarpeen.

 

Siinäpä siis muutama vinkkivinkkinen kynsien sisäiseen huoltoon. Toivottavasti joku kynsiongelmainen saa niistä ahaa-elämyksen ruokavalionsa tarkkailuun.

 

Kärsin itse aikoinani tuskastuttavasti liuskottuvista ja hauraista kynsistä. Kokeilin kaikenmaailman kynnenkovettajat ja kosteuttajat, mutta mikään muu ei tuonut korjausta kynsien kuntoon kuin ruokavaliomuutos. Nykyään, jopa nyt imetysaikana, kynteni ovat vahvat, joustavat ja kasvavat vauhdilla. Eli ihan omakohtaisista kokemuksista käsin suosittelen ottamaan kynsien hätähuudot todesta.

 

Ja sitten loppukevennykseksi hieman pinnallisempia juttuja! Kuvissa esiintyvät kynsien positiiviset värimuutokset on nimittäin saatu aikaan testaukseen saamillani ihanilla Kure Bazaarin 85 prosenttisesti luonnollisilla kynsilakoilla. Sormieni kynsissä keimailee sävy Beige Milk ja ja varpaissa sävy Kerria. Molemmissa pohjalakkana Clean ja päällä Final Touch. Muita kuvien värikollaaseissa esiintyviä lakkoja ovat Rose Milk ja Macaron. Itse nudesävyjen ystävänä hullaannuin erityisesti sävyihin Rose Milk ja Beige Milk - Ah niin eteerisen nättejä, luonnollisia ja stylejä.

 

♥ Virpi

Share

Kommentit

K (Ei varmistettu)

Tiedätkö voiko MSM-jauhetta käyttää raskaana? (käytitkö sinä? ...entä maca-jauhetta?)
ps. kiitti mielenkiintoisesta blogista!

Virpi Mikkonen

Mitähän mä höpisin edellisessä postauksessa jotain syksyn tulemisesta...Melko jäätelökesän sävyissä täällä näköjään taas mennään.... ;)

Virpi Mikkonen

K, en käyttänyt kumpaakaan raskaana ollessa. Macaa en ainakaan suosittelisi raskaus- enkä imetysaikana, sillä se vaikuttaa hormonitoimintaan. Tiedän kyllä toisia jotka sanovat sen olevan täysin ok, mutta itse vierastin ja vierastan edelleen kyseistä ainetta (imetyksen aikana voi aiheuttaa mahakipuja vauvalle). MSM voi olla puolestaan sen verran puhdistava, että jos sitä ei ole ennen käyttänyt, niin en lähtisi aloittamaan raskaana ollessa.

Katri Manninen (Ei varmistettu)

Moi! Huh! Kynnet läpäisivät tarkastuksen eli niiden mukaan kaikki jees. :-) Kiinnostuin tuosta amlasta, mutta jo lyhyt googlaus paljasti että ilmeisesti amlan korkea C-vitamiinipitoisuus on myytti, joka on peräisin 50-luvulla syntyneestä väärinkäsityksestä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö tuotteessa olisi muita hyviä ominaisuuksia -- kyllä on -- mutta C-vitamiinin kohdalla ollaan nyt taidettu syyllistyä ylimainontaan. (ks. esim. täällä http://www.itmonline.org/arts/amla.htm)

Heidi Kuusisto (Ei varmistettu)

Kynsien kanssa, entinen pureskelija ja surkeista kynsistä kärsinyt sai vahvat, pitkät KYNNET muutettuaan ruokavaliotaan ja poistamalla maitotuotteet (kalsium???). Tässä pieni lainaus siitä, mitä Ayurveda kertoo:
Ayurvedan mukaan kynnet ovat luiden jäteainetta. Jos kynnet ovat kuivat, lohkeilevat, karkeat ja helposti murtuvat on elimistössä hallitsevana vatarakenne. Kalpeat kynnet viittaavat anemiaan. Pitta hallitsee jos kynnet ovat vaaleanpunaiset ja hennot ja helposti taipuvat. Keltaiset kynnet kuvastavat heikkoa maksaa tai keltatautia. Kapharakenteisilla on usein paksut, vahvat, pehmeät ja kiiltävät kynnet. Siniset kynnet ovat merkkinä heikosta sydämestä. Pitkittäiset viivat kynsissä viittaavat huonoon ruoan imeytymiseen, kun poikittaiset uurteet paljastaat puutteellisen ravitsemuksen tai pitkäaikaisen sairauden. Valkoiset täplät viittaavat sinkin tai kalsiumin puutteeseen. Valkoinen täplä nimettömässä viittaa munuaisten kalsiumkertymiin ja keskisormessa keuhkojen kalsiumkerääntym

riina (Ei varmistettu)

Muhun päti melkein noi kaikki kohdat. Pitäis oikeasti alkaa syömään kunnolla! Siitä tulikin mieleen pieni ehdotus, että jos voisit pitää "ruokapäiväkirjaa" täällä blogissa, edes päivän ajan. Ois kiva tietää, mitä syöt yleensä ja kuinka usein.

K (Ei varmistettu)

kiitos vastauksesta Virpi. Ostin macaa kun luin että sitä suositellaan raskaana oleville ja jos on vaikeuksia tulla raskaaksi, mutta sitten luin taas jostain muualta että tulisi lopettaa heti raskaaksi tulemisen jälkeen, eli ristiriitoista tietoa löytyy ja vaikee tietää mihin sitten uskoa. Yritän tulla raskaaksi eikä tärppää joten ajattelin kokeilla macaa mutta lopettaa sitten kun jos plussaan. En tiedä onko järkevää tässä vaiheessa testata. MSM:n testaamisen jätän kuitenkin myöhempään.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Katri, ohho. Ollaanpa saatu erilaiset googlaustulokset. Mutta hei kiitti tuosta linkistä. Uskomatonta kyllä kuinka kyseistä ainetta hypetetään kaikkialla juurikin tuon C-vitamiinin takia, ja sitten löytyykin tällaista dataa. Pitäisi olla oma pieni kotilabra, jotta tietäisi varmasti mitä söisi... ;)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Heidi, kiiiiintoisaa! Kiitos tästä faktaboksista. Itse olen tosin ollut siinä luulossa että noiden valkoisten täplien johtuminen kalsiuminpuutteesta on vanhentunutta tietoa, ja että todellinen syyllinen on tuo sinkkivaje, tai kolhu. Anyways, tasapainoinen hyvä ruokavalio ja toimiva ruuansulatuselimistö on tässäkin todennäköisin avain onneen, joten sikäli ehkä hiusten halkomista, että minkä kivennäisaineen puutos nuo täplät lopulta aiheuttaa, tavan tallaajalle. Ellei sitten halua esim. ravintolisillä lähteä kikkailemaan.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

riina, Tuota ruokapäiväkirjaa on toivottu minulta lukuisia kertoja, ja olen aina kieltäytynyt kunniasta. En nimittäin soisi kenenkään kopioivan omia syömisiäni, sillä se mikä toimii minulle juuri nyt, ei välttämättä toimi jollekin toiselle, eikä edes itselleni esim. puolen vuoden tai vuoden päästä. Erityisesti nyt kun imetän, on syömiseni kovinkin erilaisia kuin esim. silloin kun olin raskaana tai ennen raskautta. Toisaalta, olisi itsellekin tätä nykyä ihan kiintoisaa seurata omaa ruokapäiväkirjaa. Pienen beibin äitinä kun nuo omat ruokailut tahtoo hoitua harmillisen usein vähän ”vasemmalla kädellä”. Mutta voin miettiä tuota ideaa kuitenkin. Ehkä voisin toteuttaa jotain ruokapäiväkirjan tyyppistä, varoitusteksteillä: ”Kopiointi omalla vastuulla!”, jne. :)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

K, Oletko muuten kokeillut akupunktiota? Toiset ovat saaneet siitä apua raskaaksi tulemisessa. Olisi kiva kuulla miten tilanteesi etenee ja jos löydät jostain avun! Hedelmällisiä loppukesän päiviä!

Helinä (Ei varmistettu)

Mulle ilmestyi yhteen kynteen kuoppa joku kuukausi sitten. Kävin hiljattain verikokeissa. Hb oli 15 paikkeilla, mitä ei ole sitten ollut teinivuosien, yleensä 120-130 paikkeilla. Ainut mitä mun ruokavaliossa on muuttunut on maksamakkara "leivän" päällä. Voiko johtua liiallisesta a-vitamiinin/raudan saannista kynnen kuoppaisuus??
Häviääkö kuopat vain kasvamalla pois?

fdsfds (Ei varmistettu)

"Emäksisten ruokien, kuten vihreiden lehtivihannesten, yrttien, kurkun, parsan, sellerin ja sitrushedelmien lisäämistä kannattaa kokeilla." Vai ovat sitrushedelmät emäksisiä? Ehh...

Hannasir (Ei varmistettu)

Miedosti happamat ruoat toimivat elimistössä emäksisöivästi. Happo-emäsparit ovat peruskemiaa...

Hannasir (Ei varmistettu)

Esim. täältä näyttää löytyvän tietoa eri ruoka-aineiden happamoittamasta tai emäksisöivästä vaikutuksesta helppotajuisesti kerrottuna: http://www.valmarin.fi/emasarvoja.html#vihannekset

Kommentoi

Ladataan...