Luonnostaan makee

Ladataan...

Kirjoitin teille viime viikolla hieman karkkiaddiktion selättämisestä ja siitä, mitä kikkoja voi käyttää sokerihimon iskiessä. Ajattelin nyt samaan vanaveteen postata pienen esittelyn sokerin korvaajista, eli niistä luonnollisista makeuttajista, joita kotikokkailija voi käyttää ruuissaan ja leipomuksissaan. Kyseessä on lähinnä pieni esittely omista suosikeistani, ei kattava selonteko kaikista luonnollisista makeuttajista, joita löytyy isompi liuta. Nämä ovat kuitenkin tuotteita, joita itse pidän parhaimpina ja terveellisimpinä makeuttajina.

Oman huushollini kaapeista ei ole tosiaan enää aikoihin löytynyt sokeria, eikä sitä ole kyllä tullut edes ikävä. Ruuan kaivatessa makeuttajaa löytyy aina jokin luonnollinen ja parempi vaihtoehto. Yleensä se on hunaja, toisinaan stevia, joskus taas kuivatut hedelmät. Luonnollisena ja tervellisenä markkinoitua agave-siirappia käytän äärimmäisen harvoin, ja se meneekin itsellä melkein samaan kategoriaan perussokerin kanssa, vaikka onkin hieman parempi vaihtoehto. Samaan kastiin menevät muun muassa raakaruokosokeri, intiaanisokeri ja kookossokeri, jotka ovat toki vähemmän terveydelle haitallisia kuin prosessoitu sokeri, mutta eivät terveysruokaa. (lue lisää aiheesta jutun lopussa olevasta linkistä)

Mukavat makeuttajat:

Hunaja - Kuumentamaton luomulaatuinen hunaja sisältää probiootteja, entsyymejä ja ravintoaineita. Hunajalla on todettu olevan runsaasti terveysvaikutuksia, etenkin Manuka-hunajalla, joka on myös antibakteerista. Hunaja sisältää kuitenkin runsaasti fruktoosia, joten runsas käyttö ei ole hyväksi, etenkään jos kropassa on liikaa hiivaa. Alle ruokalusikallinen hunajaa päivässä on hyvä annostus. Käytä vain kuumentamatonta, raakaa luomuhunjaa ja suosi kotimaista. 

Stevia - Stevia-kasvista saatava makeutusaine, jota myydään jauheena ja nestemäisessä muodossa. Stevia on ehkä turvallisin makeuttaja mitä löytyy, sillä se ei heiluttele verensokereita ja sopii ihmisille, jotka kärsivät elimistön liiasta hiivasta. Omia steviasuosikkejani ovat Sweet Dropsin steviauutteet, etenkin English Toffee ja Vanilla, joita tilaan iHerbistä. (Pieni mainos tähän väliin: Kiitos hyvää -koodilla PIM161 ensitilaaja saa 10 dollarin alennuksen iHerb-tilauksestaan.) Erilaisia steviatuotteita saa jo myös melko laajasti myös meidän luontaistuotekaupoista. Muista kuitenkin, että mikäli sinulla on ongelmia insuliiniaineenvaihdunnan kanssa, sinulla on korkea verenpaine, korkea kolesteroli tai diabetes kannattaa pitää suosiolla kaikki makeuttajat minimissä, tai välttää niitä kokonaan. 

Ksylitoli - Sokerialkoholi, jota saadaan mm. koivusta. Ksylitoli-jauhe on terveellinen makeuttaja. Ksylitolin on todettu mm. parantavan hampaiden terveyttä, eikä se nosta verensokeria juurikaan. Haittapuolena ksylitolissa on se, että se voi aiheuttaa turvotusta.

Kuivatut hedelmät - Kohtuudella käytettynä hyvä vaihtoehto makeutukseen, esimerkiksi soseutettuna ruuanlaitossa. Kokeile esimerkiksi kuivattuja rikittömiä aprikooseja (ruskeita), jotka sisältävät rautaa, kuivattuja viikunoita, jotka sisältävät kaliumia, kalsiumia, magnesiumia ja rautaa tai kuivattuja tai tuoreita taateleita. Kuivatut hedelmät sisältävät kuitenkin huimasti fruktoosia, eivätkä ole isoina määrinä nautittuna hyväksi terveydelle.

Vaikka jaan täällä blogissani runsaasti terveysherkkureseptejä, jotka ovat ehdottomasti monella tapaa peruskakkuja ja -karkkeja parempia vaihtoehtoja, niin en kuitenkaan suosittelisi kenellekään ihan jokapäiväisiä ilakointeja kyseisten makeisten kanssa. Sokeripitoisia ruokia, olivatpa ne sitten kuinka luonnollista alkuperää tahansa tulee käyttää maltillisesti.

Tartu toki mieluummin pussillisen taateleita kuin irtokarkkisäkkiin ja leipase ihmeessä kakkuhimoon raakakakku entä vehnäkermatorttu, mutta ollessasi tekemisissä makeiden kanssa pyri pitämään mielessä yksi suurin hyve kaikista, eli kultainen kohtuus. Saattaa olla vaikeaa, tiedetään, mutta kyseessä on kuitenkin lopulta vain tottumiskysymys. Ja kannattaa muistaa, että aidoimmillaan ja parhaimmillaan nautinto on juuri silloin, kun sitä koetaan kohtuudella.

♥ Virpi

pst, mikäli etsit kattavampaa selontekoa sokereiden vaikutuksista terveyteemme, niin lukasepa tämä mielenkiintoinen artikkeli Dr Mercolalta.

Share

Kommentit

Johanna O (Ei varmistettu) http://vihreahaltija.blogspot.fi/

Hei kiitos hyvästä tietopaketista ja linkistä kans! :) Olen miettinytkin, että onko se ruokosokeri muka niin paljon parempi vaihtoehto kuin tavallinen valkoinen. Siksi olenkin päätynyt käyttämään lähinnä hunajaa. Seuraavaksi olisi tarkoitus tutustua paremmin Steviaan. Ideaalin Xylitol-purkan löytäminen on myös ollut oma haasteensa. Tuo linkin taulukko antoi muuten hyvän käsityksen hedelmien fruktoosimääristä, jota olen myös pähkinyt. :)

Virpi Mikkonen

Moikka! Löysin itse hyvän ja laadukkaan Ksylitolipurkan vastikään: Peppersmith. Taisin ostaa Natura Zonesta Lönkalta. 

Mutta tosiaan, kiva jos linkistä ja jutusta oli hyötyä! :)

Tiina (Ei varmistettu)

Moi! Olen kuullut, että iHerbistä tilattaessa pitää nykyään tehdä joitain tulli-ilmoituksia ja maksaa tullimaksuja. Pitääkö tämä todellakin paikkansa? Mielelläni ostaisin sieltä mm. näitä makeutusaineita jos se on suht iisiä.

Virpi Mikkonen

Moi! Nuo tullirajoitukset ovat tosiaan muuttuneet, ja nykyisin tuo summa millä saa ilman tullia ostaa on alhaisempi. En nyt muista tarkkaan mikä on tuo uusi hintaraja, mutta se selvinnee pian, sillä tein juuri viime viikolla uuden tilauksen. Muistaakseni eräs kaveri sanoi, että hän on pitänyt kertatilaukset alle 40 euron ja on saanut paketit kotiin, ilman että ovat tarttuneet tulliin.  

ellu (Ei varmistettu)

hyvä ja hyödyllinen postaus! :-) mitä mieltä oot esim. canderelin stevia-makeuttajista?

Virpi Mikkonen

Käyttäisin itse vain puhdasta steviaa. :)

sokerittomalla (Ei varmistettu)

Ja jee täällä on lisää asiaa! :)

Jeps (Ei varmistettu)

Leivonnaisten makeuttamiseen käy oivasti myös banaani (tai sekä banaania että hunajaa esim. kuivakakkuun), ja kaikki kiisselit ym voi myös tehdä esim. omena- tai rypälemehuun, ei kaipaa yhtään lisämakeutusta, päinvastoin saa vettä lisätä.

Kommentoi

Ladataan...