Maa-artisokkameditaatio

Kiitos hyvää

Maa-artisokassa on ainakin kolme hyvää ominaisuutta. Ensinnäkin se on lempeän makunsa puolesta täydellistä turvaruokaa ja sopii esimerkiksi raakana salaatteihin ja kypsennettynä mahtavasti pehmeisiin sosekeittoihin.

 

Toiseksi maa-artisokka aka mukula-artisokka on terveellistä. Terveysvaikutuksista voisi mainita ainakin, että maa-artisokka hillitsee makeanhimoa, auttaa aineenvaihduntaa ja pitää hyvin kylläisenä. Lisäksi sen sisältämä inuliini on prebiootti, joka hoivaa suoliston hyvää bakteerikantaa. Kyseisiä mukuloita suositellaan etenkin diabeetikoille ja painonpudottajille.

 

Kolmas hyvä puoli on että maa-artisokkaa on melko työläs kuoria. Tämä voi äkkiseltään tuntua negatiivissävytteiseltä ominaisuudelta, mutta kuten niin useissa asioissa, niin tässäkin pieni muutos suhtautumisessa keikauttaa muhkuraisen mukulan riisumisen vallan uuteen valoon. Kun ottaa keittiöjakkaran alleen ja keskittyy vain hitaasti jyrsimään kuorimaveitsellä kikkareiden polveilevaa pintaa, saa itselleen mitä mainiomman meditatiivisen hetken ennen ruokailua. Uskon että kokin energiat siirtyvät ruuanlaittovaiheessa osittain ruokaan, joten siinäkin suhteessa on hyvä ettei tämä mukula anna saumaa raivokkaalle raastamiselle.

 

Meditatiivinen maa-artisokkakeitto
(kahdelle nälkäiselle)

Kuusi keskikokoista maa-artisokan mukulaa
Puolikas isohko bataatti tai muutama peruna
n 10 cm purjosipulin valkoista osaa
2 rkl kirnuvoita
1 rkl luomukasvisliemitiivistettä
Vajaa 1 litra vettä
valkopippuria
(halutessasi pieni liraus täyskermaa)

Kuori ja paloittele maa-artisokkasi rauhassa ja rakkaudella suhtautuen kiitollisena siihen, että käsittelyssäsi olevat mukulat ovat antaneet elämänsä ravinnoksesi. Tee sama bataatille tai perunoille. Kuullota paloiteltua purjoa pieni hetki voissa. Lisää vesi, artisokka, bataatti/peruna ja kasvisliemitiiviste kattilaan. Keittele seosta rauhassa miedolla lämmöllä noin vartti, kunnes palat ovat pehmeitä. Kaada noin puolet keitinvedestä sivuun ja soseuta ainekset keitoksi, lisää voita, mausteet ja halutessasi kermaa. Lisää tarvittaessa nestettä. Ripottele pinnalle yrttejä tai murenna saksanpähkinöitä. Syömisessäkin pidä yllä rauhallinen tahti. Laske jokaisen suullisen jälkeen lusikka lautaselle ja keskity suuhusi laskeutuviin makuihin. Tunne kuinka ruuan rauhallinen energia siirtyy vatsan kautta soluihisi.

 

Peace, Virpi

Share

Kommentit

Nanna (Ei varmistettu)

Nam, kuulostaa ihanalta. Artisokkaa ei ookaan tullut kokeiltua bataatin kanssa. Täytyy koittaa! :)

Vähän noita terveysvaikutuksia ihmettelen. Siis tuo makeanhimoon ja aineenvaihduntaan vaikuttaminen. Mahtavatkohan väitteet perustua ihan tieteelliseen näyttöön? Kuulostaa vaan tohtori Tolosen "tieteelliseltä" julkaisulta... :D Mutta älyttömän herkkullista tavaraa, ja pitää tietty hyvin kylläisenä ja on hyväksi vatsalle, kuten nyt kasvissosekeitot yleensäkin :)

Hosuli / hosuli.blogspot.com (Ei varmistettu)

Nam! Ruuanlaitto voi tosiaan parhaimmillaan olla hyvinkin meditatiivista. :)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Nanna, Testaa ihmeessä. Ja skeptisyyden sijaan kannattaa käydä tekemässä tiedonhankinaa heittämällä vaikka hakusanaksi Jerusalem Artichoke, löytyy paljon tietoa tästä ikivanhasta lääkinnällisestä kasvista ja sen vaikutuksista. Kun kyseessä yksi kovimmista prebiooteista ja lisäksi kun mukana paljon hyvää kuitua, niin ainakin jo oma maalaisjärkikin sanoo että sen täytyy olla hyväksi aineenvaihdunnalle. :) Makeanhimoa auttaa hillitsemään mm. kaikki ruoka, joka tasapainottaa verensokerin heittelyä, kuten maa-artisokka tekee. . Hosuli, Jep, usein nälissään ja kiireessä sitä vain unohtaa nauttia matkasta.

Saija/ http://www.divaaniblogit.fi/blogit/cosyhome (Ei varmistettu)

En ole koskaan tehnyt maa-artisokista mitään. Tämä ohje kuulostaa kivalta, joten menee kokeiluun, ehdottomasti!

Virpi (Ei varmistettu)

Saija, itselläni oli pitkään sama homma, kunnes eteen sattui tietoa tästä muinaisesta terveyskasvista ja otin testiin. nam, kyllä kannatti.

Pirpu (Ei varmistettu)

Artisokka on ihanaa... Ja blogisi inspiroiva.
Ja sinut bongattu huippiksesta, hehkeä hymyilevä nainen! =)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Pirpu, heh, kiitos kiitos. :) Mulla sattui niihin kuvauksiin ensimmäinen raskauspahoinvointipäivä ja vietin suurimman osan ajasta takahuoneessa/keittiössä lepuutellen. Mutta hyvä jos edes jotain hehkua välittyi kameran läpi, ettei vain tuskanhikeä. :D

KitKat (Ei varmistettu)

Virpi, blogisi kuuluu päivittäiseen lukemistooni, kiitos inspiraatiosta ja kauniista sanoista! Minulla olisi pieni juttu-toive, jos saa esittää. Kirjoittaisitko joskus siitä, kuinka syödä terveellisesti ILMAN että paino putoaa? Ongelmani nimittäin on, että jos syön pelkästään terveellisesti, paino tippuu hurjaa vauhtia huolestuttaviin lukemiin. Tähän mennessä olen yrittänyt ylläpitää painoa lisäämällä päivään pullia yms :) Ehkä en ole vielä bongannut niitä terveellisiä, LIHOTTAVIA ruokia, joita kroppani kaipaa? Ongelmansa kullakin.. Kiitos!

Chaky (Ei varmistettu)

Ho ho, who wuodla thunk it, right?

cevglpzrrw (Ei varmistettu)

Z4fzUJ byrqynkcvtkc

oukvxqmjh (Ei varmistettu)

fxzrMI osrlwedagyjl

Bert (Ei varmistettu)

Posts like this make the inetnret such a treasure trove

mbfdaf (Ei varmistettu)

D3l7Lb mzdxegsdlluu

Vaivainen (Ei varmistettu)

Varoituksen sana lienee paikallaan, että maa-artisokan sisältämä inuliini saattaa joillekkin aiheuttaa aivan infernaalisia ilmavaivoja ja vatsanväänteitä.. Ilmeisesti on ollut aikanaan enemmän ravintokäytössä ollessaan legendaarinen tästä voimakkaasti pierettävästä ominaisuudestaan.

Kommentoi