Mikä flunssa?

Kiitos hyvää

Katukuvasta päätellen se aika näyttää jälleen koittaneen, kun puolet porukasta pärskii, köhii ja aivastelee ja loput porukasta väistelee punaneniä kuin ruttoisia muutaman metrin turvavälillä, hihat suiden edessä. Itse olen ollut ulkopuolinen kummastakin yllä mainitusta jengistä jo toista vuotta. Kiitos ruokavaliomuutoksen myötä huimasti kohonneen immuniteettini.

 

Ennen kärvistelin erilaisten vilustumisten ja flunssien orjana muutaman kerran vuodessa. Nuhat yltyivät usein niin koviksi, että kuljin kotona nenäliinatupot kummassakin sieraimessa, nenä falskaten ja silmät vuotaen milloin nuhasta, milloin totaalisesta turhautumisesta. Kuivat yskät valvottivat öisin minua ja petikaveriani, kurkku oli kipeä ja imusolmukkeet turpoilivat tuon tuostakin. Pahinta oli, että kerran kun sattui flunssan limaisiin kouriin kierähtämään, ei sieltä noustu ylös kovin helposti. Paraneminen kesti useita päivä, jopa viikkoja ja rahaa paloi erilaisiin droppeihin, jotka toivat vain lyhytaikaista helpotusta, jos sitäkään. Lääkekaappi pullisteli särkylääkkeistä, tulehduskipulääkkeistä, nenätipoista, kurkkutableteista ja kaikenmaailman sterilisoijista.

Nyt kun asiaa todella mietin, niin en edes muista milloin olisin avannut lääkekaappini viimeksi ja oikeasti ihmettelen, että pidin silloin flunssiani jotenkin normaaleina.

 

En halua missään nimessä kuulostaa ylimieliseltä uuden uljaan immuniteettini kanssa, ja kaikki te räkäiset taivaltajat siellä saatte kyllä sympatiani. Mutta koska kuntoni on muuttunut niin radikaalisti, rohkenen esitellä teille vastustuskykyni valiojoukot. Immuniteettiin eli vastustuskykyyn vaikuttavat toki monet eri tekijät, mutta näiden tuotteiden olen huomannut tehonneen selvästi:

 

-Siitepölyrakeet ja mehiläisleipä eli perga sisältävät runsaasti ravintoaineita ja tukevat yleiskuntoa ja vastustuskykyä. Perga on maitohappokäynyttä siitepölyä, jota mehiläiset varastoivat omaksi ravinnokseen. Sen kuori on perus siitepölyä pehmeämpi ja siksi kropan helpompi hyödyntää. Itse olen todennut molemmat, siitepölyrakeet ja mehiläisleivän loistaviksi ravintolisiksi. Napsin niitä päivittäin vajaan ruokalusikallisen verran. Käytän pääasiassa kotimaisia Pesosen mehiläistarhan ja Mesikämmenen tuotteita. Allergikot, aloittakaa testaus hyvin pienillä annoksilla.

-Propolisuute, eli alkoholiin uutettu mehiläiskittivaha hoitaa tulehduksia sisäisesti ja ulkoisesti. Sopii hoitajaksi muun muassa haavoihin, hyönteistenpistoihin, suun ja nielun tulehduksiin ja aftoihin. Itse tiputtelen muutaman tipan propolisuutetta suoraan nieluun ennen nukkumaan menoa silloin, jos yleiskunto on jostain syystä uhattuna tai olo on hieman vetelä ja nielu tuntuu oudolta eli siltä kuin pahispöpöt yrittäisivät rakentaa sinne pesää. Auttanut tähän mennessä joka kerta, aina, satavarmasti. Käytössäni ovat olleet Pesosen mehiläistarhan uute ja iHerbistä tilaamani Y.S. Organic Bee Farmsin uute.

-Vahva D-vitamiini on ravintolisä, jonka nimeen vannon lähes kaikkien terveysongelmien hoidossa. Vastustuskyvyn buustaaminen on sen yksi suurimmista sankarisuorituksista. D-vitamiinin tärkeydestä on puhuttu mediassa ja alan blogeissa viime aikoina onneksi jo niin paljon, että D-vitamiinilisän käyttöönotto ei kai enää selityksiä kaipaa. Itse käytän tämänhetkiset kotimaiset normisuositukset ylittävää 5000 IU:n eli 125 mikrogramman päiväannostusta, joka on useiden tutkijoiden ja ravintoneuvojien mukaan turvallisen saannin rajoissa. Lue aiheesta esim. täältä ja täältä.

-Probiootit eli maitohappobakteerit kansoittavat suolistomme hyvisbakteereilla, jotka ovat immuniteettitaistelijoittemme kärkijoukkoa. Hapatettujen ruokien ohella maitohappobakteerilisät ovat auttaneet oman terveyteni ja vastustuskykyni kohentamisessa ja vatsavaivoista parantumisessa huimasti. Tilaan supersisukkaat Dr. Ohhiran probioottini iHerbistä.

-Suolavesikurlaus on kummisedältäni lapsena oppimani kikka nielun tehokkaaseen desinfiointiin ja flunssan nujertamiseen. Sekoita reilu ruokalusikallinen suolaa reiluun puoleen lasilliseen vettä ja kurlaa jokaista suullista nielussasi laskien hitaasti kymmeneen. Helppoa, halpaa ja tehokasta. Omat kurlailuni toteutan puhdistamattomalla merisuolalla.

Muita suositukseni ansaitsevia ruokia/tuotteita flunssan välttelijöille ovat ashwagandha, pakurikääpätee, royal jelly + luomu inkivääri ja valkosipuli. Antioksidanttipitoinen, puhdas ruoka on toki kaiken terveyden perusta, joten marjoja ja kasviksia lautaselle!

 

*Bonusvinkki* Kun flunssa tuntuu hönkivän niskan päälle ja olo muuttuu heikoksi, älä suuntaa perinteisten lohturuokien, jäätelön ja karkkien äärelle. Sokerimässyt vedettyäsi voit melkein kuulla flunssapöpöjen riemunkiljahdukset, sillä ne saavat sokerista mitä parhaita ravintoa terveytesi kukistamiseksi. Maitotuotteet lisäävät puolestaan limaa ja tulehdusta, joten niitä on hyvä välttää tautisina aikoina.

 

Siinäpä omat luottokamuni lyhykäisesti esiteltyinä. Löytyykö teiltä lisää toimiviksi todettuja vinkkejä flunssan hoitoon ja ehkäisyyn? Laitetaankin kuulkaas tänä syksynä hyvä kiertoon, ei pöpöjä!

 

♥ Virpi

pst, kurkkaa myös Dr. Mercolan hyvät flunssankarkotusvinkit.

Share

Kommentit

Eeva Kolu

Justihin! Mä olin ennen samanlainen, AINA kipeänä ja kun flunssa kerran iski päälle, toipuminen kesti viikkoja ja joskus jopa kuukausia. Nykyään en ole kipeä enää melkein ikinä. Mulla riittää flunssan torjumiseksi pelkästään D-vitamiini (syön tosin vielä reilusti isompaa annosta), vihersmoothiet ja maitohappobakteerit (minäkin vannon tohtori Ohhiran nimeen). Tuntuu tosi turhauttavalta kuunnella lähipiirin valitusta siitä, kuinka ovat aina kipeinä, mutta toisaalta minkäs teet kun ei ne suostu kuuntelemaan mun hyviksi havaittuja niksejä :D Ehkäpä pitää tehdä asiasta jokin maltillinen postaus tuonne omankin blogin puolelle...

Sini (Ei varmistettu)

:) Meillä taitaa jo suvussa kulkea hyvä vastustuskyky tai siis no, ehkäpä se johtuu kohtuullisen oikeasti ravitsemuksesta. Viimeeksi olin 3 vuotta sitten pahassa keuhkoputkentulehduksessa ja sitä ennen olin aiemmin ollut kipeä noin 6 vuotta aiemmin. Tietysti olen kärsinyt nuhasta ja/sekä yskästä vähintään kerran vuodessa, mutta nyt nekin ovat vähentyneet, kun ravitsemus on melko oikeissa uomissa, kiitos tämän blogin ja kemikaalicocktailin! :) Myös n. 5 vuotta vaivanneet niska-hartikivut ja niistä johtuvat kammottavat päänsäryt ovat hävinneet viimeisen puolen vuoden aikana, enkä ole merkittävästi esimerkiksi liikunnan määrää lisännyt. En sitten tiedä miten nuo niska-hartiakivut ovat helpottaneet, vaikka en ole käytännössä mitään tehnyt. Olen siis lisännyt ruokavaliooni smootheja (lähes joka päivä) ja vähentänyt vehnäjauhon ja sokerin käyttöä.Myös superfoodeja kuuluu ruokavaliooni.Aivan mahtavaa siis, vaikka en voi sanoa vielä voivani täydellisesti, mutta paremmin kuitenkin kuin aiemmin!

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Eeva, niimpä tuo tuppaa vissiin olemaan, että kaikki ihmiset ei kai sitte tykkää terveenä olemisesta. :D mutta hei, kukin ajallaan... Sulla oli muuten kiva flunssaruokajuttu uudessa Trendissä! Jännittävää nyt aina lukea lehteä, kun ei oo enää ite tuottamassa, niin ei tiedä mitä sieltä esiin putkahtaa. Mutta se oli tosiaan hyvä putkahdus, good work.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Sini, nonni, siinä se taas nähtiin, oikean ruokavalion taika! :) ja nuo niskakivuthan on voineet tosiaan helpottaa sulla mm. aineenvaihdunnan paranemisen ja kuona-aineiden tehokkaamman poistumisen myötä. Niitähän se hyvän ruuan suosiminen ja huonon välttäminen kans teettää.

eb (Ei varmistettu)

Hei, ajattelin nyt kääntyä sun puoleen vaikken tiiä ootko ihan innollas vastailemassa tälläsiin suosikin eki auta pliis - tyyppisiin kysymyksiin ,mutta oon seurannu sun blogia aika kauan ja ajattelin että sulta vois tulla ees jotain apua tähän! Elikkä mulla on tällä hetkellä joka puolellakroppaa ja naamaa myöten järkyttävä tulehtunut ihottuma, joka on ollu jo monta kuukautta eikä se lähe pois. tottakai antibiootit ja kaks kortisonikuuriakin on otettu mutta nyt päätin että saa riittää koska ei niistä oo ku hetkellin apu ja että nyt on kestettävä ja annettava kropan ite korjata, jos ees korjaa. nii oisko sulla jotai ehotuksia että mitä kannattais esim syödä tms. joka veis tulehdusta pois/korjais ihoa tms. argh. kiitos jo etukäteen jos jaksat paneutua yhtään asiaan.

astmaatikko (Ei varmistettu)

Entä jos sattuu olemaan peruskuntoa heikentävä sairaus? Minulla on ärhäkkä astma ja jokainen flunssa kaataa minut viikkokausiksi sängyn pohjalle. Syön suosituksia enemmän d-vitamiinia, sinkkitabletteja, maitohappobakteereja yms vastustuskykyä vahvistavia ravintolisiä päivittäin. Ruokavalioni on enimmäkseen vegaaninen, varsinkaan flunssassa en käytä mitään maitotuotteita juurikin tuon limantuotannon lisääntymisen vuoksi.

Parhaiten minun sairasteluuni auttaisi se, että perusterveet vaivautuisivat myöskin huolelliseen käsihygieniaan ettei minun tarvitse koko ajan kuljettaa käsidesiä mukana ja jokainen yskii hihaansa/nenäliinaan. Sen lisäksi perusterve voisi hyvin olla sen pari pahinta päivää edes kotona sairastamassa ennen kuin sairastaa jonkun pitkäaikaissairaan. Esimerkiksi meitä astmaatikkoja on satoja tuhansia, myös diabeetikot yms perussairaat kärsivät jokaisesta flunssasta triplasti.

Joten peskää käsiä!

Eskimo (Ei varmistettu)

Hyvä postaus! Itse olen myös käytännössä huomannut tuon D-vitaminiin tehon. Ihan v'ähäsen aihetta liippaava kysymys, tuleeko nuo i-herbin tuotteet lähettipalvelulla (dhl, ups tms.) vai postiin?

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

hups, juttuun oli päässyt näppäilyvirhepaholainen: D-vitamiinin päiväannostukseni ei ole 25 mikrogrammaa vaan 125 mikrogrammaa. melko iso ero. :)

hosuli.blogspot.com (Ei varmistettu)

Kiitos vinkeistä! Mutta mistä löytää liivatteetonta, vahvempaa D-vitamiinia? Nuo iHerbin Now-purkit näyttivät kaikki sisältävän sitä. Höh. Kalagelatiini ehkä vielä menisi, mutta lehmistä ja possuista keitelty liivate ei oikein. Pitänee jatkaa iHerbin selailua. :)

Tiia (Ei varmistettu)

Minäkin kiitän! D-vitamiinia olen napsinut purkista jo vuoden päivät, mutta esimerkiksi tuota siitepölyä en mahdollisten allergialehahdusten pelossa ole uskaltanut kokeilla. Ehkä pitäisi, ja nimenomaan ensin pieninä annoksina.

Heittäisin vielä tämmöisen haasteen/juttuehdotuksen: http://onneksi.blogspot.com/2011/09/kylpparinkaapin-kymmenen-hyvaa.html Ainakin öljyistä ja aloe verasta olet muistaakseni kirjoitellut, mutta olisi kiintoisaa lukea muutenkin, millaista kosmetiikkaa tai "kosmetiikkaa" suosit :)

o. (Ei varmistettu)

Olen itsekiin huomannut ruokavalion vaikutuksen terveyteen, meinaan olin viimeksi flunssassa, (tai muutenkaan kipeenä), joskus viime vuoden puolella, sekin lievästi. Luulen että se johtuu siitä, että syön paljon hedelmiä nykyisin, ja C-vitamiinihan ehkäisee flunssaa...? :) Lisäksi kuulin jostain, että juuri maitotuotteet auttavat flunssan ehkäisyssä, ja itse olen niitten suurkuluttaja...

ö (Ei varmistettu)

o. Et oo tosissas! Maitotuotteet????

Pirkko (Ei varmistettu)

Kiva ja ajankohtainen juttu Virpi. Olen itse ollut läpi elämäni hyvin terve yksilö, ja koen sen kyllä eräänlaiseksi siunaukseksi. :) Vastustuskykyni on aina ollut mainio, ja olen hyvin harvoin kipeänä. Uskon, että terveyteen vaikuttavat hyvin monet asiat, ennen kaikkea rento hygienia- ja puhtaus -ajattelu; täten keho karaistuu ja pystyy huolehtimaan sille sopivasta bakteerikannasta. Olen ajatellut lisätä ruokavaliooni vitamiinilisiä, niillä voisi olla vaikutuksia entistäkin parempaan immuniteettiin. :) Kaikille poloisille toivotan positiiviset ajatuksia, ja kroppa avautuu ja puhdistuu terveitä päiviä kohti! :)))

Virpi (Ei varmistettu)

eb, täytyy sanoa, että noi ihottumat voi johtua niin monesta asiasta, että aika paha näin äkkiseltään, ruokavaliotasi ja elintapojasi tuntematta mennä arvailemaan syytä. Ooto kokeillut jättää ruokavaliosta yleisimmät herkistäjät, viljat/maitotuotteet ja lisäaineet pois? Jonkinlainen allergia-/ruoka-aineyliherkkyystesti vois olla suositeltava. Entä voisiko syynä olla jokin kosmetiikkatuote jota käytät? Tai pyykinpesuaine? Stressi on myös yleinen ihottuman aiheuttaja.

Virpi (Ei varmistettu)

astmaatikko, jep, käsien huolellinen pesu ja kotona sairastaminen on kyllä kullanarvoisia vinkkejä. Oletko muuten huomannut että nuo syömäsi d-vitamiinit ym olisivat tehostaneet vastustuskykyäsi astmastasi huolimatta? . Eskimo, iherb-kamat tulee postiin kun lähetys pysyy alle 80 euron.

astmaatikko (Ei varmistettu)

En ole havainnut, että säännöllinen d-vitamiinin syöminen olisi millään tavoin vaikuttanut positiivisesti astmaani. Kuitenkin jatkan suurien annosten syömistä edelleenkin keuhkolääkärin kehoituksesta, koska kortisoni haurastuttaa luustoa.

Virpi (Ei varmistettu)

hosuli, en osaa valitettavasti auttaa ko. asiassa. itse olen aina tilannut Now Foodsin 5000 tai 1000 IU:ta. Mutta luulisi iherbin kaivelun tuottavan jotain tulosta. . Tiia, kiitos juttutoiveesta, kenties kenties joku päivä....:) . o, ihmettelen kans hieman tuota maitotuotteiden vaikutusta flunssan ehkäisyssä. Mutta pääasia, jos sulla toimii, niin mitäpäs siihen kukaan muu mitään sanomaan. :) . Pirkko, juu, ylikliinisyys ei minustakaan ole hyväksi. Etenkin kaikki antibakteerituotteet ovat itselläni pannassa. Peruspuhtaus riittää.

Sini (Ei varmistettu)

Ihmiset, älkää unohtako KUNNON YÖUNIA! Ei jatkuvassa univelassa pysty kovin pitkälle flunssaa vastustamaan. Karhunpoika-laulussakin sanotaan että uni paras lääke on, siitä nauttikaamme.

mariaelina (Ei varmistettu)

Hosulille; Now Foods tekee myös nestemäistä d-vitamiinita:
http://www.iherb.com/Now-Foods-Liquid-Vitamin-D-3-2-fl-oz-60-ml/14060?at=0
Luulisin tämän olevan vegaaninen.

Ja Virpille kiitos vinkeistä, moni näistä olikin jo käytössä!

Emmi (Ei varmistettu)

Kiitos mainioista ohjeista!
Monta hyvää juttua täällä onkin mainittu, ja itse lisäisin vielä yhden joka vasta auttoi minut muiden juttujen ohella flunssasta pois: Siankärsämö! Kera hunajan, kanelin, inkiväärin, valkosipulin ynnä muiden tuttujen pääsin flunssakuumeesta ja loppuoireista viikossa, vaikka yleensä (= ennen ravinnon- ja asenteenmuutosta) olen sairastanut vähintään sen kolmisen viikkoa putkeen. Aikaisemmin tuolla mainittiin se, että ihmiset oikeastaan tahtovat sairastaa ja melkein hakevat muilta sitä "voivoi sinua"-asennetta. Se on niin totta, ja kuuluin itsekin siihen porukkaan joskus. Elämäntapamuutosten kautta olen löytänyt onneksi kaikkea uutta ja ihanaa - vielä on matkaa tavoitteisiini, mutta niitä kohti mennään, pienin askelin hitaasti ja varmasti. :)

dagdag (Ei varmistettu)

5000IU D-vitamiinia! Hui! Etkö pelkää että kalsiumia kertyy sitten liikaa ja elimet alkavat kalkkeutua? Itsekin olen kokenut samat keinot hyödyllisiksi mutta 20ug D-vitamiinia on riittänyt hyvin.

Sarita (Ei varmistettu)

Mikä ero on noilla Ohhiran originalilla ja professionalilla? Kiitos! :)

Virpi (Ei varmistettu)

Sarita, originalin bakteereita on kasvatettu kolme vuotta ja professionalin bakteereita viisi vuotta. Eli professionalissa pitäisi olla vielä sissimmät bakteerit. :)

Sarita (Ei varmistettu)

Kiitos paljon.. melkoinen tulehduskierre ollut päällä ja nyt kolmas antibioottikuuri päällä ja olo sen mukainen. Tilasin sitte proota. Toivotaan että auttais eikä tarvis enää antibiootteja syödä. Ihanaa odotusta! :)

Kylia (Ei varmistettu)

That's not even 10 meinuts well spent!

rrorwkj (Ei varmistettu)

pSSr6e fymswpvbpfek

ogwngap (Ei varmistettu)

10VwZ4 crbxhgxugobb

Kommentoi