Mössöä massoille

Kiitos hyvää

Suuri osa juttuideoistani, niin lehdissä kuin täällä blogissani lähtee omista kiinnostuksenkohteistani. Jos jokin asia innostaa minua, tekee se todennäköisesti saman suurelle osalle lukijoistakin. Niin me ihmislapset olemme kaikessa ainutlaatuisuudessamme kuitenkin kovin toistemme kaltaisia.

Tämä havainto on toistunut erityisen usein etenkin ruokien kohdalla. Keittiökaapissani onkin näkymätön post-it-lappu, jossa lukee: “Huomio Virpi! Jos kokkaat tuota ruokaa ainakin kolmatta kertaa viikossa, on kansalaisvelvollisuutesi jakaa resepti myös muille!”

Pitääkseni sisäisen komentajani tyytyväisenä, jaan siis nyt kanssanne helpon, täyttävän ja terveellisen reseptin, joka on kuulunut  jossain muodossa päiviini viikon ajan. Kyseessä on todella hienostuneesti ja houkuttelevasti Mössösalaatiksi nimetty ruoka, jota armas ystäväni valmisti minulle viikko sitten. Kiitos Laura, Miss Mössö, olet helpottanut ja herkullistuttanut päiviäni suuresti!

Mössösalaatti on mahtavan ruokaisa, eikä siitä jää heppoista ja hataraa fiilistä, kuten salaateista usein voi jäädä, vaan ruokailun jälkeen olo on kunnolla syönyt. Salaattia voi varioida oman maun ja vakaamuksen mukaan ja höystää esimerkiksi linsseillä, lohella tai kananmunalla, mutta hienoksi raastettua porkkanaa ei kannata unohtaa, sillä se on tämän ruuan sydän ja tekee salaatista ihanan mehukkaan. Mössösalaatin koostumus ja maku on myös yksinkertaisuudessaan niin toimiva, että sitä saattaisi joku suursyömäri haarukoida suuhunsa isonkin kulhollisen yksinään...Kröhöm.

Mössösalaatti (kahdelle tai yhdelle nälkäiselle)
Vuonankaalta ja/tai pinaatinlehtiä & ituja
4 porkkanaa
2 avokadoa
5 rkl Hampunsiemeniä
Fetajuustoa
Tuoreita mintunlehtiä tai muita yrttejä
Oliiviöljyä
Puolikkaan sitruunan mehu
Mustapippuria
+ Esim. keitettyjä linssejä, kananmunaa, loimulohta tms.

Raasta porkkanat pienellä terällä hienoksi raasteeksi kulhoon. Mehukkaasta porkkanaraasteesta syntyy salaatin sydän. Lisää sekaan pari kourallista vuonankaalta tai paloiteltuja pinaatinlehtiä. Myös itusalaatti tai esimerkiksi sinimailasen idut toimivat hyvin. Lisää silputtuja mintunlehtiä tai  muita haluamiasia tuoreita yrttejä. Paloittele avokadot pieniksi paloiksi ja lisää palat sekaan. Lisää hampunsiemenet, muutkin siemenet käyvät. Murenna joukkoon fetajuustoa ja lisää hieman oliiviöljyä ja mustapippuria. Purista päälle mehua sitruunasta. Sekoita kaikki ainekset lusikalla tai kauhalla tasaiseksi mössöksi ja annostele tarjoiluastioihin. Nauti ja sano nam.

♥ Virpi

Share

Kommentit

Tiinakaisa (Ei varmistettu) http://www.divaaniblogit.fi/blogit/dotsandstripes/

Namnamnam.. kaikki ainekset taitaa löytyä meidänkin jääkaapista.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Heti testaamaan! Kerro sitten oliko hyvää vai tosi hyvää! Hahaa, täällä yksi mössöhurahtanut intoilee. 

Hosuli (Ei varmistettu) http://hosuli.blogspot.com

Tuohan kuulostaa just hyvältä.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

ja se on just hyvää... :)

ellllu (Ei varmistettu)

Kiitos blogistasi Virpi! :) Taistelen itse iho-ongelmia vastaan (lievä akne ja couperosa) . En millään haluaisi aloittaa mitään lääkitystä tai e-pillereitä tämän ihon vuoksi, vaan haluaisin löytää syyn ravinnosta ja elämäntavoista. En vaan tiedä mistä sitä lähtis liikkeelle, ja olisi mielenkiintoista kuulla lisää ajatuksiasi aiheesta..:)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Moikka! Tuo alla oleva Veeran linkkivinkki on tosiaan tsekkaamisen arvoinen. Oikein hyvää tietoa. Kurkkaa myös postaukseni avainsanojen "kauneus" ja "iho" alta sekä postaukseni Kuinka minusta tuli terve ja Ruusun turmio, joista löytyy yleispäteviä vinkkejä ihon tervehdyttämiseen. 

Veera1 (Ei varmistettu)

Yllä kommentoineelle elllllulle suosittelen luettavaksi seuraavan jutun: http://www.raikasweb.com/akne-voitettavissa-oleva-riesa

sc (Ei varmistettu) http://finelandia.blogspot.com

Yes please! Kuulostaa herkulliselta.

Reetta (Ei varmistettu)

Melkeinpä identtistä salaattia on täälläkin päässä otettu työevääksi jo pari kuukautta :) Ei siihen vaan kyllästy, maistuu aina. Itse tykkään heittää sekaan myös esim. punasipulia. Hampunsiemeniä en olekaan kokeillut vielä, ne testiin seuraavaksi!

Sude (Ei varmistettu)

Mitenkä noitten itujen kanssa, söitkö itse raskausaikana?
Idut tuntuvat olevan kiellettyjen listalla odottajan ruokavalio-ohjeistuksissa mutta en ymmärrä miksi. Liekö syynä tuo ikivanha mörkö, salmonellavaara, vai onko takana jotain oikeaa vaaraa?
Tuntuu pöljältä olla syömättä ituja kun niistä saisi halvalla suunnilleen kaikki ravintoaineet :)

Sanna (Ei varmistettu)

Toimii! Lisäsin kyssäkaalia raastettuna ja juuston tilalle oliiveja - nam. Tässä on niin pikaruokaklassikkoainesta.. Kiitos!

Noora (Ei varmistettu)

Mä olen myöskin tehnyt lähes identtistä pöperöä useamman kerran,mutta siementen tilalle olen sekoittanut joukkoon quinoaa - tulee meinaan ruokaisaa! Sitten on proteiinitkin kohdillaan ja vatsa tuntuu täyttyvän jo pienestäkin annoksesta :)

Suvi (Ei varmistettu)

Ihana, inspiroiva blogi! Loysin taman (vasta!) eilen ja ahmaisin varmaan puolet teksteista heti ja valmistin lounaaksi "mossoa massulle". Ja tanaan uudelleen, sai siippakin maistiaisia. Nami, nami. Ensi viikonloppuna listalla pannaanitorttu :) Odotan innolla jatkoa! Mukavaa kevatta Pariisista

Kommentoi