Muuttuneen naisen siemenleipä

Ladataan...
Kiitos hyvää

Olen huomannut muuttuneeni viimeisen puolen vuoden sisällä lähes tyystin eri naistyypiksi, kokkauskammoajasta keittiömäiseksi naiseksi. Ennen ruuanlaitto ei kiinnostanut lainkaan, ja vaikka osasin toki antaa arvoa maukkaalle ruualle, ei omatoiminen piiperrys patojen ääressä voinut vähempää kiinnostaa. Toisin on nyt. Terveellinen ruokavalio (tai kertyneet ikävuodet) on saanut minut viihtymään blenderin ja hellan välissä yhä enenemässä määrin. Haaveilen nykyään kunnon kotinaisen tavoin isosta kauniista hyvin varustellusta keittiöstä! Sieltä löytyisi mm. kunnon mehustin, Vitamixin huippulaatuinen tehosekoitin, kuivuri, yrttienkasvatusvempele ja idätyslaite… Nyt jotkut tätä lukevat vanhat kaverini ajattelevat minun seonneen lopullisesti tai käyneen läpi jonkin persoonanvaihdosleikkauksen. No mutta, jos tämä on hulluutta - I´m loving it!

Tämän tunnustuksen myötä haluan jakaa kanssanne postauksen pointin, eli ihanan ja terveellisen vaihtoehdon perusleivälle. Kaikki, perheestä, poikaystävästä, kavereihini ovat rakastuneet näihin siemenläpyköihin - jotka kasaantuvat näin:

-4 luomumunaa
-4 rkl paksua maustamatonta&sokeroimatonta luomujukurttia
-2 tl leivinjauhetta
-(liotettuja) auringonkukansiemeniä 1 dl,
-(liotettuja) seesaminsiemeniä 1 dl
-(liotettuja) pellavansiemeniä 1 dl
-jauheeksi hienonnettuja pähkinöitä, kuten para- ja cashewpähkinää 1 dl
(voit kokeilla rohkeasti muitakin siemen- ja pähkinämixtuureja!)
-luraus oliiviöljyä
-liraus vettä
-noin 1 tl merisuolaa

Sekoita munat ja jukurtti. Hämmennä keskenään siemenet, pähkinäjauhe, leivinjauhe ja suola. Lisää munarahkaseokseen kuivat ainekset ja sekoita. Lusikoi löysä taikina leivinpaperilla päällystetylle pellille, levitä tasaiseksi ja sujauta setti noin 200 asteiseen uuniin. Paista noin 30 minuuttia. Anna ruskistua pinnalta, jotta sisus ei jää lötköksi. Leikkaa leipä paloiksi ja nauti tuoreena esimerkiksi kirnuvoin kanssa.

Mumsk. Alkoipa taas tehdä tuota mieli, kun kirjoitin ohjeen!

Muuten, joku ehkä ihmettelee reseptissä olevaa maitotuotetta, joita olen mainostanut pyrkiväni välttämään. En tosiaan kuluta päivittäin, tai edes viikoittain maitotuotteita, mutta satunnaisesti nautittuna oma vatsani (ja terveyteni) kestää pienet määrät hapanmaitotuotteita. Mutta mikäli joku herkkiksempi keksii jukurtille korvaajan, niin otan reseptinjalostusideat mieluusti vastaan!

♥ Virpi

(kuvat 1&2: lolitas.se, 3&4: omia)

Share

Kommentit

noora (Ei varmistettu)

Loistavaa, tällaista reseptiä olen odotellutkin. Suurkiitokset, pääsee heti huomenna kokeiluun! Muutenkin blogi kolahtaa ja kovaa :)

Emmi (Ei varmistettu)

Pakko testata tätäkin. Olen kokeillut vastaavan tyyppisiä aiemmin, mutten ihan näin maukkaan näköistä reseptiä. Onko sinulla muuten hyviä jälkiruokaideoita? Sellaisia, joita voi tarjoilla myös vieraille ilman nurinaa :) Olen kokeillut "pannukakkuja" joissa oli tuorejuustoa ja kananmunia. Ihan ok itseasiassa!

Kottarainen (Ei varmistettu)

Oi, ihanaa, kiitos tästä!! :)

Jos epäilee tai on hiivaa, niin mites tuo leivinjauhe... voikohan sitä silloin käyttää, tiedätkö ?

karrrrppi (Ei varmistettu)

Itsellenikin on tulleet erilaiset jauhottomat siemenleivät tutuksi tässä kolmen viikon aikana, kun olen vähentäny hiilareita ruokavaliosta. Reseptin innoittamana lykkäsin äsken pellillisen uunii, hieman höysteeksi lisäsin juustoraastetta. On muuten ollut hirmuhyvä olo, kun on karsinut pois kaikki turhat sokerit ja viljat! :)

Kottarainen (Ei varmistettu)

Emmi, millaisia "pannukakkuja" olet tehnyt?
Mä kaipailisin jotain pannukakkuihin tai lettuihin verrattavia juttuja... niin makeana kuin suolaisenakin, missä ei olis hiivaa, viljoja, perunaa ja mahdollinen maito olisi jotain hapanmaitotuotetta.

maidoton (Ei varmistettu)

varmasti tuohon korvikkeeksi kävisi Alpro Soyan maustamaton Yofu, on tosi käytännöllinen kaikessa kokkauksessa ja korvatessa!

aurinko (Ei varmistettu)

kuinka kauan siemeniä lioetaan taikinaa varten? yön yli kuten yleensä pellavansiemeniä vai miten?

Tintti (Ei varmistettu)

Blogisi on aivan ihana! ♥ Itsekin olen muutoksen tiellä ruokavalioni suhteen ja havahduin siihen, miten vähän siemeniä ja pähkinöitä olenkaan syönyt aiemmin. Tarkoituksena olisi tehdä mysliä, jonka avulla pähkinöitä ja siemeniä olisi helppo tuoda arkeen mukaan. Koska olen vielä aika kokematon, kysynkin, pitäisikö tässäkin tapauksessa liottaa kaikki myslin ainekset ensin? :) Tätä ohjettakin pitää kokeilla!

Marjut (Ei varmistettu)

Hei aloin nyt ihan lähi aikoina lukemaan tätä sinun blogiasi ja kiinnostuin heti tästä ruokavaliosta, kuulostaa tosi hyvältä, varsinkin kun yritän epätoivoisesti päästä eroon vatsavaivoistani ja tämän kaiketi pitäisi helpottaa! mutta olisi kiva jos voisit laittaa enemmän jotain kunnon ruoka ohjeita, jota voisi esim syödä lounaaksi tai illalliseksi. Tai jos linkität jonkun hyvän netti sivun.
Luin eräästä netti sivusta että olisi hyvä syödä raakoja vihannaksi suurimmaksi osaksi ja tuntuu jotenkin kamalalta jos joudun elämään loppu elämäni raaoilla kasviksilla, eikö niitä saisi paistaa tai keittää? Ja luin myös että ruokavalion pitäisi olla vaihtelevaa, mutta miten siitä saa vaihtelevaa?
Kiitos jos viitsit auttaa aloittelevaa! :)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

noora, kiitos ja eipä kestä. :)
Emmi, jälkkäri-idiksiä ja -reseptejä tulossa lähiaikoina!
Kottarainen, en osaa valitettavasti sanoa miten leivinjauhe vaikuttaa kropan hiivaan, mutta on se ainakin parempi nostatuskeino kuin hiiva. Yritin katsella tietoa leivinjauheen "terveyshaitoista", mutta en löytänyt mitään. Todennäköisesti melko vaaraton, ja annostuksetkin ovat aina niin pieniä.
karrrrppi, jee, onnittelut hyvästä olosta! :)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

maidoton, soijajukurtti saattaisi toimia. itse en kuitenkaan juuri käytä soijatuotteita, monestakaan syystä. usein esim. kaupan soijajukurtit sisältävät vastaavia maitotuotteita enemmän lisäaineita, suuri osa soijasta geenimuunneltua, lisäksi epäilen soijan terveellisyyttä noin yleensäkin. Kiinalainen akupunktiolääkärini esimerkiksi kehoitti välttämään maitotuotteita imitoivia /prosessoituja tuotteita, kuten soija- ja kauramaitoja. Mielenkiintoista asiaa soijasta esim täällä: http://www.aitoterveys.fi/Soija---ongelmaruoka.php

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

aurinko, täällä tietoa liotus- ja idätysajoista: http://www.papukaijat.net/files/phatfile/idatys.pdf
Tintti, Oi kiitos! :) itse kyllä liottaisin kaikki mysliin tulevat siemenet ja pähkinät, jotta sulavat paremmin ym.
Marjut, En ole ravintoterapeutti, enkä yritä jakaa absoluuttisia ravintototuuksia, mutta pelkkien raakojen vihannesten syöminen kuulostaa kyllä kohtuuttomalta, ja tuhottoman tylsältä! Usein raa´at vihannekset voivat myös aiheuttaa lisää ongelmia huonosti toimivalle vatsalle. Höyryttäminen esimerkiksi on lempä tapa valmistaa useita kasviksia. Toki raakaravinnolla on runsaasti terveyshyötyjä, mutta siihen siirtyminen vaatii huolellista perehtymistä, ja lisäksi se pitää sisällään muutakin kuin raakoja vihanneksia. :) Monipuolisuus syömisissä ja kattava tiedonhankinta on kaiken a ja o, ettei aliravitsemus iske. Yksi minun mielestäni "aloitteiljalle" hyvin sopiva suomalainen nettijulkaisu nimeltään Nutrix löytyy täältä: http://www.viidakkomies.com/wp-content/uploads/2010/0 ...

r. (Ei varmistettu)

Marjut;

suomeksi löytyy vaikka kuinka monta, google on paras kaveri.... ;)

Tässä muutamia, joiden kautta löydät lisää
http://momentousmoment.blogspot.com/
http://vegaanikahvila.blogspot.com/
http://appelsiinejahunajaa.blogspot.com/

ja englanniksi Kimberlyn mahtavat sivut
http://kimberlysnyder.net/

Minerva (Ei varmistettu)

Kiitos reseptistä, toimi mahtavasti myös tuoreella basilikalla ja valkosipulilla höystettynä. Päälle halutessa voita, kurkkua, tomaattia, nams!

Ninnu (Ei varmistettu)

Hei Virpi!

Kiitos mahtavasta blogista ja ihanista resepteistä! :) osaisitko neuvoa kuinka nuo liotetut siemenet tulisi kuivattaa ennen niiden lisäämistä taikinaan? Testasimme ihanalta kuulostavaa siemenleipäreseptiäsi ja teimme kaiken ohjeiden mukaisesti, ainoastaan liotetut siemenet tuottivat päänvaivaa: jätin siemenet likoamaan yöksi ja aamulla aloin valmistaa leipää. En ole koskaan ennen liottanut siemeniä joten en tiennyt kuinka ne tulisi kuivata liottamisen jälkeen, joten kaadoin niistä vain isoimmat vedet pois ja heitin ne taikinan sekaan. Kuten arvata saatta, taikinasta tuli melko vetistä ja vielä valmiinakin leipä oli melko vetistä eikä yhtään niin kiinteää ja "kovaa" kuin tuossa sinun kuvassa. Joten osaisitko neuvoa kuinka siemenet tulisi käsitellä liotuksen jälkeen jotta saisin aikaiseksi täydellisen siemenleivän? :)

Virpi (Ei varmistettu)

Ninnu, jos tuntuu, että taikina jää liian löysäksi, niin erilaisia siemeniä, leseitä tai pähkinäjauhoa tms voi lisäillä niin kauan kunnes taikina kiinteytyy, mutta säilyy kuitenkin "lusikoitavan löysänänä". Liotetut siemenet voi kuivattaa vaikka talouspaperilla tai kiinnittää lasin/purkin suulle harsokankaan kuminauhalla ja laittaa purkki viistosti alasuin vuorokaudeksi esim kuivauskaappiin, jolloin siemenet kuivavat ja alkavat itämään.

Leena (Ei varmistettu)

Hei,
Haluaisin tietää, miksi siemenet pitää tässä ohjeessa liottaa? Yleensähän siemeniä liotetaan siksi, että niiden ravintoaineet muuntuisivat ihmiselimistölle käyttökelpoiseen muotoon - mutta eivätkös ne sitten tuhoudu paistettaessa taas?
Eli, jos liottamisen vaivan näkee, eikös siemenet sitten kannattaisi käyttää jotenkin muuten kuin paistettavassa leivässä?

Kommentoi

Ladataan...