Parempi elämä 30 päivässä

Kiitos hyvää

Haluaisitko tuoda jonkin uuden hyvän tavan elämääsi tai vaihtoehtoisesti poistaa jonkin ikävän riippuvuuden? Epäilen, että melko usea teistä vastaa ”joo”. Koska itselläni vastaus on sama ”joo”, päätin ottaa käyttööni erään mielenkiintoisen menetelmän. 

Netissä surffaillessani olen useamman kerran törmännyt Steve Pavlinan kehittämään 30 päivän koeaika -metodiin. Pavlina on legendaarinen bloggaaja ja henkilökohtaisen kasvun ekspertti, jonka blogista löytyy uskomattoman paljon kiinnostavaa luettavaa. Suosittelen tsekkaamaan!

30 päivän koeaika -menetelmän avulla voit parantaa elämäsi laatua mahdollisesti pysyvästi, mutta vähintään hetkellisesti. Varmasti joku teistä onkin kuullut kyseisestä työtavasta tai jopa testannut sitä. Olen lukenut monien ihmisten saaneen tuotua hyviä juttuja arkeensa kyseisellä tekniikalla ja päätin nyt vihdoin testata itsekin.

Avaan hieman menetelmän ideaa referoiden blogiohjetta vapaamuotoisesti, siltä varalta, ettet jaksa lukea alkuperäistä artikkelia - se on melkoisen pitkä. Itse menetelmä on superhelppo. Lopuksi heitän ilmoille haasteen! hahaa.

Kuinka moni on joskus yrittänyt lopettaa karkinsyönnin, tupakoinnin, cokiksen juonnin tai päättänyt aloittaa lenkkeilyn tai jonkin uuden liikuntalajin? Yleensä itsekuria riittää viikoksi tai pariksi, mutta sen jälkeen tapahtuu repsahdus. Muutos tuntuu liian työläältä ylläpitää.

Pysyvän päätöksen tekemisen sijaan sitoutuminen johonkin uuteen tapaan tietyksi ajaksi, esimerkiksi kuukaudeksi on useimmille helpompaa.

30 päivän koeajan tarkoitus on, että kokeilet kuukauden ajan jotakin uutta tapaa/asiaa. Mikäli uusi juttu ei tunnu hyvältä, voit vapaasti palata vanhaan elämänrytmiisi. Olisi suositeltavaa, että tapa josta yrität päästä eroon tai tuoda elämääsi olisi päivittäinen. Kun kohtaat tilanteen päivittäin, on sitä helpompi kontrolloida kuin jos kyseessä olisi pari kertaa viikossa kohdattava haaste.

Tärkeintä on aloittaa iisisti. Itsekurin kasvatus on pitkä prosessi. Mielen jumppaamiseen pätee sama sääntö kuin fyysisten muskeleiden kasvattamisessa - Aloita pienillä vastuksilla. Mieli hyväksyy helpommin uudet asiat, kun sille kertoo kiltisti, että kyse on vain kokeilusta, ei mistään lopullisesta muutoksesta. Tämä helpottaa haasteeseen ryhtymistä.

Kuukausi on kuitenkin tarpeeksi pitkä aika, jotta mieli ja kroppa ehtivät tottua uuteen asiaan. Addiktiot (vakavuusasteesta riippuen) päästävät yleensä otteestaan kyseisessä ajassa, ja kun 30 päivää on takana, on itsetuntosi jo kasvanut sen verran, että rohkeutta uuden tavan säilyttämiseen löytyy huomattavasti enemmän kuin ennen testiperiodia.

Ja tänään kun aloittaa, niin ehtii juuri ja juuri tulla astetta ”paremmaksi” ennen joulua! Näin pääset palkitsemaan itsesi ihanasti joulun iloilla.

Itse ajattelin ryhtyä aamuvirkuksi. Olen jo muuttunut puolen vuoden sisällä lähes toiseksi ihmislajikkeeksi, yökiitäjästä aamuihmiseksi. Rrrakastan aamuja! Siksi haluankin pitkittää niitä entisestään ja saada niistä kaiken irti. Aamuvirkistymiseen aion hakea apua eräästä Pavlinan toisesta blogimerkinnästä: How to become an early riser.
Tavoitteeni on herätä joka aamu kuukauden ajan klo 6.00. Joku ehkä ajattelee, että eihän tuo ole haaste eikä mikään, mutta itselleni se tulee varmasti olemaan vaativaa. Yleensä nousen kello 8.

Lopuksi, Haastan ihanat työkaverini ja SINUT osallistumaan tähän 30päivän koeaikaan, aihe vapaa. Jos ei osallistu, niin saa virallisen supernössön tittelin. (iik!)

Jotta saisit kokeiluusi tsemppausta, niin tee siitä julkinen kommentoimalla tähän blogimerkintään ja kertomalla mikä on se valitsemasi juttu, jolla lähdet tekemään elämästäsi astetta parempaa.

Tässä muutamia esimerkkejä:

-Meditoi jokapäivä
-Herää aikaisemmin joka aamu
-Pidä päiväkirjaa päivittäin
-Lue kirjaa joka päivä
-Ulkoile ainakin tunti joka päivä
-Ota joka päivä yhteyttä johonkin ystävääsi tai tuttuusi, kysy heidän vointiaan
-Siivoa joka päivä jotain kodissasi, tuuleta petivaatteet, siivoa se sotkuinen yläkaappi, jynssää kylpyhuoneen kaakelit jne.
-Tee joka päivä itsellesi ravinteikas vihersmoothie
-Kokkaa päivittäin jollain uudella respetillä
-Lopeta TV:n katselu
-Lopeta jonkin addiktoivan ja liikaa aikaavievän nettisivuston käyttö
-Lopeta tupakointi
-Lopeta karkinsyönti
-Lopeta valmisruokien syönti
-Sano joka päivä jotain kivaa tuntemattomalle TAI tutulle
-Sano joka aamu jotain kivaa peilikuvallesi

 

Koeaika alkaa ÄN YY TEE NYT!

(kuvat:sophisticated-simplicities.tumblr.com)

♥ Virpi

Share

Kommentit

Annaleena (Ei varmistettu)

Lupaan lakata roikkumasta netissä (ja työsähköpostissa) iltaisin. Sen sijaan ulkoilen joka ilta.

Leena (Ei varmistettu)

Yksi innokas työkaveri täällä heti ilmottautuu.

Mulle olennaisinta päivittäistä elämää parantavaa olisi varmastikin
–pitää huoli riittävästä unensaannista. Herään aikaisin, mutta illat venyvät. Ei tee hyvää: Iho kenkkuilee ja mieli kiukkuilee.
–pitää joka päivä rauhallinen ja ihana ruokailuhetki töissäkin, eikä säätää sataa asiaa yhtä aikaa.
–Tehdä siistimpiä to do -listoja. Mitä hyötyä niistä on jos ei saa omasta käsialastaan selvää?

Kiitos Virpi!

Pauliina (Ei varmistettu)

Lupaan meditoida joka päivä. Ei ole paljon luvattu, kun teen niin jo nyt. Mutta mitä jos lupaan jatkaa - ei 30 tai 40 päivää - loppuelämän. Uskaltaisiko...

Sanna (Ei varmistettu)

Olen miettinyt tätä jo pitkään, mutta nyt on hyvä syy toteuttaa suunnitelmat, kiitos Virpi. Teen kotiin seinälle taulun, johon jokainen perheenjäsen kirjoittaa illalla ennen nukkumaanmenoa jonkin asian josta on päivän aikana tullut hyvä mieli. Taulu pidetään seinällä 30pv ja ehkä siitä tulee pysyvä osa meidän kodin sisutusta ;)

Tia (Ei varmistettu)

Lupaan venytellä joka päivä vähintään 15 minuuttia. Se ei vaadi paljon, mutta antaa paljon: kiitollisten lihasten lisäksi saa ainakin vartin rauhoittavan hetken - tai hyvän tekosyyn katsoa samalla Frendejä viidettä kertaa.

Louise (Ei varmistettu)

Lupaan olla syömättä karkkia, suklaata, jäätelöä tai muita herkkuja 30 päivään. Tämä on toiminut ennenkin, lakon jälkeen ei edes tee mieli syödä mitään makeaa, kun on päässyt irti sokeririippuvuudesta!

JJ (Ei varmistettu)

Nää on ihan parhaita nää sun jutut.

Maija (Ei varmistettu)

Kiitos haasteesta kollega! Mä lupaan kävellä enemmän paikasta toiseen sen sijaan, että aina ottaisin ratikan, bussin tai metron. Mutta tässä pidän itselläni säävarauksen.;)

Anni (Ei varmistettu)

Vielä yksi kollega ilmoittautuu. Lupaan lakata suorittamasta muualla kuin työpaikalla. Lopetan asioiden listaamisen, suunnittelun, ennakoinnin ja niistä seuraavan stressin. Sen sijaan kuuntelen kehoani enemmän.

Sarri (Ei varmistettu)

Ei hitsi, tekee mieli tarttua useampiin noista ehdottamistasi:D Teemakuukausi on ihan mahtava idea, näinhän ne tavat tarttuu kun alkaa (vaikka vähän pakollakin:) harjoittamaan.. itselleni valitsen päivittäisen ulkoilun, vähintään 45min, koska mulle tulee virkistävästä ulkoilmasta ja auringosta aina puutetta kun kylmät ilmat alkaa.

ps. ihana uusi blogi, meni heti kirjanmerkkeihin!

Anni (Ei varmistettu)

Vielä yksi kollega ilmoittautuu. Lupaan lopettaa suorittamisen muualla kuin työpaikalla. Yritän unohtaa listaamisen, suunnittelun ja ennakoinnin, joista seuraa vapaa-ajalla vain stressiä. Sitä vastoin alan kuunnella kehoani enemmän.

Aliisa (Ei varmistettu)

Okei. Nyt mä sen teen. Nyt mä lopetan torkuttamisen. Ja käytän sen ajan vaikka vastaamalla blogini kommentteihin. :)

Hanna (Ei varmistettu)

Nyt mä otan itseäni niskasta kiinni. Mä oon lintsannut jo aivan liian kauan ja mä haluan luoda elämääni taas arjen rytmiä. Ja sitäpaitsi tämähän on vain kuukausi, sen verran mä voin luvata. 5 x viikossa ulos lenkille tai jumppaan 30 päivää eli Joulupäivään asti.

Lauralee (Ei varmistettu)

Olen aika ujo pohjimmiltani ja haluaisin vähän rentoutta arkeen. Mikäs sen parempaa kuin hymyillä vastaantulijoille ja vaihtaa sananen tai pari täysin tuntemattoman kanssa. Ehkä mun on aika avata itseni maailmalle. :) Jos ei koko loppuelämäni ajan, niin ainakin tuo 30 päivää.

Laura (Ei varmistettu)

Hei kaunis Virpi, Laura täällä! Minä haluan kohdella itseäni hyvin ja jakaa mahdollisimman paljon hyvää kaikille kanssakulkijoille. Haluan olla inspiraationa ja tehdä toiveistani totta! Ihana uusi blogi!

Amanda (Ei varmistettu)

Otin Steve Pavlinan vinkit järeämmin käyttöön ja aionkin lopettaa herätyskellon torkuttamisen aamuisin. Pavlinalla on mahtava tekniikka tähän: pitää ehdollistaa alitajuntansa ensimmäisellä herätyskellon pirahduksella heräämiseen ihan vaan harjoittelemalla. Joten eilen illalla tein muutamaan otteeseen treenin, jossa pestään hampaat, puetaan pyjama ja luetaan iltarukous, viritetään herätyskello 10 minuutin päähän ja teeskennellään nukkuvaa. Kun herätyskello soi, noustaan ylös. Ja herääminen oli heti tänä aamuna helpompaa! Kuulostaa tyhmältä, mutta toimii siis. :)

Jasmin (Ei varmistettu)

Juurikin tota kuukauden karkki-/herkkulakkoa yritin, "pakotin" poikaystävän samaan jottei tulisi niin helposti kiusausta. Kovat oli suunnitelmat, kestettiin viikko. Sit sai ostaa herkkuja ihan vaan sen kunniaksi että on viikko takana.. järkevää. Nyt aion yrittää oppia heräämään aamuisin ajoissa ja pirteänä. On huono tapa soittaa töihin ja sanoa olevansa kipeä, vaikka kyse on ainostaan siitä ettei jaksa tai huvita nousta.
Apua, ensimmäinen kerta kun tunnustan tekeväni näin, kai se on jotain edistystä sekin :D

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Hei siistiä miten monta tyyppiä olen onnistunut usuttamaan tähän elämänparannuskokeiluun! Ja miten kivoja ideoita! Tässähän alkaa kohta olemaan jo yhden ihmisen elämäntehtävä suoritettuna. :)
No ei... Tästä tämä alkaa, pistetään hyvä kasvamaan.
Infotkaahan miten olette saaneet päätöksenne pidettyinä ja onko löytynyt jotain mielenlujitus- /itsensätsemppauskikkoja. Itselläni ainakin auttaa jo ajatus siitä, että muitakin on mukana samassa savotassa.
Stay tuned for more!

Riika (Ei varmistettu)

Ihana blogi Virpi sulla!
Aion lopettaa torkuttamisen. Sen teen! Se on ollut mielessä jo pidemmän aikaa, vaikkakin se on pysynyt ihan hallinnassa. Mutta joka aamu pitää torkuttaa, ainakin kerran. Huomisaamusta alkaen en siis suo neuvotteluvaraa itselleni, vaan nousen pää kylmänä ylös. Voisin koettaa herätä myös viikonloppuisin aikaisemmin, niin saisin aikaa kaikelle kivalle tekemiselle, mistä olen vain haaveillut.
Näistä pikkulupauksista on hyvä aloittaa...

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Riikasötnos, kiitos! Tervetuloa lukemaan. Ja hyvä tuo torkuttelukierteen katkaiseminen. Torkkunäppäin on kyllä sellainen piru, että se nappaa nopeasti mukanaan, ja sitten sitä nukkuu nuoruutensa ohi humps vaan.
Mulla on toistaiseksi edelleen onnistunut tuo aamukuudelta herääminen, mutta nukkumaan menemistä vois vielä harjoitella. Sitä vaan keksii aina kaikkea ihmeellistä kivaa illalla. Jos olisi tylsempi elämä, niin olisi helpompaa. :D

k (Ei varmistettu)

Teen paremmin, vähemmän ja nautin!

Ninni (Ei varmistettu)

Lopetan jokapäiväisen turva-, palkinto- ja lohtumussutteluni seuraavaksi 30 päiväksi. En tarvitse sitä enää! Aion kohdata maailman ihan omana itsenäni, ilman sipsejä, karkkeja tai pullia :)

Enni (Ei varmistettu)

Mielenkiinnosta kysyn, onnistuitko heräämään kuudelta koko 30 päivää? Entä sen jälkeen? Onko muut raportoineet haasteensa onnistumisesta?

nauttija (Ei varmistettu)

Aijon joka päivä kirjoittaa listaan yhden asian mikä on hyvää elämässäni ja mistä olen kiitollinen. Sitten kun lista on valmis, säästän sen ja tarpeen tullen vilkaisen sitä ja katson onko asiat vielä yhtä hyvin ja olisiko ehkä jotain lisättävää.

Kommentoi