Roskaruokaa à la terveysnörtti

Kiitos hyvää

Heittäydyin sunnuntain jäkismatsin kunniaksi oikein kreisiksi ja latasin kisastudion pöytään rehellistä roskaruokaa, burgeria ja ranskiksia. Mutta koska olen niin himmeä nörtti, niin tottakai piti taas kikkailla niistäkin freesit raakaversiot. I can´t help myself! Mutta olihan oiva fiilinki kun kykeni saamaan toimivaksi yhtälön: hampurilaiset + ranskikset = kevyt olo ja ei-turvonnut vatsa! Poikakaverilta tuli vielä vinoileva toive terveellisen cokiksen kyhäämisestä. Otin sen haasteena. Vinkkejä, anyone?

Seuraavia jalapenoburgereita suosittelen ehdottomasti testaamaan, nam! Avokadoranut eivät onnistuneet ihan nappiin, siemenkuorrute olisi ehkä saanut olla paksumpi, mutta olivat silti ihan a-okay.Raaka jalapenoburgeri
Jalapeno
Punasipuli
Pari desiä saksanpähkinöitä
Pari desiä aurinkokuivattuja tomaatteja
Pari teelusikallista Tamari-soijaa
Suolaa
Mustapippuria
+muita valinnaisia mausteita

Liota pähkinöitä ja aurinkokuivattuja tomaatteja muutama tunti. Kaada liotusvesi pois ja möyhennä pähkinät ja tomaatit monitoimikoneessa jauhelihamaiseksi muusiksi. Silppua sipulit, muutama pala jalapenoa (maista välillä, ettei tule liian tulista), tamari-soija, pippuri ja muut mausteet. Lisää pähkinätomaattiseokseen ja sekoita. Muotoile noin 6 kappaletta pihvejä. Kuivata kuivurissa tai 45 uunissa luukku raollaan noin 8 tuntia tai 100 asteisessa uunissa reilu puolisen tuntia (jolloin kyseessä ei kyllä enää ole raakaburgeri, mutta hyväburgeri kuitenkin). Tarjoile raikkaan salaatin, tomaattien, sipulin ja muiden haluamiesi oheishärpäkkeiden ja kastikkeiden kera. Kokeile esim:
macadamiapähkinöitä
basilikaa
tomaattia

oliiveja
valkosipulia
Sun Fire Fiesta Molea
Sekoita monitoimikoneessa ja blenderissä kastikkeeksi. Lisää nokare hunajaa ja tiraus sitruunamehua ja sekoita.Avokadoranut

3 avokadoa
puoli desiä pellavansiemeniä
puoli desiä seesaminsiemeniä
puoli tl laatusuolaa, esim Celtic Sea Saltia.
1 tl valkosipulijauhetta
1 tl oreganoa
1 rkl ravintohiivaa (Valioravinto)

Halkaise avokadot, poista kivet, leikkele liha veitsellä suikaleiksi ja kauhaise viipaleet lusikalla ulos kuoristaan. Sekoita kulhossa siemenet ja mausteet ja pyörittele avokadoviipaleita seoksessa. Syö sellaisenaan tai kuivata kuivurissa tai 45 asteisessa uunissa luukku raollaan muutama tunti. Hätäisempi kuumentaa ranut hieman rapsakoiksi 100 asteisessa uunissa reilussa puolessa tunnissa.Tekojuustopopparit

Maissinjyviä
Kookoöljyä
Laatusuolaa
Ravintohiivaa (Valioravinto

Sulata reilu ruokalusikallinen kookosöljyä ison kattilan pohjalla. (Kookosöljy sopii hyvin paistorasvaksi, sillä se kestää hyvin kuumentamista eli sen rasvahappoketjussa tapahtuu hyvin vähän terveydelle haitallisia hapettumisreaktioita.) Lisää maissinjyviä kuumaan kattilaan, niin että pohja peittyy. Laita kattilan kansi kiinni, jotta paukkuvat popkornit eivät lentele ulos. Heiluttele kattilaa välillä. Kun poksahtelu rauhoittuu, ota kattila pois liedeltä. Heitä sekaan hieman raffinoimatonta merisuolaa ja sekoita. Kaada kulhoon ja ripottele päälle ravintohiivajauhetta, joka antaa poppareille maukkaan juustoisen maun. Ravintohiiva on mainio ravinteikas ja proteiinipitoinen mauste, joka sisältää mm. B12-vitamiinia, josta etenkin vegaaneilla tuppaa olemaan puutosta.

BTW...Toivottavasti kukaan teistä ei ota näitä raakaruokareseptejäni painostavina terveystuputuksina ja ajattele, että ihmisen tulisi jatkuvasti syödä vain 100 prosenttisesti terveellistä ruokaa, eikä ikinä koskaan heittäytyä herkullisten huttujen maailmaan ja kiskaista vaikka sitä ihka aitoa hampurilaisateriaa, pitsaa tai vaikka känniä. Pimeällä puolella piipahtaminen on joskus, kohtuudella harjoitettuna virkistävää. Voisin itsekin sitä enemmän harrastaa. Täytyy vain myöntää, että olen nykyään aivan tuhottoman laiska potemaan minkäänlaisia epämukavuuksia kropassani ja siksi pyrin eliminoimaan kaikki niitä aiheuttavat tekijät mm. ruuastani.

Samaan hengenvetoon on kuitenkin myönnettävä, että pieni paheellisuus voisi jopa tasapainottaa lisää itse kunkin palettia. Ehkäpä otan sen terveellisen cokisreseptin rinnalle toisen haasteen: Piristävien paheiden lisäämisen hyvinvointiblogaajan elämään. Luulen että tuleva kesä tarjoaa siihen yhden jos toisenkin tilaisuuden. Tästä tulee mielenkiintoista... Pysy kanavalla.

♥ Virpi

Share

Kommentit

hamilton (Ei varmistettu)
Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

thänx hamilton! oon kuullutkin usein mate-colasta, mutta en ole itse testannut. käsittääkseni huomattavasti vähemmän sokeria tuossa juomassa kuin perus limuissa.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Täältä muuten löytyisi (ilmeisesti) ihan aito cokis-reseptikin: http://www.thisamericanlife.org/radio-archives/episode/427/original-reci... . Tuosta voisi kyllä hyvinkin varioida jonkun oman litkun..Jee, testailemaan siis! :)

Hannah (Ei varmistettu)

Kuulostavatpa hyviltä!

Emmi (Ei varmistettu)

Ihanan kuuloinen resepti! Mistä tuolaisia kuivureita saa? Oletko kirjoittanut niistä täällä aiemmin?

Emmi (Ei varmistettu)

Ai niin ja onko sinulla hyvää artikkelia ravintohiivasta? Siitäkin olet saattanut joskus puhua, mutta viitsitkö linkata uudelleen jos näin on. Kiitos!

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Hannah, ja maistuivat myös. :) Emmi, En ole kirjoittanut kuivureista - vielä. Johtuen siitä, että omakohtaisia kokemuksia muusta kuin uunikuivattamisesta ei ole. Hankintalistalla on kylläkin tököttänyt tovin seuraava paljon kehuja saanut peli: http://www.juiceland.co.uk/item--Excalibur-Dehydrator-5-Tray-Timer-Black... . Tuolta tilattuna Excaliburin saa käsittääkseni edullisimmin. Täytyykin heti muuten raivata keittiöstä kuivurin kokoinen tyhjä paikka, niin ehkä siihen tipahtaa kohta taivaasta kyseinen peli... ;)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Emmi, niin ja se ravintohiiva. Itse käytän tätä: www.valioravinto.fi/Tuote.aspx?id=82 . Millaistahan tietoa ravintohiivasta haluaisit? Täällä jotain tietoa: www.kimberlysnyder.net/blog/tag/nutritional-yeast/ Ja täällä: www.bestnaturalfoods.com/nutritional_yeast.html . Täällä myös ihan mielenkiintoista keskustelua ravintohiivan mahdollisista sivuvaikutuksista: www.giveittomeraw.com/forum/topics/nutritional-yeast-good-or-bad?comment... . En sitten tiedä onko se tuo ravintohiivan sisältämä niasiini, joka voi Suurissa Määrin saada aikaan kuumotusta, punotusta ym. Itselläni ei moisesta kokemusta.

Maiju (Ei varmistettu)

Entäs sitten burgerin tärkein osatekijä - majoneesi...? :( :D

Virpi (Ei varmistettu)

Maiju, no koklaas vaikka tätä: Reilu desi macadamia- tai cashewpähkinöitä, 2 rkl oliiviöljyä, 2 rkl omenaviinietikkaa, 1 tl yrttejä (esim. Italian-mausteseosta), ripaus suolaa ja pippuria. Sekaan voi myös silputa vähän paprikaa, valkosipulia ja sipulia ja puristaa hieman sitruunamehua. Sekoita kaikki blenderissä tai monitoimikoneessa majoneesiksi ja kruunaa hampurilaisesi. :)

Maria (Ei varmistettu)

Tätä pitää kokeilla :) voisitko hieman listata aineksia, joita raakaruokavaliota noudattavan tai aloittelevan kannattaisi hankkia,jotta pystyisi valmistamaan erilaisia aterioita jne.? Täällä on tullut törmättyä moniin erikoiselta kuulostaviin juttuihin reseptejä lukiessa (mm. carob,lucuma) ,ja jonkinlainen "peruspaketti" olisi kiva tietää. Kiitos vielä mielettömästä blogistasi!:)

Jenni (Ei varmistettu)

Hei ja kiitos mahtavasta blogista!
Kirjoitit, että oluthiiva sisältää kasvissyöjille tärkeää B12-vitamiinia. Olen kuullut (ja näköjään Google ja oma oluthiivapurkkini ravintosisältökin) paljastaa kuitenkin, että oluthiiva sisältää paljon B-ryhmän vitamiineja, mutta ei B12:sta. Olen ymmärtänyt, että tämä on kasvissyöjien keskuúdessa yleinen harhaluulo.

Matti (Ei varmistettu)

Nyt excalibureita saa myös Suomesta www.ssj-import.com. Itse hommasin sieltä.

Kommentoi