Superviikset ja ihmeelliset evääni

Kiitos hyvää

Terve! Meitsi on terve! Koin äkkiparantumisen, ja nyt taas mennään lähes entisissä voimissa.

Tuossa aamusmoothieta sörssötessäni tuli mieleen, että kun olen saanut usein kyselyitä siitä, että mitä ravintolisä tai ns. superfoodeja käytän, ja olen aina tainnut vastata jotain ympäripyöreää, tyyliin että: “noo, emmää mittää ihmeellisiä.”, niin se ei ehkä ole ihan rehellinen vastaus. Sitä vain itse jotenkin sokaistuu sille arkisyömiselleen, ja sellaiset ruoka-aineet, joita itse pitää ihan peruskaurana on varmasti aika monelle melko erikoista kamaa.

Ja tosiaan tänään koin pienen ruumiistairtaantumiskokemuksen siinä pipetillä eri uutteita smoothieni sekaan tiputellessa, ja tajusin, että no onhan tämä välillä aika hifistelyä tämä syöminen. Toisinaan smoothien joukkoon menee ihan vain normaali-ihmisten ruoka-aineita, kuten marjoja, hedelmiä, salaattia ja manteleita, mutta nyt olen jotenkin lipsahtanut taas villimmäksi näiden lisukkeiden kanssa. Syynä saattaa olla se, että koen, että kroppani kärsii näin raskauden ja vuoden imetyksen jälkeen ravinnevajeista, joita pyrin paikkailemaan erilaisilla niin sanotuilla luonnollisilla ravinnelisillä, joita joku voisi superfoodeiksikin tituleerata.

Yllä oleva smoothie on lähes joka-aamuinen näky tämän naisen kourassa - ja viiksinä ylähuulella. (Koska en yleensä oikeasti käytä tuollaista fancyä pilliä, enkä kyllä pitsikuvioista lasinalustakaan. Se olisi jo hieman outoa.)

Ennen smoothieta vedän sitruunaveden höystettynä MSM-jauheella. Smoothien ohessa nappaan yhden D-vitamiini kapselin (125 mikrogrammaa), kolme Helokkiöljy-E-vitamiini-kapselia (tasapainottamaan imetyksen jälkeistä hormonitoimintaa), sinkkiä ja magnesiumia.

Eli “emmää mittää ihmeellistä” onkin yhtäkkiä melkoinen liuta erilaisia tuotteita. Tässä ehkä ne eksoottisimmat lisät. Lisätietoa tuotteesta löydät klikkaamalla:

-Hampunsiemenet 
-Chia-siemenet 
-Chlorella-jauhe 
-Viherjauhe 
-Tocotrienols 
-Pakuriuute 
-Fytoplanktoni 
-Propolis 
-Madre C -jauhe (sis. mm. camu camua, acerolaa, ruusunmarjaa) 
-Kylmäpuristettu kookosöljy 
-MSM-jauhe 
-D-vitamiini 
-Sinkki 
-Magnesium 
-Helokkiöljy-E-vitamiini-valmiste

Tämä on siis tosiaan vain oma tämän hetkinen koosteeni, ei mikään yleissuositus kaikille ihmisille. Ajattelinpa vain nyt kerrankin vastata suoraan, kun tästä asiasta on niin usein kyselty. Että tällaisilla ihme-eväillä.

♥ Virpi

Share

Kommentit

Stella (Ei varmistettu)

Kiitos, tämä oli tosi kiva luettava ja kiva tietää.

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Nice to know! :)

Emmi-Liia (Ei varmistettu) http://torkkujajanokkosia.blogspot.fi

Kävin viime viikolla täydentämässä vitamiinivarastoni NaturaZonessa ja siellä suositeltiin, että magnesium otettaisiin yötä vasten, D-vitamiini päivän rasvaisimmalla aterialla ja aamulla b-vitamiini. Otatko itse kaikki vitamiinit aamulla vai napsitko päivän mittaan? Iltavitamiinit ovat jo ihan rutiinia, mutta d on todella vaikea muistaa keskellä päivää! Kalaöljyt ja sinkin otan myös illalla, ettei tule huono olo. Kestätkö sinkkiä ihan hyvin? Mutta enpä muuten ole ollut flunssassa sen koommin, kun ryhdistäydyin vitamiinien syömisessä :)

Sofia (Ei varmistettu)

Virpi, tiedätkö voiko fytolanktonia syödä raskaana ollessa / mitkä olisivat optimaaliset ravintolisät tässä tilassa? Tuhannet kiitokset!

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Moi! Minulla ei ole tästä mitään tiukkaa faktaa tarjoilla, mutta joillain nettisivuilla mainostetaan, että sitä voisi syödä myös raskaana ollessa (esim: http://www.sunfood.com/ocean-s-alive-marine-phytoplankton-1-oz.html ). Itse en käyttänyt mitään noita eksoottisempia lisiä raskausaika, tuli jostain syystä vahva vieroksuminen lähes kaikkia ns. supereita kohtaan ja vedin ihan "perus ruualla". Tämä oli toki vain oma kokemukseni. Jokainen tekee päätöksen itse. Valitettavasti ei tämän kummempaa tietoa ole antaa. Kannattaa googlettaa esim. phytoplankton pregnancy" ja katsoa mitä pätevänoloisia sivuja tulee vastaan, ja tehdä sitten päätös itseään kuunnellen. :)

Täällä muuten ystäväni Sailan suosituksia raskausajalle, kantsii tsekata: http://www.raikasweb.com/tag/saila

 

 

Sofia (Ei varmistettu)

Kiitos! :)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Moikka! Ihan fiksuja neuvoja olet saanut. NaturaZonessa onkin tosi pätevä henkilökunta. Itse otan tosin melko usein lähes kaikki aamulla, sillä päivät ja illat menevät aina vähän niin ja näin, eikä aina tiedä missä ja mihin aikaan syö, niin silloin ei tule muistaneeksi oikein noita lisiä. Tuota helokkiöljyä ja sinkkiä on käsittääkseni hyvä myös ottaa illalla, ja pyrin ottamaankin ne viimeisen ruokailun jälkeen. Ja tuohon kysymykseesi miten kestän sinkkiä, niin hyvin, mikäli syön kunnolla pohjalle. Jos otan tyhjään vatsaan, tulee todella huono olo. Ja ideaalitilanne toki on, että kaikki ravintoaineet saa ruuasta, eikä napeista, mutta tietyissä tilanteissa nuo lisät voivat olla tarpeen.

Emmi-Liia (Ei varmistettu) http://torkkujajanokkosia.blogspot.fi

Mä unohdan aina käydä tsekkaamassa nämä kommentit, näinä notificationien luvattuna aikana ;) Mulla on aina tullut sinkistä aika paha olo, mutta ehkä pitäisi ottaa aterian yhteydessä! Illallakin, jos en heti saakaan unta (todella harvinaista) niin saattaa vähän tulla höpö olo. NaturaZonessa on aivan ihana henkilökunta. Sinne menee aina vaan tolkuttomasti rahaa, ainakin tällaisella hurahtajalla, heh.

Henriikka (Ei varmistettu)

Kiitos listasta! Mua kiinnostaisi vielä tietää, mitä tästä listasta käytit imetyksen aikana. Itse imetän vielä vuotiastani muutaman kerran päivässä ja olen ymmärtänyt, että kehoa puhdistavia supereita ei kannata käyttää imetyksen aikana?

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Moikka! En tainnut käyttää imetysaikana noista muuta kuin kookosöljyä, hampunsiemeniä, chiaa ja joskus pakuria, sitä tosin jauheena. Ja toki d-vitamiinia. Sekä satunnaisesti sinkkiä ja magnesiumia. Tosiaan mitään puhdistavia ei ainakaan kannata imetysaikana ottaa käyttöön. Niitä ehtii sitten imetyksen jälkeen, jos tuntuu että on tarve. :)

 

Henriikka (Ei varmistettu)

Kiitos!

Karla (Ei varmistettu)

Moi! Mitä helokkiöljyä käytät? linkki ei nim. toiminut

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Kiitos huomiosta! Nyt pitäisi toimia. Ja käytän tosiaan Efamolia. 

Lotta (Ei varmistettu)

Moikka! Mistä hankit fytoplanktonisi?

kukka (Ei varmistettu)

hei virpi ja kaunis kiitos ihanasta ihanasta blogistasi ja tavastasi kirjoittaa! olen avullasi innostunut ravintoasioista uudella tavalla.

minulla olisi yksi kysymys. olisin kiitollinen, jos pystyisit antamaan siihen muutaman ajatuksesi.

olen hoikka kolmekymppinen nainen. liikun ja syön mielestäni monipuolisesti. tosin lihaa en syö lainkaan, edes kalaa.

kysymykseni ja haasteeni liittyy iltoihin. pystyn (vailla ponnisteluja) olemaan päivät haalimatta suuhuni makeaa esim. pullaa tai suklaata. ei minun tee edes mieli.

päivisin ajattelenkin usein, että on mahtavaa syödä tuoretta, prosessoimatonta, kaunista ruokaa ja sitä syönkin ja nautin aamupalalla, lounaalla ja välipaloina.

mutta ne illat iltaruoan jälkeen. silloin alan himoita fasupaloja, kermajäätelöä, kaupan valmispullia, mitä vain.

tämä ihmetyttää minua. olen yrittänyt tarkkailla ja miettiä, mistä tämä johtuu. onko minulla jonkin puute? vai onko tämä enemmän henkistä? en ole vielä keksinyt.

olisin todella iloinen, jos voisit kertoa ajatuksiasi. ehkä siitä, mistä tämmöinen saattaisi johtua tai mikä voisi olla makea, mutta terveellinen korvike?

kiitos. kaikkea parasta sinulle ja perheellesi! sinusta saa paljon voimaa, valoa ja energiaa. halauksia.

pienisisko (Ei varmistettu) http://www.lily.fi/blogit/spin

Heippa!

Vastaan näin kanssavierailijana tähän yhden pointin mikä oli jossain terveysohjelmassa yksi päivä. Siinä eräs lääkärisherra kertoi yösyömisen johtuvan usein siitä, että aivot ovat vaan yksinkertaisesti väsyneet. Toki se on eri asia kun jo alkuillasta alkava makeanhimo, mutta kannattaa miettiä josko se voisi olla tässäkin tapauksessa ihan vaan väsymystä.

Eli kun aivot on tehneet pitkän päivän töissä tai koulussa ja niistä tuntuu että nyt loppu, äkkiä unille. Niin muu kroppa koittaa tekohengittää väsyneitä aivoja nopealla energialla, jotta ne jaksaisi vielä sen pikkuisen hetken pidempään ennen lepoaikaa.

Ehkä voi olla että siis vaan luulet haluavasi herkkuja, vaikka oikeasti tarvitsisit lepoa ja muuta hyvää aivoravintoa.

Tällainen vaan tuli mieleen :)

kukka (Ei varmistettu)

oi pienisisko miten kauniisti kirjoitit <3 ihana! todella pohtimisen arvoinen pointti. tarkkailen tätä ja muistan sanomaasi, kun makeanhimo alkaa illalla yllättää. voi hyvinkin olla, että olet oikeilla jäljillä. kiitos. xx.

kukka (Ei varmistettu)

hei virpi ja kaunis kiitos ihanasta ihanasta blogistasi ja tavastasi kirjoittaa! olen avullasi innostunut ravintoasioista uudella tavalla.

minulla olisi yksi kysymys. olisin kiitollinen, jos pystyisit antamaan siihen muutaman ajatuksesi.

olen hoikka kolmekymppinen nainen. liikun ja syön mielestäni monipuolisesti. tosin lihaa en syö lainkaan, edes kalaa.

kysymykseni ja haasteeni liittyy iltoihin. pystyn (vailla ponnisteluja) olemaan päivät haalimatta suuhuni makeaa esim. pullaa tai suklaata. ei minun tee edes mieli.

päivisin ajattelenkin usein, että on mahtavaa syödä tuoretta, prosessoimatonta, kaunista ruokaa ja sitä syönkin ja nautin aamupalalla, lounaalla ja välipaloina.

mutta ne illat iltaruoan jälkeen. silloin alan himoita fasupaloja, kermajäätelöä, kaupan valmispullia, mitä vain.

tämä ihmetyttää minua. olen yrittänyt tarkkailla ja miettiä, mistä tämä johtuu. onko minulla jonkin puute? vai onko tämä enemmän henkistä? en ole vielä keksinyt.

olisin todella iloinen, jos voisit kertoa ajatuksiasi. ehkä siitä, mistä tämmöinen saattaisi johtua tai mikä voisi olla makea, mutta terveellinen korvike?

kiitos. kaikkea parasta sinulle ja perheellesi! sinusta saa paljon voimaa, valoa ja energiaa. halauksia.

Annamari (Ei varmistettu)

Mitä mieltä olet chlorellan ja spirulinan väitetyistä haitoista? Esim. http://robbwolf.com/2012/01/19/trojan-horses-of-chlorella-superfood/ Uskaltaako niitä ihan jatkuvasti syödä?

Siru (Ei varmistettu) http://jeminami.blogspot.fi

Kiinnostaisi kovasti lukea sun koko viikon ruokavaliosta. Ootko tehnyt siitä vielä postia? Vai onko liian henkilökohtaista? Ihan noiden "lisien" määrästä ja missä yhteyksissä niitä syöt. :) Ja ihan muustakin "normaalista" ruoasta. :D

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Moi! En oo vielä koskaan tehnyt sellaista koko päivän tai viikon ruokapäiväkirjaa, oikeastaan siksi koska tuntuu ettei siitä kukaan muu saisi mitään järkevää irti, kuin ehkä minä itse. Vaikka sellaisia on toki pyydetty. Mutta kuitenkaan ei ole ollut tarpeeksi motivoiva aihe, jotta olisin jaksanut nähdä vaivan. Ehkä joskus... :) Kiitos kuitenkin ehdotuksesta!

Stina (Ei varmistettu)

Hei Virpi!
Kiitos ihanasta blogistasi. Olen saanut paljon hyviä vinkkejä kirjoituksistasi ja ihailen kauniita kuviasi. Olen viime aikoina miettinyt ruokavalion osuutta hyvinvointiin. Minulla olisikin nyt kysymys koskien pähkinöiden terveellisyyttä. Pähkinöitä pidetään kovin terveellisenä, mutta voinko luottaa markettien pähkinöihin? Vai ovatko ne enemmän haitallisia, kuin hyödyllisiä, jos niitä ei ole säilytetty oikein (tarpeeksi alhaisessa lämpötilassa) ? Onko sinulla ehdottaa suomalaista nettikauppaa, josta voisin turvallisesti tilata niitä? Kiitos :)

Virpi Mikkonen
Kiitos hyvää

Moikka! Siinäpä vasta pähkinä purtavaksi. (haa haa). Mutta tosiaan nuo pähkinät ovat kyllä vähän sellainen juttu, että jos niitä istuttaa kuukausitolkulla tuolla lämpimillä kaupanhyllyillä, ja pahimmassa tapauksessa avonaisissa laareissa, niin kyllähän niissä ne herkät rasvat kärsivät. Itse en käytä juurikaan pähkinöitä, manteleita sitäkin enemmän, koska ihoni reagoi tosi herkästi härskiintyneihin rasvoihin, eli saan niistä näppyjä leukaan. Varmasti perus kaupanhyllypähkinät ovat silti parempi vaihtoehto kuin joku prosessoitu pöperö tai karkki, mutta parasta olisi suosia pähkinöitä, jotka on pakattu todella ilmatiiviisti ja säilytetty kauppiaan toimesta jopa kylmätilassa. Sitähän ei toki tiedä miten ne pähkinät on ennen kauppaan tuloa varastoitu ja kuljetettu, mutta toki riski härskiintymiseen on pienempi, jos pähkinät myydään viileästä. En ole koskaan itse tilannut nettikaupoista pähkinöitä, mutta FitnessFirst myy laadukkaita Big Tree Farmsin pähkinöitä. 

Jolene (Ei varmistettu)

Kai vedät kaiken tuon luomuna, esim merilevät? Camucamuakin käytin ennen ja MSM:ää mutta koska itse eräs terveyden ammattilainen ei suositellut niitä,lopetin käytön. Hän on ottanut selvää kaikkien valmistajien tuotteista ja tämä camu camu ei vahvistanut tuotteidensa puhtautta, siksi en käytä enää kyseistä koska se on hieman kyseenalainen. MSMkin oli hieman kyseenalainen. Miksi muuten käytät sitä jos saa udella?

Jolene (Ei varmistettu)

ja vielä, kaikkien, kuten ravintlisien suhteen tulisi AINA pitää taukoa. Yrttien kohdalla parin viikon kuureina ja sitten tauko.

Kommentoi