Yrttioppia - Osa 1

Kiitos hyvää

Ensi viikolla koittaa ihana toukokuu, mikä monien muiden ilojen lisäksi tietää villivihannsaikaan siirtymistä. Kirjoitin viime vuoden kesäkuun Trendiin jutun Suomen luonnon yrteistä, ja koska pian alkaa tosiaan olla taas otollinen aika kyseisten terveyspommien metsästykseen, ajattelin jäljentää tekemäni jutun nyt myös tänne virtuaaliselle puolelle.

 

Laitan tekstin tänne kahdessa osassa, ettei postaus tule liian massiiviseksi. Tänään on luvassa tietoa muutamasta luontomme huippuyrtistä ja huomenna hieman yrttien käyttöohjeita.

 

Nokkonen – Urtica dioica
Keruuaika: Keväällä ja alkukesästä ennen kukintaa. Älä poimi nokkosta navettojen tai huussien läheisyydestä. Muista suojahanskat.
Käytä: Nuoret versot tai vanhemmat kasvin lehdet. Lehdet voi ryöpätä eli kiehauttaa nopeasti vedessä, mikä laskee nokkosen nitraattipitoisuutta, mutta samalla myös ravinnearvoja. Nokkosen polttavuus häviää kuumentaessa. Voit myös silputa lehdet hienoksi blenderissä, jolloin polttavuus myös katoaa ja käyttää esimerkiksi smoothien tai keiton seassa.
Hyöty: Luonnon terveyspommi sisältää hivenaineita, valkuaisaineita sekä C-, B-, D- ja E-vitamiineja. Puhdistaa elimistöä, lisää virtsaneritystä, alentaa verenpainetta ja vahvistaa vastustuskykyä.
Kokeile: Raikas superjuoma: Keitä nokkosen lehtiä pari minuuttia ja anna seoksen hautua puoli tuntia tai tunti. Siivilöi neste pulloon tai kannuun, mausta hunajalla ja parilla sitruunaviipaleella ja pane jääkaappiin viilenemään.

 

Maitohorsma – Epilobium angustifolium
Keruuaika: Kesä- heinäkuun aikana ennen kukintaa. Revi lehdet irti ylhäältä alaspäin.
Käytä: Nuoret lehdet sopivat tuoreeltaan salaatteihin tai vihersmoothiehin. Tällöin niiden ravintpitoisuus on huipussaan ja maku parhaimmillaan.
Hyöty: Sisältää runsaasti C-vitamiinia.
Kokeile: Suvisalaatti: Huuhtele ja viipaloi maitohorsman, voikukan, suolaheinän ja koivun lehtiä kulhoon. Lisää sekaan kurkkuviipaleita, herneenversoja, mansikoita ja kurpitsansiemeniä. Kaada päälle oliiviöljystä, puolikkaan sitruunan ehusta ja merisuolasta tekemäsi kastike.

 

Väinönputki – Angelica archangelica
Keruuaika: Nuoret lehdet ja juuret loppukeväästä ennen kukintaa, siemenet heti niiden kypsyttyä.
Käytä: Pureskele kuivattuja juuria ja siemeniä sellaisenaan tai hauduta niistä teetä. Siemenet sopivat myös mausteeksi leivoksiin tai juomiin. Nuorista versoista saat makua salaatteihin.
Hyödyt: Lievittää väsymystä ja kuukautiskipuja, auttaa uniongelmissa ja rentouttaa. Tehostaa ruuansulatusta ja helpottaa ilmavaivoja. Parantaa verenkiertoa ja auttaa bakteeri- ja sienitartunnoissa.
Kokeile: Väinönputkihillo: 2 dl väinönputkea, 2dl vettä, 4 dl hunajaa. Kiehauta vesi ja hunaja. Lisä viipaloidut väinönputken varret. Anna kiehua miedolla lämmöllä puoli tuntia. Jäähdytä seos, kaada lasipurkkiin ja säilytä suljetussa purkissa jääkaapissa pari päivää. Keitä liemi uudelleen, jäähdytä ja kaada hillo takaisin purkkiin. Säilytä jääkapissa.

 

Mustaherukka – Ribes nigrum
Keruuaika: Lehdet kannattaa kerätä kesä-heinäkuussa.
Käytä: Lisää tuoreita lehtiä salaattiin, valmista niistä kuivattuina yrttiteetä tai käytä mausteena ruuanlaitossa. Mustaherukka sopii myös siman valmistukseen ja esimerkiksi kurkkujen säilöntään.
Hyödyt: Mustaherukan lehdistä voi saada apua nivelvaivoihin, ripuliin ja allergioihin.
Kokeile: Villismoothie: Kourallinen vuohenputkenlehtiä, kourallinen mustaherukanlehtiä, pulikas kurkku, puolikas banaani, kourallinen auringonkukansiemeniä, 1 dl mustaherukoita, 1 dl punaherukoita, 1 rkl hunajaa, vettä. Sekoita tehosekoittimessa ja nauti.

 

Koivu – Betula pendula
Keruuaika: Poimi lehdet touko-kesäkuussa ennen juhannusta.
Käytä: Käytä lehdet tuoreina tai pakastettuina salaatteihin, keittoihin ja viherpirtelöihin. Voit myös kuivata ne ja valmistaa yrttijuomaa. Rauduskoivun lehdet ovat hieskoivun lehtiä maukkaampia.
Hyödyt: Koivun lehdissä on runsaasti C-vitamiinia. Ne lisäävät virtsaneritystä ja puhdistavat kehoa.
Kokeile: Koivunsilmut: Kasvata koivunsilmuja maljakossa jo alkukeväällä. Napsi silmuja salaattiin tai napostele sellaisenaan.

Voikukka – Taraxacum officinale
Keruuaika: Lehdet alkukesästä ennen kukintaa, juuret ennen kukintaa tai myöhään syksyllä lehtien lakastuessa. Mykeröt nuorina niiden avauduttua.
Käytä: Lehdet sopivat tuoreina salaatteihin tai vihersmoothieihin ja kuivattuina keittoihin ja muhennoksiin. Syö kukkien nuput keitettynä tai käytä salaateissa sellaisenaan. Valmista kuivatuista juurista yrttiteetä tai käytä niitä puuroissa ja leivonnaisissa.
Hyödyt: Poistaa nestettä ja edistää maksan toimintaa ja ruuansulatusta. Lievittää reumaa. Tulehduksia ja turvotusta.
Kokeile: Puhdistava voikukkatee: 2 tl kuivattuja voikukan lehtiä tai juurta. 2,5 dl vettä. Kiehauta vesi ja lisää voikukat sekaan, anna hautua kannen alla noin 15 minuuttia. Siivilöi ja nauti. Saadaksesi hyvät terveysvaikutukset, juo 2-3 kuppia päivässä.

 

Jutun kuvat ovat viime kesänä äidiltäni saadusta yrttilähetyksestä, jossa oli mukana myös mahtavia, huippu terveellisiä kuusenkerkkiä, joita ei tässä jutussa ole mainittu. Suosittelen testaamaan myös niitä ja möyhentämään pehmeät kerkät vaikka sellaisenaan smoothien sekaan tai lisäämään salaattiin! Keruuaika alkaa ihan näillä näppäimillä. Muistathan että tarvitset kerkkien napsimiseen maanomistajan luvan.

 

Kurkkaa muuten myös viime kevään postaukseni nokkosesta. Niin, ja laittakaa toki myös omat villivihannesvinkkinne jakoon!

♥ Virpi

Share

Kommentit

Mimatsu (Ei varmistettu)

Hei Virpi!

Tulipa hyvään saumaan postauksesi, juuri eilen pohdiskelin mitäköhän kaikkea sitä rupeaa napsimaan luonnosta kuukauden sisään :) Olen pohdiskellut voikukkien keruusta sellaista, että voikohan niitä pakastaa sellaisenaan myöhempää käyttöä varten (keskimalto pois leikattuna)? Salaatteihin niitä tuskin enää voi lykätä sen jälkeen, mutta smoothieihin kuitenkin.

Jatta (Ei varmistettu)

Kiva postaus ja niin ajankohtainen.

Aurinkoa päivääsi :)

www.mymindwithme.blogspot.com (Ei varmistettu)

Tää oli kiva kun on pitäny jo parina vuonna kerätä, muttei koskaan oo saanu vaan aikaseks. Josko yrittäis tänä kesänä :)

Aija (Ei varmistettu)

oHtaA

margit (Ei varmistettu)

Ymmärsinkö kuvan oikein kun se näytti ihan kuusenkerkältä ,mutta kuvan päällä oli kerrottu väinönputkesta (siis maitohorsman ja mustaherukan välissä) ? : D

Kipparinmorsian (Ei varmistettu)

Itse olen keräillyt vain nokkosen ja viinimarjan lehtiä, mutta tämän bloggauksen myötä taidan uskaltautua kokeilemaan muitakin villiyrttejä. Kiitos tästä! Nokkospesto on kokeilemisen arvoinen.

Tiia/Onneksi (Ei varmistettu)

Kiitosta täältäkin! Josko tänä keväänä viimein keksisin, mistä rehujani keräilen... Lapsuudenkodissa noita kaikkia olisi ollut pilvin pimein, mutta kaupungissa asuessa tuntuu joka puolella olevan joko autoja tai koiranpissaa. :D Täytynee rohkaistua johonkin kunnon pöpelikköön.

Mainion kuuloisia muuten myös nuo reseptisi uusimmassa Trendissä! :)

Pirkko (Ei varmistettu)

Hei! Hyvä juttu, viime kesäkuun Trendin jutun muistanenkin myös. Nokkonen on ihan paras, sitä suosittelen kaikille ruoanlaitossa ja leivonnassa.

Noora (Ei varmistettu)

Hei Virpi! Ja kiitos jälleen ihanasta postauksesta :) Mistä käyt itse poimimassa yrttejä? Asun Helsingissä ja ihan mistä tahansa ei varmaankaan syömiskelpoisia yrttejä löydä. Onko sulla jotain vinkkipaikkoja?
Kiitos ihanasta blogista ja oikein aurinkoista kevättä!!

laiska poimija (Ei varmistettu)

Hei Virpi! Kiitos postauksesta! Miten kuivaus ja pakastaminen vaikuttavat näiden villivihannesten ravintoarvoihin? Tai onko jokn syy miksei mitä tahansa edellä mainituista voisi pakastaa tai kuivata. Olisi niin katevää jos joskus voisi ottaa suoraan kaapista vihreät viherpirtelöön.

Kommentoi