Juoksijan vaatekaappi - winter edition

Talvi on antanut muutaman merkin siitä, että se on taas saapumassa ja se on saanut juoksijat takajaloilleen siitä, että miten ihmeessä talvella pukeudutaan lenkeille. Tämä tuntuu olevan erityisesti maratonuransa alkutaipaleella oleville juoksijoille mysteeri. Ja sanoisin jopa, että tästä asiasta moni tekee kovin vaikeaa :) Yhden juoksukoululaisen miehen kanssa tästä aiheesta keskustelin ja hän kertoi kuinka ensimmäistä kautta treeneissä aivan alkajana mukana olleena hän meni ensimmäisistä kylmistä keleistä aivan paniikkiin ja hätäpäissään osti useat lämpökerrastot ja kauhean määrän erilaista juoksuvaatetta. Parin viikon päästä hän tajusi paahtuvansa treeneissä ja ymmärtäneensä, että ne samat kesän juoksukamat olisi oikeasti riittäneet myös talven varusteiksi.  Olisi kuulemma taas pitänyt vain uskoa sitä mitä juoksukonkarit olivat sanoneet :)

Tänä syksynä ja alkutalvena on kyllä ollut hankalaa pukeutua lenkeille, koska ilma on vaihdellut päivästä toiseen huomattavasti. Turussa myös on saattanut tuuli muuttaa lämpimän päivän aivan jäätäväksi. Samoin nyt on tullut useamman kerran pukeuduttua liian lämpimästi. Hiki on virrannut sitten kunnolla.

Pitäisi aina muistaa, että juostessa tulee kyllä lämmin. Ja jos tietysti on kylmä, voi vauhtia lisäämällä vaikuttaa omaan lämpimyyteen :) Aina lenkille lähtiessä on hyvä vilkaista ulos ja vaikka ihan testata ulkorapulla, että miltä sää ja lämpötila vaikuttaa. Pitää myös huomioida, mitä omassa treeniohjelmassa on sille päivälle. Kevyellä lenkillä syke pysyy (pitäisi pysyä!) matalalla, joten vaatetta on syytä laittaa hieman enemmän päälle kuin rankkaan intervalliharjoitukseen. Liiallinen vaatemäärä tekee monesti ahdistavan olon ja tuntuu, että paahtuu aivan hengiltä. Toki - ei se vilukaan ole mukava matkakaveri. 

Summa summarum, listasin lyhyesti omat vinkkini syksyn ja talven juoksijan vaatekaappiin ja lenkeille:

1. Kesäkamat ja kerrospukeutuminen

Jos tuleva talvi on kuten edelliset talvet, et tarvitse juuri mitään talvivarustetta erikseen. Pari viime talvea on hyvin pystynyt juoksemaan aikalailla samoilla vaatemäärillä kuin juhannuksena :) Mikäli lämpötila on laskenut alemmas, on voinut vetäistä kerroksen enemmän kesävarusteita päälle. Juhannuksena ei toki ole (onneksi!) tavinnut heijastinta, joten se on syytä kesäkamoihin lisätä.

Pukemalla kesävarusteita päällekäin kerroksittain, saat talvivaatetuksen kesän juoksuvarusteita luotua. Kovemmilla pakkasilla voi hyvin laittaa tiukemmat ja hieman väljemmät trikoot päällekäin, eikä mitään kallista kerrastoa ole pakko hankkia. Tai laittamalla vaikka shortsit, kompressiosukat sekä niiden päälle trikoot, saat kaksi kerrosta vaatetta jalkoihin näppärästi.

2. Laatu korostuu

Talvella sanoisin, että varusteiden laatu korostuu verrattuna kesän varusteisiin. Talvella laadukkaat materiaalit toimivat halpiskamoja paremmin sateessa, loskassa, viimassa, lumessa ja näiden vaihdellessa treenin aikana monesti. Lauseet "Markalla saa markan tavaran" ja "Köyhän ei kannata ostaa halpaa" toimivat siis talvella :) Laatukamat myös kestävät talvesta toiseen todella hyvin. Itselläni on suurin osa talven juoksutakeista useita vuosia vanhoja.

3. Tuki aukot, peitä nilkat ja suojaa hartiat

Paita kannattaa sulloa trikoisiin, jotta kylmä ilma ei pääse paidan alle. Tarpeeksi pitkät sukat, jotta nilkat eivät kylmene. Kaula huivilla peittoon niin, että kylmä ei pääse hartioihin ja kallon pohjaan. Pipo, jos sitä tarvitset. Pipo tuntuu jakavan mielipiteitä - osa vetää sen päähän jo elokuussa ja osa juoksee koko talven ilman. Itse suosin erilaisia huiviratkaisuja, joita voi lämpötilan mukaan vaihdella. Tsekkaa myös, että sukat on laadukkaat! Tällöin ne toimivat kastuessa paremmin.

4. Pitkä takki

Itse koitan talvella suosia pidemmällä helmalla varustettuja takkeja, jotta alaselkä ja pylly jäävät suojaan. Nykyisen juoksumuodin huipulla tuntuvat olevan pussimaiset takit ja ne ovatkin kivan näköisiä ja toimivat juostessa. Ne eivät kuitenkaan suojaa tarpeeksi pyllyä ja siksi koitan talvella suosia pidemmällä helmalla varustettuja takkeja. Samoin talven kylmempiin keleihin laitan monesti hieman paksumman takin, joka kestää hieman vettä enemmän. Näin varsinkin kevyiden treenien kanssa. Mitään täysin sateenkestävää takkia ei kuitenkaan kannata hankkia. Itse olen pari talvea nyt suosinut myös yhdistelmää kevyt kesätakki + hieman topattu juoksuliivi. Liivi tuo mukavan etupanssarin kylmää vastaan, mutta käsivarret kuitenkin pitävät fiilistä viileänä. Ajatuksiani juoksutakeista voit lukea myös tästä.

5. Hupulliset hanskat

Jos syyskauteen, talveen ja alkukevääsen pitäisi valita tasan yhdet juoksuhanskat, ottaisin jonkinlaiset "hupulla" olevat sormikkaat. Itselläni on näitä useammalta merkiltä ja toimivat kaikki kivasti. Huppu tarkoittaa siis sitä, että saat normaalista sormikkaasta hupulla tuulen kestävän lapasen. Huppu auttaa säätelemään lämpöä treenin aikana tehokkaasti. Nämä muuten toimii myös työmatkapyöräilyssä kivasti.

6. Heijastinliivi

Suurin inhokkini eli heijastinliivi on saapunut omaankin kaappiini. Löysin vihdoin viime talvena tyylikkäämmän liivin ja inhokkini on nyt tullut juoksuvaatekaappiin jäädäkseen. Muistakaa muuten tsekkailla vanhoista heijastimista välillä, että ne edelleeen heijastaa, koska pesu syö kyllä aina hieman heijastavuutta. Nyt kun lunta ei ole, on autoilijoille suuri haaste nähdä ulkoilijoita ja heijastin on syytä olla. Erilaiset juoksijoille tehdyt valot kyllä ovat oikeastaan vielä heijastinliiviä parempia kapistuksia.

7. Vaihtovaatteet

Ota treeneihin vaihtosukat ja lämmin vaatekerros juoksuvaatteiden päälle tai jos starttaa suoraan kotoa lenkille, pujahda lämpimään suihkuun tai saunaan heti kun pääset kotiin. Itse treeniin vähän vaatetta, mutta siirtymille kuivaa päälle.

8. Ole henkisesti vahva

Pääsääntöisesti talven huono keli tuntuu sohvalla istuessa aina pahemmalta kuin ulkona tossua toisen eteen siirtäessä. Ponnista kaamoksessa ulos, vaikka se tuntuisi kuinka vastenmieliseltä. Hyvästä treenistä tulee hyvä mieli - oli sitten talvitrikoot jalassa tai ei!

Seuraa: Instagram, Facebook, Bloglovin

 

Share

Kommentit

Jenny/Vastaisku ankeudelle (Ei varmistettu) https://vastaiskuankeudelle.fi/

Olipas kiinnostava ja hyödyllinen postaus, kiitos! Itsekin kirjoitin kans aiheesta just. Aika samoja havaintoja tehtiin, vaikka ootkin enemmän konkari kuin meikäläinen.
Mä oon nyt vasta hiljattain oppinut pukeutumaan oikein lenkille. Lauantaina olin ainoa, jolla ei ollut pipoa, mutta en sellaista kaivannut. Taidan olla melkoinen kuumakalle juostessa :)
Kivaa viikkoa, Anni!

Hannah-Tuulia (Ei varmistettu) https://aktiivinensohvaperuna.blogspot.fi

Todella hyviä vinkkejä! :)

Muistan itse paneutuneeni asiaan kun työskentelin urheilukaupassa. Innostuin itsekkin juoksusta ja halusin kokeilla talvijuoksun riemua. Silloin kyselin paljon tutuilta miten kannattaa pukeutua. Tärkeimpiä olikin juuri tuulenpitävyys. Ei sadekeli ole niin paha jos ei nyt läpimäräksi asti kastu jolloin tulee kylmä. Huomasin kokeilujen kautta mikä oli sopiva vaatetus. Alkuun laitoin liikaa ja tuskan hiki tuli päälle mutta äkkiä löytyi juuri sopivin tapa. Pipo on kyllä ehdoton kun korvat ottaa kylmää niin herkästi :D jokin tekninen kerrasto on kyllä kova juttu - sen kanssa tarkenee :) sehän on tiedossakin että kerrospukeutuminen lämmittää mutta ei sitäkään kannata liikaa laittaa. Varsinkin kun juoksee niin huhuh tuleekin lämmin :D

Tein aikoinaan ulkotöitä (hevostenhoito) ja siinä kyllä karaistui Suomen sääoloihin. Päivittäinen ulkoilu tulee suoritettua koiran kanssa, säässä kuin säässä. Jolloin luonnostaa juoksutreenit tulisi suoritettua eikä sääolot olisi esteenä. Nyt on vaan menossa polven kuntoutus ja juoksutreenit on tauolla. Ehkä sitten ensitalvena.. :)

Mukavaa talven aikaa ja tsemppiä treeneihin! :)

Kommentoi