Ladataan...

Onko sinun elämässäsi uudistusten aika?

Vai oletko edes ehtinyt miettiä tällaista asiaa?

Ajattelin, että jospa tämä syksy olisi itselle uudistusten aikaa. Reilu vuosi on itsellä mennyt hyvin eri merkeissä kuin ennen ja elämä on mennyt paljon eteenpäin. Nyt kroppakin alkaa taas olla kunnossa pyöräkolarin jälkeen (koputan puuta!) ja treeniä saa käynnisteltyä. Itse aion uudistua nyt siinä, että 

aion treenata niin, että se on ihan helkatin kivaa!

Uudistuksia on tullut tänne blogin puolella uutena kuvana ja muutosta on myös blogin Facebook-pagella.

 

Muistathan myös muuten seurata arkea Instagramissa (@anniliukka) ja siellä storyn puolella.

 

Nähdään ja jutellaan syksyn aikana!

 

Lue tästä miksi kroppa ei ole antanut pitkään aikaan treenata.

Seuraa: InstagramFacebookBloglovin

Share

Ladataan...

Olen aina harrastanut liikuntaa. En osaa kuvitella elämää, jossa en harrastaisi liikuntaa. Jos niin kävisi, että en voisi jostain syystä enää koskaan juosta, harrastaisin jotain muuta liikuntaa. Liikunta on minulle elämäntapa ja tuntuu, että olen totuttanut itseni sekä henkisesti että fyysisesti siihen, että minun on liikuttava pitääkseni itseni kasassa. Minut on kyllä lapsena yritetty saada harrastamaan mm. pianon soittamista ja muuta ei-liikuntaa, mutta kärrynpyörien tekeminen takapihalla on aina kiinnostanut enemmän soittoläksyjen tekemisen sijaan :)

Pippa Laukka kirjoitti tällä viikolla Helsingin Sanomien kolumnissa siitä, että jokaisella aikuisella tulisi olla harrastus. Harrastamisesta ei tulisi kokea huonoa omaa tuntoa, koska se kuitenkin antaa niin paljon takaisin harrastajalle itselleen ja tätä kautta myös perheelle ja lähipiirille. Lue kolumni tästä.

Itse olen seurannut monien kollegoiden siirtyvän opiskelusta työelämään ja antavan kaikkensa uudelle työlle. Hienoa on, että työlle antaudutaan ja sitä tehdään palolla. Niin kuuluukin. Silti ei pitäisi unohtaa omia harrastuksiaan. Palaaminen harrastusten pariin muutaman vuoden tauon jälkeen on hankalaa. Liikunnallisissa harrastuksissa kunto on helposti rapistunut tai vanhaan harrastajaporukkaan voi olla haastavaa päästä takaisin.

Itse kerroin saavani liikunnasta elämääni sisältöä. Harrastus voi olla mikä tahansa. Olin valokuvauskurssilla ja näille kurssilaisille valokuvaaminen oli minun juoksuni. He uppoutuvat valokuvaamisen maailmaan unohtaen kaiken muun. Harrastaminen on itsensä nollaamista, innostumista, hyvien kokemuksien keräämistä, omaa laatuaikaa, sosiaalisuutta, paineen purkamista ja vaikka mitä. Monesti harrastamalla saadaan sitä omaa aikaa hetkeksi ja pystytään antamaan taas läheisille ja työlle itsestä sen jälkeen enemmän.

Oma harrastamiseni tapahtuu tällä hetkellä hyvin pitkälti juoksukoulussa ohjaamassa tai treenaamassa. Voisin sanoa, että olen harrastuksessani riippuvainen kanssatreenaajista. Tykkään treenata yhdessä ja yksin olen jopa laiska treenaamaan. Yhden päivän viikosta haluan kuitenkin pyhittää sille, että juoksemme, joogaamme ja teemme toiminnallista treeniä Mikon kanssa. Se on parisuhteemme laatuaikaa ja liikkuessa tulee juteltua, tapeltua ja puhdistettua ilmaa niin, että yhteiselo on taas himpun verran parempaa.

Pippa Laukka tuo kolumnissaan esille myös vanhempien harrastamisen elämäntapaesimerkkinä lapsille. Hienoa, että tästä kirjoitetaan ja hienoa on, että monet vanhemmat harrastavat ja lapset ymmärtävät sitä kautta harrastamisen kuuluvan elämään. Oli harrastus sitten mikä tahansa. Tietysti hienoa on, jos koko perhe voi jakaa saman harrastuksen.

Mitä sinä harrastat ja miksi?

Tutustu myös teksiin Pippa Laukan kirjasta Hyvinvoiva nainen tästä.

Seuraa: InstagramFacebookBloglovin 

Share

Ladataan...

Syksy hiljalleen alkaa ja tämä voisi olla mahdollisuus taas miettiä omia elämänvalintoja, jotta syksyn iltojen pimentyessä vireystila pysyisi parempana. Pienillä valinnoilla arjessa voisit saada uutta buustia arkeen. Tässä viisi vinkkiä, joilla voisimme lisätä terveellisiä elämäntapoja omaan arkeemme. Pienellä muutoksella voisi saada jo ison hyödyn.

1. Aktiivinen arki

Voisitko toteuttaa osan siirtymistäsi liikkumalla? Työmatkapyöräilyä tai kävelyä? Voisitko lounastunnilla eväiden syönnin jälkeen kävellä ulkona 10 minuuttia ja saada raitista ilmaa? Kaikkea arjessa ei tarvitse kerralla muuttaa, mutta jos vaikka yhtenä tai kahtena päivänä viikossa jollakin tavalla hyötyliikkuisit. Tai jos töissä tai kotona hylkäisi silloin tällöin hissin käytön ja kävelisi portaat.

2. Narinan välttäminen

Meillä jokaisella on arjessa asioita, joihin emme voi vaikuttaa. Älä käytä energiaasi näistä jauhamiseen ja negatiivisuudessa vellomiseen vaan mieti miten voit elää näidenkin asioiden kanssa parhaalla mahdollisella tavalla. 

3. Juo riittävästi

Veden juominen unohtuu helposti ja lisäämällä veden juontia pystyt helpottamaan monella tavalla omaa oloasi.

4. Inspiroidu

Mistä sinä inspiroidut? Mieti mikä sinulle on tärkeää ja kohdenna toimesi hiljalleen kohti niitä tekoja, joita haluat tehdä, jotta pääset lähemmäs  tavoitettasi. Lue tästä, mistä minä inspiroidun.

5. Mieti ajankäyttöäsi

Onko aikataulussasi hukkaminuutteja? Teetkö jotain asioita, joista ei ole sinulle hyötyä? Vietätkö tarpeeksi aikaa niiden ihmisten kanssa joista saat voimaa?

Ihanaa syksyä Sinulle!

 

 

Seuraa: InstagramFacebookBloglovin 

Kuva: Riikka Lilja photography

Share

Ladataan...

Tässä taannoin jouduin vastaamaan kysymykseen: "Mikä sinua inspiroi?" Vastauksen keksimisestä lähti omassa päässä liikkeelle myrsky ja totesin kysymyksen olevan sellainen, jota jokaisen meistä tulisi miettiä silloin tällöin. Löytämällä kysymykseen vastauksen, saattaa päästä juuri oman kulkunsa ytimeen ja näin tehdä elämästään sellaista kuin haluaisi. Okei, aika suoraviivaisesti vedettynä noin, mutta ainakin elämäänsä voi ohjata hiljalleen kohti sitä, mitä sen juurikin haluaisi olevan.

Oma vastaukseni on: "Muiden auttaminen." Tiedän, että liikkujia inspiroi omien tuloksien parantaminen, pidemmät juoksumatkat ja vastaavat saavutukset. Toki minua kiinnostaa omien ennätysten parantaminen ja uusien omien saavutusten kerääminen. Nämä asiat vievät minua eteenpäin siinä missä muitakin.

Jos kuitenkin mietin sitä ydinasiaa, joka minua inspiroi ja jota kohden haluan mennä, on se auttaminen. Minua inspiroi se, että yksi, edes yksi, ihminen saisi kipinän jostakin sanomastani, tekemästäni tai kirjoittamastani ja saisi sillä elämäänsä paloa. Yksikin ihminen aloittaisi liikkumisen ja muuttaisi elämäntapansa ja saisi kipinän omaan elämäänsä takaisin. Parantaisi oman elämänsä laatua. Se inspiroi minua kaikessa mitä teen. Jokainen ihminen voi parantaa elämänlaatuaan vain itse, mutta kipinä muutokseen on saatava. Minua ihmisenä, valmentaja ja urheilijana inspiroi se, että haluan auttaa muita. Tämä on asia johon haluan panostaa ja jossa haluan kehittyä. Toki juristina työni on auttaa ihmisiä. Samalla tavalla tässä työssäni minua inspiroi toisten auttaminen.

Puhutaan isoista ajatuksista ja isoista muutoksista. Muutokseen voidaan kuitenkin sysätä jo pienellä liikkeellä. Jollakin esimerkillä. Yhdellä lauseella. Itselleni motivointi tulee usein tulee pienistä, eikä isoista ja suunnitelmallisista, teoista.

Inspiraatiota tarvitsemme jokainen ja toisistamme sitä saamme. Mikä sinua inspiroi? Mikä vie sinua eteenpäin?

Seuraa: InstagramFacebook, Bloglovin 

Ensimmäinen kuva: Riikka Lilja photography

Share

Ladataan...

Lomat on lusittu ja on ollut aika palata arkeen! Palasimme lomareissulta Kreikan Kalamatasta viikko sitten lauantaina. Ensimmäinen loman jälkeinen työviikko on nyt lusittu. Treenien osalta viikko on mennyt kevyesti juosten ja kehoa availlen. Olen antanut jalan vielä lomailla treenistä tämän viikon, jotta se olisi iskussa syksyn treeneihin :) Meillä on kotona hyvä valikoima erilaisia kehonhuoltolaitteita ja yksi itselleni useimmiten käytössä oleva on HighRoller. 

Keväällä tutustuimme vähän vahingossa uudenlaiseen putkirullaan - HighRolleriin. Pääsimme tutustumaan rullaan ja sen käyttöön ohjatulla tunnilla ja ihastuin kyllä tähän rullailun muotoon heti. HighRoller on siis jalaksilla oleva putkirulla. HighRolleriin voit tutustua tästä.

HighRolleria on todella helppo käyttää ja itse tykkään siitä, että sillä saa jalasten ansiosta helpommin rullailtua kuin tavallisella rullalla lattialla. Paineen sääteleminen on huomattavasti helpompaa, eikä rullaaminen ole enää niin kivuliasta tai turhauttavaa. Rullailu on huomattavasti ergonimisempaa ja asennoissa oleminen on paljon rennompaa verrattuna normirullaan. 

Aktiivisella liikkumisella jalat saa aina tukkoon ja niiden avaamiseen tarvitaan apua :) Lisäksi itselläni kiristyy yläkroppa ja erityisesti rinnan puoli hyvin helposti. Käsien ja rinnan avaaminen rullalla on helppoa ja se on jäänyt keväästä asti perusrutiiniksi omaan arkeen. Rullalla on helppo vaikka aamulla parikymmentä minuuttia availle kehoa sen hetken tarpeiden mukaan.

Mikä parasta, HighRollerin takana on joukko suomalaisia ammattilaisia ja tuote onkin valittu 2015 Vuoden liikuntatuotteeksi.

Turussa on nyt mahdollisuus päästä ohjatuille HighRoller-tunneille elokuussa, syyskuussa tai lokakuussa. Suosittelen todella tunnille osallistumista, koska ammattilaisen eväillä rullailusta aukeaa vinkit ja niksit, joita ei itse rullasta ehkä hoksaa. Syksyn tunnit ovat:

24.8.17, klo 17.45-18.45 Vauhtisammakolla

24.8.17, klo 19.10-20.10 Vauhtisammakolla sekä

3.10.17, klo 17.45-18.45 Vauhtisammakolla

3.10.17, klo 19.00-20.00 Vauhtisammakolla. Näille tunneille tulee varata paikka ja paikan voit varata tästä. Tunnit ovat maksuttomat ja ohjaajina toimivat HighRollerin ammattilaiset.

Lisäksi HighRolleria pääset kokeilemaan Turussa Juoksumessuilla 30.9.17. Seuraa Juoksumessujen ohjelmaa tästä ja ilmoittautudu juoksumessujen HighRoller-tunneille klo 14.15 tai 15.30 tästä. 

Tervetuloa rullailemaan!

*Yhteistyössä HighRoller ja Vauhtisammakko

Share

Pages