Ladataan...

Kesä ja kirjat! Täydellinen yhdistelmä. Itse luen kyllä ympäri vuoden ja nautin lukemisesta. On ihanaa löytää kirja, joka nappaa täysin mukaansa. Lupailin keväällä, että kun hyllystä käteen osuu blogiini sopiva kirja, kirjoitelen siitä tänne. Olen siis kirjakauppiaan tytär ja rakastan sen vuoksi kirjoja, niiden lukemista ja hypistelyä (lue lisää tästä). Siskoni ehti lukea ennen minua urheilulääkäri Pippa Laukan kirjan Hyvinvoiva nainen ja kiikutti sen kiireellä minulle: "Tämä kannattaa lukea." 

Laukan kirjan teemana on "Miten ylläpitää terveyttä, hyvää oloa ja kauneutta läpi elämän?" Se kertoo, miten säily hehkuvana, säilyttää tasapaino ja saavuttaa sisäinen rauha iän mukanaan tuomien muutosten keskellä. Kirja onkin suunnattu 40+ naisille, joten siinä haarukassa putosin pois. Kirja oli silti hyvää luettavaa ja tempaisi mukaan. Itselleni tämän kaltaisissa kirjoissa tekstin lisäksi lukunautinnon takaa kuvitus ja kirjan ulkonäkö. Pippa Laukan kirja on tehty kauniiksi, mutta hyvin tartuttavaksi.

Kirjassa on käsitelty hyviä teemoja ja vaikka neljäänkymppiin itsellä on vielä hieman matkaa, oli suurin osa tekstistä kuin itselle kirjoitettua. Perusasioita, joita on hyvä pysähtyä välillä pohtimaan. Siskolle kommentoin, että kirja on lääkärin maalaisjärjellä naisen arjenhyvinvoinnista kirjoitettu teos. Kirja sopii itselle luettavaksi tai kaikille 40+ naisille lahjakirjaksi.

Kirjoitin aiemmin kuukautisista ja liikunnasta ja sain kommentteja, että vaihdevuosista ja liikunnasta on kirjoitettu liian vähän (lue tästä). Pipppa on kirjoittanut myös vaihdevuosista. Kirjasta kannattaa lukaista.

Kirjakauppiaan tyttär -sarjassa aiemmin kirjoittelin Running like a girl -kirjasta. Lukaise tästä.

Seuraa: InstagramFacebook

Share

Ladataan...

Nyt on puolisen kuukautta kulunut juoksuleskenä. Mikko on juoksemassa Suomen päästä päähän. Kyllä, JUOKSEMASSA Nuorgamista Helsinkiin. Matka on alkanut 1.7.17 ja maaliin juoksijat (toivottavasti) saapuvat 30.7.17 Helsinkiin. Joka päivä etappina on sellainen 45 kilometriä. Mikon matkaa voit seurata tästä.

Arki juoksuleskenä on sujunut hyvin. Aika on mennyt nopeasti. Listasin aiemmin kaikki asiat mitä aion heinäkuussa tehdä (lue tästä) ja voin kertoa, että näistä en ole oikeastaan tehnyt vielä mitään :) Olin myös ajatellut tehdä testitreenejä ja hakea uusia juoksupaikkoja juoksukoulun syyskauteen, mutta joulukuussa äitynyt pyöräkolarin jälkeinen jalkavaiva on taas vaivannut ja juoksukilometrit on oikeastaan nollassa. Hiljalleen jalka tästä kuntoutuu ja kohta taas juostaan. Näin koitan ainakin uskotella itselleni. Kunnon juoksutreenejä on ikävä! Koko tänä vuonna niitä ei ole päässyt tekemään. Lue telakkajaksostani enemmän tästä.

Miltä juoksuleskenä oleminen on sitten tuntunut? Välillä tuntuu, että me Mikon kanssa olemme yksikkö, joka liikkuu paikasta toiseen. Näin ollen suurin osa luuli, että olen lähdössä Mikon mukana juoksuun :) Kun kesäkuun viimeisellä viikolla jätin Mikon Vantaalle johonkin parkkipaikalle, en jotenkin edes tajunnut mihin se on menossa, mitä se on tekemässä ja kuinka kauan se on poissa. Koko kevään olen seurannut valmisteluja, mutta jotenkin en edes tajunnut, että nyt se lähti ja on koko kuukauden poissa. Koko kuukauden juoksemassa.

Oikeastaan vasta viime viikon lopulla tajusin, että siellä se jossain Lapissa juoksee. Tällä viikolla olen alkanut ymmärtää, että se oikeasti juoksee joka päivä ja on koko ajan tavoitettaan lähempänä. Onhan se aivan sairaan siistiä! Tällä viikolla olen joka aamu miettinyt, että kohta ne lähtee ja päivällä kyllä odotan, että ilmoitus tulee siitä, että etappi on tullut maaliin ja kaikki on hyvin. Minulle päin ainakin viestitään, että kaikki on hyvin ja juoksu kulkee. Toivotaan, että näin on loppuun asti. Sitä kun ei koskaan tiedä tuollaisessa projektissa mitä minäkin päivän tapahtuu. Hattua pitää nostaa kaikille juoksussa mukana oleville! Ja samalla tietysti käy vähän kateeksi :)

Nyt juoksijat ovat Rovaniemen alapuolella. Tuntuu, että he ovat juosseet jo ikuisuuden, mutta ovat edelleeen aivan hirvittävän kaukana. Kai se kaipuu alkaa iskeä, kun porukka saapuu lähemmäs. 

Itselleni kuuluu siis juoksun seuraamista, töitä ja töitä, joogaa ja juoksusta haaveilemista :) Sekä tietysti kunnon kesäkelien odotusta.

Ihanaa kohta alkavaa viikonloppua kaikille! Ja tuhannesti kiitos kuukautispostaukseen kaikkialla tulleista viesteistä! Hurja lukijamäärä - vetää todella nöyräksi :) Kiitos ja kumarrus!

Seuraa: InstagramFacebook

 

PS. Täältä voit muuten käydä lukemassa, mitä Mikko ajatteli heinäkuussa kaipaavansa.

Share

Ladataan...

Uimari Jenna Laukkanen on kesän aikana ja viimeksi tänään Helsingin Sanomissa puhunut julkisesti harvinaisesta asiasta eli kuukautisista ja urheilusta. Laukkasen mukaan naisammattiurheilijan kuukautiset ovat edelleen tabu, josta ei voi puhua. Laukkanen on ottanut asian mediassa nyt puheeksi ja käsittelee asiaa avoimesti.

Sen lisäksi, että kuukautiset koskettavat ammattiurheilijan työtä ja vaikuttavat treeneihin ja mahdollisesti suorituskykyyn, vaikuttaa kuukautiset myös tavallisen naisliikkujan treeniin ja kisoihin. Myös kuntoilijanaisten arjessa ja treenissä kuukautisilla on monesti suuri merkitys treenihalukkuuteen ja jaksamiseen. Ainahan se siltä tuntuu, että kun se kauden päätavoite on tulossa, änkeävät kuukautiset siihen samaan syssyyn. Eikö?

Sanoisin, että kuukautisista puhuminen on tabu myös kuntoilijoiden piirissä. Se on asia, jota ei treeneissä helposti sanota ääneen. Toki tämäkin riippuu urheilijasta. Itselleni on aina ollut helppo puhua kuukautisista (kuukkiksista meillä ;) ) ja niiden vaikutuksesta treenaamiseen. Itse kun liikuntani koostuu melkein kokonaan treenien ohjaamisesta, ei ole valinnan mahdollisuutta siitä, treenaanko kun on kuukautiset tulossa tai menossa, vaan ohjaamaan on mentävä. Jos valinnan mahdollisuus olisi, saattaisin joskus jättää menemättäkin.

Kuukautisethan vaikuttaa periaatteessa jollakin tavalla koko kuukauden ajan. Jos nyt puhutaan siitä, kannattaako treenata kuukautisten aikana tai juuri niitä ennen. Kuukautiset monesti vähentävät treenihalukkuuttta. Turvottaa ja väsyttää. Musta pilvi kiukunpuuskineen on pään päällä. Tuntuu laiskiaiselta, jolla sotamoodi aktivoituu mitä pienemmistä asioista. Kannattaako treenata vai jäädä sohvalle? 

Treeni pienentää hormonimyrskyä, joten oman (ja muiden) pinnan vuoksi treenaaminen on yleensä hyvä ratkaisu. Toki ohjelmassa olevan viikon raskaimman treenin voi siirtää ja liikkua oman jaksamisen mukaisesti, omaa kehoa ja fiilistä kuunnellen. Tällöin turvotus vähenee ja mieliala paranee. Kävely, jooga ja muu rauhallisempi treeni on yleensä hyvästä. Jos taas menohaluja on, voit toki omien tuntemusten mukaan vetää kovankin harjoituksen. 

Kovassa treenissä kannattaa kuitenkin muistaa se, että kova harjoitus on aina stressin aiheuttamista keholle. Kannattaa siis miettiä, onko keho siinä tilassa, että treenillä lisätään vielä sen stressiä. Stressi on hetkellisesti hyvä asia, mutta jos se jatkuu kovana pitkään, saattaa se johtaa ongelmiin. Muista myös kuukautisten aikana kiinnittää erityistä huomiota liikkuessa veden juontiin. 

Treenaamisesta kuukautisten aikana tai niiden lähestyessä ei liene mitään tiettyä absoluuttista mallia, jolla treenata. Jokaisen keho toimii ja reagoi eri tavalla. Kaikki me naiset tiedämme myös, että jokainen kuukausi on keskenään erilainen. Tärkeintä olisi, että osaisimme höllätä tahtia, kun keho sitä vaatii.

Nykyään on paljon naisia, jotka treenaavat tavoitteellisesti. Uskon, että kuukautisiin liittyvät keskustelut ovat vasta alkamassa. Jenna Laukkanen on hienosti avannut aiheesta keskustelun.

Vaikuttaako kuukautiset sinun treenirytmiisi? Vai onko kuukautiset sellainen aihe, että ei voi puhua kuin vain ja ainoastaan parhaan ystävän kanssa ja silloinkin vain viittauksin aiheeseen?

Seuraa: InstagramFacebook

Share

Ladataan...

Käyn itse hierojalla noin kolme kertaa kuussa ja itselle hieronta on aina kuulunut osaksi aktiivista kehonhuoltoa. Se toki johtunee siitä, että meillä on Vauhtisammakolla oma urheiluhieroja Kimmo. Itse aina yllätyn, kun liikunta-aiheisissa some-kanavissa aktiiviliikkujat kyselevät hierojalle menemisestä, eivätkä ole koskaan käyneet hierojalla.

Aktiiviliikkujen kannattaa käydä hierojalla palauttelemassa kehoa treenistä. Hieronnasta varsinkin hyötyvät liikkujat, jotka harrastavat kehoa voimakkaasti kuormittavia lajeja. Me juoksijathan kuulummu erityisesti tähän luokkaan. Toki myös erilaiset raskaat taitolajit, kuten voimistelu, jumittavat lihaksia ja ne vaativat kehonhuoltoa, koska lihakset jumittuvat samojen liikeratojen kertaamisesta. 

Keräsin tähän vinkkejä (ensimäistä kertaa) hierontaan menevälle mietittäväksi:

Klassinen hieronta vai urheiluhieronta? Milloin ja millaiseen hierontaan?

Monesti mietinnässä tuntuu olevan, pitääkö liikkujan mennä juuri urheiluhierojalle. Itse ajattelen, että jos olet ensimmäistä kertaa menossa hierontaan, pääasia on että menet ja koet paikan sellaiseksi että sinne on mukava mennä. Sen jälkeen kannattaa miettiä tarkemmin vaihtoehtoja, kun kynnys on ylitetty. Urheiluhieronnassa on klassista hierontaa tarkempaa, miten ote lihaksessa kohdistetaan ja venyttäviä otteita on hierojalla valikoimassa enemmän. Monesti tunnutaan ajateltavan, että urheiluhieronta on kovempaa käsittelyä kuin klassinen hieronta. Näin ei ole, vaan esimerkiksi palauttava urheiluhieronta on kevyttä. Hieroja tsekkaa mennessä tarpeesi ja hieroo sen mukaisella voimakkuudella.

Kerro aikaa varatessa muutenkin millaista tarvetta sinulla on. Onko tulossa kisat vai onko menossa pk-kauden omat harjoituksen. Hieroja tietää sitten tarpeesi. Toki hieroja kyselee sinulta treenejäsi ja taustaasi kun menet ja selvittää sen millaista hierontaa olet vailla. Juuri ennen kisa- tai muuta kovempaa urheilusuoritusta tehdään ns. valmistava hieronta eli hierotaan lihasta ärsyttävillä ja stimuloivilla otteilla. Tätä hierontaa kutsutaankin usein ravisteluksi, koska siinä mm. ravistellaa ja taputellaan lihaksia. Tämä käsittely toimii ikään kuin lämmittelynä ja lihasta valmistellaan toimintaan. Jos kisa on tulossa ja et ole ennen hierojalla käynyt, ole ajoissa ajan varaamisen kanssa ja varmista hierojalta, koska on oikea aika ennen ko. kisaa käydä valmistelevassa hieronnassa. Kisan tai treenin jälkeen sitten on palauttava hieronta, jossa mm. nestekiertoa saadaan liikkeelle ja lihas siten rentoutuu. 

Kuinka pian treeniin jälkeen voi hierontaan mennä?

Jos menet suoraan treenistä hierojalle, on palauttava hieronta mahdollista. Lihakset on treenin jälkeen pakkosupistuksessa ja eivät kestä kovaa hierontaa. Sen sijaan treenin jälkeisenä päivänä voimakkaampikin käsittely on mahdollista ja kehoa voidaan käsitellä useammanlaisilla otteilla. 

Pääsenkö spagaatin, jos käyn ahkerasti hierojalla?

Hieronta palauttaa kehoa laittamalla nestekierron toimintaan ja antamalla lihakselle happea. Liikkuvuutta voidaan toki parannella erilaisin hierontatekniikoin. Monet hierojat käyttävät esim. passiivisia venytyksiä eli auttavat sinua tekemään venytyksen, niin että et joudu itse siinä avustamaan. Spagaattia sinulle tuskin kukaan hieroja lupaa ja toki hieronnan lisäksi kannattaa omana huoltona lihaksia venytellä.

Sattuuko hieronta?

Hieronnassa ei ole tarkoitus, että se satuttaa asiakasta. Tosi asia kuitenkin on, että kivulta ei voi aina hieronnassa välttyä. Kovassa treenissä väsytetyn lihaksen käsitteleminen on aina kivuliasta. Muista sanoa hierojalle, onko sinusta voimakkuudeltaan sopivaa.Yleensä kipeät paikat kuitenkin saadaan nopeasti avattua ja olo helpottaa.  

Mitä tehdä jos on menossa ensimmäistä kertaa hierontaan?

Kun varaat ensimmäistä kertaa hierontaa, kerro hierojalle, että et ole aiemmin käynyt. Hieroja osaa huomioida tämän ja kertoa sinulle perusasiat saapumisesta ja muista käytännöistä sekä kertoa sinulle hieronnan perusteet, jotta ymmärrät mihin olet mennyt ja mitä tapahtuu. Saavu paikalle hyvissä ajoin, jotta ehdit jo vähän rentoutua ja siirtää ajatukset hierontaan. Kerro hierojalle omasta liikuntataustastasi ja vammoistasi sekä työasentosi mahdollisesti kehoon tuomasta rasituksesta. Hieroja osaa sitten huomioida nämä. Kerro myös lähipäivinä tekemistäsi harjoituksista sekä seuraavan päivän suunnitelmista liikunnan suhteen. Muista myös kertoa, jos tulet suoraan treeneistä. Hieroja osaa sitten valita juuri sinun tarpeisiisi sopivan tekniikan ja otteet. Varaa seuraava aika jo lähtiessäsi, koska muuten uuden ajan varaaminen taas helposti venyy. 

Suurin este hieronnassa käymiselle ainakin itselle tuntuu aina olevan ajan varaaminen :) Kannattaa siis varata jo useampi hierontakerta valmiiksi aina kerralla. Osa on sitä mieltä, että hieronta on kallista. Itse en osaa niin ajatella. Jos kuitenkin haluat olla kustannustehokas, pyydä lahjaksi hierontaan lahjakortti ja hyödy tällä tavalla.

Ihanaa alkavaa (Ruisrock :) ) viikonloppua kaikille!

Seuraa: InstagramFacebook

Share

Ladataan...

Istun keittiön pöydän vieressä ja selaan facebookkia. Oikeasti olen tekemässä syksyn ohjausvuoroja. Makaan lattialla ja teen vatsalihastreeniä. Oikeasti muotoilen kirjelmää päässäni. Ajan pyörällä vastatuuleen. Oikeasti suunnittelen huomisen palaverin kulkua. 

Olen levoton ja minulle on vaikeaa keskittyä siihen hetkeen, jossa olen. Olen monesti tekemässä jotain, mutta henkisesti jo useamman tunnin päässä tekemässä jotain aivan muuta. Tämä on joskus uuvuttavaa. Onneksi olen kehittynyt ja päässyt eteenpäin. Toki edelleen olen multitaskaaja ja teen automaationa useita asioita yhtäaikaa. Se tuo tehokkuutta, turvaa ja helpottaa levottomuuttani. 

Ystävälläni oli takanaan rakas vuosi ja lupasin auttaa häntä pääsemään taas treenin kautta takaisin kiinni arkeen. Hänelle on neuvottu, että hänen tulisi olla enemmän läsnä. Mukana siinä hetkessä, jossa hän juuri sillä hetkellä on. Keskittyä vain siihen, mikä sillä hetkellä on tärkeintä. Hänen kerrottuaan tämän ja koottuaan itsensä kerta toisensa jälkeen treenissä keskittymällä sekä henkisesti että fyysisesti parempaan kuntoon, aloin itsekin keskittyä tekemiseeni. 

Kun kunnolla panostaa läsnäolonsa juuri siihen hetkeen ja siihen ihmiseen, jonka kanssa on, nauttii omasta ajastaan huomattavasti enemmän ja saa asioita enemmän tehtyä. Samalla antamalla itsestään muille, saa muilta voimaa takaisin. Sillä hetkellä, kun autoin ystävääni tekemään punnerruksia ja keskityin vain häneen, selkeytyi myös oma päiväni. En yrittänyt punnerrusten aikana laittaa päivän to do -listaa järjestykseen vaan olin jokaisessa hänen liikkeessään mukana. 

Näistä keskusteluistamme on useampi kuukausi aikaa. Olen jälleen alkanut lipsumaan. Olen monessa hetkessä mukana samaan aikaan. Multitaskaamista en lopeta koskaan, koska se on keino selvitä arjesta. Sen sijaan koitan säännöllisesti jälleen pysähtyä ja olla läsnä juuri niitä ihmisiä varten, jotka ovat paikalla. Olla itseäni varten enemmän läsnä. Siitä saa voimaa enemmän kuin asioiden hosumisesta.

Ollaan enemmän läsnä toisillemme!

Seuraa: InstagramFacebook

 

Share

Pages