Ladataan...

Kesäaikana perjantait ovat aivan erilaisessa arvossa kuin talven pimeillä ilmoilla. Jokainen perjantai tuntuu antavan mahdollisuuden viikonlopun mittaiseen kesälomaan. Tältä tuntuu ainakin, jos aurinko möllöttää taivaalla, perjantailounaalle voi pujahtaa ilman pitkähihaista ja ballerinoissa. Ja töistä kotiin pyöräillessä voi kuunnella kesäpoppia radiosta ja katsella Aurajoen aurinkoisia maisemia. Siitä se viikonlopun miniloma alkaa :)

Eilen oli kyllä mieletön kesäpäivä. Me nautittiin Mikon ihanasta ilmasta tsygäämällä aamulla kahdella joogatunnille Pure Movelle Anna seuraan (Anna joogaa). Syötiin joogan jälkeen rauhassa keskustassa ja käytiin heittämässä pyöräilykamat niskaan. Ilma oli täydellinen! Aurinko paistoi ja lämmitti - ihana ilma pyöräilyyn.

Pyöräreissun kohteena oli klassikkokohteemme eli Rymättylä. Ajeltiin rauhassa Naantalin kautta kohti Rymättylää ja poljettiin Rymättylästä takaisin Raision kautta Turkuun. Mikko haki auton Vauhtisammakolta ja itse pyöräilin vielä Turusta kotiin. Matkaa kertyi 86 kilometriä. Ihan hyvä pyöräilykauden avauslenkki ;) Samalla oli ihana seurata Instagramista ja Facebookista Jukolaan menneiden päivää. Joka vuosi mietin, että joskus minäkin vielä :D

Tänään on vielä luvassa juoksukoulun polkulenkit ja katsotaan nyt josko aamupäivällä kävisimme vähän Mikon kanssa juoksemassa. Sunnuntain aamut on aina mun omaa aikaa ennen kuin Mikko herää. Yleensä nautin silloin omien rästijuttujen hoitamisesta, siivoilusta ja oleilusta. Välillä oikein harmittaa, jos Mikko herää "liian aikaisin" :). 

Eilinen oli todellakin #enjoyinglife!

Ihanaa sunnuntaita! Tehdään tästäkin #enjoyinglife-päivä!

Seuraa: InstagramFacebookBloglovin

Share

Ladataan...

Olen muutaman vuoden tauon jälkeen taas alkanut mittaamaan sykettä treeneissä. Kuten viime postauksessa kerroin (lue tästä), minua ovat lapsesta asti vaivanneet yläkropan kovat krampit ja sykevyö on monesti yllyttänyt ja pidentänyt näitä kramppeja. Näin ollen mukavuussyistä sykkeitä ei ole juurikaan tullut mitattua. Nyt uuden Suunto Spartan Wrist HR:n saatuani, olen taas seurannut sykettä enemmän harjoittelussa ja pitkästä aikaa myös testannut sykevyötä Spartan Ultra -kellon kanssa.

Sykkeitä on hyvä seurata sekä terveydellisistä että suorituskyvyllisistä syistä. Jotta kestävyysharjoittelu on kehittävää, tulisi harjoittelun tapahtua yksilöllisten tavoitteiden mukaisesti, harjoittelijan yksilöllisillä sykealueilla. Sykealueilla harjoittelun tulisi olla suhteessa niin, että aerobista harjoittelua tehdään merkittävästi enemmän kuin anaerobista. Kestävyystreenin tehoalueet voidaan jakaa tehoalueisiin PK1, PK2, VK1, VK2 ja MK. Nämä kirjanlyhenteet vilkkuvat harjoitusohjelmissa ja netin eri keskustelupalstoilla, ollen monesti aloittaville juoksijoille ja muille liikkujille hepreaa.

Kestävyysliikunnassa harjoittelun osa-alueet voidaan jakaa kolmeen eri osa-alueeseen harjoitustehon perusteella: peruskestävyys (PK), vauhtikestävyys (VK) ja maksimikestävyys (MK). Kestävyyden kannalta olennaista olisi harjoittaa näitä kaikkia kolmea kestävyyden osa-aluetta. Tutustu lisää harjoittelun suunnitteluun ja kestävyyden osa-alueisiin tästä. Suurimman osan harjoittelusta tulisi siis tapahtua omalla peruskestävyystasollasi.

Nyt kysymys monella juoksun alkajalla on - miten voin tietää milloin harjoittelen peruskestävyys-, vauhtikestävyys- tai maksimikestävyysalueella?

Jotta sykerajat kunnon parantamiseen saadaan määriteltyä, pitää ensin selvittää oma maksimisyke. Maksimisyke on sydämenlyöntitiheys eli syke tilanteessa, jossa syke ei enää nouse, vaikka rasitusta lisättäisiin. Maksimisykkeen laskemiseen on olemassa laskukaava:

220-oma ikä = maksimisyke

Laskukaavassa pitää kuitenkin huomioida, että tällä kaavalla laskettu maksimisyke on vain suuntaa-antava ja voi johtaa osaa juoksijoista reilustikin harhaan. Tällä kaavalla pääset kuitenkin alkuun harjoittelun perusteissa. Muut ominaisuudet voidaan tämän jälkeen määrittää prosentteina maksimisykkeestä: peruskestävyys 60-75 %:a, vauhtikestävyys 75-85 %:a, maksimikestävyys 85-95 %:a ja nopeuskestävyys, joka on lähellä maksimisykettä.

Omasta treenistä tulisi siis suurimman osan tapahtua peruskestävyysalueella. Peruskestävyysalueella treenaaminen rakentaa peruskuntoa ja rakentaa pohjan kovemmalle harjoittelulle. PK-harjoittelu toimii myös palauttavana harjoittelun muotona. Tämä harjoittelu on varsinkin juoksun aloittajan pääasiallinen treenimuoto ja kunnon nostaminen kannattaa aloittaa treenaamalla alkuun matalilla sykkeillä. Kunnon pohjatyön jälkeen on hyvä siirtyä kovemmille sykealueille. Monesti tämä tarkoittaa kävelyn ja juoksun yhdistämistä. Kuten olen aiemminkin kirjoitellut - kävely on aloittavan juoksijan hyvä ystävä :)

Tarpeeksi matalilla sykealueilla treenaaminen on monen aloittajan tai jo jonkin aikaa juosseiden juoksijoiden suurimpia haasteita ja monesti se on harjoittelussa kompastuskivi, joka estää juoksuennätysten parantumista. Monesti juostessa halutaan aluksi treenata aina vain kovaa, jotta treeni tuntuu tehokkaalta ja näin pk-harjoittelu jää kokonaan tekemättä. Muista siis edetä maltillisesti ja kun olet saanut pohjatyön tehtyä, nauti kovemmista treeneistä pk-lenkkien ohessa.

Ongelma peruskestävyystreenissä monesti on, että vauhti juostessa kiihtyy huomaamatta ja syke nousee yli pk-rajojen. Sykemittari on oiva apukeino hallita sykkeitä. Tsekkaa sykemittareista lisää tästä.

Tuleeko treenattua jokaista aluetta? Ja onko treenissäsi varmasti tarpeeksi myös kevyitä treenejä?

 

Seuraa: InstagramFacebookBloglovin

 

* Kaupallinen yhteistyö Suunto 

 

Share

Ladataan...

Parin viime kuukauden ajan olen saanut tutustua Suunnon urheilukelloihin. Ensimmäisenä kellona testasin ihanan vaaleanpunaista Suunto Spartan Sport Wrist HR -kellon ja nyt olen parin viikon ajan testaillut uutuutena tullutta Suunto Spartan Special Edition Gold -kelloa, jossa yksityiskohdat on tehty raikkaalla kullan värityksellä. Itse en ole mikään kummoinen tekninen hifistelijä, mutta nyt pidemmän juoksu- ja liikuntatauon jälkeen olen ilolla seurannut kunnon nykytilaa ja sen kehitystä sykkeiden ja treenikirjausten osalta.

En ole vuosiin seurannut kunnolla sykkeitä treenatessa, koska minua lapsesta asti kiusanneet yläkropan krampit yltyvät usein sykevyöstä treenien aikana. Näin ollen olin ilahtunut ranteesta sykkeen mittaavasta laitteesta, jotta sykevyötä ei tarvitse käyttää. Spartan Special Edition -kellossa sen sijaan on sykevyö ja muutaman testauskerran ajan ainakin olen saanut krampit kokonaan vältettyä ja sykkeen mittaaminen tälläkin laitteella tuntuu onnistuvan ilman ongelmia.

Olemme myös kevään aikana testauttaneet kelloja juoksijoilla ja muilla liikkujilla sekä kertoneet sykkeiden merkityksestä liikkumisessa. Testaajina on ollut sekä useaita vuosia eri kelloja omistaneita juoksijoita että ensimmäistä kellon ostoa harkitsevia liikkujia. Kellon hankkiminen on aina haastavaa ja varsinkin sen ensimmäisen oman kellon hankinta on aina miettimisen paikka. Lue vinkit kellon valintaan tästä.

Keräsin listauksen lausahduksista, joita Suunto Spartan Wrist HR -kellosta on testeissä tullut:

Ihana väri! 

Varsinkin naistestaajien suusta kuulee kellosta oikeastaan ensimmäisenä väriä koskevan kommentin. Kelloa löytyy sekä hempeän vaaleanpunaisena (sakura) että ihanana kirkkaan sinisenä ja mustana. Miehelläni Mikolla on kellosta sininen versio ja aina kotona kahdehtivana sitä katson, vaikka omaa vaaleanpunaistani en vaihtaisi.

Onpa hieno!

Edellisen värin kommentoinnin perään kelloa ranteeseen ensimmäistä kertaa mallatessa aika nopeasti tulee myös kommentti siitä, että kello olisi helppo yhdistää myös treenin ulkopuoliseen vapaa-aikaan tai työasustukseen. Itse yhdistelen (pakostakin!) paljon sekä virallisempaa työpukeutumista että treenivaatteita ja kello, erityisesti tuo Spartan Ultra Special Edition Gold, sujahtaa helposti käteen myös virallisempien vaatteiden kanssa. 

Rannesykemittaus!

Sykkeen mittaaminen ranteesta on todella saanut plussaa ja se koetaan erittäin helpoksi ja miellyttäväksi toiminnoksi. Itse teen paljon kahvakuulaharjoittelua ja se on oikeastaan ainoa treenimuoto nyt missä kelloa en ole voinut käyttää (tai siis mitään kelloa). Mittarissa sykkeen mittaaminen ei toimi uinnissa ilman sykevyötä, mutta laitteeseen voi hankkia erikseen sykevyön, jos haluaa myös uinnissa sykettä mittailla.

Movescount!

Treenitiedot saa purettua Suunnon Movesount -palveluun, johon muutkin Suunnon kellot voi yhdistää ja treenitietoja tsekata rauhassa harjoituksen jälkeen. Tästä palvelusta on tullut paljon kehuja ja tästä tykkään itsekin. Tiedot voi kellosta siirtää palveluun joko puhelimen kautta applikaatiolla tai tietokoneen usb-portin avulla. Hienoa on ollut myös, että treenin aikana napatut kuvat voi siirtää palveluun ja saada treenistä kuvien ja tekstien perusteella päiväkirjamaisen koonnin palveluun. Palvelussa voi myös muokata kellosi juuri itsesi näköiseksi laittamalla siihen ne toiminnot, jotka itse koet tärkeimmiksi. Palvelussa on myös hienoa seurata muiden treenejä ja nyt perustin oman Vauhtisammakko -yhteisön, jossa pääsemme tsekkaamaan myös juoksijoidemme treenejä. Seuraa minua Movescountissa tästä ja Vauhtisammakko-yhteisöön pääset tästä. Lue lisää ajatuksia Movescountista Yksi päivä elämästä -blogin Tanjan kirjoituksesta täältä.

Akun kesto

Akun kestosta on tullut hieman negatiivisia kommentteja osalta testaajista. Enemmän juoksevat haluavat akun kestolta enemmän kuin kello tarjoaa ja tällöin käyttöön kannattaakin valita Spartanin Ultra -kelloista omia tarpeita ja mieltymyksiä vastaava kello. Itsellä on arkitreeneissä usein ranteesta mittaava Wrist HR ja viikonlopun pidemmillä reissuilla Spartan Ultra -kello. Ranteesta mittaavan akku toki kestää perustreenaajan akun keston tarpeen.

Näytön tahraantuminen

Testeissä useiden hikinäppien painellessa kellon näyttötaulua, pakkaa siihen tarttumaan rähmäkäpylöistä likaa ja näyttö suttaantuu. Toki oman mittarin kanssa näytön painalluksia tulee huomattavasti vähemmän kuin yleisissä testaustilanteissa.

Fiilis!

Ihanaa Spartan kelloissa on se, että treenin loppuun saa valita fiiliksen :D Ainahan treenin jälkeen on huippufiilis :D

Summa summarum:

- kello on nätti kuin mikä!

- perustoiminnot on helppoja

- Movescount -palvelun avulla kellosta saa paljon dataa irti ja kellosta saa muokattua omia tarpeita vastaavan laitteen

- sykkeenmittaaminen ranteesta helpottaa laitteen käyttöä

- et maksa vain urheilukellosta vaan voit käyttää kelloa muutenkin

- saat päivän kokonaisaktiivisuudesta hyvän datan kellon avulla

Kun olen saanut muutaman treenilenkin vielä fiilisteltyä Spartan Ultran Special Edition -kelloa, kirjoittelen siitä sitten erikseen. Instagramissa jo tästä kellosta on toivottukin reilusti käyttökokemuksien listaamista.

Lue lisää Suunto Spartan Wrist HR -kellosta Endorfiinikoukussa -blogista tästä ja Spartan -kellosta Jarkon blogista tästä.

Mitä ajatuksia sinulla on sykkeen mittaamisesta? Mitä kelloa käytät ja miksi? Ja ennen kaikkea - mitä haluaisit että kellossa olisi toimintoina?

 

Seuraa: InstagramFacebookBloglovin

 

* Kaupallinen yhteistyö Suunto ja Vauhtisammakko

Share

Ladataan...

Klassinen fraasi "Hyvä ruoka, parempi mieli" pitää paikkansa, mutta kyllä pitää myös lause "Hyvä treeni, parempi mieli". Alkuvuodesta kirjoittelin (kröhm...kun blogia vielä aktiivisesti kirjoittelin :) ) telakalla olemisestani ja sen tuomasta ketutuksesta. Lue täältä. Telakalle jouduin siis kipeytyneen kantapään vuoksi ja olin pitkään juoksematta sekä ohjaamatta. Treenin vähenemisen myötä tuntui ketutus kasvavan. Tämä lienee liikkujille yleistä ;) 

Nyt jalka alkaa olemaan parempi ja sillä voi jo jonkin verran juoksennella. Edelleen treeneihin lähden lakki kourassa katsomaan millainen päivä jalalla tänään on ja miten kovaa voidaan mennä. Toki myös kunto on ottanut kolhuja, mutta se nousee kyllä kilometrien taas karttuessa. Koitan olla ottamatta siitä painetta ja nauttia nyt treenistä.

Itse oikeastaan huomasin liikuntatauon tuoman ketutuksen kunnolla vasta, kun aloin taas pääst normaalimpaan treenirytmiin. Tuntui, että energiatasot nousivat todella paljon jo ensimmäisen enemmän treenatun viikon jälkeen. Nyt on menty ehkä puolitoista kuukautta jollakin tavalla edes aiempaa muistuttavalla treenillä ja tuntuu kuin olisin eri ihminen kuin aiemmin. Treeni ja ulkoilun määrä on nostanu energiatasot aivan uudelle levelille. Edelleen toki kehonhuolto on suurin treenini ja sitä teen eniten ja hartaasti :) "Hyvä treeni, parempi mieli" -fraasin lisäksi "Vanhuus ei tule yksin" -lausahdus pitää paikkansa ja huomaan sen kyllä tarvittavan kehonhuollon määrässä. Täältä voit lukea kehonhuollosta.

Paljon on kyselty, mihin blogin uudet tekstit ovat kadonneet :) Kokonaan en ole kirjoittamista unohtanut, mutta kevään aikana on ollut sitä sun tätä hoidettavaa ja nyt alkaa kesän korvilla ehkä taas hieman muut toimet helpottaa ja aikatauluun jää enemmän aikaa myös kirjoitella. Toivottuja aiheitakin on kevään aikana ropissut reilusti, joten koitan tsempata ja saada ne naputeltua tänne :)

Suunnon Movescount-palvelussa voit muuten seurata treenien ja hyötyliikunnan kulkemista. 

Kuvat on lauantailta kun kävimme Mikon kanssa tsekkaamassa PNM Trailin kisareittiä. 

Viikon ajatus on: Treenatkaa, nauttikaa treenistä ja huoltakaa kehoa!

Seuraa: InstagramFacebookBloglovin

 

 

 

Share

Ladataan...

Käyn säännöllisesti erilaisissa ryhmäliikuntatapahtumissa ohjaamassa juoksua ja muita tunteja. Päivien kulku on usein sama - aamulla kaikki on iloisia ja pirteitä ja täynnä energiaa alkaviin tunteihin. Iltapäivällä sama jengi kulkee innokkaana, mutta jo zombimaisena ohi tunnilta toiselle. Liikunnan ja uusien kokemusten riemu on suurta, mutta väsy alkaa muutaman tunnin jälkeen jo painaa ja katse lasittua :)

Seuraavaksi tällaisista tapahtumista on vuorossa Raumalla 27.5.17 ensimmäistä kertaa järjestettävä ActionDay. Päivässä on monipuolisesti erilaisia tunteja, joista saa koostettua itselleen melkoisen liikuntapaletin koko päiväksi. Lue tapahtumasta lisää täältä. Vauhtisammakon kanssa olemme mukana ohjaamassa juoksua ja teemme InBody-kehonkoostumusmittauksia koko päivän (10e). Lue InBody-mittauksista tästä.

Saan nyt arpoa tapahtumaan seitsemän lippua! Ilmoita kommenteissa, miksi haluaisit tapahtumaan ja olet mukana arvonnassa. Arvonta on samalla käynnissä myös Instagramissa. Arvonta päättyy sunnuntaina 14.5.2017.  

Seuraa: InstagramFacebookBloglovin

 

Kaupallinen yhteistyö: ActionDay Rauma

Share

Pages