Ensimmäiset viikot personal trainerin ohjauksessa. Karkin EasyFit -treenaus. Osa 2.

 

Tätä hetkeä en ihan oikeasti olisi uskonut tulevan. Enää koskaan.

Enkä varsinkaan niin, että saan yhdellä viikolla – melkein nollakuntoisena – pt:n laatiman saliohjelman käteeni, ja jo muutaman viikon päästä siitä en voisi kuvitellakaan enää eläväni ilman hikeä ja itsensä kanssa kamppailua. Aika ihmeellistä, etten sanoisi.

Vaikka haaveeni kuntoilun aloittamisen suhteen heräsivätkin jo ennen joulua, tuntui koko liikunnallisen elämän aloittaminen hirveän raskaalle ja vastenmieliselle. Miten ehdin salille? Mitä jos huomaankin, että kuntoni on vielä surkeampi, kuin luulin? Kuinka paljon olen valmis aidosti tekemään terveemmän elämän puolesta?

Kun sitten lopulta hiihtoloman keskiviikkona raahauduin muutaman tunnin yöunien ja aivan liian pienen aamiaisen jälkeen Pasilan EasyFit –salille tapaamaan omaa personal traineriani Anna Kalliota, ei olo ollut kovin ereginen.

Annan ymmärtäväinen, mutta  kuitenkin jämäkkä ohjaus, juttelu ja juuri minulle räätälöity kuntosaliohjelma, sekä liikkeiden ja harjoitteiden yhdessä läpikäyminen ja kokeilu kuitenkin saivat minut kääntämään kelkkani. Urheilu, ekojen kertojen oksennustunteesta huolimatta, alkoi maistua. (Ensimmäisistä omaehtoisista aamutreeneistäni tosin luistin, se pitää tässä tunnustaa, mutta jo samaisena iltana marssin korjaamaan erheen. Kiitos siitä muuten teille, jotka tsemppasitte minua aiheessa blogin facebook-sivuilla.)

Minun tavoitteeni Annan ohjauksessa on löytää itselleni taas liikunnan ilo, kohottaa peruskuntoa (ja samalla arkijaksamistani!), muokata vähän kroppaa ja myös saada ulkopuolisen näkemys siitä, miltä ruokailutottumukseni oikein näyttävätkään.

Vaikka olisinkin halunnut aloittaa oikein kunnollisella rääkillä, olenhan vähän sellainen on/off –ihminen kaikissa hankkeissani, oli Anna juuri oikea järjen ääni. Hänen mukaansa liian kova alku voisi koitua treeni-intoni kohtaloksi, joten ensimmäinen saliohjelmani käsittääkin aivan peruskuntoa ja lihasvoimaa lisääviä harjoitteita.

Tämä ensimmäisen vaiheen ohjelman (jota teen aluksi ehkä noin neljä viikkoa, jonka jälkeen ohjelmaa muokataan kaksijakoiseksi) käsittääkin noin tunnin salitreenin, joka minun tulisi toistaa noin 2-3 kertaa viikossa. Tosin viime viikolla saleilin mm. viidesti, koska sinne oli kerta kaikkiaan vaan niin älyttömän mukava mennä huhkimaan :)

Ruokavaliooni emme ole vielä kauheasti tehneet muutoksia, vaan näin ensimmäisten viikkojen aikana minun on täytynyt pitää Annalle ruokapäiväkirjaani, jotta hän saa kattavan kuvan siitä, missä minulle menee oikein, ja mitä muutoksia lautasmalliini voisin taas tehdä.

Muutenkin haluan, että vaikka ruokavaliotani toki pitää varmasti fiilata, en halua noudattaa mitään tiukkaa fitness-diettiä. Herkkupäivät on must, samoin se, että koko perhe voi syödä samaa safkaa. Mielenkiintoista on myös nähdä, mitä kuidunlähteitä Anna minulle keksiikään, kun gluteenittomaan ruokavalioon siirtyessäni en ole keksinyt oikein ruisleivän, näkkärin ja hapankorpun korvaajia.

Näillä fiiliksillä nyt täällä! Kuulostan jo varmaan aivan ylipirteälle liikunnan lähettiläälle, mutta sanonpahan seuraavat asiat silläkin uhalla.

Kyllä on mahtavaa, että jaksan nostaa jo isompia puntteja kuin kaksi viikkoa sitten. Kyllä on mahtavaa treenin jälkeinen fiilis. Kyllä on mahtavaa tuntea se energia, jota liikunta tuo muuhunkin elämän. Ja mitä yllättävin havainto: Kyllä on mahtavaa, että kesken arki-illan hässäkän voi vetäytyä tunniksi alakertaan suhailemaan stepperillä ja nostelemaan puntteja niin, että sillä välin kotona lapsi oli ruokittu, pesty ja nukutettu. Nyt en ihmettele enää yhtään sitä, kun perheelliset haluavat välillä urheilemaan ;)

Kertokaapa mulle nyt omasta suhteestanne liikuntaan. Kuka on kokenut juuri samanlaisen liikuntaheräämisen kuin minä, ja kuka odottaa vielä flow`ta? Onko jollakin muulla pt, kuka vielä haaveilee sellaisen palkkaamisesta?

Niin ja : Koska tämä oma intoni ei tästä ainakaan laannu, millaisia postauksia haluisitte jatkossa liikunta-aiheesta lukea? Mutta toisaalta, ei huolta: Kyllä muitakin postauksia tulee ;)

Kivaa iltaa!

-Karkki-

* personal trainer -palvelu saatu bloginäkyvyyttä vastaan

P.S. Tällä Annan laatimella ohjelmalla mennään! Saa kopioida!

"Karoliinan treeni :)

  • Tee 10-15 minuutin lämmittely crosstrainerilla/soutulaitteella/pyörällä
  • Pidä sarjojen välillä 30-45 s. palautukset
  • Treenin jälkeen 5-10 minuutin loppuverryttely

1. Kyykky 3 x 15  (15-20 kg)
2.Askelkyykky + käsipainot  2-3 x 15 (5 kg)
3.Lantion nostot pallolla 2 x 15
4.Penkkipunnerus käsipainoilla 3 x 15  (4-5 kg)
5. Alaspainallus taljassa 3 x 15  (7,5 -10 kg)
6.Ranskalainen pun. ist.  2-3 x 15  (4-5 kg)
7. Pystypunnerrus käspipainoilla 2-3  x 15  (3-4 kg)
8. Selän ojennus pallolla 3 x 15
9. Vatsarutistus pallolla 3 x 20"

Share

Kommentit

Daniella (Ei varmistettu)

Aivan nollasta lähdin. Ensin lyhyitä lenkkejä ja pikku hiljaa pidentäen. Kaveri on kyllä ollut hyvä olla välillä mukana, koska yksin tulee juostua herkästi liian lujaa. Hyvät kotijumpat on todellakin tervetulleita! Yhtä olenkin pyöritellyt, joka tuli jonkun mainoksen mukana joskus, mutta on turhan reisipainotteinen.

Daniella (Ei varmistettu)

Kyllä kyllä kyllä! Liikuntaan jää koukkuun! Ja jotenkin musta tuntuu, että "pahin" koukku on tullut nimenomaan lasten jälkeen. Siitä urheiluajasta tulee monella tavalla niin arvokasta, mikä itsessään jo motivoi lähtemään. Hetki aikaa yksin, ilman että joku koko ajan huutaa "äitii!" Tällä hetkellä haaveilen salitreenaamisesta. Saleilu on todellakin mun juttu, mutta juuri nyt se ei ole mahdollista. Panostan nyt kestävyyskuntoiluun ja yritän huolehtia lihaskunnosta kotioloissa (joo, tosi hyvin menee...) Olen jopa siinä määrin innostunut lenkkeilystä, että lähitulevaisuuden haaveissa olisi puolimaraton! Urheilullista kevättä sullekin! :)

Karoliina Sallinen (Ei varmistettu)

Kiitos! Nyt sä tsemppasit minua :)

ph (Ei varmistettu)

itse aloitin tammikuun alussa täysin nollasta. otin pt:n juuri tuohon ensimmäiseen kertaan. hän teki ohljelman jota vieläkin noudatan. tietty painot jo vähän muuttunut ;) seuraava tavoite olisi että olisi esim. jalkapäivät, olkapäät ym. eri päivinä, koska nyt on koko kehon ohjelma. Ruokapäiväkirjaa pidän itselleni, olen pitänyt tammikuusta. On helpompi jopa itse ymmärtää missä menee vikaan, koska tiedän miten kuuluu syödä.

Karoliina Sallinen (Ei varmistettu)

Voi vitsi mikä supernainen olet! Puolimaratooni! Oliko sulla perusjuoksukunto ihan ok, kun aloitit lenkit? Vai aloititko nollasta? Mietin vain, miten saisin itseni myös lenkkipolulle... Kiinnostaako muuten lukea kotijumppavinkkejä, jos salille ei aina ehdi?

Karoliina Sallinen (Ei varmistettu)

Mullakin on tavoitteena jatkossa ottaa noita täsmäpäiviä...jahka ensin saadaan kaikki lihakset heräämään tällä yleistreenillä. On muuten ihan totta, että jo se, kun itse joutuu laittamaan syömisensä paperille, auttaa oikeamman ruokavalion löytämisessä. Luulenpa, että suurin osa nykyihmisistä kyllä tietää mitä pitää syödä. Kun asiat kirjaa, ei voi fuulata itseään ;)

Karoliina Sallinen (Ei varmistettu)

On kyllä. Itse asiassa taloyhtiömme sosiaaliset tilat (kuntosali, lämpimät varastot, hyvät yhteiset sauna- ja pyykkitilat) saivat meidät varsinaisen oman kämppämme lisäksi ihastumaan taloomme ostohetkellä vieläkin lisää. Kun on pieni asunto, on hyvä, että voi levittäytyä toimimaan vähän laajemmallekin alueelle. Vielä kun saataisin sellainen Ruotsissa (tai ainakin Stokiksessa) käytössä oleva taloyhtiön yhteinen huoneisto, jonne yövieraat voisi majoittaa, olisi taloyhtiöasuminen täydellistä :)

(Ei varmistettu)

Siis onko teillä kuntosali omassa talossa? Kade!

Juoksuflow löydetty – Kolmistaan (Ei varmistettu) http://blogit.kaksplus.fi/kolmistaan/juoksuflow-loydetty/

[…] aloitin kuntoremonttini joulun jälkeen, oli tavoitteeni käydä ennen kaikkea vain kuntosalilla. Personal trainerini kyllä ehdotti, että voisin kerran viikossa liikkua – vaikka sitten kävellen – ulkona, mutta […]

Kommentoi

Kommentointi on sallittu vain kirjautuneille käyttäjille.