Kun itsestä huolehtiminen unohtuu

Ladataan...
Kolmistaan

Mä olen tänä syksynä laiminlyönyt omaa hyvinvointiani. Tämä voi olla muotitermi, mutta oikeasti kiire on ollut päivän, viikon ja kuukausien sana. Aamulla olen lähtenyt töihin kouluun, sieltä usein toisen duunin, eli kirjoitustöiden välttämättömiin tapaamisiin niin että työpäivät ovat venyneet 12-tuntisiksi.

Siitä sitten kotiin tekemään kotiasioita. Ja huomaamaan, etten ennen kello iltayhtätoista ole hetkeäkään ollut tekemättä jotain. Kun illalla olen rojahtanut sänkyyn, pää on ollut edelleen täynnä kymmeniä tekemättömiä hommia. Samassa rytäkässä, kun tahti on kiihtynyt, olen unohtanut itseni. Urheillut olen viimeksi heinäkuussa (kai). Ja oma ruokavaliokin on ollut jotain kiireessä suuhun napattua energiaa. Take away –ranskiksia , suklaapatukka tai sitten aivan liian pitkän ruokailutauon jälkeen syöty jätti-iltapala.

Mun elämässä tapahtuu aika suuri muutos heti ensi maanantaina. Kerron siitä lisää huomenna postauksessa, mutta sen voin jo sanoa, että joskus elämässä on tehtävä radikaaleja ratkaisuja, jotta voi keskittyä olennaiseen. Kukaan ei voi tällä tahdilla vetää pitkään. Tai ehkä voi, mutta mä en halua. Aika on ollut niin kortilla, että olen joutunut unohtamaan lähes kaikki kivat menot, koska tuntuu, että olen pakollistenkin (jotka nekin tosin kivoja usein) takia olen liikaa pois perheen luota. Sinne ovat jääneet kynsihuollot, kamujen kanssa kahvittelut ja kivat blogikutsut.

Maanantain suuren muutoksen lisäksi päätin, että mun tärkeä tehtävä on alkaa huolehtia myös itsestäni ihan konkreettisesti. Mua katsoo nimittäin nykyisin aamupeilistä väsynyt ja kulahtanut nainen, jollaiseksi en koskaan ole halunnut muuttua. Päätin, että liikunnan ja ennen kaikkea ulkoilun on PAKKO tulla osaksi mun elämää. En ota nyt mitään suureellisia tavoitteita, kunhan vaan saan takapuoleni liikkeelle. Happea aivoille, iholle ja mielelle.

En myöskään aio vetää spirulinaa kaikkia päiviä, mutta ehkä hyvä aamusmoothie ja super food –lounas voisivat kuulua jatkossa mun elämään. Niin ja vitamiinit, joita en oikeasti syö kuin flunssassa (jolloin se on jo myöhäistä), voisivat myös olla uuden Karoliinan kamuja.

Sain blogin kautta testiin Puhdas+ -merkin Suomessa valmistetut Hair– ja Youth –kapselit*, sekä hain vielä apteekista Berocan, Berocca Boostin ja vahvan D-vitamiinin Minisunilta. Niin ja maitohappobakteereja toki, joita olen syönyt kevään kamppiksesta lähtien. Jos tällä setillä saataisiin mimmiin myös lisäeloa. Haluaisin, että keväällä peilistä katsoisi onnellinen, tasapainoinen ja terve nainen, jonka kasvojen harmaaseen sävyyn olisi tullut annos väriä. Ihan luomusti sisäistä, eikä vaan poskipunapaletista napattua.

Kerro sun paras hyvinvointivinkkisi! Onko se jokin lisäravinne, aamusmoothie, ruokavaliomuutos, liikuntatapa, meditaatio tai jokin muu? Tämä on myös haaste kaikille teille hyvinvointibloggaajille. Te jos ketkä, olette tämän alan ammattilaisia. Help me!

-Karoliina-

P.S. Mm. näistä asioista mä puhun maanantaina Cafe Köketin babybrunssilla klo 10.00

*saatu

Seuraa Kolmistaan-meininkiä myös Instagramin, Facebookin, Bloglovinin, Blogilistan, sekä Eskon ja Karoliinan twittereiden kautta.

Share

Kommentit

tinttiti (Ei varmistettu)

Minun aamuni aloittaa nykyään ruokalusikallinen kotimaista hamppuöljyä. Paitsi että se kosteuttaa atooppista ihoa ja kuivia silmiä, tuntuu minusta, että se voitelee kurkunkin. Ääni kulkee mukavasti aamusta asti. Mutta tämä öljy pitää ehdottomasti nauttia pelkästään (ainoa öljy joka minua ei ällötä), koitin kerran laittaa smoothien sekaan, mutta maistui läpi ja pilasi koko aterian.

Karoliina/ Kolmistaan (Ei varmistettu) http://kolmistaan.bellablogit.fi

Kiitos! Hyviä vinkkejä!!

Daniella (Ei varmistettu)

Mun hyvinvoinnin perusta on lähtee siitä, mitä pistän suuhuni. Joskus ei vaan pysty, mutta lähtökohta on se, että ainoa lisäravinne on D-vitamiini ja kaikki muu siis pitäisi saada ruuasta. Tästä johtuen päivän aikana pitäisi syödä todella monipuolisesti kaikenlaista ja mahdollisimman puhtaasti. Pilkuntarkkaan en etenkään tällä hetkellä onnistu, enkä yritä, mutta kyllä se hyvinvoinnin perusta on ravinto. Kuitenkin.

Ja sitten se liikunta. Mutta sitäkään ei ole pystynyt yli kuukauteen harrastamaan. Nyt tuli viides viikko täyteen flunssakierteessä. Ensi viikolla toivottavasti pääsee rauhallisesti aloittelemaan.

Riittävät yöunet olis tietysti kanssa, mutta kamoon. Joskus sitten :D

Tsemppiä! Innolla odotan huomista uutista! Joskin vähän pelkään, näinkö blogi jää tauolle :O

Maria (Ei varmistettu)

Mehulingolla kyllä. Ja nyt kommentoin kirjaprojektiasi ihan väärässä paikkaa, mutta aivan mieletöntä! En lue muita blogeja koska muissa ei ole säilynyt mielenkiinto. Olet loistava kirjoittaja ja täällä on yksi tulevan esikoiskirjasi varma ostaja ja lukija! Tsemppiä projektiin ?

Emmye (Ei varmistettu)

Se on jännä, miten itsensä voi edes unohtaa. Äläkä ymmärrä väärin; mä teen sitä myös itse melkein koko ajan. Tytön jutut, harrastukset ja kaikki menee itsensä edellä. Ja jokainen kuitenkin kaipaa ja tarvitsee myös sitä omaa aikaa. Jään siis mielenkiinnolla odottamaan seuraavaa postausta. ?
Mun parhaat hyvinvointivinkit ovat suht yksinkertaisia, vaikka välillä tuntuvat vaikeilta. Eli kaikista tärkein on kokonaisuus ja se, että se on tasapainossa. Aikaa perheelle, mutta myös itselle. Nukkuminen ja tarpeeksi unta on äärettömän tärkeätä. Itse ainakin olen huomannut sen, että huonosti nukun yön jälkeen vointi on huono ja kaikki tuntuu paljon raskaammalta. Ulkoilu ja jonkinlainen liikunta myös edesauttaa hyvää oloa. Tai ainakin itsellä näin.

Karoliina/ Kolmistaan (Ei varmistettu) http://kolmistaan.bellablogit.fi

Korvaako kookosöljyn vai voisiko ottaa sen lisäksi?

Karoliina/ Kolmistaan (Ei varmistettu) http://kolmistaan.bellablogit.fi

Hyvät yöunet ? Huutonaurua!

Oikeassa kyllä olet. Oikea ruoka on kaiken a ja o.

Karoliina/ Kolmistaan (Ei varmistettu) http://kolmistaan.bellablogit.fi

Msm ja hera?? Whoot?

KaroliinaH (Ei varmistettu) http://keskipaivassa.blogspot.fi

Olen blogianne lueskellessa ihaillen ihmetellyt, miten pystyt tuohon kaikkeen. Minulla on vain yksi työ eli tämä opehomma ja kotona arkihässäkän pyörittäminen, ja blogia kirjoittelen ihan harrastuspohjalta. Silti aikaa tuntuu olevan aina liian vähän, varsinkin itsestä huolehtimiseen. Viime talvena olinkin aivan piipussa. Nyt yritän tietoisesti ehkäistä samaan jamaan joutumista. Kirjoittelin itselleni oikein ohjelistan blogiin ja olen onneksi aika hyvin pystynyt noudattamaan sitä. http://keskipaivassa.blogspot.fi/2015/08/ope-pysy-jarjissasi.html

On aina hyvä, että ihminen itse tajuaa, kun pitää hidastaa tahtia. Nyt sitten odottelen jännityksessä, mikä se sun uutinen on. :)

tinttiti (Ei varmistettu)

Varmasti voisi ottaa lisäksi. Itse otin alkuun ruokalusikallisen aamuin illoin, että en usko että ihan helpolla tulee nautittua liikaa näitä öljyjä :)

Ansku (Ei varmistettu) http://www.peaceandstyle.fi/

Ihan huippuhyvä että olet herännyt pitämään itsestä huolta ennen kuin tulee se pakollinen pysähdys.

Mun tärkein vinkki on just tää smoothie, jonka voi ottaa osaksi aamuja, mutta itse hörppään tätä etenevästi määrin illallakin. Tästä sain ison kiitoksen myös pt:ltä, joka sanoi että ihan kaikkien pitäisi juoda tällainen jokapäivä.
Supersmoothieeseeni tulee: pohjaksi vettä, sitten mustikoita puolukoita, tyrniä, msm-jauhetta, spirulinaa, lehtikaalta/pinaattia, heraa, avokado, banaani sekä inkiväärtä kunnon palanen. Tää on suunilleen parasta mitä voit itsesi hyväksi tehdä. Iltaisin nappaan lisäksi myös hyvin imeytyvää magnesiumia sekä d-vitaminiia ja ihon vuoksi myös sinkkiä.

Tsempit ihana! :)

Maria (Ei varmistettu)

Vastustuskykyyn on meillä auttanut kunnon aamushotti: snapsilasillinen vastapuristettua inkiväärimehua. Ihan kamalaa, siis ihan hirveää! Mutta mä en ole ollut kipeänä kuin vuosi sitten viimeksi. Lapsi ei tuota suostu juoda, joten maitohappobakteerit on käytössä ympäri vuoden.

TainaM (Ei varmistettu)

On se vaan ihmeellistä kuinka sitä huolehtii toisista viimeiseen asti, mutta itsensä saattaa unohtaa kokonaan... Olen myös pari kertaa havahtunut huomaamaan että minusta on tullut harmaa suorittaja ja tällöin on ollut aika tehdä jotain! Olen huomannut itsestäni että liikunta on ehdottomasti se ykkösasia mikä pitää mielen virkeänä ja antaa kummasti lisäenergiaa. Tosin se saattaa tarkoittaa sitä että herätys on aamulla kello 4 jotta ehtii salille ennen työpäivää, mutta senkin kestää. Toinen asia on ravinto: olen jättänyt lähes kaiken sokerin pois ja yritän kiinnittää huomiota siihen että ruoka olisi mahdollisimman puhdasta (sokerittomuudesta kiitos Nanna Karalahdelle, jonka hullulta kuulostaneeseen sokerittomaan kuukausikokeiluun menin mukaan...). Tällä tavalla olen karistanut kehosta ennen piinanneen pöhötyksen ja turvotuksen. Kolmas ja heiman radikaalimpi juttu on se että edessä on työkuvan muutos. Olen tähän saakka tehnyt vuorotyötä mikä näin iän karttuessa ei enää ole niin helppoa. Olen vaihtamassa työni virka-aikana suoritettavaan toimenkuvaan, jossa viikonloput ovat vapaita. Jo pelkkä ajatuskin piristää =)

Tsemppiä sinne itsesi elävöittämiseen! Oli keinosi mikä hyvänsä niin se kannattaa ihan varmasti!

Karoliina/ Kolmistaan (Ei varmistettu) http://kolmistaan.bellablogit.fi

Teetkö sen mehulingolla?

Viola (Ei varmistettu)

Itsekin näitä hommia paljon koittanut saada järjestykseen oman elämänmenon kanssa (sillä olen ollut todella huonotapainen hyvinvointibloggari oman laiffin puolella viime ajat) - ja nämä jutut päällimmäisinä mielessä:

1. Hauskuus. Menetin tässä vähän aikaa sitten kykyni nähdä kikattelun aihetta siellä sun täällä superstressin takia. No more, I say! Hauskuus rulaa ja sille jos jollekin on löydyttävä oma tilansa.

2. Hyvä tyyny + enemmän unta. Diggaan niiiin paljon uutta älytyynyäni joka muotoutuu pään muotoon. Ahh! Lisäksi kannattaa yrittää lisätä vaikka vaan 15min lisää unta jokaiseen yöhön tällä viikolla (jos nukkuu vähän liian vähän, kuten meistä bloggareista aika monet ;). Ensi viikolla ehkä jo 20 min.

3. Raakasuklaa & luomukahvi. Jos kaipaa hemmottelua, niin ne "syntiset" asiat kannattaa tehdä parhaimman kautta; eli ihanaa, laadukasta kahvia ja suklaaksi tummaa tai raakasuklaata (Puhdistamon Appelsiini on paras!).

4. Lisää vihreyttä lautaselle! Lehtikaali, värikkäät salaatit, tuoreet yrtit, versot jne.

5. D-vitamiini + Omegat kuntoon (jos ei syö tarpeeksi kalaa tms omegarasvahappoja sis. ruoka-ainetta) --> aivot kiittää!

6. Joka päivä ainakin puoli tuntia ulkona kävellen/juosten/pyöräillen.

7. Priorisointi. Niin vaikeeta mutta niin paras juttu sitten kuitenkin.

8. Päivittäinen venyttely/jooga/Method Putkisto/foam roller - eli mikä vaan jännitteitä ja jumituksia avaava laji, esim jo 5 min päivässäkin muuttaa oloa kummasti!

Tsemppiä uuteen kauteen elämässä! Oot ihana! <3

-Viola

Karoliina/ Kolmistaan (Ei varmistettu) http://kolmistaan.bellablogit.fi

Mä olen huomannut saman, että liikunta piristää aivan hirveästi. Mutta sokeri! En pystu tuohon!!

Karoliina/ Kolmistaan (Ei varmistettu) http://kolmistaan.bellablogit.fi

Voi. Kultainen keskitie ja tasapaino kunniaan.

Karoliina/ Kolmistaan (Ei varmistettu) http://kolmistaan.bellablogit.fi

Kiitos Viola ❤ Aivan ihanat vinkit!!

Arja (Ei varmistettu)

Kun peiliin katsoo, huomaa että on itsensä unohtanut. Nyt syksyn tullen on minulla uudet unohtuneet tuulet puhaltamassa. Aamiaisen jälkeen lähdemme sauvakävelemään noin 3km. Päivällä teen smoothieta itselleni. Nyt on uusi kätevä laite ja halpa. Lounaalla aina salaattia vaikka minua laiskottaa sen teko. Yritän olla syömättä karkkia, pullaa tai keksiä sillä laihtua pitäisi.

Kommentoi

Ladataan...

Kommentointi on sallittu vain kirjautuneille käyttäjille.