8 asiaa, joita ei löydy keittiöstäni

Kriselda

 

 

Näin joskus Avec Sofié:n blogissa postauksen, jossa hän luetteli asioita, joita aikuisella naisella ei tulisi olla kotonaan. Siitä inspiroituneena tein vastaavanlaisen listan, mutta koska kotonani on paljon sellaisista asioista, joita ei tulisi olla aikuisella naisella, niin keskitin listani ruoka-aineisiin, joita löydy keittiöstäni.

Tykkään hääriä keittiössä ja silloin kun teen itse ruokaa, niin haluan, että se on mahdollisimman terveellistä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö koskaan söisi epäterveellisesti. Tykkään syödä ulkona (rakastan pizzaa, pastaa ja rehellistä ruokaa) ja senpä takia, kun teen itse safkani haluan, että se on super simppeliä, puhdasta ja ravinnerikasta! It’s all about balance.

 

8 ASIAA, JOITA EI LÖYDY KEITTIÖSTÄNI

 

1. SOKERI

Kuivakaapistani ei ole löytynyt valkoista sokeria moneen vuoteen. Muuttaessani poikaystävän kanssa saman katon alle, hänen sokerivarastonsa päätyivät aika pian minun diy ihon kuorinta-aineisiin.

 

2. VEHNÄJAUHOT

Leivon harvoin, mutta silloin kun tulee tarvetta jauhoille, niin heitän kaurahiutaleita blenderiin. Super helppo ja aavistuksen verran terveellisempi vaihtoehto.

 

3. PASTA

Vaikka rakastan De Ceccoa, niin käytän AINA kotona kikherne- tai linssipastaa. Ravinnerikkaat pastavaihtoehdot voittavat.

 

4. MARGARIINI

Jos välttämättä haluan levitettä leivän päälle, niin valitsen mieluummin voin. Kirnuvoi on oikein hyvä ja toimii myös ruuanlaitossa.

 
 

 

5. KEINOTEKOISET MAKEUTUSAINEET

On ehkä sanomattakin selvää, että suolisto ei tästä tykkää. Muutenkin kaikki keinotekoiset jutut ovat big no no.

 

6. LIHAN KALTAISET VALMISTEET

Kaikenmaailman seitanit, quornit ja soijanakit eivät kuulu meikäläisen keittiöön. Tämän takia olin varmaan aika huono kasvissyöjä, kun lihan korvikkeet eivät maistuneet. Sienet sieninä ja nakit nakkeina. Tähän toki löytyy poikkeus, joka vahvistaa säännön: nyhtökaura.

 

7. EINEKSET

Mieluummin väsään itselleni jonkun pienen salaatin kuin söisin yliprosessoitua valmisruokaa. Samalla rahalla tekee itse paljon parempaa. Siihen tietty tarvitaan vähän viitseliäisyyttä.

 

8. MAITO

Tykkään juustoista, joten rajaan maidon kulutukseni niihin. Kahvin kanssa juon kaura- tai mantelimaitoa.

 

 

Tähän listaan voisi lisätä kymmeniä muita ruoka-aineita, joita välttelen tai joiden tilalle löytyy parempi vaihtoehto. En esimerkiksi osaisi kuvitella, että laittaisin ostoskoriini soijaa, vakuumipakattua kirjolohta tai tölkkihedelmiä. Ja jos joskus satun selaamaan ainesosaluetteloa, niin valitsen sellaisen tuotteen, jossa on mahdollisimman vähän tekstiä.

Minua lohduttaa se, että ihmisten terveys- ja ruokatietoisuus lisääntyy jatkuvasti. Lisäksi se, mikä sopii kaverille ei välttämättä sovi itselle. Kaikilla on omat makunsa ja mielipiteensä mitä tulee ruokaan. Ja on jokaisen oma pyhä asia, mitä suuhunsa laittaa.

 
 

Lue myös:
yes girl detox-juoma
helppo ja kevyt marjapiirakka

 

INSTAGRAM (@KRISELDA) / FACEBOOK / PINTEREST

Kommentit

jauho (Ei varmistettu)

Nyt on pakko kysyä, että miten perustelet kaurajauhon olevan terveellisempää kuin vehnäjauho? :)

Kriselda
Kriselda

Kaurajauhoissa on enemmän kuituja ja proteiineja, niissä on myös vähemmän hiilareita kuin vehnäjauhoissa. En varsinaisesti välttele vehnää, syön leipää (rakastan kunnon leipää!), mutta harvemmin tarvitsen kotona jauhoja ja jos joskus tarvii, niin heitän puurohiutaleet blenderiin ja jauhan ne :)

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.