GOSHA x FILA

Ladataan...
Kriselda

 

 

Yksi tämän hetken seuratuimpia suunnittelijoita on naapurimaamme Gosha Rubchinskyi, jonka Neuvosto-henkinen tyyli saa tänä keväänä vahvistusta nostalgisilta ysäribrändeiltä. Miesten muotiin suuntautuneen Rubchinskyin SS17-catwalkilla nähtiin mm. Filan kanssa tuotettuja vaatteita. Kyseinen musta collegepusero on vaatekaapin uusin jäsen ja myönnettäköön: seuraan hyvin vähän miesten muotia, joten se on alunperin poikaystävän valinta. Note-to-self: seuraa enemmän miesten katumuotia.

 

Tämän vuosikymmenen muoti kehittyy jatkuvasti mielenkiintoisemmaksi, kun uusia yhteistyömallistoja syntyy. Ikoniset katumuotibrändit ja nuoret suunnittelijat ovat luoneet uuden ajan muoti-ilmiön, jossa hype ja high-end yhdistyy. Tätä luksus-katumuotia kutsutaankin kätevästi nimellä hypend

Suuntausta edustavat vahvan henkilöbrändin omaavat suunnittelijat, kuten Rubchinskyi, ja yhteistyömallistot ovat suuri osa ilmiötä. Rajallisuus tekevät mallistoista hyvin haluttuja ja dropit myydään loppuun hetkessä, kuten Justin Bieberin keikat. Onneksi kuitenkin tämän luksusmuodin jälleenmyynti arvo säilyy, ellei jopa nouse!

Hyvänä esimerkkinä on Goshan toissa vuonna julkistettu mallisto, joka lopulta vedettiin pois markkinoilta. Nyt näitä huppareita ja t-paitoja ostetaan jopa nelinkertaisilla euroilla. Huh! Ilmiö pistää miettimään, että voiko hypend-muoti syrjäyttää high-endin ja miten se tulee kehittämään alaa tulevaisuudessa? 

   

 
Photos: Nelli Matula
College: Gosha Rubchinskiy x Fila
Coat: bik bok
Leather pants: Nelly.com
Sunnies: Givenchy

 

 

Lue myös:
Oh my gosha
Puhtaat valkeat ultra boostit

 

Share

Kommentit

Saranda
Tyhjä ajatus

Superhyvää pohdintaa ja once again, asu on jokaista yksityiskohtaa myöten upea! :)

Kriselda
Kriselda

Kiitos! Logo-paidat ovat aina olleet mun mukavuusalueen ulkopuolella, joten vaihtelu virkistää ja kiva saada "vähän väriä" muuten niin mustaan vaatekaappiini :D

 

Vierailija (Ei varmistettu)

Ei voi syrjäyttää. :D

Oon taas kolikon toisella puolella tässä asiassa eli suhtaudun sangen kyynisesti näihin hypemallistoihin ja -suunnittelijoihin, joissa tällä hetkellä on hyvin pitkälti samoja piirteitä (kuten trendeissä aina). Muodissahan niitä on aina riittänyt, ja ns. halpismuodin ja huippumuodin yhdistelmähän ei ole mikään uusi kuten ei ole lisensseillä rahastaminenkaan, koska jollainhan isojen talojen on pysyttävä pystyssä.

Mutta anyway. Kiinnostavinta Goshan ja tietysti Vetementsin - jonka suosio on jo selkeästi hiipumassa - ilmiöissä on heidän kuluttajakuntansa, joka eroaa ratkaisevasti normaalista luksusmuodin kuluttajista (hintahaitariltaan ja laadulta Rubchinskiy eroaa muutenkin) ja normaalista massakuluttajasta, joten mietin paljon että voiko näistä mallistoista syntyä vuosikymmeniä kestäviä klassikoita koska ydinidea pyörii nostalgian ja erityisesti logojen kierrättämisellä (epäilen, että ei voi) ja toisaalta kuinka paljon näistä trendeistä valuu fast fashion-ketjujen hyllyille.

Kriselda
Kriselda

Erittäin hyvä näkökulma ja en usko myöskään, että se ikinä syrjäyttäisi! Musta tää ilmiö on vaan semi uskomaton, että joku on valmis maksamaan näistä hype-brändeistä niin paljon. Etenkin nuoret kuluttajat, jotka ovat selkeästi kohderyhmänä. En muista omassa nuoruudessani (teini-iässä), että käytetyistä huppareista oltais maksettu 400€ tai, että joku pistäisi tonnin verran lenkkareihin, joiden ulosmyyntihinta on satasen luokkaa. Sen vielä ymmärtäisin, jos näin kalliit vaatteet olisivat high fashionia. Kestäviä klassikoita näistä tuskin syntyy, mutta mielenkiinnolla jään odottamaan näiden brändien kehitystä! Erityisesti mainitsemasi Vetementsin, kun sen suosio räjähti heti alussa ja Volkovan vaikutusvalta muualla. 

 

 

 

souf (Ei varmistettu)

Juuh, itellä meinas mennä tässä taannoin lounaskahvit nenään ku poikaystävä ilmoitti seuraavansa livestreaminä Pariisin muotiviikkoja, mutta sehän oli vaan Supremen ja LV:n yhteistyömalliston takia :D. No, ihan kiva että ees sit sitä kautta tutustuu high-end muotiin, ehkä saan sen vielä maaniteltua vähän enemmäki siihen sisään nyt ku ovi on jo raollaan... Samalla lailla isommassakin kontekstissa hypend tuntuu tuovan uutta kuluttajakuntaa vanhoille muotitaloille, mutta onko se sitten taas pois niiden ekslusiivisuuden tunteesta, ja lieneekö se enää pitkässä juoksussa hyväksi brändille? Muutenkin tuntuu että hypend kuvastaa muotialan taloudellista tilaa, taloudessa menee huonosti muilla markkinoilla, niin myös muodissa, joten jotain myyvää on äkkiä pakko keksiä --> paluu nostalgiaan, perusvaatteisiin (esim. hupparit), logomania ja muu normikuluttajiin vetoava... Eli en ehkä itse nää tätä trendiä kovinkaan pitkäkestoisena, vaan tämän ajan tuloksena. Mutta eihän sitä tiedä, tuntuu että nykyään on niin paljon enemmän eri trendejä ja suuntauksia samaan aikaan pinnalla, joten saa nähdä mitä käy :) Tulipas poukkoilevaa tajunnanvirtatekstiä, mutta ehkä tästä saa ees vähän ajatuksesta kiinni :D

Kriselda
Kriselda

Noniin! Mulla taas meni kahvit nenään itse siitä LV:n ja Supremen collabo-mallistosta. Ideana hyvä, toteutus ei niin hyvä. Jotenkin kummankin huonot puolet tuli niin vahvasti esiin siinä.

Mutta siis, kyllähän brändit hyötyy aina yhteistöistä puolin ja toisin. Ja hyvä pointti siinä, miten maailmantalous vaikuttaa muotiin! Niinhän se on aina mennyt ja mielenkiinnolla seuraan, mitä tälle ilmiölle käy ja mihin suuntaan se tulee kehittymään 10 vuodessa :)

Kommentoi

Ladataan...