Kaupallisuus ei ole kirosana

Kriselda

 

 

Olin viime viikolla kuuntelemassa Helsinki New:n keskustelupaneelia, jossa aiheena oli muoti ja kaupallisuus. Teema on kuuma alalla, ja tasan vuosi sitten Aalto ARTS Fashion seminaarissa keskusteltiin samasta aiheesta. Kummastakin paneelista jäi mieleen kaupallisuuden merkitys brändien kasvussa. Onneksi tänä päivänä niin taidealan koulutuksissa kuin muillakin aloilla pyritään korostamaan bisnesälyn tärkeyttä. Maailma kuitenkin pyörii talouden ympärillä ja olemme kaikki enemmän tai vähemmän riippuvaisia rahasta. 

On olemassa vaateala ja sitten on muotiala. Vaatealalla keskitytään asiakaslähtöisyyteen ja liiketoimintaan, kun taas muoti keskittyy vahvemmin suunnittelijoiden itseilmaisuun ja taiteeseen. Toistaiseksi muodin parissa on marginaalinen joukko brändejä, jotka ovat onnistuneet kummassakin (kaupallistamaan suunnittelun). Ja vaikka monet suunnittelijat kokevat kaupallisuuden tappavan luovuuden, niin on kuitenkin tätä päivää, että osaa ajatella myös asiakaslähtöisesti. Monet suunnittelijat ovat onnistuneet sisäistämään tämän ja Suomesta onneksi löytyy jo monia suunnannäyttäjiä. Heidän ansiosta ala kehittyy ja voimme vaan olla ylpeitä kaikista, jotka ovat omistautuneet viemään muotia eteenpäin sekä kehittynyttä Suomi-kuvaa maailmalle.

 

 

Mikä sitten vie brändejä ja suunnittelijoita eteenpäin? Aito kiinnostus omasta kohderyhmästään. Asiakkaiden ymmärtäminen on ensimmäin askel. Kaupallistaminen onnistuu vasta sen jälkeen, kun on saavuttanut suuremman yleisön. Sen jälkeen voi keskittyä tekemään rohkeita vetoja, josta seuraa ylpeys omasta työstään. Täällä Suomessa olemme ikävästi keskittyneet vertailemaan itseämme jatkuvasti naapurimaihin. Mikä on täysin turhaa, sillä lähtökohdat ja markkinat ovat täysin erilaiset. Positive thinking olisi se, että menestyminen on prosentuaalisesti helpompaa täällä Suomessa kuin Ruotsissa tai Ranskassa taikka Yhdysvalloissa. Kilpailu ovat näissä maissa on paljon kovempaa. Toki väkiluvut ja markkinatkin ovat isommat, mutta pointtina onkin se, ettei itsensä vertailu muihin kehitä.

Tämä viikko on Suomi-muodin viikko, joka tuo myös paljon kansainvälisiä tekijöitä Suomeen. Helsinki New Fashion Showcase tuo suomalaiset brändit yhteen ja viikon tarkoituksena on edistää alan kasvua, luoda verkostoja ja viestiä suomalaisesta muodista niin täällä kotimaassa kuin kansainvälisesti. Tärkeimpänä huomiona on se, ettei kasvua ja kehitystä tapahdu ellemme me, tavalliset kuluttajat, ole kiinnostuneita muodista. Tarjonta kasvaa, kun kysyntä kasvaa. Nyt on siis paras aika tutustua suomalaiseen designiin, sillä kotimainen muoti ei kehity, ellei ole asiakkaita joita palvella. 

 

Vielä ehtii:

Helsinki New Fashion Showcase 20.-29.5.2016

www.helsinkinew.fi

 

 

Share

Kommentoi