Safkainspistä kesään!

Kriselda

 

Juhannus oli jälleen muy bueno kylmästä säästä huolimatta. Lähdimme jo torstaina köröttelemään kohti Padasjokea, jossa vietimme keskikesää ystäväporukan kesken. Sateesta huolimatta määränpäässä odotteli lämmin sauna, sitäkin lämpimämpi mökkitunnelma ja seura!

Mulle on siunaantunut ihania ystäviä, jotka tykkäävät hifistellä ruuan kanssa. Ajattelin jakaa meidän juhannusviikonlopulta kolme safkaa, mutta en liittänyt näihin sen tarkempia ohjeita tai mittoja. Päädyimme viikonloppuna siihen, että omaamme aikalailla rennon mentaliteetin keittiön puolella, emmekä sen liiemmin kaipaa ohjeita, vaan menemme oman makumaailman mukaan. Siinä missä joku haluaa laittaa pataan 2 chiliä, toiselle riittää puolikas (jos sitäkään).

Mikäli innostut tekemään jotain näistä, haluan haastaa sinut testailemaan omia makunystyröitäsi. Kuuntele intuitiotasi, testaile ja maistele! Itse tiedät parhaiten, mistä tykkäät.

 

 

Kesäbreku: Grillattuja voileipiä, värikäs darraplatter, löysä (tryffeli)munakas ja maailman paras aamulatte

Kerran tai kaksi vuodessa poikaystävä tekee hänen kuuluisia grillattuja voileipiä. Tällä kertaa niiden väliin päätyi cheddar-juustoa, meetwurstia ja jalopenoa. Vegeversioissa on tomaattia, avokadoa ja jalopenoa. Näiden voileipien salaisuutena on se, että leivät valellaan kauttaaltaan majoneesilla ja ne paistetaan valkosipulivoissa(!). Syntisen hyvät voileivät ovat muodostuneet legendaarisiksi mökkireissuilla.

Lisäksi brekupöytään kuului granolaa, munakasta ja meikäläisen astetta terveellisempi “darraplatter”, eli hedelmälautanen, josta löytyy mahdollisimman paljon väriä ja vitamiineja. Sitruuna on keittiön kingi, joten puristan siitä mehut hedelmien päälle aina kun saan siihen mahdollisuuden. Erityisesti vesimeloni tykkää siitä!

Munakkaan teen niin, että erottelen ensin valkuaiset ja keltuaiset. Ensin paistan valkuaiset tryffeliöljyssä ja sen jälkeen heitän keltuaiset ja vähän suolaa sekaan, ja jätän ne löysäksi. Jos tykkää löysemmästä keitetyistä munista, niin tykkää varmasti myös tästä munakasversiosta. Alkuperäinen ohje on ystävältäni Kialta, joka vielä heittää lopuksi sekaan voinokareen. Ihan mieletön comfort-munakas, mutta jos haluaa hifistellä tryffelillä, niin voi lopuksi vielä heittää sekaan tryffeliöljyä.

Aamiaispöytään mökkireissuilla kuuluu myös maailman paras aamulatte, joka syntyy espressosta ja kauramaidosta. Espresson voi ihan hyvin keittää tavallisessa kahvinkeittimessä suodatinkahvin tavoin, mikäli mestoilla ei ole mitään kättä pidempää. Tällaisina aamuina lämmitän kauramaidon kattilassa ja vispaan sen kuohkeaksi. Kun tätä tekee isommalle porukalle, heitän kahvin maidon sekaan kattilaan ja värin perusteella voi arvioida tarvitseeko se lisää maitoa vai kenties kahvia.

 

 

Koftapöytä

Viimeisenä päivänä valmistimme koftapöydän kaikilla herkuilla. Itse koftapyöryköihin tuli naudan j-lo:ta (lammas olisi kaiketi kaikkein toivottavin koftiin, mutta sitä ei ollut saatavilla), fetaa, valkosipulia, korianteria, mausteita, kananmunaa, korppujauhoja ja chiliä. Sen jälkeen ne pyöryköiden pinta paistettiin pannulla kiinni ja laitettiin uuniin kypsymään.

Pöydän ”muut herkut” koostuivat ohrarieskoista (joiden päälle kofta-annoksen voi kasata), kurkku-tomaatti-avokado-salaatista, tsatsikista, sriracha-majosta, grillatusta halloumista ja salsa churrista (eli salsa verden ja chimichurrin sekoituksesta). Lisukkeina toimii mikä tahansa välimerellinen ja tarkoituksena oli tehdä tähän lisäksi kurpitsa-kvinoa-salaatti, mutta kvinoa kypysi yli, joten teimme viikonlopun jämäsalaateista tuon kurkku-tomaatti-avokado-salden. Raikas ja yksinkerainen toimii aina!

Tsatsiki: Raastettu kurkku, josta valutetaan tai puristetaan nesteet pois. Turkkilaista jugurttia, espanjalaista valkosipulia (tämä siksi, koska se on hieman makeampaa), suolaa ja pippuria.

Salsa churri: Korianteria, ruohosipulia, minttua, valkosipulia, makeaa sipulia, punasipulia, chili, mausteita, limenmehua, valkoviinietikkaa ja oliivilöljyä.

 

 

Pankokana-bunit

Isäntä- eli emäntäpariskunnan mökkibravuurina ovat uppopaistetut pankokanat. Viimeksi niitä tehtiin tortilloihin ja tänä vuonna juhannusillallisella ne laitettiin bao bunien väliin. Saimme käsiimme samoja buneja, mitä on Gaijinissa, joten yksi tekovaihe eli sämpylöiden tekeminen jäi välistä. Luksusta! Kyseessä on siis aasialainen höyrytetty sämpylä ja täältä löytyy niiden tekoon suomenkielinen ohje.

Kanat pyöräytetään panko-, korppujauhoissa, mausteissa (suolaa, pippuria, piri piriä, jauhettua srirachaa, kuivattua korianteria, valkosipulia ja paprikaa. Käytännössä siis kaikkea.) ja piimässä. Sen jälkeen kanat uppopaistetaan rasvassa; minuutit riippuu kanojen koosta ja siitä, kuinka monta paistaa samaan aikaan. About viidellä minuutilla on hyvä aloittaa ja pankopinta saa olla kullan ruskea. Tilanne kannattaa tsekata ekasta satsista. Keittorasvassa saa ja pitää olla mausteita: ainakin kokonaisia pippureita, chiliä ja valkosipulia.

Bunien sisälle tuli kanojen lisäksi mummon kurkkua, thai slaw:ta, sriracha- ja tryffelimajoneesia. Vain taivas on rajana näiden kanssa ja sämpylän väliin voi nyt laittaa mitä tahansa: lihaa, tofua, katkarapuja - you name it.

Mummon kurkku: Avomaan kurkkua, valkoviinietikkaa, tilliä, suolaa, pipuuria ja sokeria.

Thai Slaw: tuorekaalia, porkkanaa, paprikaa, makeaa sipulia, korianteria ja kastike (seesamiöljyä, valkoviinietikkaa, limeä, ruokosokeria, suolaa ja pippuria).

Sriracha-majoneesi: srirachaa, majoneesia, suolaa, korianteria ja limeä.

 

Toivottavasti saatte näistä inspistä kesän safkabileisiin ja yhdessä tekeminen on kuulkaa parasta! Kaikkia aineksia pitäisi löytyä ihan perus marketeista ja vastaan kommenttiboksin puolella, mikäli näiden suhteen herää kysymyksiä :)

 

 

Lue myös:
Grillikauden avajaiset
Ravintolasuositus Tukholmassa: Asian Post Office

 

 

 

 

Kommentit

Herkuttelija (Ei varmistettu)

Hirvee nälkä tuli tätä lukiessa :D ihanalta näyttää kaikki!

Kriselda
Kriselda

No älä muuta sano, sama homma kävi kun katsoin postauksen uudestaan. Ei muuta ku kokkailemaan! :D

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.