UUSTREENAAJAN PELASTUS

Ladataan...
Kriselda

 

 

Löytyykö sieltä ruudun takaa muitakin tammikuussa aloittaneita uustreenaajia? Fit by Sofia -treenit alkoivat viikko sitten ja heti otettiin luulot pois. Viikossa kertyy 5 aerobista, 4 salitreeniä, sen lisäksi HIIT- ja plyo-treeni. Haastavamman tästä keväästä vielä tekee, kun tähän yhdistää päivätyön ja iltakoulun. Onneksi ruokavalio alkaa kuitenkin olemaan sen mukainen, että energiaa riittää - ja kun syö puhtaasti, myös pää toimii kunnolla.

Joka tapauksessa, ensimmäiset treenit ovat olleet hyvin dynaamisia ja lihakset ovat olleet pitkästä aikaa taas käytössä. Lihasrasitus tuntuu ja aiheuttaa kramppeja lihaksissa. Paras apu tähän on sekä runsas vedenjuonti että magnesium.

 

 

Magnesium on mineraali, joka tukee sekä lihaksiston, hermoston että luuston toimintaa. Saamme sitä ruuasta (kaura, pellavansiemenet, mantelit, raakakaakao) ja ravintolisänä, mutta se ei kuitenkaan imeydy kaikilla ihanteellisesti. Siispä suosin ulkoisesti käytettävää magnesiumlisää, sillä silloin se imeytyy suoraan ihon läpi. Vaikka aloittaisin nyt magnesiumin napsimisen kapseleina, niin siitä ei olisi välittömästi hyötyä - muutenkin lisäravinteiden imeytyminen riippuu pitkälti vatsan ja suoliston kunnosta.

 

Olen suihkutellut ennen nukkumaanmenoa Nordic Healthin Magnesium Oilia treenattuille lihasryhmille - ja voi että, kun magnesiumin kihelmöinti saa myös mielen rauhalliseksi! Suihke rentouttaa lihakset kovan treenipäivän jälkeen ja samalla edistää niiden palautumista. Mikäli olet samassa veneessä kanssani, eli olet juuri aloittanut urheilemisen tai koet ehkä muuten vain, että kärsit magnesiumin puutteesta (väsymys, stressi, univaje, PMS-oireet), niin suosittelen aloittamaan tällä sensitive-suihkeella, joka on tarkoitettu kuiva- ja herkkäihoisille! 

Ja psst... Kyseinen tuote sopii myös juhlijoille, sillä varmasti jokainen joka on joskus tanssinut yön pikkutunneille korkokengissä tietää sen tuskan jaloissa. Siihen vielä yhdistettynä muutama lasi viiniä, niin yölliset krampit ovat siinä. Magnesiumsuihketta voi siis myös käyttää juhlailtojen jälkeen!

 

 

 

Kuvat: Adama Sofia

 

 

Lue myös:
Treenaajan vihersmoothie
Rutiinit hyvinvoinnin perustana

 

Share

Kommentit

Näkökulma (Ei varmistettu)

Ravintoaineiden imeytyminen on aina yhteydessä suoliston kuntoon, eikä se ruuansulatuselimistö erottele onko ravintoaine peräisin ravintolisistä vai ruuasta. Hyväkuntoisessa suolistossa imeytyy noin 95 % ravintoaineista. Imeytymätön osuus suurenee, jos ruokavalioon kuuluu runsaasti huonosti sulavaa kasvisravintoa. Ravintolisissä imeytymiseen vaikuttaa usein se, onko lisä pikolinaatti, kelaatti vai sitraatti muodossa. Itse söin pari vuotta ”turhaan” magnesiumkelaattitabletteja, kunnes vaihdoin sitraattivalmisteeseen. Ja siihen loppui lihaskrampit ja elohiiret. Nykyään jos kesken treenin kramppaa , niin se johtuu siitä ettei ole juonut tarpeeksi vettä.

Magnesium on kuitenkin tärkeä mm. sydämen toiminnan kannalta ja vaikuttaa esim. kalsiumaineenvaihduntaan, miksi sen päivittäisen saannin tulisi olla riittävä. Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa magnesiumin suositeltava päivittäinen saanti, naisilla 280 mg, on alakanttiin (kuten useiden muidenkin kivennäisaineiden ja vitamiinien päivittäiset saantisuositukset) ja määrä riittävä lähinnä hengissä pysymisen kannalta, millä taas ei ole mitään tekemistä terveyden kanssa.

Suihkeesta saattaa olla haastavaa saada päivittäin 400-450 mg magnesiumia, millä alkaa jo olla terveyttä edistäviä ja ylläpitäviä vaikutuksia. Mutta tosiaan niihin kipeytyneisiin lihaksiin se on varmasti paras ja nopein apu =)

Kriselda
Kriselda

Kiitos täsmentävästä kommentista! Juurikin näin. Magnesiumlaaduilla on eroja niiden imeytymisessä ja sitraatti imeytyy erinomaisesti :) 

Suurin osa suomalaisista kärsii selkeästi magnesiuminpuutteesta ja se on tärkeä mineraali lihaksiston kunnossapitoon, erityisesti sydämelle. Suihke on helppo hoitokeino tähän (tosin, en tiedä kannattaako sitä suihkutella suoraan sydämeen. Vaikuttaisi hassulta, mutta ainakin toimii muihin lihasryhmiin).

Ja kiitos vinkistä! Tuo 400-450mg oli minulle täysin uusi tieto :)

MariyaS
Purple Puff

Hei olen myös kokeillut tota Nordic Healthin Magnesium Oil -suihketta (sitä Sportia tosin) ja todennut sen toimivan ainakin omassa tapauksessani juurikin öisin vaivaaviin lihaskramppeihin kivasti :) huipputuote!

Kriselda
Kriselda

Se on kyllä hyvä ja helppokäyttöinen. Nyt alkaa iho ja lihakset tottumaan tuohon kihelmöintiin, että seuraavaksi varmaan sitten Sportia! :)

Kommentoi

Ladataan...