Vastauksia unettomuuteen?

Ladataan...
Kriselda

 

 

Kello on 5.40. Herään taas ennen herätyskelloa. Suuni on ihan ruvella narskuttelusta. Uskottelen itselleni, että se on ohi, mutta tässä sitä taas ollaan. Stressaan nukahtamista. Stressaan heräämistä. Koko kroppa on tunnoton, enkä tunne hammasharjan värinää käsissäni. Peilistä tuijottaa outo tyyppi, jonka silmät ovat täysin elottomat. Pidättelen itkua ja tsemppaan, etten taas myöhästy ratikasta.

Työt sujuvat rutiinilla, mutta toimin säästöliekillä. Kun on aika istua koulussa tai kehitellä uusia postausaiheita, päässä ei yksinkertaisesti tapahdu mitään. Kirjoittaminen ei ole koskaan tuntunut näin haastavalta ja simppelit prosenttilaskut ovat täysin hepreaa. Eikä ihme, kun en edes muista omaa puhelinnumeroani tai sosiaaliturvatunnustani.

Kello 23.25 sain palautettua koulutehtävät ennen deadlinea ja aamuksi on ajastettu postaus. Suljen läppärin ja päästän onnen kyyneleen, kun pääsen vihdoin peiton alle ennen puolta yötä. Suljen silmät, kunnes päähän tulvii mitä siisteimpiä projekti-ideoita. Annan ajatusten tulla ja kirkoittelen niitä puhelimen muistiin, kunnes kello taas lähenee kahta. 

 

Suhteeni uneen on ollut vuosien varrella hyvin vaihtelevaa. Kiireisempinä aikoina pärjään vähemmällä ja välillä taas pidän tiukasti kiinni 7-9 tunnin unista. Univajeet pyrin kompensoimaan kerran viikossa tai edes kerran kuussa, mutta sitä ei kuitenkaan tapahtunut tammikuun jälkeen. Stressi ja väsymys ovat johtaneet uupumukseen, ja herään vapaa-aamuinakin paniikkiin siitä, että olen nukkunut liian pitkään.

Nukun, mutta olen valveilla ja nyt kroppa alkaa viestiä, että tähän on tultava stoppi. Ajattelin pitkään, etten tuo tätä esille blogissa, mutta ehkä tilanteesta voisi olla hyötyä jollekin; Menen ensi viikolla aikuisten unikouluun, jonka pitää Helsingin Uniklinikan Anne Huutoniemi ja joogaopettaja Hanna Toivonen. Olen lääkevastainen tällaisissä tilanteissa, joten toivon löytäväni workshopista vastauksia unettomuuden hoitoon. Mielen rentouttamisesta on tullut ihan uusi taitolaji ja kun omat taidot eivät siihen enää riitä, niin on aika kuunnella asiantuntijoiden neuvoja.

 

Workshop pidetään Rootsissa ensi lauantaina 22.4.2017 ja hintaan kuuluu vegebrunssi. Mikäli kiinnostuit kurssista, suosittelen tsekkaamaan tapahtuman Facebook-sivut: Roots Balance - Vastauksia unettomuuteen.

 

 

Kuva: Samu Amunét

 

Lue myös: 
Vahvuudet voimavaroina
Kun stressi muuttuu uupumukseksi

 

Share

Kommentit

Hanna Toivakka (Ei varmistettu)

<3

Pyjama
Pyjamapäiviä

Toivottavasti saat apua! <3 Minua huolettaa, miten kevytmielisesti monesti suhtaudutaan unettomuuteen ja uniongelmiin, vaikka ne piinaavat monia meistä. Väsymys aiheuttaa yhtä sun toista terveysongelmaa, vakaviakin. Toivottavasti unesta tulisi seuraava hifistelyn aihe ja ihmiset mieluummin kehuskelisivat sillä, että heillä on säännöllinen unirytmi ja nukkuvat hyvin kuin sillä, miten vähillä unilla "pärjää".

Kirjoitin omista kokemuksistani ja miten sain apua kauan kestäneeseen heräilyongelmaan.

Kriselda
Kriselda

Huikea kirjoitus ja on tärkeää, että uniongelmat hoidetaan. Ne vaikuttaa enemmän kuin arvaammekaan psyykkiseen hyvinvointiin. En voi edes kuvitella, millaista elämä olisi pienen vauvan kanssa, siksi himmailin tämän asian kanssa. Onko mulla oikeutta valittaa väsymyksestä ja unettomuudesta, kun en ole äiti?

Kiitos kommentistasi <3 Uskon, että tämä tästä ja pian opin taas nukkumaan oikein.

Cherry1
All work, no play

Hassua kun nyt näitä unettomuustekstejä pulpahtelee, asia on itsellenikin akuutti. Kirjoitin myös tästä täällä

Kerropa sitten kokemuksistasi unikoulusta, kiinnostavaa kuulla. Ystäväni oli sellaisessa viime vuonna (ei samat vetäjät kuin sinulla), ja hän koki että ei saanut sieltä apua.

Kriselda
Kriselda

Sun kirjoitus kuulostaa varsin tutulta! Ihan zombiena päivästä toiseen. Ei muista enää mitä oli tekemässä tai piti tehdä, minne olikaan menossa ja missä koti on.

Ei muuta ku tervetuloa kokeilemaan unikoulua kanssani! Eipä siinä voi muuta ku voittaa :) 

Cherry1
All work, no play

Voi tulisinkin, mutta 400 km välimatka on nyt vähän liikaa. :) Toivottavasti kerrot täällä sitten kokemuksistasi!

Mia K.

Mulle univaikeudet alkoivat jo nuorena. Vaihtelevasti meni vuosia, ja olo välillä ihan hirveä!! 

Nyt vasta vähän aikaa sitten opin itse tekniikan, joka on auttanut ♡ tosin alitajuisesti tiesin tästä, mutta tarvittiin eräs henkilö sanomaan se ääneen ♡ 

Nyt vaistoan, että nuo vaikeudet ovat pikkuhiljaa loittonemassa :))! 

Ihanaa kevättä, ja makeita unia sinnekin! ☆☆☆

Kriselda
Kriselda

Ihana kuulla Mia! :) Ja kiitos, toivottavasti minäkin oppisin sen tekniikan!

harhaanjohtava

Toivottavasti saat apua. Unettomuuden kanssa kamppailu on yhtä helvettiä. Taisin itsekin aiheesta joskus kirjoittaa, mutta en millään jaksaisi etsiä linkkiä. Ikuinen oravanpyörä kuitenkin itselläni. Onko masennys syy vai seuraus, mene ja tiedä. Tässä pettää jo fyysinenkin terveys.

Anteeksi vuodatus. Piti ihan vain tsemppiä toivottaa. <3

Kriselda
Kriselda

Toivottavasti pian löydät apua tuohon. Tiedän fiiliksen, kun fyysinen kunto alkaa pettää ja se voi johtaa vakavimpiinkin sairauksiin. Jos sulla on mahdollisuus tulla lauantaiksi tuonne workshoppiin, niin ainakin tiedät ettet ole yksin ongelmasi kanssa. Kaikki mahdolliset keinot käyttöön <3

Kommentoi

Ladataan...