KOM-teatteri – Kokki, varas, vaimo ja rakastaja

Ladataan...

kuva: Markku Pätilä, KOM

 

MÄSSÄILY/ LIHALLISUUS/ HIMO/ EGOISMI

KOM-teatterin Kokki, varas, vaimo ja rakastaja käsittelee yksilön harhaista käsitystä oikeudesta saada kaikki ja vielä lisää, usein toisten kustannuksella, ja egoismin seurauksia, kun mässäily saavuttaa huippunsa ja räjähtää. Esitys pyrkii yltäkylläisyyteen, karnevalismiin, kaikin tavoin. Katsojalle tarjotaan ärsykkeitä niin runsaasti, ettei niitä kaikkia ole edes mahdollista rekisteröidä. Mässäilyn teema kytkeytyy niin ruokaan, rahaan kuin seksiinkin. Ne kaikki kytkeytyvät kuolemaan, sen uhkaan ja tappoon. Ristiriitainen halu elää täysillä ja sisäinen tyhjyys, merkityksettömyys, ei väliä vaikka kuolisi. Nautinto ja brutaalius limittyvät toisiinsa. Yltäkylläisyys estetisoidaan, mutta jo alusta alkaen yltäkylläisyys esitetään mätänä, tuhoa kohti kulkevana illuusiona. Käytös ja puhe ovat röyhkeitä, paikoin liian loukkaavia.

 

kuva: Noora Geagea, KOM

 

KOM-teatterin katsomo on käännetty, jolloin näyttämö leviää laajakuvaksi. Taustalla on leveä valkokangas, johon projisoidaan live-videota ja virtual reality -lasien välittämää toista todellisuutta, joka on luotu lavalle tallenteiden avulla. Esitysdramaturgia on laadittu taitavasti videokuvan ja lavan toiminnan yhteistyön varaan. Videokuva ei ole vain hetkittäinen keino, vaan jatkuva, koko esityksen läpi kulkeva. Sen avulla korostetaan yksityiskohtia, paljastetaan samanaikaisia toimintoja, laajennetaan näyttämö sen ulkopuolisiin tiloihin, ja vr-kohtauksissa luodaan absurdia mielikuvitusmaailmaa. Vasemmalla on ns. oikea keittiö, jossa kokki Antto Melasniemi valmistaa ns. oikeaa ruokaa. Gourmet valmistuu ja päätyy roskiin esitys toisensa jälkeen.

Keskiössä on ruoka. Konkreettisen valmistamisen lisäksi ruokakulttuuria puidaan tekstikatkelmien avulla. Videokuvassa ruoka suurenee kauniiksi, ja kanan kaula katkaistaan. Ruoan valmistaminen on kädentaitoa, värejä ja tuoksuja. Maku huumaava. Toisaalta ruoka on vain yksi turhamaisuuden ja mässäilyn muoto. Toisilla sitä on liikaa, toisilla liian vähän. Liha on tappo. Fiktiivisen ravintolan työntekijät ovat työläisiä, joiden tulee muistaa paikkansa saadakseen ansionsa. Punakaalin murskaaminen muuttuu väkivallan metaforaksi. Kaikki päättyy kannibalismiin.

 

kuva: Noora Geagea, KOM

 

Esityksessä on teatterin taikaa, hienoja, lumoavia hetkiä, mutta myös jo nähtyjä nykyteatterin keinoja ja loukkaavaa kielenkäyttöä. Tuntuu hämmästyttävältä, miksi jälleen teatterin lavalla annetaan tilaa rasistin representaatiolle, kaiken sen viime vuonna kulttuurisen omimisen ympärillä käydyn keskustelun jälkeen.

Mitä vielä. Ainakin tilannekomiikkaa, alastomuutta, nöyryytystä ja paljeteista tehty aamutakki.

 

Kokki, varas, vaimo ja rakastaja KOM-teatterissa 17.5. asti.
http://www.kom-teatteri.fi/kokki-varas-vaimo-ja-rakastaja.html

Peter Greenawayn alkuperäinen elokuva (1989) erikoisnäytöksessä Orionissa to 23.2. klo19.
https://kavi.fi/fi/elokuva/130662-kokki-varas-vaimo-ja-rakastaja

 

Share

Kommentoi

Ladataan...