Juoksuohjelma: viikko 2

Ladataan...
Kunnon Mamma

PT:n tekemää juoksuohjelmaa on nyt kaksi kokonaista viikkoa takanapäin. Olen aivan fiiliksissä! Lenkit ovat kulkeneet loistavasti ja mikä parasta, joka kerta lenkille lähtiessä on ollut innostunut olo: ihanaa päästä juoksemaan. Voin kertoa, että tämä ei ole mulle se tyypillisin olotila ennen treeniä!

Kakkosviikolla juoksut olivat seuraavat:

  1. 25 minuuttia kohtuuvauhtista juoksua (70-80% maksiminopeudesta)
  2. 30 minuutin intervallilenkki: 10 min kevyttä hölkkää + 10 min intervalliosuus + 10 min kevyttä hölkkää
  3. 30 minuuttia kevyttä hölkkää

Ainakin toistaiseksi ohjelmassa on tosiaan kolme lenkkiä viikolle. Tämä on itse määrittelemäni realistinen määrä, johon tiedän pystyväni vaikka viikko olisi kuinka kiireinen. Nyt kun lenkit ovat kulkeneet niin hyvin, on käynyt niin että nälkä kasvaa syödessä ja haluaisin jo lisätä juoksujen määrää! En kuitenkaan tiedä, ehtisinkö joka viikko vaikka neljästi juoksemaan - ehkä kysyn PT:ltä, josko hän lisäisi ohjelmaan yhden vapaaehtoisen lenkin per viikko, jolle menen jos ennätän.

Viime viikolla nimittäin kävi niin, että viimeiset kaksi lenkkiä jäivät molemmat viikonlopulle muiden menojen painaessa päälle arki-iltoina. Perjantai-iltana ajoimme miehen töiden jälkeen mökille, ja olin suunnitellut jääväni kyydistä hiukan aiemmin ja juoksevani loppumatkan, saaden näin kuitattua toisen lenkin. Toisin kuitenkin kävi: lapsi oksensi autoon juuri ennen moottoritietä. Auton putsauksineen ja muine säätöineen matka-aikamme venyi lopulta niin pitkäksi, että mökkitien lähestyessä nälkä kurni jo vatsassa niin kovin ettei enää tullut mieleenkään taittaa loppumatkaa jalan.

Mutta eipä haitannut, ehdin hyvin juoksemaan yhden lenkin lauantaina ja toisen sunnuntaina. Tässä vaiheessa ohjelmaa lenkit ovat vielä sen veran lepposia, ettei palautumisajasta tarvinnut kauheasti huolehtia vaan juoksu peräkkäisinä päivinä onnistui mukavasti.

Viikon viimeisen lenkin eli tuon puolen tunnin kevyen hölkän kävin juoksemassa läheisellä harjulla mieheni, siskoni ja siskonpojan kanssa. Oli tosi mukavaa juosta vaihteeksi seurassa, ja mitkä maisemat harjun päältä avautuivatkaan! Mukavan seuran ja mahtavien näkymien vuoksi en millään malttanut kääntyä takaisin ajoissa, vaan lenkistä tuli hiukkasen suunniteltua pidempi. Rauhallisesti kuitenkin mentiin, joten tokkopa tuo haittaa.

Juoksuohjelman viikko 1 löytyy täältä.

Share

Kommentit

MM
Maijan matkassa

Mahtavaa! Minä innostuin juoksemisesta vasta viime syksynä. Siihen asti luulin, ettei juoksu ole minun juttunu. Mutta onhan se! Viime viikonloppuna juoksin elämäni ensimmäisen puolimaratonin ja nyt nälkä kasvaa syödessä. Seuraavaksi olisi kiva saada oma juoksuohjelma, jonka avulla voisi alkaa parantaa aikaa. Täytyykin miettiä. Mukavia lenkkejä!

Aasara
Kunnon Mamma

Vautsi, sä olet kehittynyt todella vauhdilla - tosi hieno saavutus! Itsehän olen ollut enemmän sellainen ikuinen satunnaisjuoksija: olen juossut melkein aina mutta en ikinä niin tavoitteellisesti että olisin saanut itsestäni puristettua tuota puolimaratonia irti (ensi syksynä sitten!). 

Voin kyllä tosi lämpimästi suositella juoksuohjelman teettämistä. On ihan huippua, kun joku asiantuntija varmistaa että juokset "oikein" tavoitteisiin nähden ja itse saa keskittyä siihen parhaaseen osuuteen, siis juoksemiseen, ilman että tarvitsee miettiä että onko tästä nyt hyötyä ja teenkö tämän nyt oikein. 

Mukavia lenkkejä myös sinne! :)

Intended Mum

Se juoksun kepeys kyllä hyvin välittyy tästä postauksesta ja noista ihanan alkukesäisistä kuvista!

Sitten kun mun selkä alkaa olla taas kunnossa, niin lenkkipolut kutsuvat varmasti! Nää postaukset pitää kivasti intoa päällä tässä odotellessa.

Aasara
Kunnon Mamma

Kiva kuulla! :) Juoksu on kyllä niin mahtava harrastus ja varsinkin just nyt kesällä kun saa samalla ihastella upeaa luontoa. Toivottavasti selkä paranee pian ja pääset kuluttamaan taas lenkkitossuja!

Kommentoi

Ladataan...