Lajihaasteen 24. luukku: lempeä ilmajooga

Ladataan...
Kunnon Mamma

Aijai, lajihaaste oli aiemmin syksyllä jo niin hyvällä mallilla, että taisin vähän ylpistyä. Saatuani lokakuun alun seinäkiipeilyn myötä nakutettua listalle vuoden 23. liikuntalajin, tuntui koko haaste olevan jo käytännössä suoritettu. Kunnes tällä viikolla muistin jälleen koko lajihaasteen olemassaolon ja sen, että vähiin käyville vuoden viimeisille päiville pitäisi vielä mahduttaa kaksi uutta lajia.

No, tuumasta toimeen: 24. lajiksi valikoitui lopulta ilmajooga, jota olinkin halunnut kokeilla jo pitkään.

Ja voi että, ihastuin.

Lauttasaaren Merijoogan Lempeä Aerial -tunti oli kuin lääkärin määräämä: puolitoista tuntia ilman kelloa ja ilman tarkkaa tietoa siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Silkkiliinan avustuksella tehtiin lempeitä, avaavia venytyksiä, joista suosikkini oli selkää venyttävä, inversio- eli pää alaspäin tehtävä lepakko-liike (jota ystäväni kuvassa demonstroi). Liikkeiden ohessa tarjoillut ajatukset pysähtymisestä kiireen keskellä, itsensä hyväksymisestä ja oman tekemisen riittämisestä löysivät kosketuspintaa niin huomaamatta viulunkieleksi kiristyneestä kehostani kuin vähintään yhtä kireästä mielestäni. 

Muutama ajatus tuntui erityisen räätälöidyltä nykyarkeeni, joten poimin ne matkaan ja talletin visusti sisikuntaani:

Kiireen ja stressin keskellä tärkeämpää kuin uusien to do -listojen tekeminen on pysähtyä edes pieneksi hetkeksi vain hengittämään, ilman vaatimuksia ja pakkoa.

Rauhallinen hengitys kertoo hätääntyneelle mielelle, että kaikki on hyvin.

Joskus, kun kehon voi täysin laskea jonkun varaan, mielikin rauhoittuu.

Viimeisen aatoksen kuuntelin keinahdellessani piilossa silkkiliinan sisällä loppurentoutuksessa. Allekirjoitan täysin kehon ja mielen kaksisuuntaisen keskinäisen vaikutussuhteen. Siinä, missä henkinen rasitus kiristää lihakseni niin että päässä soi, toimii homma myös toiseen suuntaan. Rauhallinen, tietoinen hengitys ja rentoutuminen vähentävät ahdistusta ja selkeyttävät mieltä.

Mutta mutta - kun vaan malttaisi! Stressin tullen nimittäin mieluiten rustaisin aina vain uusia tehtävälistoja ja käyttäisin jokaisen liikenevän hetken keskeneräisten hommien edistämiseen. On vaikeaa pysähtyä ja vain olla. (Myönnettäköön, että tämänkin tunnin aikana mieleni vaelsi useamman kerran hoitamattomiin asioihin, jouluvalmisteluihin - ja Kardashianeihin. Älkää kysykö enempää.)

Vaikeudesta huolimatta aion yrittää, sillä tunnin jälkeen olo oli eteerinen. Johtui se sitten venytyksistä tai tyyntyneestä mielestä, tuntui että pitkästä aikaa pystyin taas hengittämään kunnolla. Lämmin suositus siis jokaiselle kaltaiselleni stressaajalle. :)

 

Share

Kommentit

EllenR (Ei varmistettu) http://helpostionnellinen.com

Olen testannut ilmajoogaa kerran. Se tuntui tosi hyvältä, nimenomaan selälle. Nyt loppuraskauden aikana olen hieman alkanut haaveilemaan jostain äiti-lapsijoogasta, jotta pääsisin jo ajoissa vähän liikkeelle. Muutenkin ajattelin ensi vuonna muun liikunnan oheen herätellä joogainnostusta muutenkin. Valitettavasti vaikea raskauden vuoksi viimeinen juoksulenkki ja salikerta on heinä-elokuunvaihteesta, huoh :o

Olen lukenut blogiasi jo pidempään. Nyt vasta aktivoiduin ensimmäistä kertaa kommentoimaan :) Hyvää joulua!

Aasara
Kunnon Mamma

Tosi kiva kun kommentoit, kiitos! :) Nimenomaan selälle tuo ilmajooga teki ihmeitä, tuntui että venyin pituutta monta senttiä. ;)

Jos eläisin nyt vauva-aikaa kävisin ehdottomasti äiti-lapsi -joogassa! Oman lapseni kanssa havahduin siihen vähän myöhään, vasta sitten kun lapsi osasi jo liikkua (ryömiä). En saanut itse kauheasti tunnista irti kun suurin osa ajasta meni siihen että kävin pyydystämssä lasta pois muiden joogaajien matoilta... :D Vinkkini onkin, että sinne kannattaa mennä heti kun vaan siltä tuntuu, pienemmän vauvan kanssa todennäköisesti saa keskittyä omaankin harjoitukseen edes vähän!

Oletko muuten käynyt/kiinnostunut raskausajan joogasta (tai pystyisitkö sellaisessa käymään)? Mulle se oli nimenomaan viimeisinä raskausviikkoina ihan pelastus, teki niin hyvää selälle!

Suvi K.
Sisunainen

Ilmajooga on ihan loistavaa! Harmi, ettei sitä järjestetä täällä missään, kävisin varmaan muuten jatkuvasti (vink vink joensuulaisille liikuntayrittäjille!). Jos et ole jo kokeillut, kannattaa testata myös hot joogaa, siinäkin saa kropan hyvin rentoutettua. :)

Aasara
Kunnon Mamma

No vitsit, toivotaan että joku noheva yrittäjä ryhdistyy sielläpäin ja saatte oman ilmajoogapaikan! :)

Oon käynyt hot joogassa myös jonkun verran, mutta se ei tuntunut olevan niin mun juttu - jotenkin se kuumuus ahdisti, vaikka kieltämättä tunnin jälkeen oli to-del-la rento olo. Kävin tosin silloin bikramissa, ehkä joku vähän rennompi joogamuoto hottina voisi toimia mulle paremmin. Täytyypä alkaa katselemaan...

Intended Mum
Matkalla Perheeksi

Tuota ilmajoogaa olen minäkin (selkävaivaisena) jo jonkin aikaa miettinyt. Jospa nyt joulun aikaan normipilateksen ollessa tauolla saisin uskallettua jollekin aloittelijan kokeilutunnille.

Koko tämä postaus sai jo sellaisen rentottavan ja lempeän lämmön tunteen aikaiseksi! :)

Aasara
Kunnon Mamma

Ihanaa kuulla! :)

Suosittelen kyllä tuota ilmajoogaa ihan täysillä, teki todella hyvää nimenomaan selälle! Kaikissa pää alaspäin tehtävissä venytyksissä oikein tunsin, kun selkärankani piteni... :D Tuollaisena lempeänä versiona aerial oli minusta todella iisiä ja hyvä aloituskerta ja tutustuminen silkkiliinaan apuvälineenä. Haluan kyllä päästä testaamaan myös sitä vähän vaativampaa akrobatia-versiota... :)

Kommentoi

Ladataan...