Marjasmoothie pinaattiboostilla = rautaa!

Kunnon Mamma

Voiko marjasmoothien ja vihersmoothien yhdistää? No mikäpä ettei!

Äitienpäivähumputtelujen ja mökkiohjelman lisäksi ehdin viikonloppuna testaamaan myös uutta smoothiereseptiä: marjoja ja pinaattia yhdessä. Mietin vähän, olisiko lopputulos liian ruohoinen, mutta ei: maku oli marjaisa ja herkullinen, väri kauniin punertava. Jos en olisi tiennyt, en olisi arvannut smoothien sisältävän viherboostia lainkaan. Vetäisin juoman iltalenkin jälkeen, ja se toimi vitamiineineen, antioksidantteineen, proteiineineen ja rautoineen myös erinomaisena palautusjuomana. 

Marjasmoothie pinaattiboostilla

2 annosta

  • 250 g marjoja, esim. mansikoita ja mustaherukoita tai mustikoita
  • 1,5 dl maustamatonta jogurttia
  • 2 kourallista pinaatinlehtiä
  • ​(Lisäproteiinia halutessaan mukaan voi heittää vaikka heraproteiinia.)

Muutkin vihreät lehdet tietysti käyvät, valkkasin pinaatin koska halusin erityisesti rautaa ja sen maku on mieto. Marjoiksi valitsin niin ikään tarkoituksella voimakkaan makuiset mansikat ja mustaherukat.

Vaikka kiinnitänkin huomiota eriväristen kasvisten, hedelmien ja marjojen syömiseen ihan joka päivä, jäävät tummanvihreät usein turhan vaatimattomalle edustukselle. Siksi yritän keksiä näitä erilaisia vippaskonsteja, joilla saisin tarpeeksi vihreää koneeseen - tummanvihreässä värissä on nimittäin voimaa! Vihreät kasvikset sisältävät erityisen paljon mm. rautaa, foolihappoa, A-, C- ja K-vitamiinia sekä lukuisia suoja-aineita.

Erilaisia salaattisekoituksia en sellaisenaan jaksa syödä loputtomiin, joten usein teen välipalaksi vaikkapa vihersmoothien, joka vie helposti lähemmäs päivän viherkiintiön täyttämistä. Ihan aina ei salaatinmakuinen välipala kuitenkaan houkuttele (vaikka aika usein se kieltämättä maistuu...). Silloin marjasmoothie viherboostilla on oiva vaihtoehto!

facebook / bloglovin

Share

Kommentoi