Miten treenaan puolimaratonille?

Kunnon Mamma

Tampereen puolikkaaseen on nyt kuukausi aikaa, ja juoksu kulkee ihan kivasti. Päätin alusta asti, että otan harjoittelun rennosti. Elämä on juuri nyt niin kiireistä, että liikojen treenikertojen ahtaminen viikkoon saisi koko homman takuulla epäonnistumaan. Koska treenaamiseen ei ole tällä kertaa mahdollisuutta panostaa niin kauheasti, en ole asettanut itselleni mitään aikatavoitetta - pääasia on, että pääsen maaliin! Rennommalla asenteellakin olen kuitenkin onnistunut pitämään kiinni jokaisesta kalenteriin laitetusta juoksukerrasta, eli homma tuntuu toistaiseksi toimivan.

Pohjakuntona on säännöllisen epäsäännöllistä lönköttelyä vuoden ympäri, mutta pääasiassa lyhyitä matkoja. Remppa- ja työkiireitä täyteen ahdettuihin viikkoihin olen päättänyt mahduttaa kolme puolimaratonille valmistavaa harjoituslenkkiä. Yhden lyhyen, jonka omistan vauhtiharjoituksille joko intervalleina tai tasavauhtisena tempoharjoituksena, yhden keskimittaisen ja yhden pitkän. En ole ikinä juossut puolimaratonin pituista lenkkiä, joten kieltämättä vähän jännittää! Pääasiallisena tavoitteena harjoittelussa onkin nyt saada tuntumaa niihin pidempiin lenkkeihin ja sitä kautta tietysti kasvattaa kestävyyskuntoa. Niin fyysistä kuin henkistä, muuten: huomaan, että pidemmillä lenkeillä lenkkiin kuluva aika meinaa välillä tuntua aika pitkältä vaikka askel rullaisikin kivasti...

Kasvatan kaikkien lenkkien pituutta hiukan viikkojen kuluessa niin, että pisimmillään tuo pitkä lenkki on 17 kilometrin mittainen. Siitä pitäisi sitten jaksaa pinnistää vielä neljä kilometriä pidemmälle kisapäivänä, saas nähdä miten käy. :) No, luotan että ison tapahtuman tunnelma tsemppaa jaksamaan! 

Tiedän, että lihaskuntoon olisi myös hyvä panostaa juoksun tueksi, mutta tällä kertaa se taitaa auttamatta jäädä vähemmälle. Salille en tule millään ehtimään lenkkien lisäksi, mutta yritän muistaa aina välillä heittää muutamat kyykyt ja askelkyykyt kotioloissa. Luontevimmin muistan ja ehdin tehdä sen noiden lyhyempien lenkkien yhteydessä, kun itse juoksuun ei ole mennyt kovin paljoa aikaa, ja viihdytänkin usein naapureita pienellä kyykkyshow'lla meidän sisäpihalla lenkin päätteeksi. ;)

Yksinkertaisella ja suoraviivaisella tyylillä siis mennään. Energiageelejä ajattelin kyllä testata ennen varsinaista koitosta, jotta löytyy se itselle (ja erityisesti omalle vatsalle) sopivin vaihtoehto.

Puolimaratonkonkarit, miltä tämä teistä kuulostaa? Onko näin vähäisellä harjoittelulla mahdollista selvitä puolikkaasta? :D

Kuvat keväiseltä Floridan-matkaltamme, paljasjalkajuoksu Fort Lauderdale Beachilla ja sen jälkeen pulahdus Atlanttiin oli aika täydellistä! Voin kuvitella, että tuon Tampereen puolikkaan jälkeen olen aika valmista kamaa pulahtamaan vaikka syyskuiseen Näsijärveen... 

Share

Kommentit

Nimppe

Mulla pisin lenkki ennen ensimmäistä puolimaratonia taisi olla 12km :D Ja ekan puolikkaan juoksin 2h 15min. Joten kyllä sen puolikkaan juoksee  vaikka sisulla läpi kun ei kehtaa luovuttaakaan! Tsemppiä treeneihin! :)

Aasara
Kunnon Mamma

Kiitos! Ja mahtavaa kuulla, tää tuli todella tarpeeseen. :D Luotan nimenomaan tuohon että ei vaan kehtaa lopettaa kesken. ;)

morning glory
Morning Glory

Jee oot super! <3

Aasara
Kunnon Mamma

Haha kiitos muru :D

Saranda
Tyhjä ajatus

Olen juossut puolimaratontapahtumassa vain kerran mutta ennen sitä juoksin/"harjoittelin" niin fiilispohjaisesti (joskus yksi lenkki parin viikon välein ja joskus taas viisi viikossa). Ja silti pääsin maaliin ja nopeemmal ajal kun olin kuvitellut. Ei siis turhia paineita, tuo suunnitelmasi kuulostaa mun mielestä tollasenaan tosi hyvältä! :)

Aasara
Kunnon Mamma

Jee, kiitos tästä kommentista! :) Rohkaistuin taas - kyllä tästä selvitään!

Karoliina/Candyontherun (Ei varmistettu) http://www.candyontherun.com

Heippa! Hyvältä kuulostaa eikä ollenkaan vähäiseltä harjoittelulta! Mä juoksen myös saman lenkkimäärän viikossa ja aika sama painotus (vk, pitkä ja perus keskipitkä). Ei tartte juosta enempää (jossei halua) ja hyvin menee puolikas. Ajatkin on mulla vuosien varrella parantuneet ilman määrien nostamista, kun kunto paranee ja matka tulee tutuksi! Paljon on myös kiinni henkisestä kestävyydestä ja itsensä tsemppaamisesta, kun alkaa ottaa tiukille! :)

Kommentoi