Ladataan...
Kunnon Mamma

Juoksuohjelman viikkojen 4 ja 5 lenkit jatkoivat tutuksi tulleella tyylillä eli kahdella tasavauhtisella ja yhdellä intervallilenkillä per viikko. (Tarkempi kuvaus viikko-ohjelmista jutun lopussa.) Uutuuksia näiden kahden viikon aikana silti myös koettiin:

AAMULENKIT. Juoksin aikataulusyistä kuudesta lenkistäni kolme aamuaikaan. Olen tottunut juoksemaan iltaisin, usein ihan päivän lopussa, ja oli aika jännittävää huomata, miten erilainen kroppa on aamulla. Hitaampi ja jäykempi ainakin. (Olen kyllä ennenkin treenannut aamuisin, mutta ehkä olen tulossa vanhaksi, kun en muistanut sen olevan näin kamalaa?) 

Varsinkin se lenkki, jolle lähdin aamukuudelta suoraan sängystä noustuani, oli aika jäätävä. Juoksin hitaammin kuin koskaan, välillä oli ihan pakko heittää kävelyksi, ja silti tuntui pahalta. Näin jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut käyttää edes viisi minuuttia kropan herättelyyn ja lämmittelyyn, mutta nooh...

Hiukan yllättäen huomasin että kropan "aamuolo" tuntuu myös jatkuvan melko pitkään. Aamukuuden shokkihoidosta selvittyäni siirsin seuraavat aamulenkkini myöhäisemmäksi ja söin aamiaistakin ennen lenkille lähtöä. Silti ero juoksufiiliksessä iltalenkkeihin nähden oli aika iso, enkä saanut puristettua itsestäni niin paljon irti kuin yleensä.

EKSYMINEN. Tai no, kiitos Sports Trackerin, olen toki kartalla jatkuvasti. Tulipa silti tehtyä vähän ylimääräistä lenkkiä etsiessäni tietä kotiin viidennen viikon ensimmäisellä lenkillä. Juoksin toista kertaa ikinä mökkimme läheisellä harjulla ja sen sijaan, että olisin juossut ensin yhteen suuntaan ja sitten takaisin, kuten ensimmäisellä kerralla kun en (silloinkaan) tuntenut maastoa, yritin löytää reitin joka tekisi mukavan ympyrän. (Tiedän, että harjulla kiertää useita eri pituisia lenkkipolkuja!)

Tiedättekö sen tunteen, kun jo takaraivossaan tietää, että peli on menetetty ja kohta joutuu kuitenkin kääntymään samaa reittiä takaisin, mutta silti vielä optimistis-epätoivoisesti ajattelee, että käyn vielä tuolla seuraavassa mutkassa kurkkaamassa, no tuolla vielä, entä jos se onkin heti tuon seuraavan mutkan takana... Milloin on se hetki, kun päättää että nyt käännyn takaisin (ja mielessään edelleen miettii että se paluureitti olisi ehkä odottanut juuri sen seuraavan mutkan takana)?

No, minulla se koitti kun lopulta laskeuduin harjun "väärälle" puolelle ja gps:n piirtämä punainen viiva osoitti jo toista kilometria aivan väärään suuntaan. Nöyrryin ja käännyin kannoillani - että ketutti!

Ensi kerralla katson reitit kartasta etukäteen.

MÄKIVEDOT. Sain viimein ohjelmaani niitä odottamiani mäkivetoja viidennen viikon keskimmäisellä lenkillä. Ohjeistus oli etsiä loiva ja pitkä ylämäki - no, ihan mökin läheltä sellaista ei löydy, joten korvasin sen lyhyemmällä mutta sitäkin jyrkemmällä mäellä. Sama asia, eikö?! ;)

Vaikka vedot olivat lyhyitä (5 x 20 sekuntia) ja koko intervalliosuuteen meni vain viitisen minuuttia, voin kertoa, että kyllä tuntui! Oli suorastaan hauskaa huomata, kuinka nopeasti kroppa reagoi lisääntyvään vastukseen. Mäen alla rauhallisesti kulkenut syke ja hengitys muuttuivat vain pientä hetkeä myöhemmin sydän kurkussa puuskuttamiseksi. Näitä lisää!!

Tämän kuudennen juoksuviikon lenkit teenkin sitten Kroatian (toivottavasti) lämpöisissä säissä. Pyysin PT:tä lisäämään ohjelmaan neljännen, vapaaehtoisen lenkin - täytyy tsempata ja yrittää mahduttaa se lomaohjelmaamme!

Aiemmat postaukset juoksuohjelmasta: viikko 1 / viikko 2 / viikko 3

*

Juoksuohjelmani viikoille 4 & 5:

Viikko 4:

  1. Kevyt hölkkä, 25 minuuttia
  2. 10 minuutin verryttely + spurtteja 80% teholla 4 x 30 sekuntia + 1 minuutin palautus + spurtteja 80% teholla 3 x 30 sekuntia + 10 minuutin jäähdyttely
  3. Kevyt hölkkä, 35 minuuttia

Viikko 5:

  1. Kevyt hölkkä, 30 minuuttia
  2. 10 minuutin verryttely + mäkivetoja 80% teholla 5 x 20 sekuntia + 10 minuutin jäähdyttely
  3. Kevyt hölkkä, 35 minuuttia

*

Share

Ladataan...
Kunnon Mamma

Näillä sanoilla varustetun tarran kera sain noutaa matkalaukkuni laukkuhihnalta viime syksyn Espanjan-matkamme jälkeen. No joo, olihan sitä tavaraa aika runsaasti.

Nyt saa taas pakata reissukamat kahdelle aikuiselle ja yhdelle vaippaikäiselle, kun suuntaamme tänään etelän lämpöön! Luvassa on kosolti Kroatian aurinkoa, hyvää ruokaa, rentoa olemista, sopivasti tekemistä ja ennen kaikkea loistavaa matkaseuraa: meitä lähtee matkaan yhdeksän aikuista ja kolme lasta. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita on siis varmasti luvassa!

Jotain on ehkä näiltä muutamalta lapsiperheenä tehdyltä reissulta ehditty pakkaamisesta oppia. Kuten, että vaippoja ja lastenruokia saa kyllä myös matkakohteesta, ainakin meidän reissujen tapauksissa. Ja nythän tyttö tietysti syö jo oikeastaan samaa ruokaa kuin mekin. Ja että omia leluja ei kannata roudata mukaan kokonaista arsenaalia, eivät ne kuitenkaan jaksa kiinnostaa ulkomailla sen enempää kuin kotonakaan - pari tärkeintä saa riittää. Ja joku uusi kirja lentomatkalle. Ja iPad.

Karsimisesta huolimatta perheen pienimmän välttämättömimmät varusteet vievät jälleen leijonanosan kaikesta matkatavaratilasta. Tarvitaanhan kuitenkin ainakin hellehattuja uimapuku aurinkovoidetta kevyitä paitoja ohuita housuja shortseja t-paitoja neuleita kenkiä sukkia unikisu unipupu unipussi mukit muutama hätävararuoka vaippoja pelastusliivit aurinkolasit särkylääkettä korvatippoja nenätippoja laastareita kuumemittari desinfiointiaine d-vitamiinit uimavaippa perusvoidetta matkasyöttötuoli matkarattaat hyttysverkko omat lakanat ja ja ja

Itselleni ajattelin pakata bikinit, snorkkelin ja shortsit. Niin ja lenkkarit. Enköhän pärjää.

ps. Miten monilapsiset perheet oikein selviävät tästä hommasta?

pps.

Share

Ladataan...
Kunnon Mamma

Onko kesäisempää makuyhdistelmää kuin mansikat ja raparperi? Ehkä, jos joukkoon lisää vielä persikan, jonka sesonki on myös parhaimmillaan. Näistä aineksista syntyi varsin kesäinen juoma, jonka terästin proteiinipommi kananmunalla:

Hedelmäinen proteiinismoothie

1 iso annos tai 2 pientä

  • 2 persikkaa
  • kourallinen mansikoita
  • kourallinen pilkottua raparperia
  • 1 kananmuna
  • 1 dl luonnonjogurttia

Annoksesta tulee noin 4,5 dl valmista juomaa, itselläni se menee alas ihan heittämällä eikä jaettavaa jää. ;) Proteiinipitoisuutensa ansiosta tämä smoothie käy vaikka lenkin jälkeisestä palkkarista. Jos raa'an kananmunan käyttö huolettaa, helpottaa ehkä tietää että  Eviran mukaan raakaa kotimaista kananmunaa on turvallista syödä. 

Minulla ja tytöllä mökkielämä muuten jatkuu näin juhannuksen jälkeenkin. Kun mies lähti maanantaina töihin kaupunkiin, me vapaaherrattaret jäimme oleilemaan maaseudulle vielä täksi viikoksi.

Päivät soljuvat samanlaisina: välillä sataa, välillä aurinko pilkahtelee ja hetkittäin jopa paahtaa.

Syömme uusia perunoita ja voita. Tuoretta ruisleipää ja voita. Viipurilaisen leipomon maailman parasta Hämeen hitainta ja voita.

Tyttö tarjoilee läsnäolijoille mielikuvitusteetä muovisesta teeastiastostaan, ulkona samoista kiposta ja kupeista kaadellaan vettä vatiin ja vadin ohi.

Sain vihdoin istutettua parvekekukan ja kannettua tuolit ja pienen pöydän parvekkeelle.

Yhtenä iltana ei lämmitetty saunaa, se oli lähes kriisin paikka. Tänään rantasauna onneksi taas lämpiää.

Juuri nyt ei ole ikävä kaupunkiin.

Share

Pages