Miksi Stage floppasi?

Kuplia

Suomen parasta koulumusikaalia etsinyt Stage-ohjelma oli katsojalukujen perusteella pettymys. Enimmillään ohjelmaa seurasi (avausjakso) 121 000 katsojaa. Välillä katsojaluvut tipahtivat jopa 80 000 katsojaan. Luvut olivat sinällään huonoja, sillä samaisen kanavan (Nelonen) ja samalla ohjelmapaikalla esittey Matkaoppaat on kerännyt säännöllisesti 200 000 katsojaa. Lähdin selvittämään Stagen finaaliin mikä meni vikaan!

Vielä talvella ohjelman esittely-pressissä kaikki vaikutti lupaavalta: tähtivalmentajiksi oli saatu semi-kovia nimiä Arja Korisevasta Eeva Vilkkumaahan, ja ohjelmaa juonsi Idolsin omasta tahdostaan hyvästellyt Ellen Jokikunnas. Myös ohjelmaan päässeiden lukioiden oppilaiden aito into (miten kornilta tämä kuulostikaan) liikutti. Videoita katsellessa tuli ikävä omia lukioaikoja, jolloin kaikki tuntui vielä mahdolliselta.

Katsoin itse Stagea ensimmäisen kerran viikko ennen keskiviikkoista finaalia. Tämä veto teki vaikutuksen. Eikä mikään numero edes finaalissa ylittänyt tätä koskettavuudessaan ja monipuolisuudessaan.

Eli monella tapaa Stage täytti tosi-tv-ohjelman vaatimukset: tavikset saavat mahdollisuuden (lukion oppilaat) . Sen jälkeen katsojat äänestävät. Mukana on myös draamaa (tuomarit valitsevat kahdesta vähiten ääniä saaneesta jatkajan). Voittaja saa palkinnon: oma musikaali tuotetaan Linnanmäen Peacockiin ja nuoret saavat unelmiensa kesätyön.  Tekijätiimille: tuotantoyhtiölle ja Marco Bjurströmille täytyy siinä mielessä nostaa hattua, että "rönsyisestä" ja isotöisestä musikaalin tekemisestä oli saatu napakka paketti, joka täyttää toimivan tosi-tv-ohjelman vaatimukset. Myös nuoret kehittyívät ja saivat oppia ammattilaisilta turneen aikana. Nuoret esiintyivät myös pääosin hyvin, ja ainakin loppusuoran esitykset olivat kelpoja.  Sinällään ohjelman olisi pitänyt olla kaiken taiteen sääntöjen mukaan koukuttava.

Mikä meni sitten vikaan, Marco Bjurström?

- Olemme tyytyväisiä formaattiin ja nuoriin. Eli sinällään olen tyytyväinen, ettemme mokanneet mitään tärkeää, vaan kaikki oli loppuun saakka mietitty. Ehkä musikaali-tosi-tv-formaatti on vielä niin uusi juttu, että katsojien löytäminen ottaa aikansa.

Onko Suomi liian pieni maa tällaisen tosi-tv:n tekemiselle?

- Ei missään nimessä, onhan se nähty tässäkin, miten upeita kokonaisuuksia nuoret ovat saaneet aikaan. Jos ohjelmaa jatketaan, niin jättäisin pidemmän välin koe-esiintymisten ja ensimmäisen live-lähetyksen välille. Nyt tahti oli tosi nopea. Mutta se ei varmasti olisi vaikuttanut katsojalukuihin mitenkään.

Itse arvelen, että ohjelman pituus (2h) sekä osalle vieras musikaaliteema karkotti katsojia. Ehkä Stagessa oli myös liikaa "tähtiä". Vaikka yksilöitä toki erottui, niin joukkueita oli paljon, ja katsojalta vaati paljon kärsivällisyyttä seurata kuka kukin on. Nyt ohjelma ja sen nuoret jäivät vaille fanitus-kulttuuria, kun kaikkea ja kaikkia oli ehkä..liikaa? Jo ohjelmaa esiteltäessä painotettiin myös, että Stage on kannustava formaatti, jossa ei mollata nuoria. Ehkä kiltti tosi-tv ei vain ole tarpeeksi kiinnostavaa?

Mutta ohjelmaan osallistuneet nuoret eivät tuntuneen murehtivan katsojaluvuista, vaan he jännittivät ja pistivät parastaan koko finaalin ajan. Voittajakoulu Tampereen Yhteiskoulun Lukio (kuvassa tähtivalmentajansa Tume Uusivirran kanssa) aloittaa nyt maanantaina koulukoti-nuorten elämästä kertovan musikaalinsa harjoitukset Marco Bjurströmin ohjauksessa. Musikaalin ensi-ilta on Peacock-teatterissa 5.8

Kuvat: Jaakko Jaskari

 

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.