Elämäntaparemontin huoneentaulu

Ladataan...
Kurvittelua

Nyt vuoden alussa, kun joka tuutista vyöryy laihdutuskuureja jaa ihmedieettejä, haluan muistuttaa kaikkia elämäänsä ja kroppaansa muutoksia haluavista muutamasta jutusta, jotka voi viedä lähemmäs onnistumista.

  • Unohda ihmekuurit. Elämäntapojen pysyvä muuttaminen on ainoa oikea tapa saadaa pysyviä tuloksia sekä oloon että ulkonäköön. Jos ajatteet olevasi vain laihdutuskuurilla, annat itsellesi jo luvan palata vanhoihin elämäntapoihin. Ja siinä sitä taas ollaan, yleensä pikavauhtia ja korkojen kera. Jos sinulla on 100-kiloisen elämäntavat, painat 100 kiloa. Jos tahdot painaa 80 kiloa, sinun täytyy elää kuin 80-kiloinen. Ja niin edelleen. Pääidea on, että jos et pysty noudattamaan jotain ruokavaliota koko loppuelämän, se ei kannatakaan.
  • SYÖ. Ehdottoman tärkeä sääntö. Kituuttaminen johtaa vain säästöliekkiin ja ravinnekatoon. Syö 2-4 tunnin välein terveellisesti. Ja syö tarpeeksi, usko huviksesi ja omaksi hyväksesi, että käsittämättömän iso osa ihmisistä syö liian vähän, koska pelkäävät lihomista, jolloin kroppa menee täysin jumiin. Kun energiamäärää nostaa terveelliselle tasolle, painokin lähtee oikeaan suuntaan. Noin 1 400-1 500 kaloria on hyvä vähimmäiskalorimäärä päivässä, jolla taataan myös tarvittavien ravintoaineiden saanti. (Ja siis edelleen sillä terveellisellä perusruualla, ei pizzalla ja mäkkimätöllä)
  • Laihdutuskuuriajattelutavan myötä romukoppaan lentää myös käsitteet repsahdus ja ruotu. Jos olet tehnyt elämäntapamuutoksen, olet aina ruodussa. Ja siihen mahtuu myös hallittu herkuttelu. Jos kiellät itseltäsi kaiken hyvän, käännät varmasti aivosi sellaiselle taajuudele, että mielesi tekee vain niitä kiellettyjä asioita. Sitten soimaat itseäsi repsahtamisesta ja luovutat hepmmin kokonaan kun luulet ettet kuitenkaan pysty siihen. Herkutella saa ja pitääkin, mutta kohtuudella. Ja syyllisyys pois. Yhden painokilon lihomiseen tarvitaan 7 000 ylimääräistä kaloria, joten se yksi suklaapatukka, jäätelöannos tai leffapopparit ei todellakaan saa sinua lihomaan kaikkea takaisin. Herkkuhetken jälkeen vain jatketaan taas terveelä linjalla. Motivaatiokin säilyy paremmin, kun itselleen ei luo negaatioita koko hommaan täyskielloilla.
  • Älä kuitenkaan palkitse itseäsi ruualla. Et ole koira. Pakinnoksi voi kehittää jotain muuta kivaa.
  • Onneen ei ole oikotietä. Et ole päätynyt tämänhetkiseen tilanteeseen viikossa, kuukaudessa tai edes vuodessa. Ylimääräinen paino kerääntyy yleensä ajan kanssa, joten ää edes odota sen lähtevän äkkiä. Varaudu siihen, että tie on hidas, pitkä ja vaikea, mutta se on kiinni SINUSTA. Kukaan muu ei voi tehdä muutoksia puolestasi.

 

Kuva: Sinewandshoulderblades @ Tumblr

  • Onneen ei ole oikotietä. Et ole päätynyt tämänhetkiseen tilanteeseen viikossa, kuukaudessa tai edes vuodessa. Ylimääräinen paino kerääntyy yleensä ajan kanssa, joten ää edes odota sen lähtevän äkkiä. Varaudu siihen, että tie on hidas, pitkä ja vaikea, mutta se on kiinni SINUSTA. Kukaan muu ei voi tehdä muutoksia puolestasi.
  • Unohda tekosyyt, yksinkertaisesti. Ole rehellinen itsellesi ja mieti tarkkaan, mistä ne epäkohdat itsessäsi ja huonot elämäntavat oikeasti johtuvat. Oikeiksi syiksi hyvksytään vain sairaudet ja muut terveyteen liittyvät vaivat ja esteet. Tosin nekään eivät kelpaa huonon ruokavalion puolustukseksi.
  • Stick to the plan. Eli älä missään nimessä luovuta. Vuoden päästä tästä toivot, että olisit aloittanut nyt. Saata siis aloittamasi asia päätökseen. Muutos lähtee sinusta itsestäsi ja pystyt siihen kyllä. Kannattaa katsoa aiheeseen liittyviä ohjelmia esim. YouTubesta ja lukea muiden blogeja ja tarinoita. Jos he pystyvät siihen, sinäkin pystyt, et ole mikään erikoistapaus.
  • Älä tuijota vain vaakaa, vaan käytä myös mittanauhaa, peiliä ja omia silmiäsi. Kaikki muutokset eivät näy vaa'assa.

 

 

Loppukaneettina muista: Olet sen arvoinen, eli lä aanna kenenkään väittää toisin tai ettet pysty siihen. Elämäntaparemontti voi olla vaikea ja raskas, mutta maksaa itsensä opulta takaisin.

Hommiin siitä! Älä tee tyhjiä lupauksia ensi viikosta, kun voit aloittaa muutoksen heti.

(Niin, alunperin piti oikeasti vain kirjoittaa muutamasta pikku jutusta, mutt tämä pääsi nyt vähän otteesta. Taisin kirjoittaa kaiken myös muistutukseksi itsellenikin.)

~ K

Share
Ladataan...

Kommentit

Möykkyjä

Mun projektini lähti aikanaan siitä oivalluksesta, että tajusin pystyväni tähän. Muistutin itseäni siitä, että olen lopettanut tupakin polton ja synnyttänytkin, ja ne molemmat olivat asioita, joiden onnistumisesta olin vähintäänkin epävarma etukäteen. Joten miksen siis onnistuisi tässäkin?

Vaikeinta on tosiaan  toi tarpeeksi syöminen, koska sitä kuvittelee jokaisen omenan olevan takapakkia.

Kommentoi

Ladataan...