hyvää vatsalle

lainahöyhenissä

 

kaupallinen kampanja, yhteistyössä Pfizer

olen keskittynyt jo pidemmän aikaa seuraamaan hyvinvointiani kehoani kuuntelemalla. koko nuoren ikäni olen kärsinyt turvotuksesta ja vatsaoireista - lapsena diagnosoidun laktoosi-intoleranssin olin vuosien mittaan surutta unohtanut, ja join maitoa täyttä häkää päivittäin. koska niinhän kuuluu tehdä. vasta liikuntainnostuksen myötä aloin keskittymään tarkemmin syömisiini, ja pikku hiljaa huomasin oloni paranevan huomattavasti pienillä päivittäisillä valinnoilla. 

omaan ruokavaliooni olen nyttemmin puuttunut vaihtamalla mm. maitotuotteet kasvipohjaisiin verrokkeihin, ja viljatuotteita käytän vain hyvin harvakseltaan. myös lihatuotteet olen karsinut lähes tyystin ruokavaliostani, ja pyrkinyt korvaamaan mm. kalalla ja äyriäisillä. käytännössä vaikutukset näkyvät parempana jaksamisena, sekä keveämpänä olona, kun alituiseen turvonneen oloinen vatsa on enää vain hurja muisto menneisyydestä. 

 

 

Hyvä Vatsa- teeman innostamana tahdoin testata pitkään to do- listan kärjessä kiikkunutta siemennäkkäriä. gluteenittoman näkkileivän siemeniksi voi valita oman mielen mukaisia siemeniä, joten vaihtoehdot ovat liki rajattomat.  kuvien raikkaan porkkanasmoothien reseptin, sekä muita terveellisiä ja vatsan hyvinvointia tukevia reseptejä löydät Hyvä Vatsa- sivuston reseptipankista. 

 

siemennäkkileipä 

 2 dl maissijauhoja

0,5 dl auringonkukansiemeniä, 0,5 dl seesaminsiemeniä

0,5 dl pellavansiemeniä, 0,5 dl kurpitsansiemeniä

suolaa

0.5 dl oliiviöljyä 

2 dl kiehuvaa vettä 

sekoita kuivat aineet keskenään. lisää siemen-jauhoseokseen kiehautettu vesi ja oliiviöljy. sekoita massa tasaiseksi ja anna turvota hieman. 

kauli massa kahden leivinpaperin välissä ohueksi ja tasaiseksi levyksi, ja paista miedolla lämmöllä n. 150-170 asteessa n 30-45 minuuttia, eli kunnes näkkileipä alkaa saamaan kauniin pinnan. varo polttamasta - kärventyneet siemenet maistuvat kamalalta. 

ps. näkkileivän kuivat ainekset voi kasata kerroksittain lasipurkkiin, ja viedä viemisiksi ystäville. sujauta purkkiin käsin kirjoitettu lappu ohjeistukseksi veden ja öljyn lisäämisestä,  ja koristele purkki kauniiksi paperinarulla. 

 

Hyvä Vatsa- sivustolta saa lisäksi kattavasti tietoa vatsan hyvinvointia tukevasta FODMAP- ruokavaliosta. liukenevia kuituja suosiva, ja vaikeasti imeytyviä hiilihydraatteja välttävä ruokavalio tukee vatsan mutkatonta toimintaa, ja vähentää vatsan kivuliaita ärtymisoireita. itse en varmaan tähänkään päivään olisi hoksannut kehoni kaipaavan muutosta, ellen olisi mielenkiinnosta alkanut testaamaan vaihtoehtoisia tapoja ravita itseäni. suosittelen lukaisemaan aiheesta enemmän, mikäli oma vatsa aiheuttaa harmia. 

PS. postaus on toteutettu yhteistyössä lääkealan yrityksen kanssa, joten kommentointi on tällä kertaa pois käytöstä. 

 

 

Share