tietoisia valintoja hyvinvoinnin eteen

lainahöyhenissä

 

Kaupallinen yhteistyö, Elovena 

Elovena haastoi välipalapatukkakampanjassaan tarkastelemaan kokonaisvaltaista hyvinvointia. tämä on nykyään yksi suosikkiaiheistani, mihin panostan päivittäin ja edelleen enenevässä määrin. 

oma hyvinvointini rakentuu terveellisen ruokavalion lisäksi hyvin pitkälle kolmesta asiasta: vesi, välipalat ja viikko-ohjelma. 

  • pidän välipaloja visusti lähettyvillä. pähkinöitä, kuivattuja papuja ja makeuttamattomia Elovena välipalapatukoita löytyy työpöydän laatikosta aina - kuin myös hedelmiä ja napostelukasviksia jääkaapista. 
  • työaikana pöydälläni on aina puolenlitran lasituoppi vettä, joka ei ole koskaan tyhjillään. kotosalla vedenjuonti jatkuu vähemmän organisoidusti läpi päivän - pakastimen yhteydessä oleva jääpalakone on esteettisesti melko epäkelpo, mutta ah niin käytännöllinen. 
  • laadin aina maanantaisin alustavan viikko-ohjelman, eli kirjaan tärkeät menot ja ennen kaikkea tulevan viikon treenit kalenteriin. etukäteen mietittyjä treenejä tulee hyvin harvoin peruttua akuutin väsymyksen tai motivaatiopulan vuoksi. 

näiden lisäksi pyrin myös aina olemaan positiivinen - säästä tai muista ulkoisista vaikutteista huolimatta. toki silläkin on vaikutusta mielialaan, että aloitan jokaisen päivän aikaisella aamulenkillä riemuisan koirani kanssa - joka on siis aivan kreisihauskaa seuraa. aina. 

 

 

uusin satsaus omaan hyvinvointiini kirkastui vuodenvaihteen lomamatkalla. jätin tietoisesti kahdeksi viikoksi lihan ja maitotuotteet pois ruokavaliostani, ja keskityin syömään ainoastaan kalaa ja äyriäisiä - enkä muista oloni koskaan olleen yhtä kepeä ja vaivaton.

loman jälkeen olen pyrkinyt minimoimaan lihatuotteet ruokavaliossani, ja korvaamaan tämän kalalla ja kasvikunnan proteiineilla. tarkoitukseni ei ole olla absoluuttinen tässä, niin kuin ei millään muullakaan saralla elämässäni. teen siten kuin hyvältä tuntuu, pakottamatta mitään tai kieltämättä itseltäni mitään. 

on ainoastaan hienoa oppia omasta kehosta ja siitä, kuinka tyytyväinen se voikaan olla. ihan vaan jokapäiväiseen olemiseen. 

oletko Sinä tehnyt jotain vastaavaa muutosta hyvinvointisi eteen? 

olisi mielenkiintoista kuulla, mikä toimii juuri Sinulla - ja saada mahdollisesti vinkkejä myös omaan hyvään oloon. 

 

Share

Kommentit

Oon kanssa huomannut että oma positiivisuus on ollut nousussa koiran hankkimisen jälkeen. Koira on niin iloinen kun se saa aamupalaa ja pääsee aamulenkille, että ei sitä voi oikein itekään murjottaa.

Noissa Elovenan välipalapatukoissa lukee, että sisältää omenamehua - eikö tää oo aika yleinen makeutustapa? Tuo mehuhan voi sisältää vaikka kuinka paljon sokeria, mutta sitä ei erikseen tarvi mainita luettelossa ja tuote vaikuttaa terveellisemmältä.

Piret
lainahöyhenissä

Minäpä selvitin asiaa - Elovenan patukoiden sisältämä omenamehu sisältää vain omenan luonnostaan sisältämät sokerit. Mehuun ei ole lisätty sokeria, eikä koko patukka sisällä lisättyä sokeria vaan sokerit tulevat marjoista, hedelmistä ja kaurasta. Minkä kyllä maistaakin tästä patukasta :) 

 

 

Hanna Maria
Hanna Maria

Kiva kuulla, että testasit lihan ja maitotuotteiden pois jättöä. Oman terveyden lisäksi sillä on vähän suurempikin merkitys tälle pallolle :)

Piret
lainahöyhenissä

Ilman muuta ekologinen aspekti on merkittävä myös :) oppia elo kaikki.

Tasaraita

Olen pyrkinyt kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin entistä enemmän viimeisen vuoden aikana. Jotain positiivista muutosta on tapahtunutkin. Ennen treenasin liikaa, kroppa väsyi ja kehitys hidastui. Toisinaan noudatin ja toisinaan vaan yritin, siinä epäonnistuen, noudattaa tiukkaa ruokavaliota. Ei toiminut minulla.

Sitten päätin etten stressaa syömisistä tai treeneistä. Menen fiiliksen mukaan. Lepään jos siltä tuntuu. Terveellisia valintoja suosin aterioissa jo ihan omasta tahdosta mutta toisinaan taas herkuttelen. En kiellä mitään, mutta pyrin kohtuuteen ja ennen kaikkea pyrin miettimään mikä saa minut voimaan hyvin. Vatsani kestää huonosti maitotuotteita ja viljoja. Syön niitä joskus ja kärsin kivut, mutta suurimman osan ajasta valitsen mieluummin muita tuotteita, jotta olo on hyvä. On ollut kiva huomata kuinka ruokailutottumukset muuttuu. Joskus se väkisin dieetin takia syöty kaurapuuro ei maistunut ja nykyään valitsen sen vaihtoehdon aamupalaksi ihan omasta tahdosta, siksi kun tekee mieli puuroa.

Mitä treeneihin tulee, noudatan taas täysin toisenlaista metodia kuin sinä. En kirjaa treenejä ylös etukäteen. Pyrin liikkumaan 3-4 kertaa viikossa. Joskus 5 jos virtaa riittää. Joka viikkoiseen treeniin kuuluu kuntosalia, juoksua ja mahdollisesti uintia tai vesijuoksua. Yleensä myös kävelylenkkejä ystävän kanssa. Se minä päivänä minkäkin suoritan, riippuu aivan sen päivän jaksamisesta ja fiiliksestä. Joskus on kauhea polte päästä nostelemaan puntteja mutta toisinaan se vesijuokse siellä herttaisten mummojen parissa vie voiton.

Kommentoi