vireystilat kohdalleen

lainahöyhenissä

 

kaupallinen yhteistyö, Löfbergs

kirjava alkusyksy on taipunut taas tasaisen varmasti uuvuttavaan kaamosaikaan. ei silti syytä vaipua henkiseen synkkyyteen - ilmastollisesta kurjuudesta ja sysimustista aamuista on mahdollista selvitä.

omat aamuni alkavat poikkeuksetta maitokahvilla ja kaurapuurolla. rakastan vastajauhetun kahvin tuoksua, ja jauhan omat papuni aina, kun siihen on mahdollisuus. kahvi on minulle ennen muuta nautinto -  en juo kahvia koskaan kiireessä, enkä määrällisesti paljoa. yksi kuppi aamulla, ja toinen kuppi iltapäivällä piisaa mainosti, kunhan laatu on kohdallaan.

tunnustan siis olevani kahvifani.

 

 

Löfbergsin haastamana sain tutustua lähemmin heidän tummapaahtoisiin kahveihinsa, ja samalla jakaa omat vinkkini vireystilan ylläpitämiseksi pimeyden keskellä.

Löfbergs on vuonna 1906 perustettu ruotsalainen perheyritys, vahvasti vastuunsa tunnustava kahvintuottaja ja yksi Pohjoismaiden suurimmista kahvipaahtamoista.  muutama vuosi sitten Löfbergs Lila Ab perusti yhdessä neljän muun eurooppalaisen yksityisen kahviyrityksen kanssa International Coffee Partners (ICP) - nimisen ryhmän, jonka perimmäisenä tarkoituksena on auttaa kahvinviljelijöitä saamaan riittävä korvaus työstään ja parantaa heidän työolosuhteitaan.

aromikkaista ja luonteikkaista kahveistaan tunnettu Löfbergs tarjoaa markkinoiden laajimman valikoiman luonnonmukaisesti viljeltyjä kahveja, Reilun kaupan tuotteita sekä luomukahveja. vaikka kokonaisia papuja suosinkin, on Löfbergsin Kharisma (paahtoaste 4) kiistatta suosikkini valmiiksi jauhetuista kahveista.

 

vaikkakin hyvä kahvi on loistava startti virkeämpään päivään - kaivataan vuoden synkimpänä aikana hieman muutakin reippauden ylläpitämiseksi. nämä neljä keinoa olen huomannut toimivan ainakin itselläni kaikkein parhaiten. pelkkä kynttilänvalossa kylpeminen ja viltin alla kölliminen kun ei suoranaisesti nosta vireystilaa.

1. heittäydy

siirry pois mukavuusalueelta. tee perinteisten arkirutiiniesi sijaan omalla mittatikullasi mitattuna jotain aivan päätöntä.  jos olet siunattu surkeilla käsityötaidoilla, ilmoittaudu keramiikkakurssille - tai jos omistat kaksi vasenta jalkaa, lattarikurssi voisi olla vähintäänkin hauskaa . edullisia mahdollisuuksia on pilvin pimein tarjolla paikkakuntaan katsomatta. parhaimmassa tapauksessa saatat oppia jotain uutta itsestäsi, ja löytää elämänmittaisen intohimon. on mahtava huomata odottavansa keskiviikkoiltana siintävän aktiviteettin johdosta jopa maanantaiaamua tulevaksi.

2. yllätä

laita hyvä kiertämään. tämä on henkilökohtainen suosikkini, ja  mantrani, mitä pyrin ylläpitämään elämässäni. on ihana tunne olla jollekulle hyvä - ja vieläpä suunnitella sitä etukäteen. viimeisin valloitukseni tällä saralla on viikottain torstaille sovittu arkilounas äitini kanssa - niin hyvässä kuin pahassa huomaan odottavani tätäkin rupatteluhetkeä poikkeuksetta.

3. suunnittele

ryhdy ystäväporukkasi ideanikkariksi, ja ala touhuamaan yhteistä mökkiviikonloppua kuukauden päähän, tai vaellusretkeä keväiseen Lappiin. tässä ei tarvitse havitella kaukomaita, vaan ihan kotikylällekin suunniteltu retki rakkaiden kanssa tuottaa paljon riemua ja iloa etukäteen, ja taatusti vielä vuosien jälkeenkin.

itsellä on kalenteriin lukittuna tällä hetkellä pikkujoulujen, ja tyttöjen kylpyläviikonlopun lisäksi helmikuulle varattu lasketteluviikonloppu suuren ystäväporukamme kesken. tärkeintä on olla ajoissa liikkeellä - aikainen lintu pystyy sovittamaan hurjimmatkin aikataulut yhteen.

4. ravitse

ravitse kehoa ja mieltä - mitä se sitten tarkoittakaan kohdallasi. oma viikkoni pysyy parhaiten kasassa liikkumalla paljon, syömällä runsaasti hedelmiä ja kasviksia, ja pitämällä aina hätäsuklaata keittiön nurkkakaapissa. huolehdi myös valovarannot täyteen niinä päivinä, kun ulkoilu on mahdollista valoisan aikaan. termarikahvi lähimetsässäkin tuntuu ylelliseltä synkän arkiviikon jälkeen.

 

Löfbergs haluaa kanssani haastaa nyt myös teidät kertomaan omat vinkkinne pirteään syksyyn.

kuinka Sinä selätät syysnihkeilyn ja pidät vireystilasi yllä pimeydestä piittaamatta?

jättämällä vinkkisi ja nimimerkkisi tämän postauksen kommenttilaatikkoon, osallistut C3 kahvimyllyn + Kharisma kahvipapujen arvontaan (arvo n.50€ ). pääpalkkinnon lisäksi arvotaan kaksi pussia jauhettua Kharisma- kahvia 500g.  vastausaikaa on maanantaihin 2. marraskuuta klo 21.00 saakka.

voittajat (3kpl) julkaisen blogissa tiistaina 3.11.2015.

 

Share

Kommentit

Heidi/taloluck (Ei varmistettu)

Kahvilla. En millään muulla, vaikka vastaus onkin hieman cliché tämän postauksen yhteydessä. :)

Miia J (Ei varmistettu)

Joogaamalla aamuisin :)

kämppi (Ei varmistettu)

Tasainen vuorokausirytmi riittävine unineen ( itselläni 8h katkeamatonta unta sopiva ), myös viikonloppuna, auttaa jaksamaan aikaiset aamuherätykset ja piiii-it-kät työpäivät!
Liikunta - ulkona ja sisällä - on toinen mistä en kyllä luovu, kun vuosien jälkeen "kärpänen" rouskautti. Vaikka kuinka varsinsinkin näin pimeän aikaan välistä kehtuuttaa itsensä lenkille tai jumpalle ulkoistaa, niin kyllä se hikinen fiilis on vaan jotain niiiiin hienoa että!!!
Sitten on tuo ( harvinainen ) valoilmiö, mikä taivaalla möllöttää. Siitä saan onneksi jo työn puolesta nauttia ulkoilun merkeissä - kummasti vääntää suupieliä ylöspäin vaikka kuinka muuten ketuttais.

Jossuuuf (Ei varmistettu)

Liikkumalla päivittäin, pitämällä venyttely tai jooga hetkiä kesken päivän ja syömällä mahdollisimman paljon tuoretta, ravinteikasta ruokaa.<3

normaali katastrofi

Satuinpa sopivasti kurkkaamaan tänne, juuri nyt kun vietin hyvinkin energisoivan pitkän, vapaan aamun. 

Nukuttiin pitkähköön. Tehtiin miehen kanssa puolilta päivin aamiaista, jauhettiin kahvipavut mutteripannukahviin ja haudultetiin puuroa. Aamiaistettiin kynttilänvalossa ja oltiin oikeasti yhdessä. Jälkkäriksi pari palaa suklaata. Luettiin yhdessä parin päivän lehdet, pussailtiin ja krhm. Mies lähti hommiinsa ja itselläkin tuntuu nyt olevan virtaa esseen kirjoittamiseen vaikka kuinka! 

Vinkkinäni kunnon yöunien lisäksi siis kahvi, toisinaan tietoinen hidastaminen hetkeksi sekä hyvien tyyppien seura. (Ja joo, se seksikin!)

oonazofia (Ei varmistettu)

syömällä hyvin ja liikkumalla! parasta on jos kokeilee uusia lajeja ja uusia reseptejä. esimerkiksi viikonloppuna tuli mentyä kiipeilemään ja tehtyä bataattiburgereita ja siitä tuli tosi hyvä fiilis! ja tietysti pitää syödä paljon suklaata :D

Elina.P (Ei varmistettu)

Syömällä terveellisesti ja liikkumalla ulkona :)

Tmk (Ei varmistettu)

Ulkoilemalla :)

hendezii (Ei varmistettu)

Nuku, liiku, nauti. <3

Saritta (Ei varmistettu)

Kahvilla aamuisin ja iltapäivisin se pitää virkeänä. Ulkoilua ja ystävien tapaamista.

Katju (Ei varmistettu)

Kahvia tulee juotua monta kertaa päivässä. Terveellinen ruoka, jooga ja liikunta luonnossa.

Liise (Ei varmistettu)

Aamukahvi, kirkasvalolamppu, hyvä musiikki, kävelylenkit, opiskelukaverit ja hyvä, terveellinen ruoka pitävät mut virkeänä :-)

PauliinaH (Ei varmistettu)

Kunnon yöunet, liikunta, ulkoilu ja kahvi!!

Maria/Dejiss (Ei varmistettu) http://dejiss.blogspot.com

Rauhallinen aamuhetki päivän aloittajana, urheilu ja kalenteri, joka on täytetty tarpeeksi paljon kivoilla menemisillä ! Iltapäiväkahvi ja huulipuna, pelastaa väsähtäneenkin päivän, silloinkin kun terveellisistä elämäntavoista on päässy lipsumaan... :)

MaijaT (Ei varmistettu)

Ulkoilemalla ja lukemalla inspiroivia kirjoja.

Iidana (Ei varmistettu)

Tontin reunalla kodin valmistumista katsellen ja kahvia hörppäillen.

bisousss (Ei varmistettu)

Se, että saan lusikoida aamupalasmoothieni rauhassa. Sangen usein laitan kynttilän (oh yes ja syön yksin kun mies asuu ulkomailla ja itse opinnoissa jumissa Suomessa) ja luen Harry Potteria. Sama metka kaava toistuu iltapäiväkahveella. Helpottaa niin syysjumiin, kylmyyden kanssa tappuroimiseen ja kaikkeen muuhun kankeuteen.

Hilavitku (Ei varmistettu)

Minua ei syksyn ja talven pimeys ole koskaan erityisemmin väsyttänyt, eli mitään piristystoimenpiteitä ei tarvita :D

riiktu (Ei varmistettu)

Imen itseeni inspiraatiota hyvinvointilehdistä, syön ravintorikasta ja värikästä ruokaa sekä nukun riittävästi!

Hanna_ (Ei varmistettu)

Syysnihkeily selättyy parhaiten kunnon yöunilla! Jos syksy ja pimeys kerta heittävät yhdessä unihiekkaa silmään, niin nukutaan sitten. Tällä en tarkoita mitään kellon ympäri nukkumista ja torkkumista keskellä päivää, vaan kunnon ronskeja yöunia! Tähän päälle sopivasti hikiliikuntaa, ulkoilua ja herkullista, terveellistä, värikästä kotiruokaa, niin jo on varmasti syysmasis kevääseen asti taltutettu! (Tai siihen asti, kunnes huomaa loskan, kylmän, rännän ja loskasään vaan jatkuvan ja jatkuvan.. ;))

tuulilli (Ei varmistettu)

Ylläpitämällä perusrytmiä: hyvää terveellistä ruokaa, riittävästi unta ja sopivasti liikuntaa muun arkisen aherruksen lomassa. Positiivisen ajattelun kautta koitetaan katsoa elämää ja maailmaa, vaikka syysmasis meinasikin jo iskeä, isken takaisin! Ja kyllä, nykyään vielä se kuppi (kröhöm muki) kahvia aamuun!

Ansun (Ei varmistettu)

Ihanilla tunnelmavaloilla, suklaan herkuttelulla ja ulkoilulla kivalla kelillä.

Sakke (Ei varmistettu)

Ulkoilemalla ja terveellisellä ruoalla ja riittävällä unella. Piristykseksi hyvää kahvia sopiva määrä.

mirkkuli (Ei varmistettu)

Liikunta,terveellinen ruoka, inspiroivat lehdet, kahvi

Annis (Ei varmistettu)

Itselleni henkireikä on juuri tuo mainitsemasi tanssi! :) pari tuntia joka viikko, jonka lisäksi vaihtelevaa muutakin liikuntaa. Tanssi auttaa kaamossynkkyyteen mielialaa nostavasti. Samalla se on yhteisöllistä, tanssitunneilla tapaa samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa rupatella ennen tuntia.
Myös hyvä ja puhdas itsevalmistettu ruoka auttaa jaksamaan ja voimaan hyvin. Laatuteellä saan myös mieleni virkeäksi arkisin, ja viikonloppuisin hyvästä paahtimokahvista ja punaviinistä nautiskellen. Myös jokin reissu tulevaisuudessa suunnitelmissa, niin kotisuomen säävaihtelut muuttuvat vain asennekysymykseksi.

Li (Ei varmistettu)

Urheilemalla, liikkumalla luonnossa, tapaamalla ystäviä ja nukkumalla hyvin eli samalla tavalla kuin ympäri vuoden. Myös hyvä kahvi piristää!

Veera J (Ei varmistettu)

Paljon liikuntaa raittiissa ilmassa pitää virkeänä! Sen lisäksi edes kerran viikkoon rentouttava ilta kynttilänvalossa ja hyvän kirjan kera piristää.

tuuleve (Ei varmistettu)

Ulkoilemalla, nukkumalla ja syömällä hyvin, piristävillä hetkillä ystävien ja perheen kanssa ja ennen kaikkea pyrkimällä joka päivä siihen, että positiivisuus-huntu keikkuu päälaella, jossei koko päivää niin ainakin osan siitä :D

mökö (Ei varmistettu)

kaikki aseet käytössä; kahvi, ubiqinoni, b-vitamiinit, kirkasvalo...

aiknow (Ei varmistettu)

Kaikki mahdolliset konstit on käytössä, ruoka, uni, ystävät ja harrastukset. Kun pimeä aika on valoisaa aikaa pidempi, voi hyvällä omalla tunnolla mennä vähän aikaisemmin nukkumaan ja nauttia pitkistä unista myös arkena. Ystävät ja ruoka on aina yhtä ihana yhdistelmä ja yhteisiä hetkiä pitääkin pyrkiä järjestämään mahdollisimman paljon. Ulkoilu, urheilu ja musiikki piristävät mieltä ja auttaa ainakin minua kaamoksen yli! Jos aurinko paistaa ei pikku pakkanenkaan haittaa :)

terveenä

En ole koskaan kokenut pimeysmasennusta. Päinvastoin rakasta syksyisiä pimeitä iltoja, jolloin voi poltella kynttilöitä. Teen kaikkea mukavaa kuten käsitöitä. En tiedä onko kirkasvalolampusta sitten ollut vaikutusta siihen  etten ole väsynyt.

Sissel_Lapland (Ei varmistettu)

Salilla käyminen. Peruskouluaikana salille pakotettuna minulle kasvoi inho kuntosaleja kohtaan. Viimeisen vuoden aikana olen kuitenkin totutellut itseäni salitreenaukseen ja nyt 34-vuotiaana jopa pidän siitä. Kolmivuorotyötä tekevänä unirytmit on koko ajan sekaisin ja ennen väsytti sekä töissä että vapaa-aikana. Ennen aamuvuoron jälkeen lösähdin sohvalle ja saatoin olla siinä koko loppupäivän jaksamatta tehdä mitään. Nyt treenien alettua on työpäivänkin jälkeen vielä virtaa ko pienessä kylässä. Joskus treenit on tervanjuontia, mutta sekin on parempi kuin ei mitään. Suosittelen varauksetta kaikille :) <3

Letitia (Ei varmistettu)

Säännöllinen kalenteri: Lepo, ulkoilu, urheiluaktiviteetit, hyvä ruoka ja tärkeintä maukas kahvi

Taatelikookos (Ei varmistettu)

Puhdas ravinto, lepo ja liikunta ovat kyllä todella tehokkaita pimenevinä syyspäivinä tuomaan energiaa! Etenkin riittävään ravintoaineiden saantiin kannattaa kiinnittää huomiota. Ja totta kai kupillinen herkullista kahvia toimii aina :)

Satsuma (Ei varmistettu)

Syyslehtikasoissa hyppimistä, satsumia/klementiinejä vitamiinejä antamaan ja hyvää kahvia. Se on siinä ;)

Chickpea

Tarpeeksi deetä ja rautaa sekä rentoutumista, sekin vikistää :) 

AP (Ei varmistettu)

Urheilua ja viiniä sopivassa suhteessa - molempia paljon siis.

Riirii (Ei varmistettu)

Viime vuonna koko marraskuun aikana paistoi aurinko vain 6 tuntia. Nyt marraskuun kynnyksellä, valoisan ja värikkään syksyn hiipuessa hämärään, olen päättänyt, että tänä vuonna pimeys ja kylmyys ei masenna! Ja kovat keinot on käytössä: istun mieheni rakentaman valtavan kirkasvalolampun edessä, juon paljon kahvia, älyttömästi teeta ja silloin tällöin matchaa, ulkoilen valoisan aikaan, kokkaan intialaisia ruokia, opettelen syömään chiliä, intoilen uudesta valokuvausharrastuksestani ja suunnittelen alanvaihtoa valokuvaajaksi. Lisää iloa kaamokseen tuovat myös kaikenlainen fiilistely, ja se, että leivon pari kertaa viikossa ja aina vien johonkin sattumanvaraisesti valittuun naapuriin lämpimäisiä. Ilahtuneet ihmiset ilahduttavat eniten!

Mooneye (Ei varmistettu)

Kahvia, unelmia, musiikkia...
Heti aamusta ennen sängystä nousua etsin kännykällä musiikkia, joka saa silmät aukeamaan kunnolla.
Annan sille aikaa hetken ja samalla hetken unelmille.
Kun kropassa on tarpeeksi virtausta, ponkaisen ylös kahvinkeittoon.
Musiikki seuraa mukana hampaiden pesulle :)
Lisänä vielä tähän löysin feng sui vinkit siihen miten sängyn pääty pitää kääntää, jotta saisi parhaimmat unet.
Tarvittaessa teen lisätutkimuksia netin ihmemaailmaan ja etsin vinkkejä piristykseen.

Syyskooma (Ei varmistettu)

Parhaat keinot syksystä selviämiseen on riittävä lepo ja rentoutuminen. Kun valosa aika on minimissä, huomaan energiatasossani selvän eron entisestä. Ennen pakotin itseni suorittamaan kaikkea väsymyksestä huolimatta. Tämän syksyn oon alottanut ihan uudella tavalla, ja antanut itselleni luvan ottaa rennosti. Kun ei liikaa pakota itseään suorittamaan asioita, huomaa energian riittävän paremmin niihin pakollisiin asioihin.

ulla1000 (Ei varmistettu)

Kahvila bongausta ja ihania kahvihetkiä ihan itsekseen. Haaveilua ja luonnossa liikkumistä, epätarkkojen kännykkä kuvien julkaisua eri paikoista :)

Makkustiina (Ei varmistettu)

Aamukahvit, ulkoilu, jooga, lepo, värikkäät kuvat ja hyvä ruoka.

V-sukka (Ei varmistettu)

Samat asiat kuin ne, jotka lisäävät iloa valoisempina aikoina, pitävät syysnihkeilyn vähempänä. Eli lukeminen, viini, ruoka, liikunta, lepo, ystävät ja kahvi. Sopivassa suhteessa.

Jem (Ei varmistettu)

Elokuvat ja lenkkeily koiran kanssa. Aamua ja iltapäivää (ja yövuorossa työyötä) piristää tummapaahtoinen kahvi.

Ellunen9 (Ei varmistettu)

Vinkkini ovat kahvi, ulkoilu koiran kanssa, ja kirkasvalolamppu! :) Ja valoisaan aikaan ulkoilu etenkin, luonnonvalo paras valo!

JohannaRoH (Ei varmistettu)

Ystävien kanssa oleminen, herkkukahvi ja kuntoilu sekä iloinen mieli ja sen ylläpito! :) Riittävän levon määrää ei voi myös koskaan painottaa liikaa:) Uni auttaa vireystilaan!

Ullamaarija (Ei varmistettu)

Vireyttä tuo jooga, kupponen kuumaa kahvia, kirkasvalokuulokkeet ja kuntoliikunta. Myös neulominen ja perheen kanssa oleminen ovat hyviä keinoja yhdessä selviytyä aina talvesta ja pysyä virkeänä. :)

Matilde (Ei varmistettu)

Positiivisella asenteella pärjää aika hyvin! Itse olen huomannut, että huumori auttaa synkkinäkin päivinä. Vireys säilyy, kun ulkoilee, harrastaa ja tekee eri juttuja. Jopa hyvä lehtijuttu saa kivalle mielelle. Tilasin hyvinvointilehtiä ihan tarkoituksella syksyksi. Niistäkin voi ammentaa ideoita hyvään päivään! Kupillinen kahvia ja lehti on oivallinen kombinaatio!

Bianca** (Ei varmistettu) http://thebernardandbianca.blogspot.fi

Tähän ei kaikilla ole mahdollisuus, mutta vannon päiväunien nimeen! Puolilta päivin pidetty tirsa tekee pimeämmästä illasta huomattavasti pirteämmän ja niistä kynttilöistä ja tv-sarjoistakin jaksaa oikeasti nauttia:)

lsmv (Ei varmistettu)

Reippailla D-vitamiiniannostuksilla, kahviövereillä ja intensiivisellä salitreenillä, josta seuraa aina piristävä endorfiinihumala :)

Pages

Kommentoi