Laita hyvä (vaate) kiertämään?

Laura de Lille

Vähän aikaa sitten törmäsin uutiseen, jossa japanilaisen vaatetusjätti Uniqlon kerrottiin laajentavan Japanissa jo vuodesta 2001 asti toimineen vaatteiden kierrätyskampanjansa myös Ranskan, Brittien sekä Yhdysvaltojen myymälöihinsä. Sen idea kaikessa lyhykäisyydessään on seuraavanlainen: asiakkaat tuovat myymälään vanhat Uniqlon vaatteensa, jotka yritys välittää eteenpäin vähävaraisille ja muille apua tarvitseville. Kaiken kaikkiaan yritys pyrkii tällä tavoin keräämään takaisin noin 35 miljoonaa tuotettaan viiden vuoden aikana. 

Samalle tielle on lähtenyt nyt myös yhdysvaltalainen casual-vaatetuksen kuningas American Eagle Outfitters. Yritys ei lupaa sen vähempää kuin kerätä 18.10 asti kaikilta amerikkalaisilta asiakkailtaan takaisin merkin vanhoja denim-tuotteita. Niiden puuvillat päätyvät myös yhteiskunnan vähäosaisimmille, mutta tällä kertaa hiukan eri muodossa - niistä tehdään rakennuseristeitä.

Vaikka päämäärä on periaatteessa sama, kahden jätin kampanjointien väliltä löytyy hiuksenhieno ero. Toisin kuin yleiseen solidaarisuuteen luottava Uniqlo, American Eagle Outfitters ei ole lähtenyt hamstraukseen ilman porkkanaa. Palauttaessaan vanhat farkkunsa yhteen merkin yli 850 myymälästä, asiakas saa kiitoksena 20% alennuksen ostaessaan uuden tuotteen.

Pyyteetöntä tai ei - hyväntekijän saappaisiin on tätä nykyä kova tunku ja se ei ole jäänyt massamarkkinoiltakaan huomaamatta. Tee hyvää ostamalla lisää on kaiken kaikkiaan kutkuttava leikki, johon kuluttajan on helppo lähteä mukaan. Se, miten puhtaasta jaloudesta merkkien pyrkimyksissä oikeastaan on kyse, on sitten eri juttu. Siitä jokainen kuluttaja tehköön omat johtopäätöksensä. Farkkunsa kun voi kiikuttaa keräyslaatikkoon ilmankin, että niiden takataskuihin on tikattu brändilogoa.

Viimeksi vuonna 2010 H&M synnytti suuren keskustelun yhdysvaltalaisessa mediassa, kun eräs opiskelijanuorukainen oli löytänyt syrjäiseltä newyorkilaiselta kujalta säkeittäin merkin myymättä jääneitä tuotteita. Yritys oli siis nähnyt paremmaksi kuljettaa jätevuorensa kadulle kuin laittaa niin sanotusti hyvän kiertämään. Tässä tapauksessa kymmeniin muovipusseihin pakattuna.

Paikallaan oleva kysymys onkin: onko suunta oikea, oli porkkanaa tai ei? Aktivoiko vastaavanlainen kampanjointi oikeasti ihmisiä hyväntekoon vai tarjoaako se pelkästään yrityksille uuden kaupallisen keinon promota tuotteitaan? Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, sen päätämme loppupeleissä oikeastaan me kuluttajat. Jaloillamme. 

 

Kuva: American Eagle Outfitters

Share

Kommentit

Paula Kei (Ei varmistettu)

Vaatteiden tulisi olla muutakin kuin kertakäyttötavaraa, jonka voi kyllästyttyään sysätä vähävaraisemmalle. Vaate tulisi kuluttaa loppuun, ei käyttää yhtä sesonkia ja sitten heittää menemään. Kierrätys on hyvästä, tottakai, kunhan se ei puske suurempaan kulutukseen ja näin lisää tuotantoa, jota on jo nyt liikaa.

Moni olettaa tekevänsä hyvää lahjoittamalla vaatteensa kierrätykseen, niin että vaate päätyy kolmansiin maihin esimerkiksi Afrikkaan. Näin tehdään paikalliselle pukeutumiskulttuurille hallaa sekä vaikeutetaan paikallisen tekstiiliteollisuuden toimintaa.

Itse kannatan kierrätystä, tottakai. Hyvä laatuisen vaatteen kierrätystä paikallisesti, ei rahtaamalla toiselle puolelle maapalloa.

Vierailija (Ei varmistettu)

Nuo H&M:n rätithän oli vielä rei'itetty saksilla, jotta niitä ei voi myydä eteenpäin. En toisaalta tiedä mikä olisi parempi ratkaisu. PR-tappion jälkeen H&M alkoi antaa toppavaatteet NY:n kodittomille, mutta suurempi ongelma taitaa olla se trikoolumppu... Koska lumppua se on, ei se 4,90 euron narutoppi ole afrikassakaan mikään AI VITSIT OI KIITOS LÄNKKÄRI TÄSTÄ TRIKOOTOPISTA -lottovoitto.

Marsublog

(Ah tuo äskeinen siis minun kommenttini.)

Ode (Ei varmistettu)

Itse kaipaisin jotain loppusijoituspaikkaa rikkinäisille vaatteille. Käyttökelpoiset vaatteet voi aina nakata uffille tai fidalle, mutta mitä voisi tehdä haaroista ratkenneille farkuille tai kauhtuneelle t-paidalle? jos olisi kätevä käsistään, niin niistä voisi askarrella jotain, mutta kun ei kädentaitoja ole. Olisipa ihana, jos olisi lumppujen keräyskampanja!

Kommentoi