Valkoinen t-paita ja perhoset vatsassa

Laura de Lille

Näin nettikauppojen nousukaudella kuluttajien ostostottumukset Internetissä on aihe, joka ei ota kuluakseen.

Viime kuussa käytettyjen vaatteiden jälleenmyyntiin erikoistunut ranskalainen Ugotawish-nettisivusto toteutti kyselyn 18-45-vuotiaiden naisten ostoskäyttäytymisestä netissä, ja tulokset eivät juuri yllättäneet.

Kyselyyn osallistujat oltiin jaettu kahteen eri ikäryhmään : 18-24- ja 30-45-vuotiaisiin. Tutkimus selvitti, että 18-24-vuotiaista 81% piti brändejä hintaa tärkeämpänä tekijänä uusia vaatteita ostaessaan. Häkellyttävät 92% vastaajista oli perustellut  tämän merkkivaatteiden jännittävyydellä ja sillä miten niiden hankkiminen sai tuntemaan "perhosia vatsassa."  Merkkien nähtiin nostavan myös itsetuntoa: 75% haki vaatteillaan uskottavuutta ja lähes puolet vastaajista näki parantavansa niillä työllistymismahdollisuuksiaan.

30-45-vuotiaiden naisten ikäryhmässä enemmistä kertoi saavansa mielihyvää enemmän hyvistä tarjouksista kuin tietyn merkin tuotteiden ostamisesta. Tässä ryhmässä hintatarkkailu ja erinäiset tarjouskampanjat olivat suurin motivaattori tilauksen naputteluun.

Kyselyssä kävi ilmi taas se, mitä sanotaan harvoin ääneen: brändien rooli on tarjota kuluttajilleen ensisijaisesti unelmia. Jos tapetille ei nosteta iänikuista laatu- ja kestävyyskeskustelua, erityisesti nuorempi sukupolvi ostaa lähes poikkeuksetta mielikuvillaan. Tämä selittää muun muassa sen, miksi sadan euron perus-t-paidat ovat mielestämme hintansa väärtejä tai miksi tietyn ruotsalaismerkin neuleet nyt vaan tuntuvat niin uskomattoman pehmeiltä - oli niistä sitten hyötyä työpaikkahaastattelussa tai ei.

Nii-in. Toisinaan taru on hurjasti totuutta ihmeellisempää.

Kuva: Alexander Wang

Share

Kommentit

Tiiu (Ei varmistettu)

Tosi mielenkiintoinen postaus! Ma ainakin allekirjoitan ihan taysin ton brandien perassa juoksemisen, siis niilta ajoilta kun olin 18-24-vuotias. Sittemmin oon oppinut yhta sun toista mun omasta ostokayttaytymisesta, eika tulisi enaa mieleenkaan ostaa vaatteita tai asusteita ensisijaisesti merkin perusteella. Ja sehan ei tietysti tarkoita sita, etteiko jonkun tietyn merkin vaatteet mua puhuttelisi, mutta ostopaatosten tekeminen on vaan valikoitunut ja jarkevoitynyt. Mikaan t-paita ei ole sadan euron arvoinen, ei yksikaan...

Hieman off-topic, mutta tuli muuten mieleen noi esim. Zaran ja ASOSin valmistamat merkkivaatteiden pikakopiot... Veikkaan, etta nuori kuluttaja ostaa niitakin juuri sen alkuperaisen, kopioidun brandin herattamien mielikuvien perusteella. Sinansa ihan hassua, etta kuluttaja voi tehda ostopaatoksia brandin perusteella ostamatta itse brandia.

Laura Pollari
Laura de Lille

Hei Tiiu ja kiitos kannanotosta!

Mielestäni kommenttisi massamerkeistä on mielenkiintoinen ja hyvinkin niputettavissa samaan aihepiiriin. Trendejä ahkerasti seuraava kuluttaja luo joka kerta itselleen tavallaan " uuden minän" ostaessaan tietyllä hetkellä tapetilla olevia tuotteita.  Niiden tuomion mielikuvien avulla kuluttajalle syntyy tietynlainen arvo omasta itsestään ja halutusta elämäntyylistä (edelläkävijyys, status-symbolit jne.)

Jäljitelmissä idea on sama, mutta pikaruokaversiona. Luodaan harha hyvästä ostovoimasta kuluttamalla paljon ja nopeasti ilman, että elämäntavan takaa löytyy sen kummempaa ajatusta tai varsinaista pyrkimystä mihinkään.

Koska no, muuta sisältöä en itse 100 euron perus-t-paidoissa nää kuin niiden luoman elitistisen illuusion.

Kommentoi