Mitä tuumasivat amerikkalaiset, kun Marimekko Targetteihin saapui?

Lentoaskeleita

Jokin aikaa sitten kirjoitin näppäimistö innosta sauhuten, kuinka kohta ihan meidän kulman takaa, lähi-Targetistakin saisi meidän suomalaisten yhtä rakastetuimpaa brändiä Marimekkoa. Koin itseni lähes epäisänmaalliseksi 17.4 lanseeraussunnuntaina, kun en ollut Targetin ovella ensimmäisten joukossa katsastamassa mallistoa. Mietin, mahtaisiko minulle jäädä edes servetin servettiä, kun itse ehdin paikalle vasta seuraavana päivänä. Olinhan lukenut paljon Targetin aikaisempien yhteistyömallistojen suosiosta ja siitä, kuinka esimerkiksi Lilly Pulitzerin mallisto oli myyty loppuun vuosi sitten vain tunneisa. 

Seuraavana päivänä lähdin tytön kanssa pyörähtämään Targetissa "hakemassa pesuaineita", eli tutkimaan Marimekko-tilannetta. Naistenvaateosaston ohittaessani huomasin, kuinka rekeiltä löytyi tuttuja printtejä lähes joka koossa edelleen. Meidän lähi-Targetin valikoimaan kuului vaatepuolella uimapukuja ja mekkoja naisille ja tytöille. Hipelöin erityisesti Kukkatori-kuosisia pikkutyttöjen mekkoja, mutta juuri niistä oli 18M-koko loppu (kaikkia muita kokoja olisi ollut vielä jäljellä!!) Vasta kaupan perältä löysin Marimekon kotiosaston, joka sai vähän sydämeni pamppailemaan. Mitään ei oltu myyty loppuun ja hinnatkin olivat noin puolet Marimekon Suomen hintatasosta! Nappasin heti kärryihin tarjoilusetin ja jäin miettimään ihan tosissani lasten Paprika-kuvioista keltaista telttaa. Olin tuotteiden ainoa hipelöijä ja minun teki suorastaan mieli hihkua, että ettekö te nyt huomaa, täältä saa Marimekkoa, FINNISH DESIGN. ;) Lähes loukkaannuin kassalla, kun myyjä kehui tarjoilusettiä ja kun vihdoin pääsin sanomaan, että niin, tykkään Marimekosta koska se on niin kotoisa, sillä minäkin olen Suomesta, johon myyjä vastasikin ihmetelleensä, että mistä tällainen merkki mahtaa olla kotoisin. 

Samana iltana Targetissa nähtiin vielä uudelleen suomalaisperhe, joka lähti teltankatsomisreissulle, mutta jotka päätyivät hihkumaan hyllyjen välissä "nää lautaset ei ole lasia, vähänkö olisivat käteviä altaalla!" "ota sitten kaksi pakettia, ei me tehdä mitään vain neljällä lautasella", "hei no nyt olis kylmälaukku!" ja pieni suomalaispoika, joka rakastui palavasti malimekon säkkituoliin (ja minkä vanhemmat onnistuneesti maanittelivat vaihtamaan Kukkatori-kuosiseen jalkarahiin: "ajattele, kuinka kivaa sen päällä on vaikka istua samalla kun katsoo piirettyjä"). Suomalaisperhe sai taas pyöriä osastolla ihan rauhassa ja muut Target-shoppailijat ohittivat osaston nopealla vilkaisulla.

Nyt tuosta yhteistyömalliston lanseerauksesta on kulunut jo puolitoista viikkoa ja eilen kun lähdin ihan oikeasti hakemaan niitä pesuaineita huomasin, että Marimekko-tuotteet oli sijoitettu paljon houkuttelevammin heti sisääntuloon ja keskitetty samalle alueelle. Mielestäni fiksu muuvi ja nyt hyllyillä alkoi myös olla jo myös tyhjää ja vaatteista jäljellä enää hajakokoja. 

Malliston vaisumman vastaanoton syyksi on arvioitu brändin heikompaa aiempaa tuntemusta Yhdysvalloissa. Minä myös pohdin, että onkohan Marimekko "liian pohjoismainen" ja kuviot liian retroja sekä värit kirkkaita esimerkiksi tänne etelän pikkukaupungin tyyliin, jos ymmärrätte mitä tarkoitan? Itse Marimekko-fanina hykertelin kuitenkin onnesta, kun esimerkiksi jalkaraheissa oli mukavasti valinnanvaraa jäljellä. ;) Kurkkaamalla Instagramista hastagin "marimekkofortarget" näkee kuitenkin, kuinka täältäkin löytyy oma fanikuntansa!

 

Lentoaskeleita Facebook / Instagram / lentoaskeleita@gmail.com

Kommentit

tanjatanja
Ei Beigeä

Liittymättä Marimekkoon, miten saat nuo muut kanavat tuohon postauksen alaosaan kiinteästi? Vai kirjoitatko ne joka kerta erikseen? Mien ossaa :(

Elina U.
Lentoaskeleita

Mä ihan joka kerta näpyttelen ne siihen, kun en myöskään ole keksinyt kätevämpää tapaa. :D

tanjatanja
Ei Beigeä

Hemmetti soikoon. Olen nähnyt muillakin samanlaista meininkiä ja ajattelin että there has to be a way!! 

Mutta ilmeisesti siis ei. Ainakaan vielä.

Elina U.
Lentoaskeleita

Tässä olisi kyllä loistava kehityskohta: mahdollisuus saada sellaiset pienet nappulat tuonne alapalkkiin!

Pumpuli
Pumpulielämää

Täällä New Yorkin osavaltiossa on vähän sama meininki kuin siellä etelämmässä! Omassa paikallis Targetiin pääsin noin viikko lanseerauksen jälkeen ja paljon oli lasten vaatteita ainakin jäljellä ja sisustusosasto notku tavaroita (osasto on täälläkin liikkeen takaosassa.) Itselläni ei lähtenyt mitään mukaan, mutta netistä bongasin että niillä on Marimekko pyörä myytävänä!! Jos on vielä muutaman viikon päästä tallessa, niin pakkohan se on tilata. ;) Ehkä (pyörän lisäksi) tilaan sinisen Lokki-uimapuvun :)

Täällä Marimekolla oli hyvissä ajoin ennen lanseerausta New York Cityssä High Linen eteläpäässä iso mainoskampanja. Tuolit ja teltat oli kokeiltavana ja High Linen sisäänkäynnin vieressä oli iso kankainen Marimekko-printtinen pallo (??) :) 

Ehkä (pyörän lisäksi) tilaan sinisen Lokki-uimapuvun :)

Tiesitkö muuten näistä Target-omituisuuksista? :)  http://www.lily.fi/blogit/pumpulielamaa/nyt-kylla-yllatyin

Elina U.
Lentoaskeleita

Siis tuo pyörä!! <3 Ja mitä hitsiä, vain 299???? Harmi, että mulla on jo pyörä. Ei tosin täällä... ;) Lokkiuikkarit on myös ihanat! Hauskaa kuulla tilanneraportti New Yorkin osavaltiosta! Me itseasiassa veikattiin, että siellä mallisto olisi ollut suositumpi.

En tiennyt tuollaisista, siis ihanko totta? Että jos vaikka luulen jonkun hinnan olevan alhaisempi ja sekoitan tarjoukset, niin sitten saan sillä hinnalla? Juuri eilen palautin hyllyyn yhden lasten teepaidan, kun huomasin juuri ennen kassaa, ettei se ollutkaan tarjouksessa vaan sen naapurit. Olisikohan pitänyt siis sittenkin vaan mennä pokkana sen kanssa kassalle. ;)

Vierailija (Ei varmistettu)

kuvia kuvia!!'

Elina U.
Lentoaskeleita

^^Tuossa erittäin huono kuva meidän lopuista ostoksista + näköjään yksi random mönkkäriauto! :D Täällä vielä kuvaräpsy Targetin osastolta.

Hanna K
Sunday Blondie

Oi, olipa hauskaa kuulla paikalliselta, miten Marimekon Target-mallisto on menestynyt Jenkeissä! Kuosit ja värit ovat tosiaan aika retroja, eivätkä siksi uppoa ehkä ihan jokaiseen. Uima-altaan reunalle värikkäät tarjottimet sopivat kuitenkin näköjään kuin nakutettu! :--) Oi että, uima-allas itsessään olisikin aika ihana...!

Elina U.
Lentoaskeleita

Kiva kuulla! :) Ja tuota minäkin epäilen syyksi, täällä kun ei ole sellainen "selkeät linjat, värit ja graafiset printit"-linja yhtä suosittua kun tällä hetkellä pohjoismaissa. Jääpähän enemmän shoppailtavaa meille muille. ;) Luulen, että kaikki amerikansuomalaiset ovat kyllä jo katsastaneet Targetin valikoimat! :D

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.