Lepoviikko

Koska olet viimeksi pitäny lepoviikon, tai kevyen viikon treenistä?

Oma vastaukseni on vähän nolo. En vielä kertaakaan tämän parin vuoden aktiivitreenaamisen aikana. Toki olen saattanut olla sairastelun vuoksi viikon poissa pelistä, mutta onko se lepoa, jos kroppa joutuu samalla taistelemaan pöpöjä vastaan? Ehkä viime syksyn sairastelukierrekin selviää nyt. Liian vähän lepoa.

Viimeaikoina treenit ovat jääneet usein kesken. En vaan jaksa. Treenipainot ovat tulleet tasaisesti alaspäin, enkä enää muista, koska viimeksi olisin saanut satasen ylös maasta. Viime viikolla sumomavessa puristusvoimaa ei ollut nimeksikään, vaikka käsitreenipäivästä oli aikaa. Sen sijaan, että olisin miettinyt voimattomuuden syytä, päädyin omassa ajatusketjussani "täytyy varmaan hankkia vetoremmit"-päätelmään. Tämähän ei sovi omaan treeni-ideologiaani lainkaan, jossa kroppa on yhtä vahva kuin sen heikoin lihas: puristusvoima ja core-lihakset ovat yhtä tärkeitä, kuin reidet tai hauis. Siksi en käytä remmejä enkä tukivyötä.

Juttelin muutamille treenaamisesta kaiken tietäville ystävilleni asiasta ja jatkuvasta väsymyksestäni salilla, ja kummankin ensimmäinen kysymys oli, milloin minulla viimeksi oli ollut lepoviikko. No..ööö...ei ikinä. Sain tiukan käskyn pitää seuraava viikko totaalilepoa. Aluksi ajatus kauhistutti: koko viikko ilman liikuntaa?! Ei yhtä ainutta kyykkyä eikä leuanvetoa?! Olo oli ollut treeneissä kuitenkin jo niin kauan onneton, että päätin oikeasti pitää kiinni tästä lepoviikosta.Onneksi ympärilläni on fiksumpia ihmisiä, jotka osasivat kertoa minulle ne oikeat sanat. Lihas ei kasva treenatessa. Lihas kasvaa levossa. Salikorttikin loppui sopivasti sunnuntaihin. Reenit olivat siis niiltä osin taputeltu.

Itsestäänselviä asioita, joita ei itse vaan tajua omassa pienessä jumppakuplassaan.

Aloin pikkuhiljaa kääntämään omaa ajatusmaailmaani siihen suuntaan, ettei viikon liikkumattomuus olisikaan katastrofi. Lopulta aloin oikeastaan nauttimaan ajatuksesta, että voisin vain möllöttää. Koko viikon. Huoltaa kehoa ja mieltä. Ehkä ne oudot aamuyön heräämisetkin loppuisivat. Selkeät kropan stressioireet ovat olleet ilmassa, mutta en ole osannut tulkita niitä. Tyhmä minä. Nyt on korkea aika, ennekuin tapahtuu jotain peruuttamatonta.

 

Aion siis seuraavan viikon kiinnittää erityistä huomiota kehonhuoltoon ja rentoutumiseen. Sekä kropan että mielen. Allaolevat askeleet ovat päivittäisessä käytössä ja elintavoissa mukana normaalisti, mutta tällä viikolla niihin on oikeasti panostettava huolella.

 

1) Yöunet. Tällä viikolla viimeistään 22:30 sänkyyn ja univalmiudessa (silmät kiinni ja hengitys tasaisena) ihan viimeistään kello 23. Ehdoton takaraja. Nukkumishommat ovat taas livenneet vähän lapasesta, ja kello on huidellut yli puolen yön, kun olen kömpinyt sänkyyn. Myöhään valvominen ei ole vielä kertaakaan ollut hyvä idea. Ikinä.

2) Adaptogeenit. Reishi, pakuri, maca. Cordyceps, lion's mane, shiitake.  Adaptogeenit tietävät, mitä kroppani tarvitsee ja mukautuvat sen tarpeisiin: todennäköisesti reishi tulee väsyttämään minut  totaalisesti hetki nauttimisestaan, joten reishiteetä juon viimeisenä illalla.

3) Aminohapot. BCAA ja L-glutamiini. Glutamiini hellii suoliston nukkaa, joka varmasti on saanut damagea tämän kropan stressin myötä. BCAA palauttaa, ja sitähän minä tarvitsen!

4) Probiootit. Stressi vaikuttaa erityisesti suolistoon, joka taas vaikuttaa kropassa ja mielessä ihan kaikkeen muuhun.

5) Laadukas magnesium. Noin kello 18:00 aikoihin, jotta se ehtii vaikuttaa yöuniin lihaksia rentouttavasti. Ehkä jopa reippaampi annostus kuin normaalisti, jotta korjausaineita on tarpeeksi saatavissa.

6) Piikkimatto ja putkirullaus. Jos et tiedä miksi, kokeile! Ehkä myös hyvin rauhalliset lenkit haistellen kevätilmaa, syvähengitellen.

7) Ravinto on luonnollisesti yksi vahva osa palautumista, mutta minulla se jatkuu ihan "normaalina" kuten ennenkin. Paljon rasvaa ja proteiinia, mutta tällä viikolla kiinnitän enemmän huomiota hiilihydraattien saantiin illalla, ennen nukkumaanmenoa, jotta takaan itselleni syvät yöunet. Viherjauheet (Emerald Balance Greens, chlorella, spirulina, vehnänorasjauhe) ja marjasmoothiet ovat MSM:n ohella käytössä, jotta saan kudoksiin aitoja ravintoaineita korjaamaan vaurioita. Pitkään jatkunut kulutus ja siitä johtuva elimistön stressi tarvitsevat runsaasti optimaalista ravintoa.

Ja mikä parasta: tänään olen sitä mieltä, että jos viikko ei riitä, palaudun vielä toisen. Katsotaan perjantaina mikä olo on, kiipeilenkö seinille liikunnan puutteesta, olenko unohtanut jo oikean mavetekniikan vai katsooko peilistä möllykkä, joka ei enää salitreeniä kaipaakaan.

 

Luen mielelläni sinun keinojasi palautumiseen ja lepoviikkoon. Vinkit saa jakaa kommenttioboksissa.

Share

Kommentit

Omasta kokemuksestani tiedän, että oikea aika lähteä takaisin treenaamaan on se vaihe kun mihinkään ei enää kolota (sellainen keveys jonka ei muistanut olevan mahdollistakaan), treeni ei ole päälimmäisenä stressinä (mä taannun) mielessä mutta energiaa alkaa olla todella todella paljon. Itellä ainakin sellanen totaaliväsy tulee jossain lepoviikon puolessä välissä/ loppupuolella ja se menee oikeasti ohi! Ja vasta kun se menee oikeasti ohi kannattaa lähteä treenamaan. Ja sitten ne ekat treenit. Ne on aivan mahtavia! Sillon aina muistaa sen, miksi pitää myös muistaa levätä. Ite ainakin löydän silloin paitsi voimat ja energiat myös sen kuuluisan liikunnan ilon.

Mitä lepoviikon ravintoon tulee mä oon sallinut silloin itselleni sopivissa määrin myös herkkuja. Övereitä en kannata koskaan mutta mikäs sen mukavampaa "lomalla" kuin tuijotella leffaa ja syödä jotain oikeesti kivaa. 

cherryjam

Moi NinaMaria, kiitos kommentista ja kokemuksen jakamisesta :)

Tänään on ollut sellainen olo, että toivottavasti ne ekat treenit on tooooosi kaukana. Siis väsynyt olo, ja lepoviikko tuntuu maailman parhaimmalta idealta. Sauna lämpiää ja uunissa on paleomuffinit ;) Mulla on kamalasti aikaa! Paitsi että nukkumaanmenoaika lähenee kovaa vauhtia ja mulla on vielä vaikka mitä tekemättä :)

 

Workingonit
McINFJ

Toi magnesium on varmaan nykypäivänä kaikkein tärkein mineraali, rasitus ja kiire kuluttaa varastoja huomaamatta. Suosittelisin varmaan kaikille ihmisille ottamaan lisäravinteena. Noi kapselit on siitä huonoja, et ne ei imeydy kunnolla. Oon saanu ite apua magnesium suihkeesta, Se imeytyy ihon läpi heti eikä rasita näin maksaa. Lifesta löytyy betteryou merkkinen, hintaa vähän alle 30€. :)

mul on paha unettomuus ollu sairauteni takia, mut nyt oon käyttäny sitä suihketta n. 1kk ja tuntuu et Se on auttanu unee vähän!

cherryjam

Moikka Workingonit vai Mc Fatigue? :) Totta, magnesiumin vaje on syynä niin moneen asiaan ja niin pienellä jutulla voisi kukin vaikuttaa aika paljon hyvinvointiinsa!

Minulla on myös suihke, mutta olen aika laiska sitä käyttämään :) Olen myös juonut magnesiukloridia (muistaakseni kloridi?), mutta sitä on vaikea enää löytää apteekeista. Mitä olen ymmärtänyt, niin esimerkiksi sitraattimuoto on varmasti aika hyvin imeytyvä, toki nämä ovat yksilöllisiä juttuja ja moni asia vaikuttaa tässäkin.

Mahtavaa kuulla, että olet löytänyt edes pienen avun noinkin yksinkertaisesta asiasta, kuin mankkusuihke!

Workingonit
McINFJ

Sano vaan mcfatigue! Joo oon kuullu myös että sitraatti ja toi kloridi ois hyviä imeytymää. Joo, kuukauden päästä näkee verikokeista että onko ne tasot noussu viime kerrasta ja kuin tehokkaasti Se suihke nyt sit imeytyykään, mielenkiinnolla odotan :)

cherryjam

Moi siis mcfatigue :)
Kävin tuossa taannoin verikokeissa, joissa otettiin myös magnesium, mutta muistan lukeneeni, että seerumissa on kutakuinkin vain 1% ihmisen mankkuvarastosta. Toisaalta kertoohan tuokin jo jotain, jos edes seerumin mankku on viitearvoissa.

Workingonit
McINFJ

Terve cherryjam! epätarkkoja nekin kyllä.. Mun arvot ei ihan yltäny viitteisiin, eli pula voi olla aika paha. Sitten kun ne on viitteiden yläpäässä niin voi olla tyytyväinen :D

Workingonit
McINFJ

Ainiin, ja viikon treenaamattomuus ei tosiaan oo katastrofi! Mä oon ollu vuoden treenaamatta ja kokeilin eilen niin sain vielä yhen leuan vedettyä! (terveenä vedin 5-10) :D että ihan lepo vaan, suosittelen! Hirveen hyvä lista sulla tossa jo!

cherryjam

Totta -täähän on vaan päästä ja omasta suhtautumisesta kiinni :)

Jee, hyvä sä! Leuat on parhautta :) Tsemppiä jatkoon!!

Suvi K.
Sisunainen

Mä pidin viimeksi kevyen viikon ennen hiihtolomaa, en totaalilepoa vaan kävin joogassa ja muissa jumpissa. Sitten toinen viikko taukoa salista tuli heti perään siellä hiihtolomalla. Tän kahen viikon kehonhuolto-aeroobisjakson jälkeen puntti nousi uskomattoman kevyesti! Eli todellakin kannattaa, jos yhtään siltä tuntuu.

Varmaan sun tilanteessa totaalilepo on hyvä idea, mutta jatkossa kevyelle viikolle voi keksiä muuta kevyempää liikuntaa.

cherryjam

Heiii, mahtavaa kun jaksat Suvi aina kommentoida :)
Oonkin vähän ajatellut, että joka viides viikko jatkosa olisi vapaa, tai lenkkeilyviikko. Salikortin saa kätevästi neljän viikon jaksoissa, joten rahallisestikaan tämä järjestely ei haittaisi :)

Sulla olikin mahtavia kuvia hiihtikseltä blogissa :)

 

Suvi K.
Sisunainen

Sä päivität sen verran harvoin että ei oo iso vaiva mutta yleensä asiaa johon on itelläkin jotain sanottavaa. :D Ja kiitos. :)

Suvi K.
Sisunainen

Ps. Tuo on varmaan hyvä suunnitelma!

Kommentoi