"Terveellisten elämäntapojen puolestapuhujana..." Osa 1

Olen blogien suurkuluttaja. Luen niin muoti-, lifestyle, kuin treeni- ja hyvinvointiblogejakin. On bikini- ja bodyfitness -kilpailijaa, tavallista saliharrastajaa, luomuhippiä, raakaruokailijaa ja paleolla elävää.

Yksi asia melkein jokaista blogia yhdistää, myös niitä (treeni)blogeja, joita löydän satunnaisesti. Kaikki puhuvat "terveellisestä ruokavaliosta" ja "terveistä elämäntavoista".

Minusta koko sanan "terveellinen" voisi heittää jo romukoppaan. Terveelliset elämäntavat ja terveellinen ruokavalio kun ovat niin täysin subjektiivisia asioita. Sitä selvennetään postauksen seuraavassa osassa. Puhuttaisko mielummin vaikka "minulle optimaalisesta ravinnosta" tai ihan vain "minun ruokavaliostani" ja unohdetaan se, mikä milloinkin on terveellistä?

 

Tällä mielensäpahoittamisen aikakaudella on kuitenkin syytä esittää pieni vastuuvapauslauseke, ennenkuin perehdyn asiaan tarkemmin.

Seuraavat esimerkit ovat satunnaisotoksia blogeista, joita olen lukenut vuosien varrella, eikä niiden alkuperää voida millään jäljittää, sillä lähteitä en muista, ja osa on täysin fiktiivisiä. Tarkoituksena ei ole loukata ketään eikä osoittaa sormella kenenkään ruokailutottumuksia. Minulle on lopulta ihan sama, mitä kukakin luukustaan alas mättää, mutta tahdon ihmisten tietävän, ettei yksi totuus ole ainoa totuus. Mikäli joku voi varsin loistavasti omalla ruokavaliollaan, mitäpä sitä turhaan muuttamaan. Mutta mikäli kärsii vaikkapa oudoista vatsaoireista, painon jämähtämisestä, nivelkivuista, säännöllisistä pääkivuista, unettomuudesta, aknesta, vetämättömästä olosta tai  usein tulevasta ketutuksesta, kannattaa ehkä miettiä, jospa kokeilisikin jotain muuta ja tekisi jonkun asian elämässään toisin. Esimerkin tarkoituksena on tuoda esille erilaista ruokavaliota, joiden noudattajat väittävät kivenkovaan syövänsä ja elävänsä hyvin terveellisesti.

 

Joku bloggaaja saarnaa terveellisten elämäntapojen puolesta, ja tekee superterveellistä marinadia rypsiöljystä. Hyviä kasvirasvoja.

Joku hehkuttaa kaurapuuron ja sokerittoman mehukeiton täydellisen terveellistä komboa. Viljojen hyviä kuituja ja vähän kaloreita.

Joku poistaa munakkaastaan puolet keltuasista. Liikaa rasvaa ja kolesterolia.

Joku lisää kookosöljyä kahviin ja paistaa pekoninkin voissa, koska se on terveellistä. Aivot tykkää rasvasta. Rasva on paras energianlähde.

Joku elää terveellistä salitreenaajan elämää ja kulauttaa päälle Valion ProFeel-palautusjuoman. Maidosta hyviä proteiineja mutta ei eläinrasvan haittoja.

Toinen terveellisten elämäntapojen kannattaja ei lisää mihinkään suolaa. Suola on epäterveellistä.

Toinen lisää juomaveteensäkin suolaa. Suolahan on solun elämän edellytys.

Joka aterialla vähintään 150gr eläinperäistä proteiinia. Vain kerran viikossa punaista lihaa. Eikun tofu on terveellisin vaihtoehto.

 

Ymmärtänet nyt, mikä minua tässä hiertää? Kaikki esimerkkiruokailijat painottavat syövänsä terveellisesti. Ja toisen mielestä taas toinen syö ihan älyttömän epäterveellisesti. En itse voi ymmärtää vähärasvaista ruokavaliota, kun taas joku sillä elävä kauhistuu omaa rasvaläträystäni. Rasvahan lihottaa ja tulee sydän- ja verisuonitauteja! (Nimenomaan ei, opi täältä lisää). Jos ihan rehellisiä ollaan, niin oma paleohenkinen ruokavalioni on luonnollisesti se kaikista terveellisin, mutta koska näen punaista joka kerta, kun joku kertoo tehneesä "hiukan terveellisemmän version hampurilaisesta/sämpylästä/kakusta lisäten siihen jotain vähärasvaista/rypsiöljyä/kalorintonta makeutusainetta/kevytmajoneesia", aion yhteisen hyvän nimissä luopua nimittämästä myös omaa ruokavaliotani terveelliseksi. Se on minulle optimaalisin, jolla voin kaikista parhaiten.

 

Lopputulos saattaa olla kaikilla ruokavalioilla ihan pätevä, mutta itse tavallista THL:n suosittelemaa ruokavaliota suurimman osan elämästäni noudattaneena voin todeta, ettei ikinä enää. Migreeni vieraili usein, jopa useita kertoja viikossa, ja lääkitys oli sen mukainen. Naamassa paha kestoakne, johon, usko pois, kokeiltiin kaikkea. Väsytti ja ennenkaikkea potutti hyvin usein. Vatsa reistaili. Jatkuva nuha ja astma vaivasi. Olo oli vetelä ja aloitekyvytön. Kroppa tuntui löysältä ja usein turvonneelta. Ja kun tuli nälkä, se tuli huutavana ja kokonaisvaltaisena: ruokaapitisaadahetinyt!!

 

Koska joku ei kuitenkaan usko, että ilman perinteistä bodariruokavaliota (rahkaa, ananasta, sokerittomia mehukeittoja, vähärasvaisia kanoja, pieniä aterioita 2-3 tunnin välein...) voi saada tuloksia aikaan, laitetaan siitä kuvatodiste.

Vasemmanpuoleinen tyttö (syyskuus 2012) käy salilla vähän jumppaamassa, käyttää raakamaitoa, rahkaa ja turkkilaista jukurttia. Satunnaisesti myös leipää, ja aina kakkua, kun vaan tarjolla on, mutta elää pääosin vähähiilihydraattisesti.

Oikeanpuoleinen tyttö (syyskuu 2013) ei käytä maitotuotteita eikä viljaa, sen sijaan nauttii lähes joka aterialla runsaasti rasvaa, ja syö noin kolme kertaa päivässä, paleosti. Tyttö on nostanut, työntänyt ja vetänyt raskaita painoja puolisen vuotta. Tytölle tulee nykyisin paha olo kakusta, joten hän on katsonut paremmaksi olla syömättä sitä.

Share

Kommentit

Henna Olivia (Ei varmistettu)

Hieno muutos :) Miten usein treenaat, ja millaisia treenejä teet? Syömisen suhteen ollaan pitkälti samoilla linjoilla, ja vointi todellakin on paljon parempi ilman maitoa ja viljahöttöjä :) Syötkö treenin jälkeen enemmän hiilareita? Se on itelle ollut vähän haaste autoimmuunipaleolla, kun hedelmät on pannassa niin smuutiin on haastava saada tarpeeks hiilareita.

cherryjam

Moi kaunotar :)

ja kiitos! Tervetuloa  mukaan.

Treenaan vaan salilla, en oo oikeen löytänyt mitään mielekästä aerobista. Tällä hetkellä menen jaolla yläropan vetävät-etujalat-vapaapäivä-yläropan työntävät-takajalat-vapaapäivä. Eli kerran viikossa tulee joku lihasryhmä kahdesti. Katsotaan, millaisia tuloksia tämä tuottaa. Tällä hetkellä keskityn myös enemmän voimatreeniin kuin bodaustyyppiseen hinkkaamiseen, eli mahdollisimman suuria liikkeitä (leuanvedot eri otteilla, penkki+sen erikoistekniikat, mavet, kyykyt...), aika pyramidipainotteisesti. 

Olen miettinyt kanssa AIPtä, josko sillä saisi lopullisesti ihon kuntoon, mutta mulla ei vielä ole riittävästi tietoa, koska oon löytänyt aika ristiriitaisia lähteitä siitä, mitkä on sallittuja ja mitkä ei. Tutkinta siis jatkuu :) Tällä hetkellä hiilarit tulee pelkästään valkoisesta riisistä ja VitarGosta (viimeisin treeni aikana+jälkeen), hedelmiä ei oikein edes tee mieli. Joku granaattiomena silloin tällöin, ja banskua vähän useammin. Viimeisen pari kk oon jakanut hiilarit koko päivälle ja lisännyt niiden määrää marjojen+riisikakkujen muodossa, mutta se kyllä tuntuu myös olossa sellaisena pienenä kellikkana ;) Tosin saan niistä niin hyvän boostin treeniin, että ainakin kesään asti menen runsaammilla hiilareilla, joskaan niitäkään ei nyt ihan älyttömiä määriä tule, mutta "normaaliin" elämääni nähden enemmän.

Henna Olivia (Ei varmistettu)

Hi, joo mullakaan ei nykyään enää oikeen aerobinen uppoo vaik entisenä kilpaurheilijana sitä tuli tehtyy toooosi paljon. Nyt kun lumet on sulanut, niin oon taas innostunu tekee spurtteja tyyliin 30 s täysiä, 60 s palauttelua. Tosi tehokasta ja kivaa! :) Sun treenit kuulostaa hyvälle! Mul on kokeilussa nyt tosi erilainen ohjelma aiempaan verrattuna...pidempiä sarjoja ja enemmän kehon painolla, just isoja liikkeitä niinku sullakin :)

Aip:sta ollaan kyl montaa mieltä, mikä on sallittua ja mikä ei. Uskoisin, et olennaisimmat on jättää pois viljat, maito, palko- ja koisokasvit, kananmunat, siemenet, pähkinät ja hedelmiä ois tosi vähän/ei ollenkaan. Ei tuota kauheesti itselleni ainakaan ongelmia, mut alkaa kyl ateriat toistaa itseään :D Maidottomuus ja viljattomuus sen sijaan on ihan sellasia itsestäänselvyyksiä, etten koe sitä ees minään haasteena :)

Mikäs toi VitarGo on?

cherryjam

http://www.sciteconline.com/language/uk/products/scitec_nutrition/pre-workout_formulas/vitargo nopeasti imeytyvä treenihiilari jostain tärkkelyksestä, en tiedä mistä.

Mitä oon nyt tutkinut noita FODMAPia ja AIP:tä, hyvin pitkälle oon mennyt tietämättäni noilla ohjeilla, mutta todennäköisesti käytän vielä joitain ongelma-aineita, kuten punajuuret, kaalikasvit yms. Pidin aika tiukan kesän+loppuvuoden Food Detectiven tulosten vuoksi, joten oon toistaiseksi van nauttinut tästä "vapaasta syömisestä" :) Kun oon henkisesti valmis, täytyy ottaa asiakseen. Mikään ongelmahan se ei mulle tule olemaan kun aika on kypsä :)

Onhan mulla siis muuten myös bataatit hiilarina, mutta koska ne on yli 2,5€/kilo, niin tulee vähän säästeliäämmin ostettua. Ja nekin maistuu äklönmakealle nykyisin :)

 

 

 

Henna Olivia (Ei varmistettu)

Ah kiitos linkistä :)

Minä en edes kaipaa oikein hiilareita, mutta kun treenaa enemmän ja on kilppariongelmia, niin tiedän että pitäis syödä enemmän hiilareita. Siitä joutuu joka päivä muistuttaa itseään. Paljon helpompaa ois elää vaan runsaalla rasvalla :D

cherryjam

Kuulostaa tutulta ;)

Kommentoi