Ladataan...

Kirjaan perjantain safkat poikkeuksellisesti vasta näin sunnuntaina, ja poikkeukselliseti yhtenä könttänä. Ja olen onnellinen, että laskuviikko tuli vihdoin päätökseen. En jaksa enää! Keskiviikon ja torstain välissä aloin vähän lämmetä tälle muistiinkirjaamiselle, mutta loppuviikosta koin näpyttelyn taas kovin raskaaksi. Mitään ei voinut syödä ilman muistivihkoa ja keittiövaakaa! Ylipäätään viikko oli kuitenkin silmiä avaava ja olen tyytyväinen, että tämä tuli toteutettua.

Tiesin, että rasvan osuus päivän energiastani oli suuri, mutta tottapuhuen yli 60% osuus yllätti. Vaikka olen nyt oikein keskittynyt hiilihydraattien syöntiin, saan niitä edelleenkin vain noin päälle sata grammaa päivässä. En tiedä, mikä on minulle se optimaalisin määrä, mutta tämä selviää myöhemmin taas Biosignature-mittauksessa.

Kroppani  ja nupppini ovat toimineet erinomaisesti tällä korkearasvaisella ruokavaliolla. Mieli on virkeänä koko ajan, eikä väsytä. Energiaa riittää ja elämä on ihanaa! Pitkänä naisena (178cm) näkyvä lihaskasvuni on kuitenkin joka tapauksessa hyvin hidasta, joten tällä hetkellä massan kerääminen ei ole minulle se ykkösprioriteetti, vaan kokonaisvaltainen hyvä olo. Vaikka päivittäisen rasvan määrä olisikin pois hiilarien määrästä, jolloin myös lihaskasvu olisi hitaampaa, valitsen silti tämän ylitsepursuavan energian ison hanskan sijaan. Minulla on koko loppuelämäni aikaa kasvattaa lihasmassaa, ja haluan tehdä sen energisena, nauraen, mieliala jatkuvasti korkealla! Ja, tottapuhuen, en myöskään halua kasvattaa rasvaprosenttiani kovin korkeaksi, koska tykkään varsin paljon nykyisestä olomuodostani.

Joulukuu-tammikuussa 2013 rasvaprosenttini oli BS:n mukaan 12%. Muistan tuolloin sovituskopissa hätkähtäneeni hyvin miesvoimistelijamaisia käsivarsiani. Ne olivat niin kovin...kuivat. Viime mittauksessa rasvat olivat nousseet 16 prosenttiin, ja olomuotoni tällä hetkellä on varsin omaa silmää miellyttävä. Tämä on hyvä näin! 

 

Perjantai 31.10.

Treeni: keskiraskas aerial hoop,  60 min

Yhteensä: 2988kcal, proteiini: 119gr, hh: 235gr, rasva: 187gr, kuitu: 59gr

Rasva 55%, proteiini 15%, hiilarit 30%

Viikko opetti minulle omasta ruokailustani sen, että se on päivittäin hyvinkin vaihtelevaa. Makrot vaihtelevat, koska myös syömäni liha ja kasvikset vaihtelevat fiiliksen mukaan. Esimerkiksi päivänä, jolloin illallisella syötiin maksaa, sain vähemmän proteiinia, kuin lihapäivänä. Syön ihan hyvin kasviksia ja kuitua, mutta toki tämä on minulla asia, jossa on varmasti aina parantamisen varaa.

Proteiinia tuli päivittäin  noin 2gr/painokilo. Tämä riittänee. Ehkä kokeilen ensi vuoden alussa jättää aamusmoothiesta öljyn pois, juoda vain MCT-kahvin aamulla, enkä toista enää iltapäivällä, ellei minulla ole lepopäivää, tai suoraan töistä menoa, esimerkiksi koulua. Näen sitten, miten vähennetty rasva ja nostettu hiilari vaikuttavat. Ylipäätään toimin parhaiten, kun syön aamulla proteiineja ja rasvaa, ja treenin ympärille ymppään hiilarini. Näin minua ei väsytä ja aivot tykkää.

Lepopäivinä kalorit pysyivät siinä 2 000+ hujakoilla, kun taas treenikalsut olivat yli 3 000. Syönen siis ainakin tarpeeksi.

Seuraavaksi lasken yhden cheat-päivän kalorit, koska tahdon saada selville, miten paljon hiilareita silloin syön. Olen pitänyt vasta yhden cheattipäivän, jolloin yritin dumpata itseeni enemmän hiilareita extrabanaanin ja riisikakkujen muodossa. Vaikeaa se oli, mutta opettelen. Hiilarit ovat ystäviä, joita en oikein osaa päästää elämääni. Muistan lapsuudestanikin tykänneeni jo silloin enemmän puuron voisilmästä kuin itse puurosta ja lisänneeni voita joka ruokaan. Leivän päällä tärkeintä oli niin paksu voikerros, että siihen jäi hampaanjäljet. Kananmunissa parasta on aina ollut keltuainen!  Join punaista maitua, tykkäsin kermasta ja valitsin aina lihaa salaatin ja kasvisten kustannuksella.

Ehkä olen vain tyyppi, joka toimii paremmin rasvalla ja proteiinilla?

 

Share