Ladataan...

Koska olet viimeksi pitäny lepoviikon, tai kevyen viikon treenistä?

Oma vastaukseni on vähän nolo. En vielä kertaakaan tämän parin vuoden aktiivitreenaamisen aikana. Toki olen saattanut olla sairastelun vuoksi viikon poissa pelistä, mutta onko se lepoa, jos kroppa joutuu samalla taistelemaan pöpöjä vastaan? Ehkä viime syksyn sairastelukierrekin selviää nyt. Liian vähän lepoa.

Viimeaikoina treenit ovat jääneet usein kesken. En vaan jaksa. Treenipainot ovat tulleet tasaisesti alaspäin, enkä enää muista, koska viimeksi olisin saanut satasen ylös maasta. Viime viikolla sumomavessa puristusvoimaa ei ollut nimeksikään, vaikka käsitreenipäivästä oli aikaa. Sen sijaan, että olisin miettinyt voimattomuuden syytä, päädyin omassa ajatusketjussani "täytyy varmaan hankkia vetoremmit"-päätelmään. Tämähän ei sovi omaan treeni-ideologiaani lainkaan, jossa kroppa on yhtä vahva kuin sen heikoin lihas: puristusvoima ja core-lihakset ovat yhtä tärkeitä, kuin reidet tai hauis. Siksi en käytä remmejä enkä tukivyötä.

Juttelin muutamille treenaamisesta kaiken tietäville ystävilleni asiasta ja jatkuvasta väsymyksestäni salilla, ja kummankin ensimmäinen kysymys oli, milloin minulla viimeksi oli ollut lepoviikko. No..ööö...ei ikinä. Sain tiukan käskyn pitää seuraava viikko totaalilepoa. Aluksi ajatus kauhistutti: koko viikko ilman liikuntaa?! Ei yhtä ainutta kyykkyä eikä leuanvetoa?! Olo oli ollut treeneissä kuitenkin jo niin kauan onneton, että päätin oikeasti pitää kiinni tästä lepoviikosta.Onneksi ympärilläni on fiksumpia ihmisiä, jotka osasivat kertoa minulle ne oikeat sanat. Lihas ei kasva treenatessa. Lihas kasvaa levossa. Salikorttikin loppui sopivasti sunnuntaihin. Reenit olivat siis niiltä osin taputeltu.

Itsestäänselviä asioita, joita ei itse vaan tajua omassa pienessä jumppakuplassaan.

Aloin pikkuhiljaa kääntämään omaa ajatusmaailmaani siihen suuntaan, ettei viikon liikkumattomuus olisikaan katastrofi. Lopulta aloin oikeastaan nauttimaan ajatuksesta, että voisin vain möllöttää. Koko viikon. Huoltaa kehoa ja mieltä. Ehkä ne oudot aamuyön heräämisetkin loppuisivat. Selkeät kropan stressioireet ovat olleet ilmassa, mutta en ole osannut tulkita niitä. Tyhmä minä. Nyt on korkea aika, ennekuin tapahtuu jotain peruuttamatonta.

 

Aion siis seuraavan viikon kiinnittää erityistä huomiota kehonhuoltoon ja rentoutumiseen. Sekä kropan että mielen. Allaolevat askeleet ovat päivittäisessä käytössä ja elintavoissa mukana normaalisti, mutta tällä viikolla niihin on oikeasti panostettava huolella.

 

1) Yöunet. Tällä viikolla viimeistään 22:30 sänkyyn ja univalmiudessa (silmät kiinni ja hengitys tasaisena) ihan viimeistään kello 23. Ehdoton takaraja. Nukkumishommat ovat taas livenneet vähän lapasesta, ja kello on huidellut yli puolen yön, kun olen kömpinyt sänkyyn. Myöhään valvominen ei ole vielä kertaakaan ollut hyvä idea. Ikinä.

2) Adaptogeenit. Reishi, pakuri, maca. Cordyceps, lion's mane, shiitake.  Adaptogeenit tietävät, mitä kroppani tarvitsee ja mukautuvat sen tarpeisiin: todennäköisesti reishi tulee väsyttämään minut  totaalisesti hetki nauttimisestaan, joten reishiteetä juon viimeisenä illalla.

3) Aminohapot. BCAA ja L-glutamiini. Glutamiini hellii suoliston nukkaa, joka varmasti on saanut damagea tämän kropan stressin myötä. BCAA palauttaa, ja sitähän minä tarvitsen!

4) Probiootit. Stressi vaikuttaa erityisesti suolistoon, joka taas vaikuttaa kropassa ja mielessä ihan kaikkeen muuhun.

5) Laadukas magnesium. Noin kello 18:00 aikoihin, jotta se ehtii vaikuttaa yöuniin lihaksia rentouttavasti. Ehkä jopa reippaampi annostus kuin normaalisti, jotta korjausaineita on tarpeeksi saatavissa.

6) Piikkimatto ja putkirullaus. Jos et tiedä miksi, kokeile! Ehkä myös hyvin rauhalliset lenkit haistellen kevätilmaa, syvähengitellen.

7) Ravinto on luonnollisesti yksi vahva osa palautumista, mutta minulla se jatkuu ihan "normaalina" kuten ennenkin. Paljon rasvaa ja proteiinia, mutta tällä viikolla kiinnitän enemmän huomiota hiilihydraattien saantiin illalla, ennen nukkumaanmenoa, jotta takaan itselleni syvät yöunet. Viherjauheet (Emerald Balance Greens, chlorella, spirulina, vehnänorasjauhe) ja marjasmoothiet ovat MSM:n ohella käytössä, jotta saan kudoksiin aitoja ravintoaineita korjaamaan vaurioita. Pitkään jatkunut kulutus ja siitä johtuva elimistön stressi tarvitsevat runsaasti optimaalista ravintoa.

Ja mikä parasta: tänään olen sitä mieltä, että jos viikko ei riitä, palaudun vielä toisen. Katsotaan perjantaina mikä olo on, kiipeilenkö seinille liikunnan puutteesta, olenko unohtanut jo oikean mavetekniikan vai katsooko peilistä möllykkä, joka ei enää salitreeniä kaipaakaan.

 

Luen mielelläni sinun keinojasi palautumiseen ja lepoviikkoon. Vinkit saa jakaa kommenttioboksissa.

Share